به گفته جواد افشار؛ کارگردان، لحظه‌به‌لحظه این فیلم پر از ترس و وحشت است و می‌توان این فیلم را اولین فیلم ژانر وحشت سینمای ایران دانست كه از تمام...
 
   امسال چهار فیلم سینمایی ژانر «وحشت»، در صورت آماده و نیز پذیرفته شدن به بیست وهفتمین جشنواره فیلم فجر راه پیدا خواهند کرد که می‌توان امیدوار بود نه تبی زودگذر که حرارتی ماندگار را در پیکر نیمه جام «سینمای وحشت ایران» سبب شوند.
امسال در سینمای ایران گویا تحولی ایجاده شده و تعدادی از سینماگران تصمیم گرفته اند تا در ژانر فراموش شده «وحشت»، آثاری تولید و در جشنواره شرکت دهند تا این خلاء در سینمای ایران پر شود. اما باید منتظر ماند و دید این فیلم ها را می‌توان طبق تعریف در این گونه سینمایی گنجاند یا فقط نام سینمای وحشت را به دوش می‌کشند.

«بارهستی» به کارگردانی امیر قویدل، «پستچی سه بار در نمی‌زند» ساخته حسن فتحی، «بیرون آوردن مردگان» به کارگردانی جواد افشار و «سایه وحشت» ساخته عماد اسدی از جمله فیلم هایی هستند که قرار است ژانز «وحشت» را در جشنواره بیست و هفتم نمایندگی کنند.

«بار هستی» داستان دختری به نام هستی است که در بیمارستان به عنوان پزشک کار می‌کند و با مشکلاتی مواجه است.
امیر قویدل کارگردان فیلم، می‌گوید: «بار هستی» جدا از اینکه بازگشتم به خانه خودم یعنی سینماست کاری است که در ژانر مورد علاقه ام است. خیلی از همکارانم به من توصیه می‌کردند که در ژانر وحشت و اکشن فیلم بسازم. تصمیم گرفتم این کار را با توجه به رفاقت دیرینه ای که با تهیه کننده آن داشتم، بسازم. هربار قرار بود که با قزل ایاق کار کنیم اتفاقی می‌افتاد که نمی‌شد. در این کار همه مسائل مهیا بود تا "بار هستی" را شروع کنیم. 
 سارا خوئینی ها و لیلا بوشهری در "بار هستی"
او درباره وضعیت سینمای وحشت در ایران گفت: کمبود و جای خالی ژانر اکشن و وحشت در سینمای ایران حس می‌شود البته بارهستی کاملاً در قالب سینمای وحشت قرار نمی‌گیرد. سنخیتی ها با سینمای معمولی دارد ولی آنچه که مسلم است گوشه هایی از فیلم این موضوع را نمایان می‌کند که می‌تواند در ژانر وحشت هم باشد. کلاً با شناختی که تهیه کننده من نسبت به گیشه دارد، به میزان موفقیت این فیلم امیدوارم. ما می‌خواهیم در این فیلم یادی از ساموئل خاچیکیان کرده باشیم.
سارا خوئینی ها، ایرج نوذری، ناصر ممدوح، لیلا بوشهری، محمد برسوزیان، آنیتا قالیچی، نیما گرامی، محمد ابهری و ویدا شهشهانی از بازیگران این فیلم هستند. کارگردان آن امیر قویدل و تهیه کننده جلال قزل ایاق است.
«پستچی سه بار در نمی‌زند» ساخته حسن فتحی، هم داستان مردی است كه در خانه‌ای خارج از شهر، دختری را به گروگان می‌گیرد تا پدر دختر را به آن خانه كشانده و بر سر ماجراهایی در گذشته با او تسویه حساب كند.
این فیلم دومین تجربه فتحی در سینماست که در گونه وحشت تولید شده است. هرچند به گفته دست اندرکاران فیلم می‌تون آن را یك اثر تاریخی، فلسفی در قالبی معمایی جنایی هم دانست که بخش هایی از آن در ژانر وحشت قرار می‌گیرد.
همین مضمون می‌تواند پیچیدگی‌های این فیلمنامه را نشان دهد. اگرچه اینکه فیلمنامه "پستچی سه بار در نمی‌زند" پیچیده است، بدین معنی نیست كه تماشاگر عادی كه سینما را پیگیری می‌كند هم سرگردان ‌شود، بلكه به اعتقاد دست‌اندركاران آن، حتی داستانی روان دارد.
محمدرضا فروتن، باران کوثری، پانته آ بهرام، امیر جعفری، رویا تیموریان، علی نصریان، لیلا زارع، پارسا مشیری بازیگران این فیلم به نویسندگی حسن فتحی و تهیه کنندگی جواد نوروز بیگی است.

