خبر درگذشت بزرگان عرصه هنر هميشه اين نگرانی را با خود به همراه دارد كه آيا كسی پيدا خواهد شد كه رهرو هنرمند از‌دست رفته باشد. اين نگرانی...

 


خبر درگذشت بزرگان عرصه هنر همیشه این نگرانی را با خود به همراه دارد كه آیا كسی پیدا خواهد شد كه رهرو هنرمند از‌دست رفته باشد. این نگرانی با شنیدن خبر درگذشت احمد آقالو دوباره جان گرفت. سینما، تلویزیون و تئاتر كشور ما یكی از بهترین و با اخلاق‌ترین بازیگران خود را از دست داد. احمد آقالو یكشنبه شب پس از مدت‌ها كنار آمدن با بیماری سرطان به ملك‌الموت سلام داد و جان به جان آفرین، تسلیم كرد.

هفته گذشته تله تئاتر «دل سگ» آخرین اثری كه آقالو در آن ایفای نقش كرده بود، از شبكه 4 سیما پخش شد. زنده یاد آقالو در این نمایش تلویزیونی نقش پروفسوری را بازی می‌كرد كه تصمیم داشت با كار كردن روی سیستم ژنتیكی، یك سگ را به انسان تبدیل كند اما در انتهای كار متوجه شد این خواسته ناممكن است و نمی‌توان یك حیوان را به انسان تبدیل كرد.

احمد آسوده، تهیه‌كننده این تله‌تئاتر از آقالو به عنوان هنرمندی محجوب، منظم، صبور، متواضع و خوش برخورد یاد كرد و گفت: سال 74 برای نمایش «بهار» از زنده‌یاد آقالو دعوت به كار كردم. این نمایش را محمد رحمانیان كارگردانی و نقش مقابل آقالو را مهتاب نصیرپور بازی كرد. در این كار بود كه متوجه خصوصیات اخلاقی خوب و مثبت آقالو شدم.

وی افزود: امسال هم با هم تله تئاتر دل سگ را كار كردیم و متوجه شدم كه پس از گذشت سال‌ها او همچنان با اخلاق و پر انرژی به همه گروه انگیزه كار می‌دهد. آقالو بیمار بود اما بی‌حوصله نبود. او توان جسمی‌ خوبی نداشت اما نقش اول نمایش دل سگ را با قدرت بازی كرد به همین دلیل برای دیگر همكارانش به الگویی فوق العاده تبدیل شد.سال گذشته آقالو در تله تئاتر «پسران آفتاب» به كارگردانی محمد رحمانیان دركنار مهدی‌ هاشمی ‌بازی كرد. اگر او را سر صحنه می‌دیدید، متوجه می‌شدید كه جدی‌ترین مساله در زندگی‌اش خوب بازی كردن نقشی است كه به او سپرده شده است. او با كت و شلواری كه پوشیده بود، كلاهی كه بر سر گذاشته بود و عصایی كه به دست گرفته بود، تبدیل به شخصیتی فراموش نشدنی شده بود. نوع بیان آقالو كه در تئاتر تربیت شده بود در قوام این شخصیت به او كمك بسزایی می‌كرد. سال گذشته كه سریال یك مشت پر عقاب از شبكه یك سیما پخش شد، عموم مردم متوجه شدند كه آقالو به دلیل بیماری نتوانسته در تمامی ‌سكانس‌های این سریال بازی كند و گاهی پرویز پورحسینی، دوست دیرینه او به جایش بازی كرده است. با پخش سریال یك مشت پر عقاب، مردمی‌ كه آقالو را با سریال «سلطان و شبان» و نقش «كاتب» می‌شناختند، با خبر شدند كه كاتب دربار عمر طولانی نخواهد داشت. مردمی ‌كه آقالو را برای نقش كاتب، دوست می‌داشتند، همان‌هایی هستند كه می‌دانند آقالو در صحنه تئاتر بی‌نظیر بوده و در نمایش‌های رادیویی  باور پذیرترین نقش‌ها را شنیدنی كرده  است.

مهربان با بیماری

داریوش فرهنگ، كارگردان سریال سلطان و شبان در یادداشتی درباره آقالو گفت: حدود یك ماه پیش با گلاب آدینه و مهدی ‌هاشمی ‌شبانه رفتیم منزل احمد و همسرش برای دیدار و احوالپرسی. در نهایت تعجب با كسی روبه‌رو شدم كه ذهنی شاداب و سرزنده داشت. از هر دری حرف زدیم جز بیماری او. آنقدر خاطرات را با هم مرور كردیم و گفتیم و خندیدیم كه باورم نمی‌شد به عیادت دوستی رفته‌ایم كه چندین‌سال مهربانانه با مریضی‌اش كنار آمده است.

وی در ادامه نوشته است: از هر چیز و هر كس یك نگاه طنزگونه و ظریفی بیرون می‌كشید كه همه را به خنده وا می‌داشت بی ‌آن ‌كه خود بخندد. به شكل آشكاری از هر نوع سودجویی كاسبكارانه در هنر طنز پرهیز می‌كرد. هرگز در طول فعالیت هنری‌اش نه خودش و نه كارش به لودگی‌های مرسوم و رایج به اسم كمدی كشانده نشد. ما دوستی دیرینه و پرباری با هم داشتیم. همیشه یك نجابت پنهان داشت كه تو را وادار به احترام می‌كرد بی‌آن‌كه قصد خرید احترام را داشته باشد. بسیار وارسته و عمیق با زندگی و مرگ روبه رو می‌شد، چند سال جلوی مرگ ایستاد و با لبخند بیماری‌اش را پذیرفت.

ایرج راد،‌هادی مرزبان، هما روستا، محمد مطیع، محمدعلی كشاورز، داوود رشیدی، علیرضا رئیسیان و... هنرمندانی هستند كه دررثای آقالو با خبرگزاری‌ها به گفتگو نشسته‌اند و درباره او سخن گفته‌اند. نكته جالب در همه این گفته‌ها و بازخوانی خاطرات این است كه همه دوستان و همكاران او بیشتر از این‌كه از ویژگی‌های كاری زنده‌یاد آقالو بگویند، از خصوصیات منحصر به فرد اخلاقی او یاد كرده‌اند.

زنده‌یاد آقالو متولد 1328 در قزوین و كارشناس نمایش از دانشكده هنرهای زیبا بود. او پس از گذراندن یك دوره آموزشی بازیگری در هنرستان هنرهای دراماتیك كار خود را آغاز كرد. احمد آقالو از سال 57 تاكنون در رادیو نیز فعالیت متمركزی داشت. از آخرین نمایش‌های رادیویی كه این هنرمند پیشكسوت كشورمان در آن ایفای نقش كرده، می‌توان نمایش صف رندان به كارگردانی ژاله علو، ستاره خاك به كارگردانی آشا محرابی و خورشید پنهان نمی‌ماند به كارگردانی صد‌رالدین شجره نام برد. امروز اهالی هنر او را از میدان ارگ ساختمان رادیو به سمت قطعه هنرمندان بهشت‌زهرا تشییع می‌كنند. یاد و خاطرش هم در روز پنجشنبه ساعت 3 تا 5 عصر در مسجد بلال صداوسیما گرامی داشته می‌شود.روزنامه «جام‌جم» درگذشت این هنرمند را به خانواده ایشان و جامعه هنری تسلیت می‌گوید.
 
 
 
 
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سيمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: جام جم آنلاين