پورتنوی فردی معتاد به مواد مخدر است که در طول سفر در جنگل در ترک به سر می‌برد و صحنه خنده داری دارد که در آن التماس می‌کند به یک درخت بسته شود و سپس التماس می‌کند...
 
   
   مستند «قلب‌های تاریکی» درباره تلاش برای فیلمبرداری فیلم عظیم «اینک آخرالزمان» در گونه سینمایی جنگ است و می‌توان گفت «تندر گرمسیری» به کارگردانی بن استیلر به منزله کابوسی برای آن مستند به شمار می‌رود. در این فیلم گروهی از هنرپیشگان به خیال اینکه سرگرم ساخت یک فیلم درباره جنگ ویتنام هستند در جنگل سرگردان می‌شوند و پس از مدتی به دام گروهی از قاچاقچیانی می‌افتند که تصور می‌کنند بازیگران مامور مخفی هستند. «تندر گرمسیری» در حقیقت فیلمی‌است که گروهی از بازیگران، نقش آفرینی‌ها، نماینده‌ها، فیلمسازان، نویسنده‌ها، خواننده‌های رپ، تریلرها و در نهایت نفس‌هالیوود را در اختیار گرفته این در حالی است که فیلم به واسطه برخی از نقش‌های کوتاه اما برجسته افسون شده است. در این میان ترجیح می‌دهم اشاره‌یی به نقش آفرینی‌های برجسته نداشته باشم چراکه بی تردید شما به آنها پی می‌برید هرچند که باید تا زمان کشف آنها صبر کنید. اما از جمله بازی‌هایی که فضا را از سایر بازیگران می‌رباید، باید به نقش آفرینی رابرت داونی جونیور اشاره کرد که نه تنها سرگرم کننده است بلکه به خوبی از کار درآمده است. مهارت وی در ایفای نقش کاراکتر کرک لازاروس مثال زدنی است.
لازاروس بازیگر استرالیایی است که تا به حال پنج تندیس اسکار را در کارنامه هنری‌اش ثبت کرده است و در تلاش برای رسیدن به نقش یک مرد سیاهپوست، پوستش را رنگ کرده است. سرسپردگی او به این نقش به گونه‌یی است که در تمام مدت کوشش می‌کند در پیکره کاراکترش برجای ماند و شما را متقاعد کند که یک سیاهپوست است. این امر باعث برانگیخته شدن هنرپیشه هم قطار وی آلپو چینو (برندن تی جکسن) می‌شود. او خواننده رپی است که سیاهپوست به دنیا آمده اما لازاروس را به سبب فریبش مورد انتقاد قرار می‌دهد. آلپو چینو (این اسم را بلند تلفظ کنید) مانند بسیاری از خوانندگان رپ، رویکردی به تبلیغات دارد و از جمله کالاهای وی می‌توان به بوتی سوئت اشاره کرد که به عنوان یک نوشیدنی انرژی زا باعث ادامه حرکت وی در جنگل می‌شود. هرچند چینو ایفای نقش لازاروس را قبول ندارد، حضورش برای تاگ اسپید من (استیلر) حیاتی است. استیلر علاوه بر این در فیلم «جک ساده دل» در نقش کشاورز کندذهنی ظاهر شده که تصور می‌کند حیوانات قادر به درک وی هستند.
نکته کنایه آمیز اینجاست که وقتی عوامل فیلم «تندر گرمسیری» توسط قاچاقچیان به اسارت گرفته می‌شوند، همین نقش است که جان آنها را نجات می‌دهد. قاچاقچیان کسل تنها یک نوار ویدئویی قدیمی‌به نام «جک ساده دل» دارند و تصور می‌کنند اسپیدمن همان جک است. در اشاره یی کمیک و در عین حال هوشمندانه داونی، لازاروس تمامی‌اقدامات اسپیدمن را مورد انتقاد قرار می‌دهد و می‌گوید؛ «ستاره‌های بزرگ زمانی که چنین نقش‌هایی را بازی می‌کنند هرگز کاملاً از نظر ذهنی دچار عقب افتادگی نمی‌شوند.» فصل آغازین فیلم همراه با تریلرهایی است که معرف سه شخصیت، نه تنها لازاروس و اسپیدمن بلکه جف پورتنوی (جک بلک) است.
