روایتی از کودکی دردناک یک قاتل در فیلم تو هرگز اینجا نبودی + تصاویر
در این مقاله نقدی داریم بر فیلم سینمایی "تو هرگز اینجا نبودی" به کارگردانی "لین رمزی" که توانست در جشنواره فیلم کن 2017 نخل طلای بهترین بازیگر نقش اول مرد و بهترین فیلمنامه را از آن خود کند.

انتقام گرفتن از افراد بد جامعه

فیلم سینمایی "تو هرگز اینجا نبودی" به کارگردانی "لین رمزی" توانست در جشنواره فیلم کن سال 2017 نخل طلای بهترین بازیگر نقش اول مرد و همچنین بهترین فیلمنامه را از آن خود کند.

خوآکین فونیکس بازیگر نقش اول مرد فیلم تو هرگز اینجا نبودی

خوآکین فونیکس بازیگر نقش اول مرد فیلم تو هرگز اینجا نبودی

"خوآکین فونیکس" بازیگر نقش اول مرد این فیلم به عنوان بهترین بازیگر کن نقدهای بسیار مثبتی را از آن خود کرد و توانست جان تازه ای به کارنامه کاری خود ببخشد. همچنین این فیلم در جشنواره جهانی فجر 97 نیز اکران شد.

داستان فیلم تو هرگز اینجا نبودی:

داستان فیلم در مورد قاتلی مزدور است که در ازای دریافت پول هر کاری می کند. البته فعالیت او به عنوان یک انتقام گیرنده و قاتل خارج عقلانیت نیست و او هر فردی را نمی کشد. این قاتل مزدور شیوه ای دارد که در آن مشخص می شود او برای انتقام گرفتن از افراد بد جامعه اقدام می کند.

خوآکین فونیکس در فیلم تو هرگز اینجا نبودی

خوآکین فونیکس در فیلم تو هرگز اینجا نبودی

نقدی بر فیلم تو هرگز اینجا نبودی:

از نگاهی دیگر به وضوح می توان گذشته تاریک و بد شخصیت اول داستان را در روایت اثر دید. وی کودکی سختی داشته و تا آنجا که مشخص است توسط پدرش شکنجه می شده است. وسیله شکنجه او یک چکش است و این چکش حال برای او به آلت قتاله تبدیل شده است. خوآکین فونیکس برای ایفای این نقش به شدت دورنی عمل کرده اما در ظاهر بیرونی هم فراموشکار نبوده و از خود نوعی از حرکات فیزیکی را آفریده که مخصوص شخصیت است. خمیدگی در شانه ها که نشان از تنهایی مفرط این قاتل دارد همواره با او همراه است و از او انسانی منزوی می سازد. علاقه شدید وی به مادرش در سرتاسر فیلم به وضوح روشن است اما وی از نگه داری مادرش خسته شده اما در عین حال نمی خواهد او را بکشد. مادر نمودی از گذشته او بوده و یادآوری تلخ روزهای بد کودکی است. تا جایی که وقتی مادر توسط دیگر قاتلان کشته می شود او چندان ناراحت نمی شود.

 فیلم تو هرگز اینجا نبودی

 فیلم تو هرگز اینجا نبودی

نقطه اوج تلفیق بازی استثنایی فونیکس و اثر را باید در فیلمنامه جستجو کرد. فیلمنامه به تماشاگر می فهماند که چرا کار این شخصیت به اینجا رسیده است. او ناخواسته قدم به این راه گذاشته و اتفاقاً بر خلاف ظاهر سخت خود از دورن بسیار ضعیف است. این ضعف در آخرین پلان های فیلم و وقتی که وی از کشتن مردی که می خواهد او را بکشد نمایان می شود. وقتی که دختر بچه قبل از او مرد را کشته و قاتل اصلی پای تخت مرد مقتول از ضعف خود ناله کرده و به خود می پیچد.

 فیلم تو هرگز اینجا نبودی

 فیلم تو هرگز اینجا نبودی

فونیکس کارنامه درخشانی دارد. بازی بی نقص در فیلم "گلادیاتور" از او یک شخصیت منفی خوب در ذهن ها به یادگار گذاشته است اما بازی اش در فیلم "تو هرگز اینجا نبودی" نقطه اوج بازیگری او است. فیلم "تو هرگز اینجا نبودی" در ابتدا ما را به یاد فیلم "لئون" با بازی "ژان رنو" و "ناتالی پورتمن" می اندازد اما این شباهت در کلیت روایت نهفته و در فیلمنامه شاهد اثری درخشان در سینمای جهان می شویم.


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: mizanonline.com