شایعات و حاشیه‌ها دلیل اصلی این حضور را همان داستان قدیمی ‌رو کم کنی می‌دانند. خیلی‌ها معتقدند این اتفاق، نتیجه درگیری‌های گلزار و یک بازیگر جوان دیگر است...
  
از مواجه رودررو تا حضور در قلب دشمن

 یک ضرب المثل چینی می‌گوید: "برای مبارزه با دشمن‌ات، راه و روش اش را یاد بگیر ". اگر قبول کنیم در این سال‌ها، پاشنه آشیل ستاره ای به نام محمدرضا گلزار، خبرها و شایعاتی است که در مطبوعات از او نقل می‌شود، حضور او در مقام دبیر سه بخش یک نشریه اتفاق عجیبی نیست. محمدرضا گلزار در آستانه یک تغییر و تحول اساسی در زندگی قرار دارد؛ تغییر و تحول که نام او را از یک بازیگر صرف به یک مربی بدنساز، روزنامه نگار و مدیر یک مؤسسه تغییر می‌دهد. این ستاره پرطرفدار ایران، در حال حاضر مشغول خرج کردن تمام محبوبیت و علاقه تماشاگران به نفع کسب عنوان‌های تازه است. روزنامه نگاری، یکی از آخرین حرکت‌های او در این مسیر است، حرکتی که مهم‌ترین نتیجه اش به دست آوردن پایگاهی مناسب در دل دشمن است. همان دشمنی که او را ستاره نورسیده نامید، از بازیگری‌اش انتقاد کرد و تمام خبرهای زندگی‌اش را منتشر کرد. گزارش زیر مسیر نفوذ او به سنگر دشمن را نشان می‌دهد.

* تا پیش از اکران فیلم "شام آخر"، طرفداران عالم موسیقی پسر جوان گیتاریست گروه آریان را خوب می‌شناختند، اما اکران این فیلم و بعد از آن اکران فیلم "سام و نرگس"، این جوان خوش چهره گیتاریست را به یک نورسیده در سینما تبدیل کرد. بعد از آن ناگهان محمدرضا گلزار از گروه جدا شد و یکباره به سوپراستاری تبدیل شد که هر روز با یک خبر یا گزارش جنجالی از زندگی شخصی اش در مطبوعات ایران حاضر می‌شد. روزهای اول این توجه به مذاق گلزار خوش آمد و کاری به کار دروغ‌ها و شایعات منتشره نداشت. اما بعد از مدتی نشریات زرد، مایه عذابش شدند و کار به جایی کشید که به دادگاه رفت و علیه یکی از این نشریات شکایت کرد. بعد از این دادگاه او تصمیم گرفت که دیگر کاری به این مطبوعات نداشته باشد و اجازه دهد مطبوعات هر چه دوست دارند درباره او بنویسند و او هم با اهالی مطبوعاتی قهر باشد. اما در یک سال گذشته، اتفاقات عجیب و غریبی در زندگی او افتاده؛ آشنایی با چند روزنامه نگار و منتقد سینمایی، او را با دنیای مطبوعات آشتی داد و عکس محمدرضا گلزاری که تا دیروز عکس اول تمام نشریات زرد بود، روی جلد مجله "شهروند امروز" نشست. بعد از این مصاحبه دیگر خبری به جز همان شایعات همیشگی از رضا گلزار نبود تا این که مدیران مجله رویش تغییر کردند و نام گلزار در شناسنامه این مجله ثبت شد.

*
دبیر سرویس ستاره‌های موسیقی و سینما و همین طور مشاوری خوب برای معرفی مدهای تازه؛ این تمام عنوان‌های کاری گلزار در مجله رویش است. در روزهایی که مطبوعات ایران به سمت تخصصی شدن پیش می‌روند، مجلات مختلف با نگاه به یک قشر خاص روی کیوسک می‌آیند و هر خبرنگاری به دنبال پیدا کردن یک حوزه مشخص است، حضور گلزار در سه حوزه مختلف بدون هیچ تجربه و کار مطبوعاتی عجیب و غریب است. آن منبع موثق دلیل این حضور همه جانبه را اشراف کامل گلزار به خبرهای عالم سینما و موسیقی می‌داند و البته خوش پوشی و اطلاع کامل از مد روز دنیا. او معتقد است که محمدرضا گلزار قبل از ورود به سینما لیسانس مهندسی‌اش را گرفته و همین دلیل خوبی برای این است که قبول کنیم، گلزار بی‌سواد نیست و سبک و سیاق نوشتن مطبوعاتی را بلد است ( البته ما هم اشاره‌ای به دقت و وسواس گلزار به مطبوعات و دنبال کردن تمام خبرهای مربوط به خودش نمی‌کنیم). منبع موثق ما می‌گوید که در این مدت نتیجه کار گلزار در مجله رویش خوب بوده و او هر روز بیشتر از قبل با کار در عالم مطبوعات آشنا می‌شود.

