درگذشتگان رادیو و تلویزیون در سال 93 و دلایل مرگ آنها
مرتضی احمدی، انوشیروان ارجمند، احمد رسول‌زاده، عظیم جوانروح، مهدی کاشانیان، صمد پل‌سنگی، صادق ماهرو و امیر بختیاری از هنرمندانی بودند که در سال 93 از دنیا رفتند.

اهالی تلویزیون و رادیو سال آرامی نداشتند و از پاییز تا زمستان 93 به فاصله‌ چهار ماه، کسانی را به قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) راهی کردند که شاید این روزها در زبان فراموش شده‌اند اما یادشان همچنان در دل‌ها زنده می‌ماند.

بهار آمد و سال جدید در فراق بزرگانی چون مرتضی احمدی، انوشیروان ارجمند، عظیم جوانروح،‌ احمد رسول‌زاده و ... آغاز شد؛ در چنین لحظه‌هایی است که جای خالی آنها که سال گذشته همین موقع انتظار بهار را می‌کشیدند، حس می‌شود.

مرتضی احمدی، انوشیروان ارجمند، احمد رسول‌زاده، عظیم جوانروح، مهدی کاشانیان، صمد پل‌سنگی، صادق ماهرو و امیر بختیاری از هنرمندانی بودند که در سال 93 از دنیا رفتند و حالا دیگر جایشان در عرصه هنر خالی است.


مهدی کاشانیان - هنرمند پیشکسوت رادیو - اولین مسافر حوزه تلویزیون و رادیو در سال 93 بود که دار فانی را وداع گفت. وی 24 آبان امسال از دنیا رفت. زنده یاد کاشانیان بازیگر «صبح جمعه با شما» سال‌ها با کاراکتر معروف «باریکلا به تو، آفرین به تو» مردم را خنداند. این پیشکسوت رادیو، بازیگری را از تئاتر «جامعه باربد» آغاز کرد و سپس وارد رادیو شد و بیشتر به کارهای طنز پرداخت.

***


عظیم جوانروح - فیلمبردار پیشکسوت سینما و تلویزیون که در سابقه کاری‌اش فیلمبرداری آثاری همچون «مختارنامه»، «شاهگوش»، «معصومیت از دست رفته»، «قصه‌های مجید» و «مشق عشق» را ثبت کرده بود، 4 آذر ماه 93 در سن 69 سالگی بر اثر ابتلا به بیماری سرطان برای همیشه دوربین زندگی‌اش را کنار گذاشت و دنیای هنر را ترک کرد.

***

انوشیروان ارجمند - متولد 27 مهر 1320، پنج دهه فعالیت خود در عرصه هنر را رها کرد و 23 آذر ماه 93 بود که برای همیشه از دنیای هنر پر کشید. این بازیگر تلویزیون پیش از مرگش به خاطر مشکلات ریوی مدتی در بیمارستان بستری بود و سپس بر اثر ایست قلبی اواخر پاییز درگذشت.

زنده یاد انوشیروان ارجمند اواخر دهه 40 به عنوان بازیگر و کارگردان تئاتر در مشهد فعالیت خود را آغاز کرد. وی در کارهای تلویزیونی چون: «روزی روزگاری»، «امام علی(ع)»، «مختارنامه» و ... ایفای نقش داشت.


***

و حالا دفتر خاطرات مرگ به مرتضی احمدی رسید. زنده یاد احمدی روزی از دنیا رفت که بیش از همه در خاطره‌ها ماند و غم از دست دادنش کمی سخت‌تر بود. او که به پدربزرگ طهرون معروف بود، 30 آذرماه 93 در شب یلدا دار فانی را وداع گفت.

زنده یاد احمدی که پیش از مرگش مدت‌ها از مشکلات ریوی و کهولت سن رنج می برد، اواخر پاییز امسال در سن 90 سالگی برای همیشه با دوستدارانش خاحافظی کرد.

از ماندگارترین آثار استاد احمدی در حوزه تلویزیون، رادیو و دوبله می‌توان به سریال هایی چون «آرایشگاه زیبا»، «دانی و من»، «کت و شلوار خواستگاری» و صداپیشگی در انیمیشن «شکرستان» و گویندگی به جای کاراکتر روباه مکار در کارتون «پینوکیو» اشاره کرد.


***

احمد رسول‌زاده - هنرمند پیشکسوت دوبله - که مدت‌ها از بیماری پارکینسون رنج می‌برد، اواخر زمستان 93 - 19 دی ماه - درگذشت و برای همیشه به خانه ابدی اش شتافت.

زنده یاد رسول‌زاده متولد 1309 تبریز بود که از اواخر سال 1332 به طور حرفه ای به کار دوبله مشغول شد. او علاوه بر گویندگی، مدیر دوبلاژی آثار مطرحی چون «پدرخوانده» و «فرار بزرگ» را در کارنامه کاری اش ثبت کرده بود.

رسول زاده همچنین در فیلم‌های ایرانی «آخرین تک سوار»، «تصویر آخر»، «مادیان» و «رسول پسر ابوالقاسم» صداپیشگی کرده بود.

عالم دوبله در سال 93 دوبلور دیگری را هم از دست داد. صادق ماهرو که به عنوان دوبلور گوریل انگوری شناخته می‌شود، دی ماه سال گذشته در آلمان درگذشت. اما دارلینگ (یوگی و دوستان)، داروغه ناتینگهام ( رابین هود)، دالتون‌های بازنده(لوک خوش شانس)، خرس (کتاب جنگل)، تلی ساوالاس (هنگ جانبازان)، جک اوهالوران (خداحافظ زیبای من)، وارن اوتس (این گروه خشن)، شیرعلی قصاب (دایی جان ناپلئون)، غول (حسن کچل)، سرکار استوار (مجموعه فیلم‌های صمد) و پدر هند (محمد رسول‌الله«ص») و ... از دیگر کارهای او بود.

***

صمد پل سنگی، از دیگر هنرمندان پیشکسوت رادیو است که سال 93 آخرین ورق زندگی‌اش را گذارند. این هنرمند رادیو، که اواخر عمرش را در یک آسایشگاه به سر می‌برد و با بیماری آلزایمر دست و پنجه نرم می کرد، سرانجام 24 دی ماه بود که از دنیا رفت.

زنده یاد پل سنگی ابتدا کارش را از تئاتر آغاز کرد و اوایل دهه 60 بود که به رادیو آمد. او حتی تا آخرین روزهای عمر و زندگی در آسایشگاه نیز خیال می‌کرد که در رادیو مشغول به کار است.


***

و آخرین درگذشته‌ی سال 93 به یک هنرمند میان سال رادیو ختم شد که در آخرین روزهای سال از دنیای هنر پر کشید.

امیر بختیاری - بازیگر و کارگردان رادیو و جانباز دفاع مقدس - با 50 سال سن، 23 اسفندماه بر اثر فشار بالای خون دنیای هنری اش را ترک کرد و دار فانی را وداع گفت.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : isna.ir