«بیرون آوردن مردگان» به کارگردانی جواد افشار دیگر فیلمی ‌است که وظیفه ترساندن مخاطبان را برای خود تعریف کرده است. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: مرجان (سحر ریحانی) در تاریكی شب جنگل، دوان دوان از ترس سگ‌های گرسنه غسالخانه فرار می‌كند و پناهگاهی زیر اتومبیل گروهشان می‌یابد، اما پس از چند لحظه سگ‌ها به وی حمله می‌كنند و... داستان این فیلم درباره یك گروه چهار نفره دانشجویی است که برای انجام تحقیقات، راهی غسالخانه‌ای در جنگل می‌شوند، اما در آغاز تحقیقات شب‌هنگام اتفاقاتی می‌افتد كه به آنها نشان می‌دهد نباید به این سفر می‌آمدند. 
 کامبیر دیرباز و بهاره افشاری در "بیرون آوردن مردگان"
به گفته جواد افشار؛ کارگردان، لحظه‌به‌لحظه این فیلم پر از ترس و وحشت است و می‌توان این فیلم را اولین فیلم ژانر وحشت سینمای ایران دانست كه از تمام المان‌ها و ابزارهای این نوع سینما بهره برده است چنانچه تماشاگر صحنه‌های را در این فیلم خواهد دید كه تا به حال در هیچ فیلمی ‌از این ژانر سینمای ایران، ندیده است.
وی افزود: «ما در این فیلم فضایمان را بسیار ایرانی دیده‌ایم و آن را متناسب و در راستای فکر، سلیقه و فرهنگ ایرانی قرار داده‌ایم. از این‌رو ژانر وحشت ما، ژانر وحشت به نوعی هالیوودی نیست. فیلمی‌ایرانی در ژانر وحشت، واقع‌گرا، سالم و شرافت‌مندی است. به همین دلیل به هیچ وجه قصد نداریم تا با مسایل پیچیده و ارتباطات غیرواقعی و متافیزیک مخاطب خودمان را مورد حمله قرار دهیم تا او را به وحشت بیاندازیم.»
كامبیز دیرباز، احمد مهرانفر، بهاره افشاری، سحر ریحانی، بابك حمیدیان، اصغر نقی زاده، هادی قمیشی، علی افشار و جمشد هاشم‌پور از بازیگران این فیلم هستند.
«سایه وحشت» به کارگردانی عماد اسدی و تهیه کنندگی اکبر ثقفی هم داستان چند جوان است که ناخواسته باعث مرگ دختری می‌شوند و این آغاز ماجرایی تازه است. 
 ماه چهره خلیلی در "سایه وحشت"
این فیلم برای اولین بار و به دلیل تکنولوژی تصویری خاص، جلوه های ویژه اش، با دوربین «اس آی توکا» با فرمت دیجیتال فیلمبرداری شده است. به گفته تهیه کننده این فیلم، جلوه های ویژه "سایه وحشت" برای نخستین بار در تاریخ سینمای ایران کار شده است.
شهاب حسینی، ماه چهره خلیلی، شیلا خداداد، نیما رئیسی، شیوا خسرو مهر، گیتی ساعتچی، محمود تجدد، شیوا خنیاگر بازیگران این فیلم هستند.
اینگونه است که امسال هم در کنار آثاری که در جشنواره هر سال، کلیت سینمای ایران در سال قبل و پس از خود را نمایندگی می‌کنند، باید همه گیری گونه ای دیگر را در جشنواره فیلم فجر به تجربه بنشینیم. تجربه ای «وحشتناک» که می‌توان امیدوار بود نه تبی زودگذر که حرارتی ماندگار را بر پیکر نیمه جام «سینمای وحشت ایران» سبب شود.
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: aftab.ir