تجربه جالبی بود. من خنده مردم و وقتی از ترس و هیجان بدنشان را منقبض می‌كنند را دوست دارم...
   
 
 
   سری فیلم های «اره» از سال ۲۰۰۴ با به نمایش گذاشتن صحنه هایی ترسناك و دلخراش، مخاطبان سینما را روی صندلی هایشان میخكوب كرده اند. فیلم هایی كه جذابیت داستان دنباله دار یكی، آنها را به تماشای دیگری بر می‌انگیزد. در این روزها فیلم پنجم «اره» در اكران سینماهای آمریكای شمالی قرار دارد. دیوید هكل فیلم جدید را با فیلمنامه ای از پاتریك ملتون و مارسوس دونستان كارگردانی كرده است. فیلم پنجم «اره» داستان یك متخصص علم قضایی را روایت می‌كند كه وارث جدید «جیگساو» قاتل زنجیره ای معروف است و سعی می‌كند این راز را پنهان نگاه دارد. تابین بل، اسكات پترسون، بتسی راسل، جولی بنز، كاستاس مندیلور و میگان گود تعدادی از نقش آفرینان این فیلم هستند. آنچه در پی می‌خوانید، گفتگوی اینترنتی دیوید هكل درباره فیلم پنجم «اره» است:
آیا مشاهده این فیلم با انبوهی از تماشاگران، هیجان انگیز بود؟
▪ بله، تجربه جالبی بود. من خنده مردم و وقتی از ترس و هیجان بدنشان را منقبض می‌كنند را دوست دارم.
یكی از مشخصه های جالبی كه درتعدادی از فیلم های «اره» فراموش شده بود، ترسی است كه توسط جیگساو به تصویر كشیده می‌شود این ویژگی در فیلم پنجم نیز حفظ شده است ممكن است درباره آن توضیح دهید؟
▪ این مشخصه با شكل گیری شخصیت استعاره ای جیگساو ساخته شده من می‌خواستم خشونت این ویژگی در فیلم پنجم «اره» بیشتر از گذشته به تصویر درآید. قصد من این بود كه در این فیلم قدرت درام آن بیشتر باشد. از این رو دوست داشتم در فیلمنامه لحاظ شود.
آیا به این موضوع توجه كرده بودید كه این اپیزود خاص بر كاراكتر ایجنت استرام تمركز دارد؟
▪ بله، چون این شخصیت، كاراكتر مركزی «اره ۵» است. ما این قسمت از داستان را با اندیشه تمركز بر این شخصیت نوشتیم. سال گذشته بخش هایی از داستان را كنار یكدیگر گذاشتیم و نتیجه آن كه داستانی بسط یافته بود را به شركت (لاینس گیت) ارائه كردیم. (لاینس گیت) به ایده ما در این داستان علاقه مند شد. سپس نویسندگان به مدت دو ماه روی آن كاركردند. حاصل كار، چیزی است كه اكنون داریم.
این فیلم نخستین تجربه شما در ساخت فیلم های «اره» محسوب می‌شود، آیا قصدتان این بوده است كه تم پلیسی آن را بیشتر از سایر فیلم هایی كه با موضوع شكنجه ساخته می‌شود، به نمایش بگذارید؟ چنین برمی‌آید كه در «اره ۵» از المان های فیلم های «اره» فاصله گرفته اید، این طور نیست؟
▪ خیر، زمان ساخت این فیلم درباره این موضوع صحبت می‌كردیم كه كمتر نشانه های یك درام پلیسی را داشته باشد. اگر فیلمی‌پلیسی به نظرم می‌رسد، به جهت كاراكترهایمان است كه پلیس هستند. فكر می‌كنم در «اره ۶» این امكان وجود داشته باشد كه از المان های فیلم های «اره» دور شد و به موضوع پلیسی بیشتر پرداخت.
آیا شما قصد داشتید فیلم های ۵ و ۶ «اره» را به دنبال هم بسازید یا این فقط یك شایعه بود؟
▪ فقط یك شایعه بود. موضوع این بود كه ما فكر می‌كردیم اگر بخواهیم یك سال در تدارك ساخت یك فیلم باشیم و سال بعد، فیلمی‌دیگر، كارمان سخت می‌شود. بدین ترتیب تصمیم گرفتیم كه با ساخت هر دو فیلم در یك برحه زمانی، در وقت و سرمایه مان صرفه جویی كنیم اما از آغاز ساخت یك فیلم تا پایان آن، فرصت كمی‌داشتیم. هرچه جلوتر رفتیم، كارمان سخت تر شد.
ادامه داستان فیلم های «اره» با شخصیت «جیگساو» ، كاری هوشمندانه است. این كار برای شما چه تجربه ای بود؟
▪ شخصیت «جیگساو» برای مخاطبان جذابیت دارد. آنها تماشای بازیگرش، تابین بل را دوست دارند و از مشاهده غم و اندوهش لذت می‌برند. سعی من این بود كه این كاراكتر در فیلم جدید به طور طبیعی احساسش را به مخاطب انتقال دهد. دوست نداشتم شخصیتی غیرتأثیرگذار باشد.
در این فیلم به «جیل» یك جعبه داده می‌شود. آیا محتویات آن جعبه در فیلم های بعدی مشخص می‌شود؟
▪ در هر یك از فیلم های «اره» كارگردان چیزهایی را در فیلم قرار می‌دهد كه دستمایه های فیلم بعدی قرار می‌گیرند. رازهایی كه در فیلم بعدی فاش می‌شوند. همانند جعبه در این فیلم، كسی نمی‌داند درون آن چیست. من نمی‌دانم كارگردان در فیلم ششم چه چیزی درون آن قرار می‌دهد. قطعاً حاوی اطلاعات مهمی‌خواهد بود.
آیا شما برای كارگردانی فیلم ششم «اره» قرارداد بسته اید؟
▪ خیر، كوین گروترت می‌خواهد فیلم ششم را كارگردانی كند. او تاكنون تدوینگر تمامی‌فیلم های «اره» بوده است. من منتظر تماشای فیلم او هستم.   
    
  

مطالب مرتبط:
گزارش تصویری: بهترین فیلمهای ترسناک تاریخ سینما (1)
دلهره آورترین فیلمهای تاریخ سینما
برترین ما فوق بشری های تاریخ سینما 
کوری عصا کش کور دگر شود
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: www.aftab.ir