ردپای دروغ های قلبی در فیلم های ایرانی!
5 باور نادرست درباره مشکلات قلبی که در فیلم ها و سریال ها زیاد می بینید.
شاید بشود گفت بیماری های قلبی بیشتر از هر بیماری دیگری مورد توجه سینماگران بوده و در خیلی از فیلم ها ردپایی از آنها می توان یافت. اینجاست که سینما خودش می شود یک رسانه مهم برای آموزش درباره سلامت قلب.


1- فقط مردها سکته قلبی می کنند
نادرست است. چرا در بیشتر فیلم ها همیشه پدر، برادر، عمو، دایی یا بقال سر کوچه سکته قلبی می کنند؟ اگرچه براساس آخرین آمار در بعضی از کشورها سکته قلبی عامل یک پنجم مرگ و میر سالانه در مردان است اما در بعضی از کشورها مانند استرالیا سکته قلبی یکی از سه عامل اول مرگ و میر در زنان است. خیلی عجیب است، زنان بیشتر از مردان در اثر سکته قلبی جان خود را از دست می دهند ولی هنوز همه آن را یک بیماری کاملا مردانه می دانند. بزرگترین اشتباه خانم ها اینست که سکته قلبی را جدی نمی گیرند؛ بنابراین فشار خون یا کلسترول خونشان را به طور مرتب اندازه گیری نمی کنند و تغییری در سبک زندگی شان نمی دهند.


2- ترس شدید باعث سکته قلبی می شود
هم درست است و هم نادرست. سکته کردن ناشی از ترس زیاد یکی از معروفترین صحنه هایی که در فیلم های کمدی و انیمیشن های مختلف زیاد دیده ایم؛ آنقدر زیاد که کاملا باورمان شده است که در اثر ترس زیاد می توان سکته کرد اما اینکه ترس زیاد می تواند باعث بروز سکته قلبی شود بستگی به فرد دارد. معمولا در اثر ترس ضربان قلب بالا می رود. افزایش ضربان قلب هم نیاز قلب به اکسیژن را افزایش می دهد. در یک قلب سالم عروق کرونر توانایی افزایش ظریفت خونرسانی را دارند و میزان خونرسانی به ماهیچه قلب را افزایش می دهند.

با این حساب، با افزایش تقاضای قلب برای اکسیژن، میزان اکسیژن رسانی به قلب نیز افزایش می یابد؛ بنابراین بعید است فردی با عروق کرونر طبیعی و سالم در اثر ترس دچار سکته شود. در افراد دارای تنگی های مهم در عروق کرونر این افزایش خونرسانی در حد افراد طبیعی نیست و ذخیره کافی وجود ندارد. بنابراین ممکن است فرد دچار درد قفسه سینه شود.


3- «قلبم دارد خیلی تند می زند، الان سکته می کنم!»
نادرست است. این باور یکی از باورهایی است که بیشتر در اثر تکرار در رسانه ها و سینما و تلویزیون گسترش پیدا کرده است اما به هیچ وجه صحت ندارد. تغییر تپش قلب در افراد سالم منجر به سکته نمی شود زیرا معمولا سکته قلبی در افرادی اتفاق می افتد که رگ های قلب شان تنگ شده است. با این وجود، اگر در فردی بیماری قلبی تشخیص داده شده است، انجام کارهایی که باعث افزایش تپش قلب می شود، مانند دویدن یا بلند کردن بار سنگین می تواند برای سلامتی فرد مضر باشد و گاهی اوقات در شرایط حاد باعث سکته قلبی شود اما در افراد سالم مشکلی ایجاد نمی کند.


4- بیماران قلبی نباید ورزش کنند
نادرست است. در بیشتر فیلم های سینمایی فرد تا به بیماری قلبی مبتلا می شوددیگر کل فعالیت های جسمی و ورزش را کنار می گذارد چون برایش ضرر دارند! در حالی که در واقعیت بیماران قلبی می توانند ورزش کنند اما حتما باید تحت نظارت پزشک معالج باشند.


5- خانم های مبتلا به بیماری قلبی نباید باردار شوند
نادرست است. در بیشتر فیلم ها خانم های مبتلا به مشکلات قلبی در حسرت بچه دار شدن هستند. با اینحال، اگرچه بیماری های قلبی، به خصوص آنهایی که به دریچه های قلبی مربوطند، با توجه به مبتلا شدن هر یک از دریچه ها، شدت، نوع و تعداد می توانند برای مادر و جنین خطرساز شوند اما به این معنی نیست که خانم های مبتلا به بیماری های قلبی باید برای همیشه از احساس مادری محروم شوند زیرا به گفته متخصصان قلب با کنترل مناسب، انجام مشاوره های مرتب و منظم قبل از بارداری و مراقب های زمان بارداری می توان سلامت مادر و جنین را حفظ کرد.


گردآوری:گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:مجله تندرستی


مطالب پیشنهادی:
آنجلینا جولی در مراسم اکران "شکست ناپذیر" جدیدترین اثر او و نگرانی های بازیگرش!!
آخوند چینی!!
هیتلر خودکشی نکرده است بلکه با معشوغه اش فرار کرده!!
بیوگرافی "برن سات" بازیگر سریال "فاطماگل"
اعتراف هولناک هانیه توسلی!!