جزئیاتی از موسسه زیبایی نیوشا ضیغمی از زبان خودش
نیوشا ضیغمی بازیگر کشورمان در مصاحبه ای به بیان جزئیاتی از فعالیت هایش در موسسه زیبایی خودش پرداخته است.

درباره موسسه زیبایی نیوشا ضیغمی بیشتر بدانید

راه اندازی موسسه زیبایی یکی از آن کارهایی است که اگر در آن زمینه درست کارکنی قطعا می توانی از نظر مالی به سود خوبی دست پیداکنی. این شغل حسابی با روحیات خانم ها همخوانی دارد و برای همین است که نیوشا ضیغمی سال 89 تصمیم گرفت موسسه زیبایی خودش را با کمک چندنفر از متخصصی زیبایی راه بیندازد. خانم ضیغمی بازیگر سینما و تلویزیون، از کاری که دارد راضی است و در گفت و گویی که با ما داشت رازهای موفقیتش و این که چطور وارد این رشته شد را با ما در میان گذاشت.

نیوشا ضیغمی: یک بار رفتم مشتری شدم

نیوشا ضیغمی در سال 83 پیشنهاد بازی در فیلم «شوریده» را پذیرفت و این فیلم با بازی او در نقش شخصیتی به نام سریر کلید خورد: «در فیلم شوریده گریم های سنگینی روی صورتم انجام می شد. برای همین، چهره پرداز کار یک بار به من پیشنهاد داد برای این که پوست صورتم خراب نشود به یک موسسه زیبایی مراجعه کنم و از این طریق از پوست خودم مراقبت کنم و از پیری و چروک پوستم جلوگیری کنم.
 
خودم هم فکر می کردم که یک بازیگر باید از چهره اش به خوبی مراقبت کند. همین پیشنهاد باعث شد منیکی از مشتریان پر و پاقرص یک موسسه زیبایی معتبر شودم. تا سال 88 فقط به عنوان مراجعه کننده به این مراکز یم رفتم و از خدمات شان استفاده می کردم اما کم کم متوجه شدم نسبت به این کار علاقه زیادی دارم. تا این که یک روز یکی از پزشکان این موسسه به من پیشنهاد داد که خودم موسسه زیبایی راه اندازی کنم.»


کارمان را خیلی ساده شروع کردیم

نیوشا ضیغمی پس از این پیشنهاد، شروع کرد به بالا و پایین کردن اوضاع و در نهایت تصمیم گرفت یک مرکز زیبایی راه بیندازد. مرکزی که در ابتدای کار به کمک یک پزشک و خودش اداره می شد: «من با همان پزشکی که پیشنهاد راه اندازی مرکز مراقبت از پوست را داد کارم را شروع کردم. اوایل تعداد کمی دستگاه های مخصوص تهیه کردیم و استارت کارمان را زدیم. راستش آن زمان دستگاه های زیادی برای این کار تولید و معرفی نشده بودند. برای همین ما کارمان را خیلی ساده شروع کردیم. دقیقا سال 89 بود که موسسه زیبایی مان رسما شروع به کار کرد.»

برای مدیریت یک موسسه زیبایی مانند مشاغل دیگر باید با فوت و فن های کار آشنایی داشت و اطلاعات خوب به دست آورد: «من به عنوان یک مشتری پیگیر که نسبت که به این کار علاقه هم داشت، اطلاعات اولیه را با چندین بار مراجعه به این مراکز دریافت کردم و تا حدودی توانستم نکات اولیه را یاد بگیرم. در شش سالی که جزو مشتریان مراکز زیبایی مختلف بودم، با پزشکان و دستگاه های زیادی آشنا شدم.
به علاوه به هر کجا که می رفتم پزشکان طرز کار دستگاه ها و مراقبت های زیبایی را به خوبی برایم توضیح می دادند و من رفته رفته با کارهایی که در این مراکز انجام می شود آشنایی لازم را پیداکردم. پزشکان مقاله های به روز شده را برای مطالعه به من معرفی می کردند و درباره داروها و یا دستگاه های جدیدی که به بازار می آمد با من حرف می زدند. با این که نه پزشک بودم و نه تخصص زیادی در این زمینه داشتم اما آنقدر به این کار علاقه پیدا کردم که دلم خواست من هم یک موسسه زیبایی داشته باشم.»

