او عاشق فیلم‌های باربارا استرایسند است و البته عاشق روبات دیگری به نام ایو هم می‌شود....
 
روبات‌هایی كه سینما را فتح كردند
قسمت سوم مجموعه فیلم‌های «ترنسفورمرز» با نام «ترنسفورمرز: تاریكی ماه» از دو روز پیش اكران شده و همانطور كه پیش‌بینی می‌شد بخت‌ اول جدول اكران است. قسمت‌های قبلی آن با استقبال زیاد مخاطبان مواجه شد و به احتمال خیلی زیاد این قسمت هم فروش خوبی دارد. فعلا هم كه صدرنشین جدول پرفروش‌هاست. استیون اسپیلبرگ امتیاز ساخت «ترنسفورمرز» را دارد و مایكل بی‌ كارگردان هر سه قسمت آن است. «ترنسفورمرز» در اصل نام یك اسباب‌بازی پرطرفدار بود كه دو گروه روبات عروسك‌های آن بودند: گروه قهرمانان گروه شیاطین. بعدها از روی آن بازی‌های ویدئویی و انیمیشن هم ساخته شد كه خیلی مورد توجه قرار گرفت. به همین دلیل صنعت سینما تصمیم گرفت كه از آن بهره ببرد و اولین قسمت «ترنسفورمرز» در سال 2007 با بازی شیا لبوف ساخته شد. لبوف از آن روز تا به حال ستاره اصلی فیلم «ترنسفورمرز» بوده. داستان فیلم «ترنسفورمرز» درباره برخی وسایل الکتریکی است كه موجودات جدیدی هستند و با استفاده از هوش مصنوعی قادر به تغییر شکل وطغیان‌اند. این موجودات به دو دسته طرفداران انسانها و دشمنان آنها تقسیم می‌شوند و به جنگ بایکدیگر می‌پردازند. دو سال بعد قسمت دوم ترنسفورمرز با نام «ترسفورمرز: انتقام شكست‌خورده‌ها» ساخته شد. این فیلم بر خلاف فروش موفقیت‌آمیزش، برنده جایزه تمشک طلایی برای بدترین فیلم سال شد. داستان قسمت دوم از این قرار بود كه ترنسفورمرز که باشکست مواجه شده‌اند حالا به دنبال انتقام هستند و فعالیت‌های مخفی خودرا آغاز کرده‌اند و در این راه فقط یک نفر می‌تواند مانع آنها شود و او سام ویتوسکی (شیا لبوف) است. منتها سام به دانشگاه رفته ونمی‌خواهد وقت خود را به درگیری با ترنسفورمرز بگذراند. او حتی از ماشین مورد علاقه‌اش جدا شده ولی اتفاقاتی باعث می‌شود که سام در تصمیمش تجدید نظر کند. فروش خوب فیلم تضمینی برای ساخت قسمت سوم آن شد كه این تابستان اكران می‌شود و احتمالا نقطه پایان این تریلوژی خواهد بود. قسمت سوم «ترنسفورمرز» هم به شیوه دوبعدی و هم سه بعدی در سینماهای جهان به نمایش درآمده. این‌بار ترنسفورمرز در جست‌وجوی سلاحی هستند كه در كره ماه است و هر گروهی كه آن را به دست آورد، برنده جنگ خواهد شد.
به بهانه اكران فیلم «ترنسفورمرز» مجله توتال فیلم فهرستی از بهترین روبات‌های سینمای جهان را ارائه كرده كه روی پرده سینما تماشاگران را مبهوت خودشان كرده‌اند.
 
1) آر2-دی2: روبات فیلم «جنگ ستارگان» محصول سال 1977، یك آدم ماشینی مبتكر و كاردان است.
توانایی‌های ویژه: هر كاری كه فكرش را بكنید انجام می‌دهد. شمشیر نوری دارد. سیستم اطفای حریق دارد. حتی می‌تواند پرواز كند.
ویژگی انسانی: گرچه نمی‌تواند حرف بزند و فقط با بوق و سوت ارتباط برقرار می‌كند، هیچ شكی در شجاعت و جسارت و بشردوستی او نیست.
 
2) T1000: نسل بعدی ترمیناتور در فیلم «ترمیناتور: روز قضاوت» (محصول سال 1991) كه یكی از آن روبات‌های تغییرشكل‌دهنده است كه به زمین برمی‌گردد تا كار ناتمام شوارتزنگر را به پایان برساند.
توانایی‌های ویژه: از فلز مایع ساخته شده در نتیجه می‌تواند ذوب شده و بلافاصله به شكل دیگری درآید. دست‌هایش تبدیل به اسلحه می‌شوند و می‌تواند به هر طرف كه می‌خواهد شلیك كند.
ویژگی انسانی: رابرت پاتریك كه نقش این روبات را بازی‌ می‌كند به آن هیاتی نیمه انسانی بخشیده.
 
3) روبوكاپ: یك روبات نیمه انسان است كه بعد از مردن افسر پلیس، مورفی (با بازی پیتر ولر)، در قالب یك آدم آهنی زنده می‌شود تا نظم و آرامش مورد نیاز اهالی شهر را تامین كند.
توانایی‌های ویژه: او هنوز هم عادت اسلحه چرخاندن مورفی به شیوه كابوی‌ها را دارد.
ویژگی انسانی: اگر توضیحات بالا را خوانده باشید، می‌بینید كه مورفی هنوز هم جایی در وجود روبوكاپ جا خوش كرده است.
 
