بازی فوق‌العاده کیت بلانشت در فیلم جدید وودی آلن + تصاویر
همه چیز درباره کیت بلانشت است. آخرین اثر وودی آلن یاسمین آبی برداشتی نه چندان قوی از نمایشنامه اتوبوسی به نام هوس تنسی ویلیامز است. کیت بلانشت در یاسمین آبی وودی آلن یکی از بهترین بازی‌هایش را...
همه چیز درباره کیت بلانشت است. آخرین اثر وودی آلن «یاسمین آبی» برداشتی نه چندان قوی از نمایشنامه «اتوبوسی به نام هوس» تنسی ویلیامز است. فیلم روایتی نامتوازن دارد اما حضور مسحور کننده کیت بلانشت، گاه و بی گاه به کمک خطاهای آن می آید. این بازیگر به قدری حضور قدرتمندی دارد که از حالا می توان او را یکی از نامزدهای فصل اسکار ٢٠١٤ دانست و با توجه به علاقه ای که داوران آکادمی اسکار به وودی آلن دارند، سخت است که بتوان تصور کرد نقش او در این فیلم نادیده گرفته شود.


کیت بلانشت در فیلم یاسمین آبی وودی آلن

کیت بلانشت
در حقیقت، این فیلم نسبت به دیگر ساخته های وودی آلن از زمان ساخت «امتیاز نهایی» فضای متفاوتی دارد و به فضای آن از نظر جغرافیایی و سبک، تنوع بخشیده است. اگر چه در فیلم نامه رد پای عناصر کمدی تاریک دیده می شود و حتی ممکن است گاهی شما را بخنداند ولی در کل «یاسمین آبی» نسبت به دیگر آثار آلن فیلم جدی تری است و این فیلم را مانند دیگر آثارش نساخته. اگرچه شخصیت اصلی مشکلات روانی دارد، ولی مانند شخصیت های نامتعادل دیگر فیلم های آلن نیست. در حالی که از زادگاه وودی آلن به عنوان لوکیشن اصلی که فلش بک های داستان در آن اتفاق می افتد استفاده شده که نزدیک به پنجاه درصد فیلم را به خودش اختصاص می دهد، اما داستان اصلی در سان فرانسیسکو رخ می دهد. از دهه هفتاد تا امروز اولین بار است که بخش زیادی از مراحل فیلم برداری فیلم آلن در خارج از نیویورک و در آمریکا انجام می شود.


کیت بلانشت و وودی آلن

یاسمین، درمانده و سرخورده از سان فرانسیسکو حرکت می کند تا پیش خواهرش جینجر (سالی هاکنیز) برود. وقتی صحبت از مهمان باشد، هیچ کس را بدتر از یاسمین نمی شود پیدا کرد. پس از آنکه او خانه خواهرش را به خاطر کوچک بودن تحقیر می کند، درباره دوست پسر خواهرش که به نظر او مانند شوهر سابق اش اگی (اندرو دایس کلی) است شروع به بدگویی می کند.

برای یاسمین مواجه شدن با حقیقت سخت است. او که پیش از این همسر نازپرورده جادوگر وال استریت، هال (الک بالدوین) بوده، حالا همه چیزش را از دست داده است. هال که به خاطر فعالیت های غیر قانونی اش توسط اف بی آی دستگیر شده، به جای تحمل حبس، خودش را حلق آویز می کند. از طرفی دولت همه اموالشان را مصادره کرده و یاسمین هم فقیر و بی خانمان می شود. او تنها گزینه ای که پیش رو دارد این است که پیش خواهرش برود و در خانه ای که آن را شایسته خودش نمی داند زندگی کند. که در این موقعیت ناچار است که کاری پیدا کند که البته این موقعیتی است که با آن بیگانه است.

یاسمین یک شخصیت چندلایه ی درخشان است. اگرچه او یک ضدقهرمان به شکل مرسوم نیست، ولی هرجایی که می رود آسیبی به آنجا می زند، گاهی اوقات از روی نادانی و گاهی از روی سطحی بودنش. اما او غم عمیقی درونش دارد که ما اغلب می توانیم آن را ببینم. گاهی اوقات ترس به او هجوم می آورد و شبیه به زنی در حال غرق شدن که می خواهد برای نجات خودش به هرچیزی چنگ بیندازد می شود. او تصویری که از خودش به دیگران نشان می دهد یک فرد شکننده است؛ که در پشت آن زنی ناامید و غمگین زندگی می کند.

آلن، با قرار دادن بازیگران خبره در کنار کیت بلانشت، او را محصورکرده است. سالی هاکینز که مانند همیشه به خوبی کارش را انجام داده و مانند ستاره اصلی فیلم او هم با لهجه آمریکایی صحبت می کند. پیتر سارزگارد نقش خواستگار یاسمین را بازی می کند که از گذشته او بی خبر است. و الک بالدوین هم نقش یک کارگزار بورس که کارهای خلاف اش باعث سقوط او می شوند را به راحتی بازی کرده. اگر سورپرایزی در فیلم وجود داشته باشد، او بی شک اندرو دایس کلی است. این کمدین که اولین حضور سینمایی اش در بیش از یک دهه را تجربه می کند، حضور خوبی به عنوان یکی از دو نیمه نقش استنلی در «اتوبوسی به نام هوس» دارد.



راهی که آلن برای الهام گرفتن از نمایشنامه تنسی ویلیامز انتخاب کرده، به یادماندنی ترین وجه «اتوبوسی به نام هوس» یعنی کشمکش بین بلانش و استنلی را کم رنگ کرده است. در اینجا استنلی به دو نیمه تقسیم شده (کلی همسر سابق جینجر و بابی کانیول دوست پسر فعلی او) که این مسئله تنش بین رابطه آنها را از بین برده و عملا بار اصلی داستان را بلانش یا همان یاسمین فیلم بر دوش می کشد. «یاسمین آبی» سعی می کند تا انحطاط روانی شخصیت اصلی اش را بررسی کند. و نتیجه آن می شود کند و کاو یک شخصیت بازی محور که بیشتر از جان کاساوتیس (بازیگر و کارگردان آمریکایی) انتظار می رود تا وودی آلن که هنوز خیلی سرزنده و فعال است.



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: caffecinema.com



مطالب پیشنهادی:
علی مصفا و بازی در گذشته به کمک برنیس بژو و لیلا حاتمی + تصاویر
هانیه توسلی از بهترین بازیگر زن تا حضور در انتخابات + تصاویر
پدر و مادر زنده‌یاد عسل بدیعی در مراسم جایزه جهانی صلح + تصاویر
شهید برنامه ماه عسل علیخانی پیدا شد
توهین زشت تلویزیون و مجری شبکه آموزش به محسن چاوشی!!