فیلم ضد ایرانی «گلاب» در کن اکران می شود؟!
فیلم ضد ایرانی «گلاب» اولین تجربه کارگردانی جان استوارت پاییز به اکران عمومی درمی‌آید.
به نقل از هالیوود ریپورتر، فیلم ضد ایرانی «گلاب» که بر مبنای خاطرات مازیار بهاری از تجربیاتش پس از انتخابات 88 در ایران ساخته شده است، پاییز در آمریکا به نمایش درمی‌آید.

این فیلم اولین تجربه کارگردانی جان استوارت مجری یکی از نمایش‌های هر شبی تلویزیون آمریکا است و خود او فیلمنامه اش را نوشته است.

«گلاب» با اقتباس از کتابی که مازیار بهاری در سال 2011 با عنوان «بعد آنها به سراغ من آمدند: داستان یک خانواده از عشق، اسارت و بقا» نوشت، ساخته شد. بهاری این کتاب را با همکاری ایمی مولوی نوشت و در آن به ماموریتش برای پوشش دادن انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال 2009 و پیامدهای آن که دستگیر شدنش بود، پرداخت.

این فیلم با سروصدای زیادی ایجادکرد که یکی از دلایل آن سوژه آن بود و دلیل دیگر هم این بود که جان استوارت در برنامه شوی هر شبی‌اش غایب شد. این فیلم به صورت کاملا مخفی در اردن فیلمبرداری شد.

لس آنجلس تایمز نیز در این باره نوشت به این ترتیب و با تعیین زمان نمایش این فیلم روشن می‌شود که این فیلم به قصد شرکت در فصل رقابت‌های سینمایی در آمریکا راهی پرده‌ها می شود.

شهره آغداشلو بازیگر ایرانی ساکن لس‌آنجلس در این فیلم در نقش مولوجون بهاری مادر مازیار بهاری روزنامه نگاری که گایل گارسیا برنال در نقش او جلوی دوربین رفته است، بازی کرد.

«گلاب» با حمایت مالی «اودلات انترتینمت» متعلق به پریتزکر ساخته شده و گلشیفته فراهانی نیز اعلام کرد در آن ایفای نقش کرده است.

بهاری متولد ایران که در سال 2009 همزمان با انتخابات ریاست جمهوری راهی ایران شده بود، به دلیل جاسوسی به مدت 118 روز در زندان به سر برد.

جان استوارت به عنوان طنزپرداز سیاسی و منتقد رسانه‌ای شناخته می شود و برای ساخت این فیلم از اجرای برنامه «دیلی شو» که هر شب پخش می شود، سه ماه از تابستان سال پیش را از برنامه اش فاصله گرفت و با سرو صدا اجرای این برنامه را به مجری دیگری واگذار کرد. او این پروژه را در ماه جولای و اوت سال پیش تمام کرد و اکنون پس از پشت سر گذاشته شدن مراحل پس از تولید اعلام شده که آمریکا در پاییز امسال شاهد نمایش این فیلم خواهد بود.

استوارت برای ساختن این فیلم با مازیار بهاری در ارتباط مستقیم بود. او پس از دستگیری بهاری در ایران در شوی نیم ساعته شبانه‌اش هر شب از تلاش همسر بهاری برای آزادی او اخباری را منتشر می کرد و پس از آزادی بهاری نیز وی را دعوت کرده بود و بهاری با حضور در این برنامه از خاطراتش سخن گفت.

ددلاین نیز درباره این خبر نوشته است بهاری از سوی شبکه خبری بی‌بی‌سی راهی ایران شد تا اخبار انتخابات را پوشش دهد اما پس از انتخابات دستگیر شد. او همسر حامله اش را در لندن گذاشته بود و این زن در این مدت در خانه مادر مازیار بهاری که آغداشلو نقشش را ایفا کرده است، ساکن بود.

سیرا/افینییتی قرار است امتیاز نمایش این فیلم را در جشنواره فیلم کن که از امشب آغاز به کار می کند، برای فروش عرضه کند.

با توجه به این  که بازیگر اصلی این فیلم یعنی گائل گارسیا برنال بازیگر مشهور مکزیکی از اعضای گروه داوری امسال جشنواره کن است، احتمال می‌رود این فیلم برای خریداران در آنجا برای اولین بار به نمایش درآید اما هوز خبری در این باره در اخبار رسمی کن اعلام نشده است.

بهاری روزنامه نگار 42 ساله با داشتن شهروندی کانادا در لندن زندگی می‌کند.




گردآوری:  گروه  فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture

منبع: mehrnews.com


  مطالب پیشنهادی:

لیلا حاتمی در مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم کن+ تصاویر
کدام فیلم از ایران مسافر فستیوال کن شد؟
یک تصمیم غیر منتظره برای مهران مدیری
شصت و هفتمین جشنواره فیلم کن آغاز شد+ تصاویر مراسم افتتاحیه و فرش قرمز
اولین تصاویر لیلا حاتمی در هئیت داوران جشنواره کن