4) رابی: ستاره فیلم «سیاره ممنوعه» (محصول سال 1956) است. این تنها ماشین این فهرست و احتمالا تاریخ سینماست كه برمبنای شخصیتی از یكی از نمایش‌نامه‌های ویلیام شكسپیر یعنی آریل نمایش «توفان» طراحی و ساخته شده.
توانایی‌های ویژه: به همه طرف می‌چرخد و قسمت‌های مختلف بدنش از هم جدا می‌شود و كلی چراغ دارد. بخصوص وقتی صحبت می‌كند دهانش روشن می‌شود.
ویژگی انسانی: او یك كمدین است مثلا به یاد بیاورید كه درباره اكسیژن چه نظری داشت: «خودم به ندرت از آن استفاده می‌كنم چون باعث زنگ‌زدن می‌شود!»
 
5)ترمیناتور: این روبات فوق پیشرفته از دوران پسا آخرالزمانی به كره زمین برمی‌گردد تا سارا كانر را به قتل برساند. كانر مادر كسی است كه می‌تواند كره‌زمین را از نابودی نجات دهد.
توانایی‌های ویژه: آرنولد شوارتزنگر كاری كرده كه این روبات به اندازه كافی واقعی به‌نظر برسد اما مهم‌ترین ویژگی‌اش تغییر صدا و ظاهرش است.
ویژگی انسانی: در قسمت اول كه هیچ ویژگی انسانی ندارد اما در قسمت دوم تغییراتی در برنامه‌ریزی‌اش دیده می‌شود كه گاهی شبیه یك عروسك خرسی بی‌آزار می‌شود.
 
6) وال-ای:وال-ای(محصول 2008) تنها بازمانده روی سیاره زمین است. روباتی كه آشغال‌ها را جمع‌آوری می‌كند.
توانایی‌های ویژه: او می‌تواند زباله‌ها را ببلعد و آنها را در شكمش تبدیل به بسته‌بندی‌های تمیز كند.
ویژگی انسانی: او عاشق فیلم‌های باربارا استرایسند است و البته عاشق روبات دیگری به نام ایو هم می‌شود.
 
7)روی بتی: روبات فیلم مشهور رایدلی اسكات، «بلید رانر» (محصول سال 1982) با بازی راجر هاوئر، بازیگر هلندی كه بسیار هوشمند است و سردسته نسل جدید روبات‌ها محسوب می‌شود.
توانایی‌های ویژه: قدرت ابرقهرمانی دارد اما چرخه زندگی‌اش كوتاه است.
ویژگی انسانی: روی روح یك شاعر را دارد و مانند اشكی در باران، در زمان گم می‌شود. سرنوشتش این است كه چیزهایی را كه می‌بیند از دست بدهد.
 
8)اش: این روبات شوم فیلم «بیگانگان» (محصول 1979) از فضا به زمین فرستاده می‌شود تا مطمئن شود می‌شود راهی برای فرستادن بقیه نیروهای شوم به زمین پیدا كرد.
توانایی‌های ویژه: به جای خون یك ماده شیره مانند عجیب و غریب در بدنش جاری است و حتی بعد از اینكه سرش را از تنش جدا كردند به حرف زدن ادامه می‌دهد.
ویژگی انسانی: اولین باری كه «بیگانگان» را ببینید تاثیری كه از فیلم خواهید گرفت، به خاطر حضور اش است. او توانایی متقاعد كردن دیگران را دارد تا خودش مركز همه چیز باشد.
 
9) ماریای شیطانی: او خاستگاه و سرآمد همه روبات‌های نیمه انسانی است كه بعد از آن در تاریخ سینما ساخته می‌شوند. در فیلم مشهور فریتز لانگ «متروپلیس» (محصول سال 1927) ظاهر می‌شود. ماریا توسط یك دانشمند دیوانه ساخته شده تا به تحریك او شورشی در متروپلیس ترتیب داده شود.
توانایی‌های ویژه: او می‌تواند بسیار ماهرانه در نقش یك زن كامل ظاهر شود.
ویژگی انسانی: در یك كلمه: گناه. او توانایی به گناه انداختن آدم‌ها را دارد و خودش هم موجودی اهل گناه است.
 
10) C-3PO: سمبلیك‌ترین روباتی كه پیوند بین انسان‌ها و ماشین‌ها را برقرار می‌سازد. در «جنگ ستارگان» (محصول 1977) برای اولین بار دیده می‌شود و بعد از آن در دنباله‌های جنگ ستارگان با بازی آنتونی دنیلز هم جایگاهش را حفظ می‌كند.
توانایی‌های ویژه: می‌تواند به راحتی از 6 میلیون راه ارتباط برقرار كند.
ویژگی انسانی: بسیار حساس و باریك‌بین است و اگر مدارهایش را كنار بگذاریم، هیچ فرقی با یك انسان واقعی ندارد.
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: tehrooz.com/ صوفیا نصرالهی
 
مطالب پیشنهادی:
بدترین و (البته به یادماندنی‌ترین) مادران هالیوود!! (+عکس)
15 پدر فراموش نشدنی سینمای ‌هالیوود!! (+عکس)
10 شخصیت کودک عجیب تاریخ سینما!!
 نقاشی‌های دیدنی از «ادوارد دست قیچی» 20 سال بعد از اکران!
 عكس‌هایی از بهترین لحظه‌های انیمیشن‌های پیکسار!!