لورل در نقش فردی كه مرتكب اشتباه می‌شد و‌ هاردی در نقش شخصی كه ایده‌های نو به نظرش می‌رسید. این دو بازیگر تجربه...

     
  خلاق در خنداندن مخاطب  

    تیم كمدی لورل و‌هاردی یكی از بزرگترین همكاری‌ها در تاریخ سینما محسوب می‌شود. تیمی‌كه خلاقیتش نگاه هر بیننده، چه عامی‌و چه خاص را ساعت‌ها خیره نگاه می‌دارد. لورل و‌هاردی در بیش از ۱۰۰ كمدی با یكدیگر بازی كردند. لورل در نقش فردی كه مرتكب اشتباه می‌شد و‌ هاردی در نقش شخصی كه ایده‌های نو به نظرش می‌رسید. این دو بازیگر تجربه نویسندگی و كارگردانی را نیز دركارنامه حرفه ایشان ثبت كردند. از شاخص ترین آثار ایشان در مقام بازیگر می‌توان به «ما را ببخشید»، «جعبه موسیقی»، «پسران صحرا» و «به سوی غرب» اشاره كرد.
استن لورل با نام اصلی آرتو استنلی جفرسون در ۱۶ ژوئن ۱۸۹۰ در لنكشایر انگلستان دیده به جهان گشود. پدرو مادر استن جفرسون، بازیگر تئاتر بودند. او در سال‌های نوجوانی بازی درآثاركمدی را آغاز كرد. این بازیگر تا سال ۱۹۱۰ در گروه بازیگران شركت فرد كارنو (نویسنده و بازیگر انگلیسی) به عنوان هنرپیشه علی البدل به جای چارلی چاپلین حضور داشت. پس از آنكه شركت كارنو منحل شد، استن در حالی كه نام خانوادگی اش را به «لورل» تغییر داده بود، به مدت چندین سال در فیلم‌های آمریكایی بازی كرد. در اوایل دهه ۱۹۲۰ با بازی در مجموعه‌های كمدی‌های كوتاه بر تجارب حرفه ای اش افزود: تا جایی كه توانست به عنوان نویسنده و كارگردان نیز فعالیت كند. اولیور‌هاردی با نام اصلی نورول‌هاردی در ۱۸ ژانویه ۱۸۹۲ در‌هارلم، آمریكا دیده به جهان گشود. نورول‌هاردی در روزهای آغازین تولد، پدرش را از دست داد. او در آغاز جوانی، نام پدر(اولیور) كه سرباز با سابقه جنگ آنتیتام (وقوع در سال ،۱۸۶۲ مریلند، آمریكا) بود را برای خود برگزید. لورل در سال ۱۹۱۳ یك مركز نمایش فیلم را اداره می‌كرد و سال بعد به منظور پیشرفت حرفه ای به استودیوهای لوبین آمریكا پیوست.
انگیزه او از این كار، این بود كه حداقل از بازیگران هم دوره اش، عقب نماند. او در طول دهه بعد در بیش از ۲۰۰ فیلم برای استودیوهای مختلف به ایفای نقش پرداخت. همكاری لورل و‌هاردی پس از مصدومیت‌هاردی در یك تصادف و نقش آفرینی لورل در یكی از نمایش‌های مابل نورماند (كارگردان آمریكایی) به جای او، آغاز شد. آنها به زودی به عنوان اعضای استودیوهای (Roach) در چندین كمدی كوتاه «All-Stars» به ایفای نقش پرداختند.
این در حالی بود كه همكاری آنها هنوز به صورت یك تیم كمدی حرفه ای شكل نگرفته بود و به همین جهت لئومك كاری (سرپرست استودیوهای Roach و كارگردان) با اشاره به ارتباط جذاب میان دو شخصیت لورل لاغر و‌هاردی چاق، آنها را به كار با یكدیگر تشویق كرد. پس از آن با جدی تر شدن همكاری شان، تا سال ۱۹۲۷ به یك تیم حرفه ای تبدیل شدند. آنها تا پایان دوره سینمایی صامت با به نمایش گذاشتن یك شخصیت ساده لوح و یك شخصیت خودبین و مشكل پسند در كمدی‌هایی از جمله «سوپ اردك»، «بابا قندی»، «جنگ قرن» و «تجارت بزرگ» به محبوبیتی فوق العاده دست یافتند.
با پیشرفت سینمای ناطق، نبوغ این تیم كمدی بیش از پیش نمایانگر شد. صدای آنها، لهجه انگلیسی لورل و لحن آمریكایی‌ هاردی با كاراكترهایشان كاملاً تناسب داشتند. لورل چندین عبارت جذاب خلق كرد و‌هاردی با صحبت‌هایش همدردی مخاطب را بر می‌انگیخت. آنها در بیش از ۴۰ كمدی كوتاه ناطق برای استودیوهای «Roach» از جمله كمدی‌های كلاسیك «هاگ ویلد» (۱۹۳۰)، «جعبه موسیقی» ،۱۹۳۲ و «همدست‌ها»( ۱۹۳۲)حضور یافتند. نیاز اقتصادی، استودیوهای «Roach» را بر آن داشت تا از بازی لورل و‌هاردی در فیلم‌های بلند سینمایی استفاده كند. این دو بازیگر با نقش آفرینی در فیلم «ما را ببخشید» (۱۹۳۱) برای نخستین مرتبه، یك فیلم بلند سینمایی را تجربه كردند. از بهترین كمدی‌های بلند آنها «برادر شیطان» (۱۹۳۳)، «بچه‌ها در سرزمین اسباب بازی» (۱۹۳۴)، «پسران صحرا» (۱۹۳۳)، «بلاك هیدس» (۱۹۳۸)و «به سوی غرب» (۱۹۳۷)را می‌توان نام برد. كمدین‌های نابغه در دهه(۱۹۴۰) همكاری با استودیوهای فوكس قرن بیستم و متروگلدوین مایر را آغاز كردند. این تیم كمدی كه خلاقیتشان در این استودیوها نادیده گرفته می‌شد، ضعیف ترین كارهایشان را از دهه (۱۹۴۰)تا پایان دوره حرفه ای اشان اوایل دهه (۱۹۵۰) ارائه كردند.
با وجود این در آن دوره كه با زمان جنگ نیز مصادف بود، محبوبیتشان را در میان مخاطبان از دست ندادند. آخرین تجربه همكاری آنها در فیلم «Atol lk» (۱۹۵۱) بود. آنها تا زمان مرگ ‌هاردی در سال (۱۹۵۷)به عنوان یك تیم حرفه ای باقی ماندند. لورل پس از آنكه به موجب شركت در ساخت یك فیلم كمدی جایزه افتخار اسكار را دریافت كرد، در سال ۱۹۶۵ در گذشت. «لوكاستلو» بازیگر آمریكایی، درباره همكاری لورل و‌ هاردی گفته است: «آنها بامزه ترین تیم كمدی در تاریخ سینما بوده اند.» بیشتر منتقدان و محققان فیلم در طول سال‌های همكاری لورل و‌هاردی، این جمله را تایید كرده‌اند.   
    
  
 
 
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ 
www.seemorgh.com/culture
منبع: www.aftab.ir