او بدون شک هولناک‌ترین آدمکش این ژانر است. این قاتل روانی برخلاف دیگر آدمکش‌ها نه از چیزی می‌ترسد، نه دچار عذاب وجدان می‌شود و نه...
 
تاریخ سینما از ابتدا تاکنون شاهد شخصیت‌های آدمکش بسیار بوده، اما بعضی از این شخصیت‌ها بیش از بقیه در خاطر تماشاگران سینما مانده‌اند. آنچه در پی می‌آید ۱۰ مورد از شخصیت‌های آدمکش به یادماندنی دنیای سینماست. 
 

● Philip Raven با بازی Alan Ladd (آلن لد) 
▪ فیلم This Gun for Hire (این اسلحه اجاره ای است)  (۱۹۴۲)
آلن لد به مدد همین فیلم توانست یک‌شبه از یک بازیگر بی‌نام و نشان استودیویی به ستاره‌ای درجه یک بدل شود. اما دلیل این مساله چه بود؟ او نقش آدمکشی کاملا بی‌رحم را بازی کرد. پرده سینما تاکنون دیگر شخصیتی مشابه فیلیپ ریون ندیده است.
او شخصیت محوری داستانی از گراهام گرین درباره فروش اسرار گازهای سمی در دوران جنگ بود که از کشتن (یا ضرب و جرح) مردان و حتی زنان هیچ‌گاه احساس ندامت نمی‌کند و هر شاهدی که جنایتش را دیده، از جمله پلیس‌ها را می‌کشد. با وجود این، نظر به ملاحظات اخلاقی آن دوران، مقامات استودیو اصرار کردند ریون وجهی انسانی نیز پیدا کند.
بدین ترتیب شخصیت ریون در فیلم گربه‌ها را دوست دارد و به علاوه از دوران کودکی نیز خاطرات تلخ کتک خوردن از سوی خاله‌اش را به یادگار دارد. 
 

● Leon با بازی Jean Reno (ژان رنو)
▪ فیلم  Léon (لئون) (۱۹۹۴)

سال‌ها زندگی در تنهایی و ارتکاب قتل، تاثیر خود را بر شکل‌گیری این آدمکش مرموز نیویورکی گذاشته است. بهترین دوست او یک گلدان و تنها دلمشغولی‌اش مراقبت از یک دختربچه یتیم ۱۲ ساله‌ به نام ماتیلدا (ناتالی پورتمن) است. با وجود این لئون قربانیانش را با مرگبارترین سلاح‌ها می‌کشد و قادر است در حالی که به صورت معکوس آویزان شده با دو اسلحه در هر یک از دستانش شلیک کند. 
 

● Jef Costello با بازی Alain Delon (آلن دلون)
▪ فیلم Le Samouraï (سامورایی)  (۱۹۶۷)
کاستلوی خوش‌پوش بر طبق نظامی مشخص زندگی می‌کند. او تنها با یک پرنده زندگی می‌کند، خود را وقف آموزه‌های کتاب «بوشیدو» کرده (مانند گوست‌داگ) و رفتارش در اجرای هر قرارداد به وضوح منفعل است. با وجود این تعداد قتل‌های او بسیار اندک هستند، چرا که او پس از قتلی خودسرانه، بقیه زمان فیلم را به فرار می‌گذراند. کلاه و بارانی کاستلو به شدت یادآور نوآرهای پاریسی است. 
 

● The Jackal با بازی Edward Fox (ادوارد فاکس)
▪ فیلم  The Day of the Jackal (روز شغال)  (۱۹۷۳)

ادوارد فاکس با ایفای این نقش جذابیتی آقامنشانه به ژانر بخشید. فکر و ذکر این قاتل خوش‌فکر ترور رئیس‌جمهور فرانسه شارل دوگل است.
برگ‌های برنده شغال گذرنامه‌های جعلی، جذابیت مردانه‌اش و توانایی‌اش در تیراندازی است به گونه‌ای که می‌تواند هندوانه‌ای را از فاصله دو متری هدف بگیرد. اینکه ما از اول می‌دانیم او در ماموریتش شکست خواهد خورد، مهم نیست. مساله اصلی این است که ما هم دوست داریم او موفق شود. 
 

