عریانی پشت پرده, به روی پرده سینماهای امریکا + تصاویر
تلویزیون و سینما همواره جزئی از سیاست در آمریکا بوده‌اند. ۸۰ سال پیش ستارگانی چون جیمز استوارت و هنری فوندا در نقش سیاستمداران آمریکایی ظاهر شدند.

سیاست در آمریکا به زبان فیلم


وقتی نخستین قسمت سریال "خانه پوشالی" در سال ۲۰۱۳ پخش شد، خیلی‌ها تصور می‌کردند وضعیت سیاست در آمریکا در واقعیت، به وخامت آن‌ چیزی نیست که در سریال تصویر شده است. اما پس از پیروزی دونالد ترامپ این تصور عوض شد. سریال خانه پوشالی پشت پرده کارزارهای انتخاباتی در آمریکا را نشان می‌دهد. حالا بسیاری از بینندگان معتقدند که روایت‌های سریال چندان بیراه نبوده‌اند.

خانه پوشالی

خانه پوشالی

 سال پیش هالیوود نگاهی متفاوت به سیاست داشت. تصویری که در آن دوران کارگردانان و تهیه‌کنندگان از سیاستمداران ارائه می‌دادند، آمیخته به قهرمانی و ایده‌آلیسم بود. نمونه کلاسیک این فیلم‌های سیاسی "امیدبخش" در سال ۱۹۳۹ به روی پرده رفت: فیلمی به اسم "آقای اسمیت به واشنگتن می‌رود" با بازی جیمز استوارت.

آقای اسمیت به واشنگتن می‌رود

آقای اسمیت به واشنگتن می‌رود

در فیلم "آقای لینکلن جوان" که آن هم در سال ۱۹۳۹ نمایش داده شد، هنری فوندا نقش آبراهام لینکلن، جوانی سرشار از حس انسانیت و مهربانی را بازی کرد که بعدها به عنوان شانزدهمین رئیس‌جمهور آمریکا به قدرت می‌رسد. این فیلم هم در ساختن تصویری مثبت از سیاستمداران در ذهن مخاطبان نقشی پررنگ ایفا کرد.

آقای لینکلن جوان

آقای لینکلن جوان

"سگ را بجنبان" فیلمی در ژانر کمدی است که یک ماه پیش از رسوایی جنسی بیل کلینتون با مونیکا لووینسکی به روی پرده آمد. این فیلم روایتگر ماجراهای یک تیم انتخاباتی است که در تلاش برای لاپوشانی رابطه جنسی رئیس‌جمهور آمریکا با دختری زیر سن قانونی، جنگی خیالی را خلق می‌کند. یک تهیه‌کننده تلویزیونی (با بازی داستین هافمن) به این تیم برای بقای رئیس‌جمهور در رأس قدرت کمک می‌کند.

سگ را بجنبان

سگ را بجنبان


ویسندگان و تهیه‌کنندگان آمریکایی به سرعت دریافتند که سیاست می‌تواند موضوعی جذاب برای ساخت سریال‌های تلویزیونی هم باشد. شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی در سال ۲۰۰۵ پخش سریالی با عنوان "فرمانده کل قوا" را آغاز کرد. این سریال داستان زندگی و فعالیت روزمره مکنزی الن، نخستین رئیس‌جمهوری زن ایالات متحده آمریکا را با بازی جینا دیویس روایت می‌کند.

فرمانده کل قوا

فرمانده کل قوا

نخستین قسمت از سریال "بال غربی" سپتامبر ۱۹۹۹ به نمایش درآمد. پخش این سریال که زندگی روزمره رئیس‌جمهور آمریکا را نشان می‌دهد، تا سال ۲۰۰۶ ادامه داشت. "بال غربی" جوایز متعددی دریافت کرد و مورد تحسین منتقدان واقع شد. این سریال ۱۵۴ قسمتی به گفته کارشناسان تصویری واقع‌گرایانه نسبت به سیاست در کاخ سفید ارائه می‌داد.

بال غربی

بال غربی

جرج کلونی با فیلم "نیمه ماه مارس" محصول سال ۲۰۱۱، مبارزات درون حزبی ریاست‌جمهوری آمریکا و حواشی آن را روایت کرد. او در این فیلم نقش مایک موریس، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری را بازی می‌کند. یکی از کارمندان ارشد کمپین، موریس استفن مییرز با بازی رایان گاسلینگ است که بنا به دلایلی از کمپین اخراج می‌شود اما در نهایت با استفاده از ترفندی مکارانه جانشین مدیر ارشد انتخاباتی موریس می‌شود.

نیمه ماه مارس

نیمه ماه مارس


فیلم سینمایی "کمپین" در ژانر کمدی سیاسی ساخته شد و در سال ۲۰۱۲ به روی پرده آمد. این فیلم به کارگردانی جی روچ نگاهی کاملا بی‌پروا و آمیخته با گستاخی به سیاست و انتخابات در آمریکا انداخته است.

کمپین

کمپین

"بحران راه و رسم ماست" نام فیلمی به کارگردانی دیوید گوردون گرین و با هنرنمایی ساندرا بولاک است. این فیلم بر اساس حوادثی واقعی ساخته شده که در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۰۲ در بولیوی رخ دادند.

بحران راه و رسم ماست

بحران راه و رسم ماست

شبکه نتفلیکس در سال ۲۰۱۶ نخستین قسمت از سریال "بازمانده برگزیده" را پخش کرد که نگاهی متفاوت و نو به مقوله سیاست در آمریکا دارد. پس از آنکه رئیس‌جمهور و تمام دستیاران ارشدش در یک انفجار کشته می‌شوند، قرعه به نام تنها بازمانده حلقه ریاست‌جمهوری می‌افتد و او هم کسی نیست جز وزیر مسکن و شهرسازی که به یکباره باید بار سنگین وظیفه خطیر ریاست‌جمهوری را به دوش بکشد.

بازمانده برگزیده

بازمانده برگزیده

مایکل مور، مستندساز مشهور آمریکایی تنها چند هفته پیش از انتخاب دونالد ترامپ به عنوان چهل و پنجمین رئیس‌جمهوری آمریکا، مستندی به نام "مایکل مور در ترامپ‌لند" را منتشر کرد. این مستند تصاویری از کارزارهای انتخاباتی ترامپ، هواداران او و شخص ترامپ را به تصویر می‌کشد. 

مایکل مور در ترامپ‌لند

مایکل مور در ترامپ‌لند


تهیه و تدوین: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
به نقل از دویچه وله/اختصاصی سیمرغ