مونا لیزا تیروئید داشته؟!/دلیل لبخند مرموز مونالیزا چیست؟
مونالیزا مشهورترین اثر داوینچی و مشهورترین پرتره جهان همیشه به صورت پرتره ای مرموز برای اهالی هنر بوده است

مونالیزا مشکلات پزشکی داشته است؟

مونا لیزا آنقدر iconic  است که مردم کمی فرصت این را داشته اند که واقعا این پرتره نیم تنه را نگاه کنند. اما با بررسی کردن شاهکار داوینچی برای چند دقیقه به یک نتیجه بدیهی می رسیم: یک چیز در این پرتره درست نیست.

بیشتر بدانید : چه چیز‌هایی را درباره تابلوی مونالیزا نمی‌دانیم؟!



واقعا چه اتفاقی برای این زن افتاده بوده است؟!

Mandeep R. Mehra  مدیر مرکز قلب و عروق و بیمارستان زنان در بریگام بوستون در حالیکه در مزه لوور ایستاده نگاهی عمیق به Lisa Gherardini این زن مشهور ایتالیایی می اندازد، زنی که به نظر او از مشکلات تیروئید رنج می برده است.

Mehra می گوید: من فقط این فرصت را داشتم که برای یک ساعت در موزه بایستم و فقط به این نقاشی زل بزنم. من هنرمند نیستم. نمی دانم یک اثر هنری چگونه خلق می شود. اما مطمئنم که این توانایی را دارم که یک بیماری را تشخیص بدهم.

آنچه این چشم ها را خلق کرده شاهکار قلم داوینچی یا پرسپکتیو عجیب نبوده است. بلکه در عوض پوست زرد، نازک، موهای کم پشت و ابروهای خیلی کم پشت نشان از مشکلات پزشکی دارد.

لئوناردوداوینچی,مونا لیزا,لبخند ژکوند,تابلوی مونا لیزا

مونا لیزا


Mehra به دیگر حالت های این پرتره نیز توجه می کند: یک برامدگی قابل توجه بین بینی و گوشه داخلی چشم وجود دارد، مثل یک دانه چربی؛ ورم و برامدگی روی گردن گوشه سمت راست می تواند شروع گواتر باشد؛ و یک برجستگی واضح کنار انگشت نشانه می تواند نشان دهنده غده چربی باشد.

Mehra و همکارش هیلاری کمپبل Hilary Campbell از دانشگاه کالیفرنیا در مقاله ای که در مجله Mayo Clinic Proceedings, منتشر کرده اند، ادعا می کنند که تمام  این علائم، علائم پزشکی مشکلات تیروئیدی هستند، شرایطی که غده تیروئید مقدار نامناسبی از هورمون های مهم بدن را تولید می کند.

تشخیص این دکتر می تواند لبخند گرفته و وهم آور این بانوی مشهور را نیز توضیح دهد و  دلیل مشخصی که این لبخند یک لبخند کامل و معمولی نیست نیز می تواند دلیل مشکلات تیروئیدی باشد.
Mehra می گوید: به خاطر اینکه اگر شما مشکلات تیروئید داشته باشید، احتمال افسردگی برایتان هست و ماهیچه های صورتتان پف کرده و ضعیف می شود. شما حتی نمی تواند درست حسابی لبخند بزنید!

تاریخچه شخصی Gherardini نیز نکته هایی را به تئوری Mehra اضافه می کند. راشل رتنر در  LiveScience گزارش می دهد که گمان می رود که فرانچسکو دل گیوکوندو بازرگان Francesco del Giocondo که با گراردینی Gherardini ازدواج کرده بود اعلام کرده بود که این پرتره یادگاری بعد از تولد دومین پسرشان حدود سال 1503 می باشد.

پس می دانیم که بارداری نیز می تواند زمینه ساز بروز مشکلات تیروئیدی شود. در حالیکه  به خاطر شکل گردن احتمال گواتر وجود دارد، محققین گزارش می دهند که در منطقه  Florentine در آن دوره مشکلات تغذیه ای در اثر کمبود ید بین مردم وجود داشته است. که این کمبود ید موجب مشکلات گوارشی می شده که در تعداد زیادی از پرتره های آن دوره مشهود است.

البته این اولین باری نیست که وجود یک بیماری برای مونا لیزا تشخیص داده شده است. در سال 2010  یک پرفسور اهل سیسیل با آناتومی پاتالوژی این پرتره به این نتیجه رسید که گراردینی مشکل کلسترول بالا داشته است. و این مشکل باعث وجود زایده برجسته کنار چشم و برجستگی غده مانند روی دستش شده است.
دیگر تشخیص ها پزشکی به سال 2004 برمی گردد- وقتیکه گروهی از دکترا ادعا کردند که دست باد کرده و اسیب دیدگی پوست مونا لیزا می تواند نشان دهنده چربی خون و تصلب شریان زودهنگام باشد. و لبخند مشهور مونا لیزا می تواند دلیل فلج بل باشد!

اما Mehra و Campbell این ادعاها را رد می کنند. تحقیقات اخیر نشان می دهد که گراردینی تا 63 سالگی زندگی کرد، که در آن زمان عمر طولانی محسوب می شده، و برای همین غیرمحتمل به نظر می رسد که او به خاطر مشکلات قلبی و کلسترول بالا فوت کرده باشد. درعوض آنها ادعا می کنند مشکلات تیروئیدی می تواند تمام علائم و نشانه های این پرتره را توضیح دهد.

با این حال این دو خاطر نشان می کنند که تشخیص آنها نمی تواند آخرین تشخیص باشد.  ممکن است گراردینی ابروهایش را به دلیلی برداشته باشد، که برای زنی در دوره رنساس ایتالیا امری غیرعادی نبوده است.

پوست صورت و چشم های زرد رنگ می تواند نتیجه وارنیش روی نقاشی باشد که در طول سالها تغییر رنگ داده است. و لبخند مونا لیزا شاید تنها مهارت داوینچی در آمیختگی موضوعات به یکدیگر باشد که اغلب باعث محو شدن خطوط مجزا مثل خط های کناره های لب می شود.

اما عجیب ترین چیز این است که هیچ وقت جواب قطعی برای این سوال که چرا مونالیزا خارق العاده و مشهور است وجود ندارد. و ما قطعا باید با یکی کردن و جمع بندی کردن تئوری هایمان به یک توصیح باورپذیر برسیم.

اما نویسندگان این تئوری این احتمال را می دهند که شاید وجود یک بیماری ساده دلیل تمام این جذابیت و مرموز بودن پرتره مونالیزا شده باشد.


بیشتر بدانید : رازهای مونالیزا فاش شد!! (+تصویر)

بیشتر بدانید : 10 نكته خواندنی درباره تابلوی مونالیزا، بانوی رازآلود رنسانسی (+عکس)

بیشتر بدانید : نسخه عریان مونالیزا پیدا شد!! + عکس


تهیه و ترجمه: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