۱۵ ورزشکار المپیک که پا به عرصه سینما گذاشتند
 این ورزشکار آمریکایی پس از بازی در چند فیلم و سریال تلویزیونی در فیلم «تنها در خانه» به نقش خواهر بزرگ مکالی کالکین ظاهر شد.....

ورزشکارانی که به دنیای سینما راه یافتند                                                       

بازی‌های المپیک بزرگ‌ترین صحنه تمام ورزش‌هاست که می‌تواند آدم‌ها را به شهرت برساند و حتی پای آن‌ها را به دنیای نمایش باز کند.

توشیوکی «هارولد» ساکاتا - وزنه‌برداری، المپیک ۱۹۴۸، برنده مدال نقره 

فیلم «گلدفینگر» (۱۹۶۴) نقطه اوج دوران کاری این ورزشکار متولد هاوایی پس از بازی‌های المپیک بود. او در این فیلم نقش منفی «Oddjob» را مقابل جیمز باند (شان کانری) بازی کرد

باستر کراب - شنا، المپیک ۱۹۲۸ و ۱۹۳۲، برنده مدال طلا 

کراب پس از آنکه لباس‌های شنا خود را آویخت، در فیلم‌ها و سریال‌های مختلف به نقش شخصیت‌هایی چون فلش گوردون، تارزان و بیلی دکید ظاهر شد.

جانی ویسمولر - شنا، المپیک ۱۹۲۴ و ۱۹۲۸، برنده مدال طلا

معروف‌ترین تارزان دنیای سینما. او در شش فیلم «تارزان» در کنار مورین اوسالیوان و چیتا شمپانزه نقش‌آفرینی کرد. ویسمولر در مجموع در ۱۳ فیلم به نقش سلطان جنگل ظاهر شد.

کتی ریگبی - ژیمناستیک، المپیک ۱۹۶۸ و ۱۹۷۲

پس از آنکه ریگبی نتوانست در بازی‌های المپیک مدال به دست بیاورد، وارد صحنه تئاتر شد و در برادوی در نمایش‌های موفق «جادوگر شهر آز» و بعدها «پیتر پن» روی صحنه رفت که برای دومی نامزد جایزه تونی شد. ریگبی در تلویزیون و سینما هم کم و بیش فعال بود و سال ۲۰۰۰ در فیلم تلویزیونی «پیتر پن» به نقش این شخصیت ظاهر شد.

هیلاری وولف - جودو، المپیک ۱۹۹۶ و ۲۰۰۰ 

این ورزشکار آمریکایی پس از بازی در چند فیلم و سریال تلویزیونی در فیلم «تنها در خانه» به نقش خواهر بزرگ مکالی کالکین ظاهر شد.

بروس بنت - پرتاب وزنه، المپیک ۱۹۲۸، برنده مدال نقره 

بنت قرار بود در فیلم «تارزان مرد میمونی» تولید استودیو مترو گلدوین مه‌یر نقش اصلی را بازی کند، اما به دلیل آسیب‌دیدگی بازو این نقش را از دست داد. در عوض او در دهه ۱۹۴۰ در تعدادی از مهم‌ترین فیلم‌های آن دوران شامل «صحرا» (با بازی همفری بوگارت)، «میلدرد پیرس» (با بازی جون کرافورد) و «گنج‌های سی‌یرا مادره» به کارگردانی جان هیوستن بازی کرد.

باب اندرسن - شمشیربازی، المپیک ۱۹۵۲ 

این ورزشکار بریتانیایی پس از کناره‌گیری از ورزش قهرمانی به عنوان طراح صحنه‌های مبارزه در هالیوود مشغول کار شد و در فیلم‌هایی چون مجموعه سینمایی «جنگ‌های ستاره‌ای»، «شاهزاده عروس»، «نقاب زورو»، «دزدان دریایی کارائیب: نفرین مروارید سیاه» و سه‌گانه «ارباب حلقه‌ها» همکاری کرد.

دولف لوندگرن - رهبر تیم ایالات متحده در مسابقات پنج‌گانه (غیر رقابتی)، المپیک ۱۹۹۶ 

لوندگرن که در كيوكوشين كاراته صاحب كمربند سياه دان سه است، پس از بازی در نقش یک ورزشکار اهل آلمان شرقی در فیلم «مسابقات پنج‌گانه» در سال ۲۰۰۴، به عنوان رهبر افتخاری تیم آمریکا انتخاب شد. البته شهرت لوندگرن به سال‌ها قبل از این باز می‌گردد. او در ۱۹۸۵ با بازی در نقش یک بوکسور روس در فیلم «راکی چهار» به شهرت رسید.

