با تغییر قوانین اسکار نفس باز هم خوش شانسی آورد
 فیلم‌های گمنام با تغییرات جدید آکادمی اسکار در روند داوری رشته بهترین فیلم خارجی زبان شانس بیشتری پیدا کرده اند.

افزایش شانس نفس برای قرارگرفتن در جمع نامزدهای اسکار

آکادمی علوم و هنرهای سینمایی در قوانین و فرآیند رای‌گیری انتخاب نامزدهای رشته بهترین فیلم خارجی‌زبان  تغییرات مهمی اعمال کرده است که از امسال اعلام می‌شود. این قوانین جدید طی نامه‌ای که به اعضای کمیته داوطلب ارسال شده، بدین شرح می باشد:

پیش از این، در مرحله اول اعضای حاضر در نیویورک و لندن اجازه پیوستن به اعضای حاضر در لس‌آنجلس را نداشتند. دور نخست رای‌گیری توسط کمیته‌‌هایی تحت عنوان‌های «قرمز»، «سفید»، «آبی»، «سبز» انجام می‌شد. هرکدام از اعضای کمیته‌ها لازم بود ۸۰% فیلم‌های کمیته مربوطه‌شان را تماشا کنند. این مسئله باعث می‌شد برخی فیلم‌های کم‌تر شناخته شده نادیده گرفته شوند. به علاوه، اعضا اجازه داشتند فیلم‌های دیگری که به کمیته‌شان مربوط نمی‌شد (عموما فیلم‌های معروف‌تر) را تماشا کرده و آن را قضاوت کنند. اکنون این پروتکل حذف شده است.

در سیستم جدید دیگر خبری از کمیته‌های رنگی نیست و طی آن، عناوین مشخصی از فیلم‌ها برای هرکدام از اعضای حاضر در مرحله اول رای‌گیری درنظر گرفته می‌شود. این‌کار به این منظور انجام می‌شود که اطمینان حاصل شود فیلم‌های دارای شهرت کم‌تر نیز توسط اعضا دیده می‌شوند. پس از اتمام رای‌گیری، کمیته گرداننده بخش خارجی زبان سه فیلم دیگر به عناوین منتخب اضافه می‌کند تا ۹ فیلم برگزیده در فهرست اولیه این رشته اعلام شود. با اعمال این تغییرات امید می‌رود این کمیته بتواند از این حق برای نگه‌داشتن فیلم‌های کم‌تر شناخته شده در رقابت استفاده کند.

دور دوم داوری با حضور ۳۰ عضو برگزیده آکادمی ادامه خواهد یافت که طی آن نه فیلم برگزیده فهرست اولیه را در شهرهای نیویورک، لس‌آنجلس و لندن نمایش خواهند داد. (۱۰ سانس نمایش در هر شهر) این اعضا به ترتیب به این نه فیلم امتیاز می‌دهند و نهایتا پنج فیلم با بیشترین امتیاز کسب شده، نامزدهای رسمی و نهایی جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی سال خواهند بود. تعدادی از مشهورترین اعضای دور دوم رای‌گیری عبارتند از: «مریل استریپ»، «تام هنکس»، «ناتالی پورتمن»، «بنت میلر»، «هیو گرانت»، «لوپیتا نیونگو»، «دیوید هیر» و دیگران.

مهم‌ترین رقبای امسال در رشته بهترین فیلم خارجی زبان عبارتند از: «بی‌عشق» (روسیه)، «۱۲۰ تپش در دقیقه» (فرانسه)، «یک زن شگفت‌انگیز» (شیلی)، «مربع» (سوئد)، «محوشدگی» (آلمان) و «اول پدرم را کشتند» (کامبوج). نماینده ایران نیز هفته گذشته توسط بنیاد سینمایی فارابی اعلام شد و «نفس» ساخته نرگس آبیار به‌عنوان نماینده رسمی ایران در رقابت اسکار خارجی زبان معرفی شد. حالا باید دید این قوانین جدید تا چه حد می‌توانند در روند داوری تاثیرگذار باشند؛ قوانینی که می‌توانند شانس فیلمی چون «نفس» را که در سطح بین‌المللی پخش‌کننده‌ی بزرگی ندارد، برای حضور در جمع نامزدهای این رشته بیشتر کنند.


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: cinematicket.org