مخالفت مهرجویی از حضور یاس به عنوان خواننده در سنتوری!
قرار بوده که بخشی از ترانه ها رپ باشد و بخش دیگر را هم در کنار یاس، محسن چاووشی اجرا کند اما این ترکیب به نتیجه نمی رسد و مهرجویی تصمیم می گیرد این بار حامد بهداد و امین حیایی را جایگزین این دو نفر کند.

ماجراهای فیلم سینمیی "سنتوری 2"

روزگاری همه سر و دست می شکستند که بخشی از کارهایش باشند. از گاو و هالو گرفته تا زمانی که در دهه 60 به ایران برگشت تا اجاره نشین ها را جلوی دوربین برد یا روزی که با هامونش به سقف رویاهای سینمای ایران چسبید، نامش بِرند سینمای ایران بود و هر بار اسم مهرجویی به میان می آمد، بی اختیار همه برایش می ایستادند و با تمام وجود «استاد» صدایش می زدند؛ اما حالا...

حالا بعضی ها خدا خدا می کنند که استاد سراغ شان نیاید تا در جواب پیشنهادش ناچار به «نه» گفتن نباشند. شهرت او آخرین بار با سنتوری شعله کشید اما پایان روزهای خوش استاد را منتقدان سینما در مهمان مامان می دانند.


عکس بهرام رادان و یاسعکس بهرام رادان و یاس

سنتوری را باید خبرسازترین فیلم موفق مهرجویی از دهه هشتاد به حساب آورد؛ فیلمی که بحران از نامش شروع شد و تا اکران نشدن و حاشیه های مداوم ادامه پیدا کرد. فیلمی که سرنوشت زندگی گلشیفته و محسن چاووشی را به کلی تغییر داد. یکی، بعد از این فیلم برای همیشه رفت و دیگری، از زیر زمین به روی زمین آمد و به یک ستاره بدل شد.

مهرجویی بعد از سنتوری، دیگر نه ستایش دید و نه البته موفقیت در گیشه. سفارشی سازی هایش هم به جایی نرسیدند. او ماند، گوشه تنهایی اش در محمدشهر کرج، همسری که فیلمنامه هیا همه کارهای اخیرش را نوشته و روزهای باشکوهی که مدام از او دور می شوند.

شاید اینگونه بود که استاد تصمیم گرفت تا سراغ سنتوری 2 برود. فرمول ساده ای بود، استفاده از چهره جذاب بهرام رادان و صدای پرطرفدار محسن چاووشی و مانوری دوباره با نام یک فیلم محبوب و شناخته شده.

دو چهره مرد ماجرا که برای بازی در سنتوری قدر دیده بودند و باید مدیونش می بودند. هنرپیشه زن فیلم هم که در پایان سنتوری اول به طور کلی از قصه حذف شده بود و این امکان برای نویسنده بود که هر شخصیت جدیدی را جایگزین گلشیفته کند.


بهرام رادان و محسن چاووشیبهرام رادان و محسن چاووشی

همه چیز برای مهرجویی مهیا به نظر می رسید. او مجوز ساخت فیلم را گرفت و با دو ستاره اصلی قسمت اول تماس گرفت. خبر اما شوک آور بود. گفته شد چاووشی حاضر به همکاری با مهرجویی نیست. دلیلش هم خیلی ساده بود. گفته شد او برای همکاری در قسمت دوم طلب رقمی نجومی از استاد کرده است. اگرچه این خبر رسما تایید نشد اما در نهایت و پس از چند مصاحبه و روایت تنها مشخص شد چاووشی در سری جدید نمی خواند و بهرام رادان قرار نیست جای او لب بزند.

در روزهای اخیر هم اعلام شد بهرام رادان فیلمنامه را دیده و بعد از مدتی در نامه ای سربسته به مهرجویی از حضور در فیلم عذرخواهی کرده است. دلایل رادان البته مشخص نیست و مهرجویی می گوید رادان به دلیل سفر به خارج از کشور و نداشتن فرصت، کناره گیری کرده است اما گمانه زنی هایی هم از این حکایت می کنند که او بعد از خواندن فیلمنامه، از عاقبت کار ترسیده و چنین تصمیمی گرفته است.