پورتنوی فردی معتاد به مواد مخدر است که در طول سفر در جنگل در ترک به سر می‌برد و صحنه خنده داری دارد که در آن التماس می‌کند به یک درخت بسته شود و سپس التماس می‌کند که از درخت بازشود. درونمایه فیلم در برگیرنده هنرپیشگان، کارگردان دامین کوکبرن (استیو کوگان) و فیلمنامه نویس سترونی به نام جان تی بک (نیک نولتی) است که همراه با گروه عظیمی‌از عوامل فیلم و کارشناس انفجار (دنی مک براید) در جنگل گردهم آمده‌اند. زمانی که یکی از انفجارها به گونه یی نابهنگام تمامی‌صحنه را دربر می‌گیرد (به فصل آغازین فیلم «مهمانی» فکر کنید)، اسپیدمن که در فیلم به عنوان تهیه کننده ظاهر شده است، عوامل را اخراج و اعلام می‌کند شخصاً فیلم را کارگردانی می‌کند. او توضیح می‌دهد دوربین‌های مخفی در جنگل جاسازی شده‌اند و هر آنچه را که اتفاق می‌افتد، ضبط می‌کنند.
آیا چنین چیزی واقعاً ممکن است به ویژه زمانی که آنها گم می‌شوند؟ به نظر می‌رسد هنرپیشگان و حتی بازیگری که پنج بار تندیس اسکار را دریافت کرده است، این امر را باور می‌کنند که اشاره‌یی به بی تفاوتی آنها نسبت به جزئیات تکنیکی دارد. در میان صحنه‌های جنگل، صحنه‌های ‌هالیوودی نیز وجود دارد که شرح حال مدیرعامل یک استودیو و نماینده یکی از بازیگران است. فیلمنامه «تندر گرمسیری» که توسط جاستین ترو، استیلر و ایتان کوهن نگاشته شده با کار شاق فیلمبرداری و امور مربوط به لوکیشن آشناست و آن را به صحنه‌ها و رویدادهایی تبدیل می‌کند که به شدت اغراق آمیز هستند به گونه یی که به وقوع پیوستن آنها دور از ذهن می‌نماید. از جمله این صحنه‌های جالب می‌توان به رویکرد کارگردان، دامین کوکبرن در رها کردن فیلم اشاره کرد که به احتمال بسیار انعکاسی از باور برخی از بازیگران نسبت به فیلمسازان است. می‌توان گفت «تندر گرمسیری» به مراتب بهتر از فیلم قبلی استیلر «زولندر» محصول سال ۲۰۰۱ است چرا که به مثابه یک کمدی تابستانی است که در ذهن نقش می‌بندد و موجبات خنده مخاطب را فراهم می‌کند به همین دلیل می‌توان گفت تابستان خوبی بوده است.زمانی که فیلم به پایان می‌رسد به احتمال بسیار شما خاطرات خوبی از بازی رابرت داونی جونیور در ذهن خواهید داشت. امسال سال بسیار خوبی برای وی بود چرا که این فیلم پس از «مرد آهنین» به نمایش درآمد و به نظر می‌رسد او بازگشته؛ بازگشتی که بسیار شکوهمند است.  
    
  
 
مطالب مرتبط:
گفت وگو با بازیگر مطرح فیلم «بانكوك خطرناك» 
 گفتگو با مارك فورستر، كارگردان جیمز باند جدید
 
 
 
گردآورى: گروه فرهنگ و هنر سيمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: www.aftab.ir