نیوشا ضیغمی : این کار، شگفت زده ام می کند

نیوشا ضیغمی اطلاعات لازم را درباره فعالیت هایی که در یک موسسه زیبایی انجام می شود به خوبی فراگرفت و از طریق مطالعه، تا حدودی به زیر و بم این کار پی برد و موسسه زیبایی خودش را تاسیس کرد: «همیشه به عنوان کسی که چنین شغلی دارد تا جایی که می توانم اطلاعاتم را به روزرسانی می کنم. طبق تجربه ای که در این سال ها به دست آورده ام به جرئت می گویم که شاخه مراقبت از زیبایی در علم پزشکی یک هنر به حساب می آید. پزشکی که در این زمینه فعالیت می کند باید به خوبی عناصر زیبایی شناسی را درک کرده و به آنها تسلط داشته باشد. آدم هایی که این کار را انجام می دهند باید با سلیقه باشند و اطلاعات خود را با سلیقه شان تطبیق دهند. طی این سال ها، هرچه جلوتر می رویم این کار بیشتر شگفت ده ام می کند.»
 

در کارمان اشتباه نمی کنیم

نیوشا ضیغمی پس از چند سال ارتباط با متخصصین زیبایی مختلف، دو نفر را برای همکاری انتخاب کرد تا یک موسسه زیبایی را با هم بگردانند. حالا چند سالی از این ماجرا می گذرد و او در مقابل کاری که برای مردم انجام می دهد حساسیت زیادی دارد و اصلا دوست ندارد کوچکترین اشتباهی در مرکز زیبایی اش صورت بگیرد، شاید به همین دلیل است که او مثل خیلی از بازیگران دیگر مجبور نشده بعد از یک سال موسسه اش را تعطیل کند: «گاهی بعضی از متخصصین زیبایی برای همکاری به من معرفی می شوند، اما چیزی که برای من در این موسسه اهمیت دارد این است که پزشکی که در اینجا مشغول می شود باید به شدت به این کار علاقه داشته باشد و آن را دنبال کند.
این کار با سلامت افراد در ارتباط است و اگر اشتباهی در این فعالیت رخ بدهد به راحتی قابل جبران نیست. برای همین هم حساسیت لازم را به خرج می دهم تا همه چیز خوب پیش برود و کسی در کارش کوچکترین اشتباهی را مرتکب نشود. کسی هم که قرار است وارد این کار شود، حتما به این نکته توجه کند.»

باید به روز بود

نیوشا ضیغمی به عنوان مدیر یک موسسه زیبایی رمز موفقیت در این کار را به روز کردن تجهیزات پزشکی مورد استفاده در این مراکز می داند: «این روزها آنقدر موسسات زیبایی زیاد شده که اگر خودمان را به روزرسانی نکنیم هرگز موفق نمی شویم در کارمان پیشرفت کنیم.
برای به روز بودن، باید داروها و دستگاه های جدید را شناسایی کنیم. باری همین ما با بازاریاب های شرکت های واردکننده دستگاه ها و داروها دائم در ارتباط هستیم و از آنها کمک می گیریم تا حدی زیادی هم توجه می کنیم که همه این دستگاه ها تاییدیه وزارت بهداشت را داشته باشند.»
 

نیوشا ضیغمی: نام من برای تبلیغ کافی نیست

به جز به روز رسانی یکی دیگر از رموز موفقیت در راه اندازی و مدیریت یک موسسه زیبایی تبلیغات است. نیوشا ضغیمی درباره تبلیغات برای کاری که سال هاست انجام می دهد می گوید: «اسمی که از من در تبلیغات این موسسه زیبایی برده می شود مشتریان را برای یک بار مراجعه جذب می کند، برای مراجعه بیشتر مشتریان به این موسسه باید کیفیت کار را بالا برد و تنها استفاده از نام من برای تبلیغ کافی نیست. مهم ترین موضوع این است که مشتری هایم پس از چند بار مراجعه، موسسه مرا به چند نفر دیگر معرفی کنندو ای خودش مهمترین تبلیغ است.»

به قیمت های بالا اعتقادی نداریم

قیمت ها در موسسه زیبایی نوشا ضغیمی برخلاف آنچه تصور می شود چندان بالا نیست. «هدف من گرانقیمت بودن نیست. ضمن این که مردم در رابطه با این موضوع آنقدر آگاهی دارندکه جذب موسساتی که بیش از خدمات شان هزینه دریافت می کنند نمی شوند. این روزها آنقدر موسسات زیبایی زیاد شده که شما با یک تلفن می توانید از تمام هزینه هایی که در یک موسسه قرار است بپردازید آگاه شوید. به علاوه من همیشه فکر می کنم گران قیمت بودن خدمات یک موسسه، دلیل بر بالابودن کیفیت کارش نیست.»

