پشیمانی بازیگران زن از جراحی زیبایی بینی
مدت هاست که جراحی زیبایی در بین بسیاری از مردم و بازیگران مد شده است. نگاهی می کنیم به تب جراحی زیبایی در بین بازیگران.

تب جراحی زیبایی در بین بازیگران و مردم عادی

جراحی زیبایی به خصوص جراحی بینی در ایران، از دهه هفتاد شمسی همچون فراگیری اینترنت در کشور، با استقبال گسترده جامعه به خصوص دختران و زنان در استان های مختلف همراه شد. موج جراحی بینی در ایران دو دهه اخیر به قدری افزایش یافت که رقابت برای تحصیل در تخصص های زیبایی، پوست و رشته های مرتبط با این مسائل، به شدت میان دکتر های عمومی که در امتحان دستیاری شرکت می کردند، داغ شد.

داغ بودن رقابت برای پذیرش در رشته های مرتبط با جراحی زیبایی در کشورمان، نشان دهنده تقاضای بالای علاقمندان جراحی زیبایی و همچنین بازار جذاب فعالیت پر سود این حوزه پزشکی لوکس در ایران زمین به شمار می رود. اقتصاد زیبایی در ایران پس از انقلاب به شدت افزایش یافته است به گونه ای که هم از جنبه های انجام عمل های جراحی بعضا غیر ضروری و هم از بعد اقتصاد لوازم آرایشی و بهداشتی وارداتی، ایران مقام نخست خاورمیانه را در اختیار دارد.

روی آوردن به فعالیت های لوکس در میان طیف های مختلف جامعه و صرف میلیاردها دلار ارز ممکلت برای فعالیت های غیر ضروری این عرصه ،در شرایطی میان اقشار جامعه فراگیر شده است که کشور در سخت ترین شرایط اقتصادی نیم قرن اخیر قرار داشته و بیش از سه دهه، در وضعیت تحریم به سر می برد.
بسیار مشاهده شده است که به واسطه فراگیر شدن جراحی زیبایی و لوکس گرایی یا به قول عامه: مدل گرایی بخش هایی از جامعه مردان و زنان ایرانی، برخی از مخاطبان این فعالیت ها، با پول قرضی و وام، به این برنامه ها گرایش پیدا کرده و به قول روانشناسان، چشم و هم چشمی، رونق یافتن اقتصاد زیبایی در ایران را به دنبال داشته است.

مقوله ای که به عنوان ناهنجاری در حال گسترش در فرهنگ عامه از آن نام برده می شود که می توان در لایه های جامعه شناسی خودمانی مورد بحث و بررسی قرار داد. در حالی علاقه طیف وسیعی از دختران ایرانی به انجام جراحی های زیبایی (اعم از جراحی لب و سینه و گونه و ….) غیر ضروری افزایش یافته و پول های میلیاردی در این عرصه صرف می شود که اقتصاد این عرصه، ۷ برابر اقتصاد زیبایی در آمریکا با جمعیتی ۵ برابر ایران برآورد می شود.

ایران: رتبه سوم جراحی بینی در جهان

چند روز پیش، دبیر علمی کنگره رینوپلاستی (جراحی بینی) اعلام کرد که طبق بررسی های جمعیتی، سالانه نزدیک به ۱۵۰ هزار جراحی بینی در ایران انجام می شود و به همین خاطر،‌ کشورمان در رتبه سوم جراحی بینی در جهان قرار دارد.
جاالب است که بدانید، بیشترین حجم جراحی بینی در دنیا، در ونزوئلا و کلمبیا انجام می شود که اقتصاد ضعیف و شکننده ای دارند و موج مدل گرایی و زیبایی بین دختران و زنان این کشور که متاثر از فعالیت های زیبایی و مدلینگ و امثالهم است، در رونق این صنعت در کشورهای جهان سوم آمریکای لاتین تاثیر گذار بوده است.

بایدها و نبایدهای جراحی بینی در ایران

باوجود روند فزاینده جراحی زیبایی بینی در کشورمان، برخی از جراحان هم هستند که از متقاضیان این عمل های زیبایی میخواهند که از انجام این جراحی غیر ضروری، پرهیز کنند. دکتر عباس زاده، فوق تخصص جراحی زیبایی و ترمیمی معتقد است که در بسیاری موارد مشاهده می شود که فرد نیاز به عمل جراحی ندارد، اما به خاطر نداشتن اعتماد به نفس، خود زشت پنداری یا به واسطه مسایل مد پرستی، اقدام به عمل زیبایی می کند.

وی یکی از متداول ترین تصورات اشتباه در میان دخترانی که عمل زیبایی بینی را انجام می دهند، انتظار یک شکل بودن می داند و معتقد است: متاسفانه بسیاری از افرادی که عمل زیبایی انجام می دهند، انتظار دارند که عمل آنها دیده شود، در حالی که عمل بینی، در راستای اصلاح نقص هاست و نباید همه بینی ها، یک مدل باشند.
او نسبت به بروز مشکلات تنفسی در افرادی که بینی آنها خیلی کوتاه میشود، هشدار داد.

افزایش کلینیک های زیبایی که در شبکه های اجتماعی نیز بسیار فعالیت دارند سبب شد که در شهریور امسال، مدیرکل بازرسی سازمان غذا و دارو، درباره استفاده شهروندان از کلینیک های پزشکی غیر قانونی برای انجام جراحی بینی، هشدار دهد. وی از شهروندان خواست در مراجعه به این اماکن، نسبت به استفاده از تجهیزات مصرفی پزشکان اطمینان حاصل پیدا کرده تا مواد مصرفی با برچسب سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت استفاده شود.

