یک فضای معمایی_جنایی که در یک آپارتمان 3 طبقه شکل می‌گیرد و اتفاق‌هایی که برای هر کدام از ساکنان هر طبقه آپارتمان می‌افتد. داستان متفاوت...
  
   از رشیدپور تا ارباب حلقه‌ها
کمتر از یک ماه دیگر مهم ترین ویترین رقابت و نمایش تولیدات سینمای ایران شروع می‌شود و اینک هر ثانیه برای فیلم‌هایی که می‌خواهند در جشنواره بیست وهفتم شرکت کنند، اهمیت دارد. ثانیه‌هایی که برای بسیاری از کارگردان‌ها که هنوز جشنواره فیلم فجر را مؤثرترین محل قضاوت درباره فیلم شان می‌دانند، طلایی‌اند. هر کدام از آنها در این ثانیه‌های طلایی، طبق سنت 90 یا در اتاق مونتاژ روز و شبشان را به هم وصل می‌کنند یا در لابراتوارهای صدا و تصویر. کمتر از یک ماه مانده ولی هنوز فهرست دقیق فیلم‌هایی که برای بخش مسابقه سینمای ایران انتخاب شده اند، اعلام نشده. اما با یک نگاه به تولیدات یک سال پیش سینما دستمان می‌آید که اگر اوضاع خوب پیش برود و اتفاق عجیبی نیفتد، جشنواره بیست وهفتم، جشنواره پر و پیمانی است. گر چه امسال هم جای خیلی از کارگردان‌هایی که هر کدام وزنه ای هستند و می‌توانند جشنواره را معتبر کنند، خالی است اما اسم‌هایی که در چند سال اخیر نشان داده اند سینما را بلدند و مخاطب را می‌شناسند، کم نیستند. فهرستی که می‌بینید، همه آن اتفاقی نیست که قرار است در جشنواره امسال بیفتد؛ یک فهرست انتخابی از بعضی فیلم‌های مهمی ‌است که اگر ثانیه‌های طلایی را از دست ندهند، در جشنواره بیست وهفتم حسابی به چشم می‌آیند و شاید هر کدامشان سیمرغی به خانه ببرند.

 تردید/ وراوژ کریم مسیحی
غافلگیری کارگردان کهنه کار
وقتی بعد از  20 سال خبر بازگشت کارگردان قدیمی ‌رسید، خیلی‌ها باور نمی‌کردند تصمیم  واروژ کریم مسیحی برای ساختن دومین فیلمش بعد از «پرده آخر» جدی باشد اما میان همه خبرهای کوتاه و بلند، مرحله پیش تولید گذشت و فیلم برداری شروی شد. البته بخت، یار آقای کارگردان نبود و بیماری، او را روی تخت بیمارستان کشاند و پروژه متوق شد، بعد از مدتی تهیه کنندگی از محمد مهدی دادگو به سعید سعدی واگذار شد و ترکیب بازیگرها هم تکانی خورد. همچنان خیلی‌ها امیدوار نبودند که «تردید» کریم مسیحی به سرانجام برسد اما آقای کارگردان به سلامت از بیمارستان مرخص شد و 15مرداد 87 فیلم برداری دوباره شروع شد. ترکیب بازیگرها نوید یک فیلم پرستاره ماندنی را می‌داد: بهرام رادان، ترانه علیدوستی، مهتاب کرامتی، علیرضا شجاع نوری و حامد کمیلی؛ بازیگرهایی که تردید برای هر کدامشان یک شانس بزرگ برای گرفتن سیمرغ است. بیشتر صحنه‌های داخلی در کاخ سعدآباد جلوی دوربین بهرام بدخشانی رفتند و فیلم برداری صحنه‌های خارجی هم تا نیمه آذر ماه تمام شد. این روزها تدوین فیلم تمام شده و پرویز آبنار هم صداگذاری صحنه‌ها را انجام داده است در روزهای مانده به جشنواره، علی صمدپور_آهنگساز مسافرخانه سعادت _ مشغول ساخت موسیقی فیلم است تا هر چه زودتر تردید در فهرست دیدنی ترین‌های جشنواره بیست وهفتم باشد.

ملک سلیمان/ شهریار بحرانی
 حکومت جلوه‌های ویژه
تقریبا ًیک سال و نیم پیش بود که خبر مراحل پیش تولید «ملک سلیمان» بین اهالی سینما پیچید. داستان جذاب فیلم _ زندگی حضرت سلیمان نبی _ و بودجه عظیمی ‌که باید برای ساخت فیلم هزینه می‌شد، اسم شهریار بحرانی را در خبرهای زیادی برجسته کرد. پروژه، تیرماه 86 شروع شد و در طول فیلم برداری چند باری به خاطر نرسیدن بودجه لازم متوقف شد. با این همه، شهریار بحرانی توانست حدود یک ماه پیش تدوین ملک سلیمان را توسط محمدرضا مویینی تمام کند. علاوه بر جذابیت داستان، عوامل فنی ملک سلیمان هم برگه‌های برنده آن هستند. لئولو_ کسی که یکی از افراد گروه جلوه‌های ویژه سه گانه ارباب حلقه‌ها بود_ 600 پلان ملک سلیمان را با به روزترین امکانات آماده می‌کند و پان چان هم مشغول ساخت موسیقی فیلم است. اگر وقفه ای در کارها پیش نیاید، جشنواره بیست وهفتم شاهد یکی از عظیم ترین و تکنیکی‌ترین پروژه‌های تاریخی خواهد بود که تا به حال در سینمای ایران ساخته شده؛ یک غافلگیری دیگر برای آنهایی که منتظر روزهای جشنواره هستند.