نت پندلتن - کشتی، المپیک ۱۹۲۰، برنده مدال نقره 

پندلتن پس از سال‌ها بازی در نقش آدم‌های گردن‌کلفت و تنومند توانست سال ۱۹۳۲ در فیلم «Horse Feathers» مقابل برادران مارکس مقابل دوربین برود. او بعدها در فیلم‌های دیگر مانند «زیگفیلد بزرگ»، «در سیرک» (بار دیگر با برادران مارکس) و سری فیلم‌های «دکتر کیلدر» بازی کرد.

تیان لیانگ - شیرجه، المپیک ۲۰۰۰ و ۲۰۰۴، برنده مدال طلا 

لیانگ با دریافت مدال‌های مختلف در بازی‌های المپیک به چهره‌ای معروف تبدیل شد و به دنبال آن حاضر شد برای چند شرکت تبلیغ کند. این مسئله مورد تایید مقامات چینی نبود. او چند اخطار دریافت کرد و در نهایت از تیم ملی چین اخراج شد و فرصت حضور در المپیک ۲۰۰۸ پکن را پیدا نکرد. لیانگ پس از آن در دو فیلم چینی بازی کرد: «آب شگفت‌انگیز» در ۲۰۱۰ و «یک زندگی زیبا» در ۲۰۱۱.

بروس جنر - ورزش‌های ده‌گانه، المپیک ۱۹۷۲ و ۱۹۷۶، برنده مدال طلا

جنر پس از پایان دوران ورزشی از اوایل دهه ۱۹۸۰ وارد دنیای سینما و تلویزیون شد و به تدریج یکی از چهره‌های آشنا در بسیاری از برنامه‌های تلویزیونی شد.

کارل لوییس - دو و میدانی، المپیک ۱۹۸۴، ۱۹۸۸، ۱۹۹۲ و ۱۹۹۶، برنده مدال طلا 

پس از آنکه مجله «اسپورتس ایلاستریتید»‌ کارل لوییس را به خاطر عملکرد درخشانش به عنوان چهره قرن بازی‌های المپیک انتخاب کرد، او کوشید از شهرت خود برای نقش‌آفرینی استفاده کند. حاصل کار چندان موفق نبود و به چند نقش کوتاه در فیلم‌هایی نه چندان مهم چون «غریبه‌های کامل»، «منطقه سرعت» و «شکارچی بیگانه» انجامید.

کرت توماس - ژیمناستیک، المپیک ۱۹۷۶ 

اگر ایالات متحده بازی‌های المپیک ۱۹۸۰ مسکو را به خاطر اعتراض به حمله نظامی شوروی سابق به افغانستان تحریم نکرده بود، کرت توماس این فرصت را داشت که ناکامی در المپیک ۱۹۷۶ مونترال را جبران کند و برنده مدال طلا شود (هنوز دو حرکت در ژیمناستیک به نام اوست؛ توماس فلر و توماس سالتو). توماس سال ۱۹۸۵ در فیلم سینمایی «ژیمکاتا» و سال ۱۹۸۸ در فیلم تلویزیونی «سیرک» بازی کرد.

مری لو رتون - ژیمناستیک، المپیک ۱۹۸۴، برنده مدال طلا 

رتون پس از آنکه از سوی مجله «اسپورتس ایلاستریتید»‌ به عنوان ورزشکار زن سال انتخاب شد، در فیلم‌هایی چون «سلاح عریان ۳/۱ ۳۳: آخرین اهانت» و تعداد زیادی فیلم تبلیغاتی مقابل دوربین رفت.

میچل گیلورد - ژیمناستیک، المپیک ۱۹۸۴، برنده مدال طلا 

گیلورد در المپیک ۱۹۸۴ اولین ژیمناست آمریکایی لقب گرفت که در المپیک امتیاز ۱۰ به دست آورده است. او دو سال بعد در فیلم «سرود آمریکايي» نقش یک ژیمناست را بازی کرد که خود را برای المپیک آماده می‌کند.

بیشتر بدانید : سلبریتی هایی که در المپیک حضور داشتند و مدال هم گرفتند!

بیشتر بدانید : ۱۰ فیلمی که درباره المپیک ساخته شده است + عکس

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: khabaronline.ir