وقتی بهنوش بختیاری ابراز ندامت می کند . . .

سال ۹۳ بود که بهنوش بختیاری، از بازیگران سینما و تلویزیون ،که اکنون پر مخاطب ترین صفحه ایرانیان در شبکه محبوب اینستاگرام را با بیش از ۵ میلیون مخاطب در اختیار دارد، از انجام جراحی بینی خود ابراز تاسف کرد.

بهنوش بختیاری در زیر عکس قدیمی خود نوشت:


بهنوش بختیاری قبل از جراحی بینی

بهنوش بختیاری قبل از جراحی بینی

 

«روزی روزگاری در نوجوانی من اشتباه بزرگی کردم و دلیلش احساس خود کم‌بینی و نداشتن اعتماد به نفس بود. بینی نمی‌گویم فوق‌العاده، ولی متناسبم رو عمل کردم. هرگز فکر نمی‌کردم بازیگر بشم. الانم پشیمونم و به همه می‌گم صورتی که خدا بهتون داده زیباترین حالتشه. چهره خودتو، وجود خودتو دوست داشته باش. هر چیزی اصلش بهتره. مخصوصاً بازیگر اصلا نباید دست به صورتش بزنه، اما خدائیش دمم گرم که راحت راجع به این موضوع با مردمم که از خودم می‌دونمشون حرف می‌زنم.

مسلماً اکثریت آدما این روزا جراحی می‌کنن و هم در میان بازیگران و هم مردم عادی تعداد عمل‌های متعدد زیاده و فقط من نیستم که راجع بهم انقدر صحبت میشه. هستند کسانی که به کل منکر جراحی میشن اما من صادقانه می‌گم و حتی اجازه می‌دم تو فیلما باهام شوخی بشه و اگه این باعث طنز میشه و شادی لحظه‌ای آدما رو فراهم میاره، انقدر جنبه‌ام بالا هست که مشکلی با این شوخی ندارم. ولی من فقط و فقط یک بار عمل کردم. آخه شنیدم که میگن همه جاش عملیه. نه عزیزانم، اینطور نیست.»

او اینطور ادامه می دهد: «خدا رو شکر که اگه خیلی چیزا رو ندارم، صداقت و شجاعت دارم و راجع به اشتباهم حرف می‌زنم. جالب اونایی هستن که ادعا می‌کنن با پنج عمل زیبایی خدادادی زیبان. من اگه یک درصد فکر می‌کردم بازیگر میشم اینکارو نمی‌کردم. اما نصیحتم اینه که اگه واقعا ناراحتید از چهرتون فقط برید جلوی آینه خدا رو شکر کنید که تن سالمی دارید و خدا شاهد است که من تابحال هیچ صورت زشتی در این دنیا ندیدم.

باطن نازیبا باعث خجالته نه صورت. هر کی دلش زیباست، چشماش قشنگه. اگه دروغ نگی و قضاوت نکنی و غیبت نکنی و تهمت نزنی جذاب‌ترین لب و بینی دنیا رو داری. انرژی صورت فقط از درونه و اگر احساس زشتی کردی بدون یه چیزی اون اعماق وجودت غلطه و مواظب گناهامون باشیم که قربونش برم خداوند تمام افکارت رو میاره توی صورتت. آیا تا حالا شده کسی بهت حسادت کنه و اینو توی صورتش نبینی؟؟
همه باهوشن و همه همه چیزو میفهمن. تنها چاره اینه که صادق و خوش‌فکر و خوش‌قلب باشی و به فکر افراد احترام بگذاری تا صورتم پر از انرژی مثبت بشه.»

البته این فقط بهنوش بختیاری در میان کاروان سوپر استارهای پرده نقره ای ایران نیست که انجام جراحی پلاستیک غیر ضروری را کاری اشتباه در زندگی حرفه ای خود می داند. چند سال پیش، شراره رخام نیز در برنامه تلویزیونی کافه سوال، از کاهش میزان پیشنهادهای کاری به خود به واسطه انجام جراحی زیبایی لب خبر داد که بازتاب گسترده ای پیدا کرد.

پدیده ای به نام «خوشگل های بازاری»

به هر حال، جراحی بینی در پایتخت جراحی بینی جهان، همواره مقوله ای خبر ساز است که با استقبال رسانه های داخلی و بین المللی روبرو می شود. اینکه گردشگری سلامت، ایران را به هاب خاورمیانه و آسیا تبدیل کند، پدیده ای ارزشمند و ستودنیست، اما به هر حال، نباید رواج تبلیغات شبکه های اجتماعی در ترغیب و تشویق بانوان جوان ایرانی به فعالیت های زیبایی غیر ضرور را از ذهن دور کرد.

مقوله ای که اگر فرهنگ سازی درستی برای آن صورت نگیرد،‌ نسل آینده ایرانیان را با چهره های فانتزی و مصنوعی در خیایان ها روبرو خواهد کرد که جذابیت های دهه هشتاد و نود را نداشته و شاید این موضوع، به عنوان یک ناهنجاری فرهنگی، بستر مشکلات دیگری را در جامعه به دنبال آورد که کمرنگ شدن چهره شرقی دختران ایرانی، یکی از آن موارد از جنبه زیبایی شناسی خواهد بود.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : rooziato.com