 پستچی 3 بار در نمی‌زند/ حسن فتحی
جنایت در آپارتمان 3 طبقه
حسن فتحی که در سریال سازی به یک کارگردان حرفه ای تبدیل شده و با سریال‌هایی مثل «شب دهم»، «مدار صفر درجه» و «میوه ممنوعه»، تماشاگرهای زیادی را به پای تلویزیون نشانده، برای دوربین فیلمش بعد از «ازدواج به سبک ایرانی» که فیلم پر فروشی شد، سراغ فضای متفاوتی رفته است؛ یک فضای معمایی_جنایی که در یک آپارتمان 3 طبقه شکل می‌گیرد و اتفاق‌هایی که برای هر کدام از ساکنان هر طبقه آپارتمان می‌افتد. داستان متفاوت «پستچی 3 بار در نمی‌زند» باز هم گزینه‌های جذابی دارد؛ بازیگرانی که هر کدام شان در هر طبقه داستانی دارند: محمدرضا فروتن و باران کوثری (که بعد از زیر پوست شهر دوباره با هم همبازی شده‌اند) در طبقه اول که هر کدام می‌توانند یکی از اسامی ‌فهرست بازیگران باشند، پانته آ بهرام و امیر جعفری در طبقه دوم و کهنه کارهایی مثل علی نصیریان و رویا تیموریان در طبقه سوم؛ هم چنین دیگر عوامل فیلم. موسیقی فردین خلعتبری و تدوین حسن حسن دوست هم بخت «پستچی 3 بار در نمی‌زند» را برا ی فیلم برتر جشنواره شدن را بالا می‌برند. تدوین فیلم تقریبا ً تمام شده و بعد از ضبط موسیقی متن، این فیلم به مرحله لابراتوار می‌رسد تا فرصت روزهای مانده به جشنواره را از دست ندهد. باید منتظر ماند تا ببینیم حسن فتحی در دایره رقابت‌های اصلی مثلا ً در مقابل تردید خود را نشان دهد.

 سوپراستار/ تهمینه میلانی
رشیدپور بازیگر می‌شود
احتمالا ً به جشنواره امسال خیلی امیدوار است. او که مدتی است فیلمش را برای اکران آماده کرده. ترجیح داد که تا جشنواره بیست و هفتم صبر«سوپراستار» را در گردونه رقابت نگه دارد. شهاب حسینی، رضا رشیدپور، نسرین مقانلو، لیلا زارع و افسانه بایگان هم به عنوان بازیگرهای فیلم سوپراستار امیدوارند. چه سوپراستار در جشنواره دیده شود و چه داوران به آن بی محلی کنند، فیلم میلانی آن قدر پر خبر بوده و گروه سازنده اش آن قدر از جذابیت فیلم شان مطمئن هستند که می‌خواهند آن را در اکران نوروزی نمایش دهند.

 پاداش/ کمال تبریزی
نسخه دوم مارمولک
در روزهایی که تبریزی در تهران و لبنان سرگرم جدیدترین و متفاوت ترین پروژه اش، یعنی «امام موسی صدر» است، «پاداش» در مرحله‌های پایانی تدوین است تا به جشنواره بیست و هفتم برسد. آن طور که قصه فیلم می‌گوید، تبریزی بر اساس فیلمنامه‌ای از رضا مقصودی دوباره با پاداش روی لبه تیغ راه رفته و تجربه‌های «لیلی با من است» و «مارمولک» را به کار گرفته تا به یکی از گزینه‌های فیلم منتخب تماشاگران تبدیل شود. گرچه همین روزها خبر رسید که پاداش بعد از نمایش درجشنواره و بعد از اکران در سینماها، از شبکه دوم به صورت یک سریال چند قسمتی پخش می‌شود اما خیلی‌ها حاضر نیستند از لحظه شماری برای دیدن تازه ترین فیلم کمال تبریزی در جشنواره بگذرند. اگر پاداش واقعا  نزدیک به فضای مارمولک باشد، روز شماری این خیلی‌ها، عجیب نیست چون کسی نمی‌تواند ضمانت کند همه آن طنازی‌های که کمال تبریزی در پاداشش گنجانده، همان طور که در جشنواره فیلم فجر نشان داده می‌شود، روی پرده سینماها برود. حسن معجونی که تئاتری‌ها او را خوب می‌شناسند، در کنار آتیلا پسیانی، زنده یاد احمد آقالو، بهمن زرین پور، صابر ابر و آشا محرابی، بازیگرهای پاداش کمال تبریزی‌اند و بعید نیست گوشه چشمی‌هم به سیمرغ داشته باشند.