● Nikita با بازی Anne Parillaud (آن پاریو)
▪ فیلم  Nikita (نیکیتا)  (۱۹۹۰)

مادر مقدس تمام زنان اسلحه به دست بعدی. نیکیتا، به عنوان محصول دوران پس از پانک، نخستین بار در این اقتباس غیرمتعارف و درخشان بسون از «پیگمالیون» ظاهر شد.
او ابتدا یک معتاد بی‌ارزش است اما تحت حمایت چکی کاریو تبدیل به یک ماشین کشتار جذاب می‌شود. نیکیتا فرزندان زیادی همچون «مهاجم مقبره»، «شر موجود»، «بوسه طولانی خداحافظی»، «دنیای زیرین» و «آیون فلاکس» را به دنیای سینما معرفی کرد. 
 

● The Bride با بازی Uma Thurman (اوما تورمن)
▪ فیلم  Kill Bill (بیل را بکش)  (۲۰۰۳)

«عروس» در حالی که در بیشتر صحنه‌های فیلم لباس ورزشی زردرنگ وام‌گرفته از بروس لی را بر تن دارد، حمامی از خون در دو فیلم «بیل را بکش» به راه می‌اندازد. او عضو مستعفی یک گروه آدمکش و به مدد کوئنتین تارانتینو ترکیبی از بسیاری از شخصیت‌های تاریخ سینما است. عروس در عین حال قادر است یک‌تنه به جنگ ۸۸ گنگستر دیوانه برود و پیروز میدان هم باشد. 
 

● Ghost Dog با بازی Forest Whitaker  (فارست ویتاکر)
▪ فیلم  Ghost Dog: The Way of the Samurai (گوست داگ: شیوه سامورایی) (۱۹۹۹)
ورود و خروج به ساختمان‌ها بدون دیده شدن بزرگ‌ترین توانایی قابل ستایش گوست‌داگ (ویتاکر) است. قهرمان تریلر غمگین جیم جارموش بیشتر ترجیح می‌دهد اوقاتش را به تنهایی با کبوترهایش بگذراند، کتاب سامورایی را بخواند، یا اینکه ساعت‌ها با بهترین دوستش که یک بستنی‌فروش فرانسوی است صحبت کند و مهم هم نیست که هیچ‌کدام زبان یکدیگر را نمی‌فهمند. 
 

● Anton Chigurh با بازی Javier Bardem  (خاویر باردم)
▪ فیلم  No Country For Old Men (پیرمردها کشوری ندارند)  (۲۰۰۷)
قبول داریم آرایش موهای این شخصیت بد و چهره‌اش غیرقابل تحمل است. با وجود آدمکش باردم که برادران کوئن آن را از کتاب کورمک مکارتی برگرفته‌اند، بدون شک هولناک‌ترین آدمکش این ژانر است. این قاتل روانی برخلاف دیگر آدمکش‌ها نه از چیزی می‌ترسد، نه دچار عذاب وجدان می‌شود و نه از کار خود احساس ندامت می‌کند. اوج شوخ‌طبعی او گفتن این جمله است: «گرون‌قیمت‌ترین چیزی که تو شیر یا خط از دست دادی چی بوده؟» 
 

● Vincent با بازی Tom Cruise (تام کروز)
▪ فیلم  Collateral (وثیقه)  (۲۰۰۴)

شخصیت اصلی تریلر مایکل مان، به‌رغم داشتن موهای جوگندمی، پوشیدن کت و شلواری شیک و جملات فلسفی فی‌البداهه‌اش، خصوصیتی کاملا تام کروزی دارد. او در حین گشتن در لس‌ آنجلس همراه ماکس یک راننده تاکسی بداقبال (جیمی فاکس)، نشان می‌دهد در رسیدن به هدفش تا چه حد مصمم و سرسخت است. این خصیصه گرچه بسیار تام کروزی است، در عین حال بسیار هولناک نیز هست. 
 

● Ah Jong  با بازی Chow Yun Fat (چو یون- فت)
▪ فیلم The Killer ( قاتل)  (۱۹۸۹)

قاتل و شاعر بااحساس که علاقه زیادی به شلیک با دو اسلحه میان زمین و آسمان دارد. او در حادثه‌ای بر حس اتفاق دوستش را کور می‌کند و اکنون برای به دست آوردن پول کافی جهت پیوند قرنیه باید کل مافیای هنگ‌کنگ را نابود کند و در عین حال مراقب باشد کارآگاه لی سرسخت (دنی لی) او را دستگیر نکند و در این راه گلوله‌های زیادی شلیک می‌کند.
      
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: cinegah.com
 
مطالب پیشنهادی:
معرفی 10 ستاره کوچک اما پر نور هالیوود
چه كسی سینما بدون تلفن همراه را به یاد دارد؟!
90 سال با خون آشام‌ها روی پرده سینما!
20 انیمیشن برتر جهان
یك نابغه دیوانه!