*
پیدا کردن دلیل اصلی حضور گلزار در مطبوعات کار سختی است. او حاضر به گفت و گو نیست و اگر هم بخواهیم به شایعات و حرف‌های اطراف او توجه کنیم، نتیجه درستی نمی‌گیریم. شایعات و حاشیه‌ها دلیل اصلی این حضور را همان داستان قدیمی ‌رو کم کنی می‌دانند. خیلی‌ها معتقدند این اتفاق، نتیجه درگیری‌های گلزار و یک بازیگر جوان دیگر است. می‌گویند؛ از زمانی که رقیب گلزار در یکی از نشریات سمت مشاور سردبیر را قبول کرد، او هم به فکر کار در یک نشریه دیگر افتاد. اما این شایعات، از دهان کسانی شنیده می‌شود که چندان دل خوشی از این ستاره ندارند. همان منبع موثق همه این شایعات را رد می‌کند و یک دلیل واضح برای این حضور می‌آورد: "حرف‌ها و خبرها همیشه درباره او درست نیست. این مجله راه خوبی برای رساندن اخبار و اطلاعات درست از خودش است". همین دوست به یک نکته کلیدی دیگر هم اشاره می‌کند: "محمدرضا گلزار، بسیار باهوش، خلاق و با جسارت است. او ایده‌های خیلی خوبی دارد و همین کافی است". هوش بالای رضا گلزار را از این دوست مطبوعاتی قبول می‌کنیم. هیچ ستاره ای در سینمای ایران به اندازه گلزار دردسر نداشته و هیچ ستاره ای هم نتوانسته به اندازه او تماشاگر به سینما بکشاند. از طرف دیگر گلزار همیشه برای مخاطبانش یک سرگرمی ‌تازه داشته؛ یک زمان در یک گروه موسیقی، پر کاشن می‌زند و یک زمان دیگر و یک زمان دیگر مربی بدنساز تیم والیبال می‌شود. در کنار همه این‌ها او خوب می‌داند که ممکن است روزی در سینمای ایران جایگاه امروزش را از دست بدهد و برای همین امروز نهایت استفاده از نام و محبوبیتش را می‌برد تا روزی در آینده نگران هدر رفتن این فرصت‌ها نباشد. از طرف دیگر حضور او در یک مجله جمعیت زیادی از دوستدارانش را به پای کیوسک می‌کشاند و چه چیزی بهتر از فروش بالای یک نشریه.
 
"عجیب ترین چیزی که دیدم این بود که گلزار هیچ وقت به کسی اجازه نداد که به همکارانش توهین کند". این همان منبع موثق مان در دفاع از شایعات مربوط به رو کم کنی و کل کل گلزار با همکاران سینمایی اش می‌گوید. بر اساس این حرف‌ها گلزار حساسیت زیادی به روی مطالب و نوشته‌ها در مجله دارد و کوچکترین بی‌حرمتی به همکاران سینمایی اش را تاب نمی‌آورد و تا مطلب از صفحه حذف نشود، آرام نمی‌گیرد. محمد رضا گلزار بیشتر از هر آدمی ‌شایعات مربوط به خودش را می‌شنود و بیشتر از هر کس دیگری با حساسیت‌های حضورش در مطبوعات آشناست. برای همین است که ترجیح می‌دهد در این مجله اخبار درست و صحیح را در اختیار مخاطبان قرار دهد و حرف‌ها و نقد‌های مربوط به حضورش در مطبوعات را نشنیده بگیرد. او تا این لحظه کاری به این حرف و حدیث‌ها نداشته و ترجیح داده که کارش را بکند و در عالم مطبوعات یک روزنامه نگار حرفه ای شود. با توجه به این شرایط حضور گلزار در مطبوعات با همین حرف‌ها و اظهار نظرهای دوستان و دشمنان تمام می‌شود. اما بقیه این ماجرا به روزهای آینده موکول می‌شود و اتفاقاتی که در نشریه رویش می‌افتد. شاید محمدرضا گلزار یک روز به این نتیجه برسد که همان حرکت اعتراضی به دنیای مطبوعات درست ترین قدم و حرکت بعدی‌اش باشد.
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: مجله نسیم هراز/ شماره 36
بازنشر اختصاصی سیمرغ