 اخراجی‌های 2 / مسعود ده نمکی
این بار فرهاد کاوازاکی
«اخراجی‌ها» برای مسعود ده نمکی شانس بزرگی بود؛ شانسی که باعث شد تماشاگرهای عادی سینما در کوتاه ترین زمان او را بشناسند. اخراجی‌های 1 در جشنواره بیست و پنجم، فیلم برگزیده تماشاگران شد و نمایشش در سینماها، آن را به یک فیلم پرفروش تبدیل کرد. همه این‌ها زمینه‌ای شد تا مسعود ده نمکی بی‌خیال همه انتقادها شود و ساخت اخراجی‌های 2 را شروع کند. ده نمکی تصمیم گرفت اخراجی‌های 2 را در فاصله بین عید فطر تا عید قربان بسازد. همه چیز برای کارگردانی که تقریبا ًبه حرف هیچ کس گوش نمی‌دهد، مهیا شد و اولین پلان فیلم با حضور جواد رضویان و شیلا خداداد کلید خورد. اکبر عبدی، امین حیایی، محمدرضا شریفی نیا، جواد رضویان، شیلا خداداد، ارژنگ امیرفضلی، نگار فروزنده، نیوشا ضیغمی، رامین پرچمی ‌و ... برگ برنده‌هایی هستند که ده نمکی از آن‌ها استفاده کرده تا اخراجی‌های 2 را هم مثل اخراجی‌های 1 به یک فیلم پر فروش تبدیل کند؛ فیلمی‌که از اولین روزهای نوشتن فیلمنامه اش پر خبر بود. گر چه فیلم برداری فیلم به موقع و طبق برنامه ریزی تمام شد و بهزاد مصلح تدوین را تقریبا ً همزمان با فیلم برداری انجام می‌داد اما به گفته ده نمکی، با پایان فیلمبرداری، همه تمرکز عوامل روی مسائل فنی است تا اخراجی‌های 2 به روزهای میانه جشنواره برسد و فرصت دیده شدنش از دست نرود. این که سیمرغی نصیب اهالی اخراجی‌های 2 می‌شود یا نه، سؤالی است که برای جوابش باید تا اختتامیه جشنواره منتظر بمانیم اما حدسمان چندان دور از واقعیت نیست اگر بگوییم اخراجی‌های 2 می‌تواند یکی از گزینه‌های فیلم منتخب تماشاگران جشنواره بیست و هفتم هم باشد.

وقتی همه خوابیم/ بهرام بیضایی
جمع حرفه ای‌ها
قرار است بهرام بیضایی با «وقتی همه خوابیم» یک بار دیگر یک فیلم بیضایی وار را به جشنواره بیاورد. فیلم آماده نمایش است و فرم شرکت در جشنواره را پر کرده. همه حرفه‌ای‌ها جمعند، علاوه بر نویسندگی و کارگردانی، تدوین را هم خود بیضایی انجام داده، صداگذاری بر عهده محمود سماک باشی بوده و موسیقی را محمدرضا درویشی ساخته. مژده شمسایی، حسام نواب صفوی، مجید مظفری، شقایق فراهانی و ... هم شانس این را دارند که با بازی در فیلم بیضایی بیشتر از همه دیده شوند.

اشکان، انگشتر متبرک و ... / شهرام مکری
آقای سنجاقک در میدان بزرگان
شهرام مکری کارگردان جوانی است که اهالی و طرفدارهای فیلم‌های کوتاه او را خوب می‌شناسند. او حالا، بعد از این موفقیت‌ها با فیلمی ‌بلند که از اسمش می‌شود حدس زد فضای نوینی دارد، وارد میدان بزرگان شده تا خودی نشان دهد. روایت غیر متعارف اشکان، انگشتر متبرک و چند داستان دیگر و بازیگرهایی که تئاتری‌اند همه قرار است تجربه نوی شهرام مکری را نشان دهند.

شبانه روز / امید بنکدار، کیوان علی محمدی
اپیزودهای پر ستاره
امید بنکدار و کیوان علی محمدی در دومین ‌فیلمشان هم کنار همند. بعد از شبانه که هنوز فرصت نمایش پیدا نکرده، امسال این دو رفیق کارگردان تصمیم گرفته اند در یک فیلم اپیزودیک که حال و هوای خاصی هم دارد، از مشهورترین ستاره‌ها استفاده کنند. نیکی کریمی، محمدرضا فروتن، حامد بهداد، مهتاب کرامتی و ستاره اسکندری شاید هر کدام سیمرغی برای شبانه روز به خانه ببرند.

 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: مجله همشهری جوان/ شماره 196
 بازنشر اختصاصی سیمرغ
 
مطالب پیشنهادی:
از بیست و هفتمین جشنواره فیلم فجر چه خبر؟
هملت در کاخ سعدآباد؟!
 فیلم جدید "تردید" با بازی رادان و علیدوستی(گزارش تصویری)
پرکارترین بازیگران در بیست و هفتمین جشنواره فیلم فجر
68  فیلم از سه نسل در راه جشنواره بیست‌وهفتم فیلم فجر