پرتماشاگرترین و همچنین پرستاره‌ترین فیلم سال87. فیلم به مدد بازیگران پر شمارش به همراه قصه جسورانه‌اش توانست...

 
 سینما قرار است با تماشاگر معنا بیابد و چرخ این سینما باید با تماشاگر بچرخد.
یعنی با یك فعل و انفعال ساده، تماشاگر بیاید از گیشه بلیت‌فروشی بلیت بخرد، دو ساعت از «اوقات فراغت»اش را بگذارد و فیلمی را در یك سالن تاریك تماشا كند.
 این اوقات فراغت داخل گیومه، به‌عمد برای توجه دادن خواننده آورده شده است. برای اینكه مهم‌ترین وظیفه و شاید تنها وظیفه سینما سرگرمی و پركردن اوقات فراغت است.
شش ماه از سال 87گذشت، یعنی نصف سال رفت و در نیمه دیگر سال قرار داریم. پس بهتر است نگاهی بیندازیم به پرتماشاگرترین و كم‌تماشاگرترین فیلم‌های شش ماه اول سال 87 تا از این رهگذر شاید سلیقه مخاطب دستمان بیاید. به هر حال بد نیست بدانید كسی كه با بلیت 2000تومانی به سینمای تاریك می‌آید، چه فیلم‌هایی را بیشتر از دیگر فیلم‌ها دیده است.
 
پرتماشاگرترین‌ها
 

1 - دایره زنگی(563هزار نفر) پرتماشاگرترین و همچنین پرستاره‌ترین فیلم سال87. فیلم به مدد بازیگران پر شمارش به همراه قصه جسورانه‌اش توانست بالای نیم میلیون نفر را به سالن سینماها بكشاند. به این موارد البته اضافه‌ كنید كارگردانی به نسبت خوب پریسا بخت‌آور كه به عنوان اولین تجربه توانست از پس یك قصه شلوغ بربیاید.
 
 2 - همیشه پای یك زن در میان است(418هزار نفر)
آمار تماشاگران فیلم كمال‌تبریزی البته تا روز 22شهریور محاسبه شده است. در چند روز باقیمانده بعید است این رقم تماشاگر به فیلم اول جدول برسد. به‌هر حال با توجه به اینكه كیفیت فیلم به لحاظ كارگردانی و فیلمنامه از فیلم‌های دیگر تبریزی چند سر و گردن به مراتب پایین‌تر است، با این حال و با وجود مهران مدیری و مارپیتون و سیگار برگ و یك گلشیفته فراهانی كه توانسته با دی‌كاپریو در فیلم رایدلی اسكات همبازی شود، رده دوم پرتماشاگرترین فیلم نیمه اول سال به فیلم كمال تبریزی رسید. نكته جالب اینكه بعد از اعلام خبر بازی گلشیفته فراهانی در فیلم مجموعه دروغ‌های اسكات، فروش فیلم به ناگاه سیر صعودی به خود گرفت.
 
3 - زن‌ها فرشته‌اند (371هزار نفر)
برای كسی كه سال‌ها دستیاری رسول ملا‌قلی‌پور و دیگران را تجربه كرده است، آشنا بودن با قواعد گیشه نكته عجیبی نیست. شهرام شاه حسینی توانست با محمدرضا شریفی‌نیا و امین حیایی و نیكی كریمی و یك كرور زن دیگر در فیلمش پای تماشاگر را به سینما بكشاند.
 
4 - ده رقمی (262هزار نفر)
اتفاقا فیلم پنجم این فهرست هم دقیقا همین تعداد تماشاگر را دارد، بی‌كم‌و كاست. اما چرا فیلم‌ همایون اسعدیان رده چهارم جدول را به خود اختصاص داده است، علتش این است كه ده رقمی، 20روز كمتر از فیلم انعكاس روی پرده رفته و توانسته است همان تعداد تماشاگر را جذب سالن سینما كند. به هرحال مایه‌های كمدی شل و لق همایون اسعدیان، با چاشنی با نمكی جواد رضویان و بهنوش بختیاری و بهاره رهنما در این آشفته بازار، در رده چهارم این جدول است.
 
 5 - انعكاس (262هزار نفر)
فیلم رضا كریمی هم در ته این فهرست پنج فیلم قرار دارد و می‌تواند برای كارگردانش مایه مباهات باشد كه با یك قصه ممنوعه مثلت عشقی- همسری با همین تعداد تماشاگر اندك توانسته است از پرفروش‌های نیمه اول سال باشد.
 
 كم‌تماشاگرترین‌ها

1 - پرچم‌های قلعه كاوه (2600نفر) شاید یك روز كسی بیاید و پاسخ بدهد یك فیلم یك میلیاردی (كه البته این رقم، كف رقمی است كه در شنیده‌ها برای هزینه تولید فیلم آقای نوری‌زاد آمده است)، چرا باید تنها پنج‌میلیون تومان بفروشد. همه كه با كارگردان فیلم دشمنی ندارند كه نروند فیلمش را ببینند. علت را در جای دیگری باید جست‌وجو كرد؛ از تهیه‌كننده دولتی فیلم و نبود دغدغه بازگشت سرمایه.
 
 2 - روز برمی‌آید (3234نفر)
فیلم دوم بیژن میرباقری با یك قصه اقتباسی و چند بازیگر محدود و فضایی سرد، قطعا از كم‌فروش‌‌ترین‌ها و كم‌تماشاگر‌ترین‌ فیلم‌های سال خواهد بود. البته نمایش فیلم ادامه دارد، اما با این اكران محدود بعید است رشد چندانی در فروش داشته باشد.
 
 3 - خاك سرد (6719نفر)
رضا سبحانی اساسا كارگردان كم تماشاگری است. از فیلم‌های كوتاهش بگیرید تا این فیلم كه محمد رضا فروتن را به عنوان ستاره و هیلا اكرانی را بعد از سال‌ها به عنوان نقش اول زن دارد. خیلی جالب است اگر بشود فهمید تهیه‌كننده‌های این فیلم‌ها با این شكست در گیشه چگونه از پس هزینه‌های فیلم‌هایشان برمی‌‌آیند.
 
4 - پابرهنه در بهشت (8هزار نفر)
نسخه مكمل فیلم اول این جدول. یك تهیه‌كننده دولتی به اضافه یك قصه ظاهرا معناگرا، قطعا جذابیتی برای بیننده ایجاد نمی‌كند. پاسخگو كیست؟
 
5 - حقیقت گمشده (11هزار نفر) كارگردان شاعر زباله‌ها، با فیلم ماورایی دومش قطعا نمی‌تواند به دنبال تماشاگر بگردد. از حمید فرخ‌نژاد هم كاری ساخته نیست. بازی با مرگ و اداهای روشنفكرانه محمد احمدی فیلمش را در رده پنجم كم‌تماشاگرترین فیلم‌های نیمه اول سال قرار داده است 
 
 
 
 
گردآورى: گروه فرهنگ و هنر سيمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: سينماى ما