تهیه کننده و کارگردانان «شبانه روز» برای کنار هم قرار دادن این تعداد بازیگر تمهید ویژه‌ای اندیشیدند. آن‌ها به جای پرداخت دستمزدهای سنگین، بیشتر بازیگران را...
    
دومین ساخته مشترک امید بنکدار و کیوان علی محمدی ابتدا قرار بود یک فیلم اپیزودیک باشد. این دو اما بعد از کلنجار رفتن‌های بسیار تصمیم گرفتند «شبانه روز» را با ساختاری تو در تو جلوی دوربین ببرند. فیلم از چهارده داستان تشکیل شده که در ظاهر هیچ ارتباطی به هم ندارند اما در نهایت چند نقطه مشترک پیدا می‌کنند. مرجان (نیکی کریمی‌)، فوژان (مهناز افشار)، سیاوش (حامد بهداد) و حورا (مهتاب کرامتی) نام چهار اپیزود این فیلم است که گفته می‌شود یکی از اپیزودها از نظر داستان و فضا شباهت‌های زیادی به فیلم قبلی‌شان «شبانه» دارد. آنهایی که فیلم را دیده اند آن را چند پله بالاتر از «شبانه» ارزیابی کرده اند. هر چند به دلیل فضای روشنفکرانه فیلم، بعید است با این همه بازیگر شناخته شده «شبانه روز» گیشه عجیب و غریبی داشته باشد.

*
فیلم با این هم بازیگر و سوپراستار یکی از استثناهای چند سال اخیر سینماست. هر چند خیلی از بازیگرها به خاطر ساختار نامتعارف فیلم در یک قاب قرار نگرفتند اما دیدن فروتن، مهناز افشار، پارسا پیروزفر، نیکی کریمی، مهتاب کرامتی و حامد بهداد در یک فیلم می‌تواند برای هر تماشاگری جذاب باشد.

*
 تهیه کننده و کارگردانان «شبانه روز» برای کنار هم قرار دادن این تعداد بازیگر تمهید ویژه‌ای اندیشیدند. آن‌ها به جای پرداخت دستمزدهای سنگین، بیشتر بازیگران را در فروش فیلم سهیم کردند تا در ابتکاری جالب فیلمی‌ پربازیگر اما کم خرج داشته باشند. قیمت این تعداد بازیگر برای یک پروژه معمولی بیش از 200 میلیون تومان است اما این ترفند تهیه کننده فیلم باعث شد تعدادی از سوپراستارهای سینما هم طعم سرمایه گذاری را بچشند.

*
ابتدا قرار بود هدیه تهرانی سرمایه گذار و بازیگر یکی از اپیزودهای «شبانه روز» باشد. او در فیلم قبلی این دو کارگردان هم همین سمت را بر عهده داشت اما مثل پروژه‌های چند سال اخیر هدیه تهرانی، این بازیگر چند روز مانده به فیلم برداری از همکاری با این فیلم سرباز زد.

*
 لیلا حاتمی ‌قرار بود نقش مرجان (نیکی کریمی‌) را بازی کند و نیکی کریمی ‌نقش فوژان (مهناز افشار) را، اما وقتی حاتمی ‌با این پروژه به توافق نرسید نقش مرجان به نیکی کریمی ‌رسید. علی مصفا هم یکی از گزینه‌های اصلی برای بازی در «شبانه روز» بود. او قرار بود نقش فرخ را بازی کند اما در آخرین لحظات پارسا پیروزفر جایش را گرفت.

*
 نحوه حضور پارسا پیروزفر هم در فیلم خود جالب بود. از آنجا که او قراردادی طولانی با پروژه «در چشم باد» داشت برای بازی در «شبانه روز» خیلی مخفیانه به توافق رسید. به همین دلیل چند روز بعد از حضور پارسا جلوی دوربین و ملاقات ساداتیان با جعفری جوزانی، مجوز بازی او از سوی تهیه کننده «در چشم باد» صادر شد تا نام پیروزفر رسما ً در میان بازیگران فیلم به چشم بخورد.

*
 هنگام فیلمبرداری اپیزود آخر (حورا) کار دو بار متوقف شد؛ دفعه اول به دلیل بیماری کیوان علی محمدی و بار دوم به خاطر فوت مادر بزرگ مهتاب کرامتی.

*
 افتادن دوربین از دستان مرتضی پورصمدی هنگام فیلمبرداری اپیزود فوژان می‌رفت که برای گروه مشکل ساز شود. همین اتفاق باعث شد راش‌ها کیفیت لازم برای تبدیل شدن را نداشته باشند. این مشکل در نهایت با ترفند علی محمدی و بنکدار در این اپیزود حل شد. راش‌های مشکل دار به شکلی در خدمت برخی سکانس‌های اپیزود فوژان قرار گرفت.

*
حامد بهداد در «شبانه روز» نقش سیاوش کسرایی را بازی کرده. یک نقش متفاوت با یک گریم عجیب و غریب. مطمئن باشید اگر از قبل مطلع نباشید تشخیص حضور بهداد در این فیلم برای هر تماشاگری تقریبا ً صفر خواهد بود.

 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: ماهنامه نسیم هراز/ شماره 37 
بازنشر اختصاصی سیمرغ
 
مطالب پیشنهادی:
عظمت به سبک‌ ‌هالیوودی!
در وصف سوپراستار...
اخراجی‌ها یا جنجالی‌ها؟!!
هملت در کاخ سعدآباد؟!