هنگام کار در فیلم «زنان ونوسی مردان مریخی» که در این کار ویشکا آسایش طراح لباس بود، پیشنهاد بازی در «ورود آقایان ممنوع» را به ویشکا ارائه کردم. واقعیت این است کسی فکر نمی‌کرد ویشکا آسایش بتواند....
 
بهاره رهنما می‌گوید: بازی ویشکا آسایش برای ایفای نقش اصلی «ورود آقایان ممنوع» پیشنهاد من بود چون با توانایی‌های وی آشنا بودم و می‌دانستم از پس بازی در این نقش برمی‌آید.
بهاره رهنما از آن دسته هنرمندانی است که اگرچه در یک حیطه تخصصی به نام بازیگری فعال است اما به اندازه بازیگری تجربیات خاصی هم در نویسندگی و روزنامه‌نگاری دارد و هستند بسیاری از مخاطبان مطبوعات که خاطرات خوبی از یادداشت‌های جذابی دارند که او  طی سالهای اخیر در تعدادی از نشریات معتبر نوشته‌است. رهنما که از ابتدای دهه هفتاد و با بازی در یکی از بهترین اکشن‌های تاریخ سینمای ایران یعنی «افعی» به عرصه بازیگری حرفه‌ای وارد شد طی دو دهه بعد در آثار سینمایی متفاوتی به ایفای نقش پرداخت؛ آثاری نظیر «عاشقانه»، «نان عشق و موتور 1000»، «شبانه»، «دایره زنگی» و «سن‌پطرزبورگ» که اگرچه اغلب آنها کمدی هستند اما ایفای نقش رهنما در بیشتر این کارها حد کاملی از استانداردهای بازیگری را دارا بوده است. رهنما که نوروز امسال «زنها شگفت‌انگیزند» را روی پرده داشت، به تازگی با یک کمدی خوب به نام «ورود آقایان ممنوع» به سینماها آمده است؛ ویژگی اصلی این کمدی فیلمنامه متفاوت آن است که نویسنده این فیلمنامه هم کسی نیست به جز پیمان قاسم‌خانی همسر بهاره رهنما. رهنما در گفتگو با شبکه ایران درباره روند همکاری در «ورود آقایان ممنوع» سخن گفته است:
 
به واسطه اینکه همسرتان سناریوی «ورود آقایان ممنوع» را نوشته‌اند، احتمالا بعد از پیمان اولین کسی که فیلمنامه این کار را خواند، خودِ شما بودید. اینطور نیست؟
همین طور است. اولین کسی بودم که فیلمنامه را خواندم و از فضای متفاوت این کار لذت بردم.
 
بازیگر اصلی کار یعنی ویشکا آسایش را هم شما به گروه تولید معرفی کردید؟
به هر حال من در این فیلم فقط یکی از بازیگران کار بودم اما اصولا به مقوله کستینگ (انتخاب بازیگر) هم علاقه دارم. در مورد این فیلم نیز هم پیمان قاسم‌خانی و هم رامبد جوان درباره انتخاب بازیگران و به خصوص نقش خانم دارابی، تقریبا از همه بچه‌ها مشورت خواستند، من هم ویشکا آسایش را پیشنهاد دادم چون با توانایی‌هایش آشنا بودم و می‌دانستم از پس بازی در این نقش برمی‌آید.
 
گویی همکاری در فیلم کاظم راست‌گفتار بود که شما را متوجه توانایی‌های ویشکا آسایش کرد؟
هنگام کار در فیلم «زنان ونوسی مردان مریخی» که در این کار ویشکا آسایش طراح لباس بود، پیشنهاد بازی در «ورود آقایان ممنوع» را به ویشکا ارائه کردم. واقعیت این است کسی فکر نمی‌کرد ویشکا آسایش بتواند کار کمدی انجام دهد اما من این تشخیص را دادم که ایشان قادر به انجام این کار می‌باشد. من به شهود بازیگری ویشکا اعتماد داشتم و می‌دانستم ایشان از پس ایفای نقش برمی‌آیند.
 
چقدر از دلیل موفقیت «ورود آقایان ممنوع» را برآمده از فیلمنامه غنی و پرمحتوای آن می‌دانید؟
یکی از نقاط قوت این فیلم، سناریوی آن است که به هر حال کار نویی است و حرف تازه‌ای برای گفتن دارد. به نوعی یک کمدی متفاوت است و مرز بین یک کار بفروش مخاطب‌پسند و یک کار جدی باکیفیت را به درستی می‌پیماید.
 
ایده اصلی فیلمنامه از کجا آمد؟ آیا ناشی از یک اتفاق حقیقی بود؟
نه، ایده اولیه فیلمنامه کاملا ذهنی بود و ساخته و پرداخته ذهن فیلمنامه‌نویس آن پیمان قاسم‌خانی.
کمتر پیش می‌آید که در فیلمهای کمدی ایرانی شخصیت‌پردازی کاراکتر‌های مکمل به اندازه شخصیت‌های اصلی درست صورت گیرد اما در «ورود آقایان ممنوع» در کنار دو بازیگر اصلی کار، از تعدادی بازیگر مکمل هم استفاده شده که انصافا بازی تمام این شخصیت‌ها خیلی خوب به چشم می‌آید.
 
فکر می‌کنید این وجه مثبت از کجا ناشی شده؟
جدا از اینکه دیالوگهای فیلم درست نوشته شده بود و مفهوم اصلی داستان به درستی پرداخت شده بود، از نقش موثر کارگردان کار هم نباید گذشت که هم به لحاظ روحی بازیگران را درست هدایت می‌کرد و هم به واسطه اینکه خودش بازیگر موفقی است می‌توانست بهترین بازی را از بازیگرانش بگیرد.
 
یکی از بازیگران مکمل این کار مانی حقیقی است که به لحاظ شخصیتی آدمی خشک و جدی است. همکاری با حقیقی را چطور دیدید؟
به نظرم انتخاب مانی حقیقی، انتخاب خیلی خوبی بود. به هر حال مانی حقیقی هنرمند معتبری است، او فیلمهای خوب می‌سازد و ایده‌های خوبی هم برای فیلمنامه‌هایش انتخاب می‌کند. ارتباط وی با بچه‌های گروه هم خوب و برمبنای نوعی تعامل دوسویه بود.
 
به عنوان یکی از عوامل تولید «ورود آقایان ممنوع» فکر می‌کنید دلیل اصلی استقبال مخاطبان از این فیلم و فروش خوب آن چه بوده است؟
«ورود آقایان ممنوع» حاصل یک کار تیمی خوب است؛ مثلثی بین عوامل اجرا، داستان فیلم و کارگردان آن شکل گرفته بود و هر کدام از این سه ضلع این مثلث به اندازه خود در کیفیت کاری بالای فیلم نقش داشتند. تیم ورک خوب باعث شد که کار خیلی خوب پیش رفته و حاصل کار مخاطبان را به وجد آورد.
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: inn.ir/ حـــامد مظفـــری
 
 
مطالب پیشنهادی:
وقتی رضا عطاران اشتباهی حامی زندگی ویشکا آسایش شد!!
ویژگی‌های منحصر به فرد ویشکا آسایش پشت دوربین!!
 مصاحبه جالب یک رسانه آلمانی با پرستویی:خودش را انداخت توی بغل‌ام و گفت عباس منم!
 تازه فهمیدم ممنوع‌الکار بوده​ام/ پای حرف​های علیرضا خمسه
گپی کوتاه با 6 بازیگر سینما و تلویزیون