به گفته خانم ضیغمی در نهایت وارد شدن به این کار با موفقیت های خاص و ویژه ای همراه است به شرطی که در زیبایی افراد اغراق نشود. چرا که مهم حفظ سلامتی آدم هاست نه اغراق در زیبایی افراد و تصنعی جلوه دادن چهره شان: «مراقبت زیبایی مثل ورزش کردن است و در این مراقبت ها نباید متخصصین برای افراد، یک ظاهر اغراق شده و مصنوعی بسازند. این کار نه تنها مراقبت زیبایی محسوب نمی شود بلکه نوعی لطمه زدن به سلامتی طبیعی افراد است.»

در انتخاب پزشک دقت کنید

نیوشا ضیغمی قبل از اینکه این کلینیک را راه اندازی کند یک مرکز زیبایی و پوست دیگر هم داشت که به دلیل بسیار مهمی تعطیل شد، این بازیگر در این باره می گوید: «مدتها قبل من یک کلینیک زیبایی و سلامت پوست تاسیس کرده بودم اما پزشکی که در آنجا با ما فعالیت می کرد درایت لازم را نداشت و برای بیماران از محصولات نامرغوب استفاده می کرد برای همین من ترجیح دادم مرکز را تعطیل کنم. اما از آنجایی که علاقه من به دنیای پوست و زیبایی خیلی زیاد بود برای همین شروع کردم به تحقیقات بیشتر و با یک تیم جدید کارم را استارت زدم.
اگر شما هم دوست دارید وارد این کار شوید ،حتما پزشک تان را با مشورت و تحقیق انتخاب کنید تا سلامت مردمی که به شما مراجعه می کنند به خطر نیفتد. چون هرقدر شما وسایل خوب و آخرین مدل خریداری کنید و کلینیک تان مجهز باشد اما کسی که در آنجا مشغول است نتواند به درستی کار کند قطعا شما متضرر می شوید. من با اینکه کلینیک پوست را کار دوم خودم می دانم اما حضور در این حرفه آنقدر برایم جذاب است که در حال حاضر بیشتر وقتم را به آن اختصاص می دهم و ترجیح می دهم وقتم را آنجا بگذرانم.»
 

اگر دوست دارید وارد این کار بشوید، حداقل باید شش ماه خاک بخورید

در این قسمت به سودی که موسسات زیبایی دریافت می کنند می پردازیم و این که این سود چگونه و از چه راه هایی می تواند بیشتر شود: «در راه اندازی مراکز زیبایی آدم ها باید صبور باشند. چرا که مدتی طول می کشد تا این مرکز در بین مردم مشهور شود و مشتریان گذری به مشتریان ثابت تبدیل شوند. حداقل شش ماه طول می کشد تا یک موسسه زیبایی خودش را به مشتری هایش معرفی کند و با ارائه خدمات خوبی که به آنها می دهد، آنها را از یک مشتری گذری به یک مشتری ثابت تبدیل کند.
به علاوه برای این کار در ابتدا باید یک سرمایه معقول در نظر گرفته شود که اگر با شکست همراه بود افراددچار ضرر زیادی نشوند و به مرور این سرمایه بیشتر شود. اگر شما در این کار ضرر کنید حداقلش این است که وسایل باقی مانده از کلینیک را می فروشید و با گرفتن رهن مغازه، مقدار زیادی از سرمایه تان را به دست می آورید.

اگر این مسائل در این کار رعایت شود می تواند بستر مناسبی برای کسب و کار باشد و من ورود به این کار را برای افرادی که علاقه مند هستند و شرایطش را دارند توصیه می کنم.
اگر دوست دارید وارد این کار شوید نیاز به خرید تجهیزات مناسب دارید و استخدام چند پزشک و اپراتور برای کارکردن با دستگاه ها این که قرار است با چه بودجه ای کارتان را شروع کنید، کاملا بستگی به خودتان دارد.
این کار را هم می شود در مقیاس کوچک، در یک منطقه متوسط و با هزینه زیر 100 میلیون راه اندازی کرد و هم آن را با سرمایه بالاتر و با تجهیزات و خدمات بیشتری راه اندازی کرد. این کاملا بستگی به بودجه شما دارد.»


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : مجله همشهری سرنخ