یکی از نزدیکان پروژه درباره اتفاقاتی که افتاده می گوید: «مدتی پیش مهرجویی پیشنهاد بازی در این فیلم را به بهرام رادان داد و قرار بود حتی این بازیگر در بحث سرمایه گذاری این فیلم هم مشارکت کند. حتی آنها پیگیر پروانه ساخت مشترک بودند که اطلاعات مربوط به این موضوع و تقاضای درخواست پروانه هم موجود است. یکی از دلایل نبود بهرام رادان به فیلمنامه برمی گردد که باید تغییراتی در آن لحاظ می شد. از طرف دیگر محسن چاووشی هم که از گذشته از این پروژه دلخوری داشت، حاضر به همکاری نشد و همین نگرانی های رادان را از نتیجه کار بیشتر کرد.»

گفته ها حاکی از این است که حتی بابت رقم پیشنهادی چاووشی هم بین مهرجویی و رادان صحبت هایی انجام شده که در آخر او و کارگردان به نتیجه نمی رسند و این همکاری شکل نمی گیرد.

به نظر می رسد که رادان با توجه به نقشی که پیش از این در سنتوری بازی کرده، دوست داشته که در صورت حضور دوباره محسن چاووشی در این فیلم بازی کند اما چون این مسئله میسر نمی شود و تغییراتی هم در فیلمنامه اعمال نمی شود، او طی یک ایمیل انصراف خود را به آقای مهرجویی اعلام می کند.

این البته اولین «نه» به مهرجویی در سال های اخیر نبوده. گویا لیلا حاتمی که همین حالا برای بازی در فیلم، یکی از نامزدهاست و همیشه رابطه ای گرم با مهرجویی داشته مدت ها دنبال بهانه بوده تا در این پروژه نباشد. حالا رادان و چاووشی به کسی «نه» گفته اند که رضا عطاران درباره اش و پس از بازی در فیلم ناامیدکننده «چه خوبه که برگشتی» گفته بود: «فرقی ندارد، هیچکاک هم فیلم متوسط یا حتی بد داشته، یادشان باشد او مهرجویی است و من یکی نمی توانم وقتی به کارش فراخوانده می شوم، بگویم نه!»

این تابو به نظر می رسد دیگر شکسته و مهرجویی با این سیستم فیلمسازی از این پس ممکن است «نه»های زیادی بشنود.

استاد از بازی یاس خوشش نیامد؟

یکی از شنیده ها درباره داستان سنتوری 2 این است که در کنار محسن چاووشی قرار بوده یاس هم دیگر خواننده این فیلم باشد. در اصل قرار بوده یاسر بختیاری (یاس) بازیگر نقش یک خواننده رپ باشد که این بار به دنبال علی سنتوری می رود و می خواهد او را دوباره به دوران اوجش برساند. ظاهرا بر اساس فیلمنامه این خواننده رپ از گذشته عاشق صدا و ترانه علی سنتوری بوده است؛ به همین دلیل تلاش می کند به او کمک کند. حتی قرار بوده که بخشی از ترانه ها رپ باشد و بخش دیگر را هم در کنار یاس، محسن چاووشی اجرا کند اما این ترکیب به نتیجه نمی رسد و مهرجویی تصمیم می گیرد این بار حامد بهداد و امین حیایی را جایگزین این دو نفر کند.

در این نسخه جدید حامد بهداد در نقش خواننده یا همان سنتوری است و امین حیایی در نقش خواننده رپ. امین حیایی که این روزها یکی از نزدیکترین افراد به مهرجویی است و در مهمان مامان هم بازی کرده، خیلی از روزها به خانه کارگردان می رود و حتی گفته شده از ارتباطاتش قرار است برای یافتن سرمایه گذار، استفاده کند.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : هفته نامه تماشاگران امروز