چه کسانی در فضای مجازی می توانند پادشاه و ملکه شوند؟
همانگونه که شرایط فعالیت هنری برای هنرمندان ایرانی و خارجی متفاوت است, جنس و بازخورد فعالیت آن ها در فضای مجازی هم به گونه ای دیگر می باشد.

نا گفته های عدد فالوورهای چهره های سرشناس

با نگاهی به تعداد فالوور های هنرمندان ایرانی و خارجی از جهات مختلف به تفاوت های حائز اهمیتی برخواهیم خورد. که البته به نظر نگارنده تعداد فالوورها تنها نشان دهنده یک عدد نیستند, بلکه می توانند بیانگر برخی نکات فرهنگی نیز باشند. یکی از تفاوت های ساده و واضح بین تعداد فالوورهای هنرمندان ایرانی و خارجی را میتوان با بررسی حرفه آن ها دریافت, در ایران معمولا بازیگران پر طرفدار تر از خواننده ها و یا موزیسین ها هستند, ولی در مورد هنرمندان غربی عکس این قضیه صدق می کند.

صفحه شخصی سلنا گومز پر طرفدارترین چهره اینستاگرام

صفحه شخصی سلنا گومز پر طرفدارترین چهره اینستاگرام

شاید در نگاه اولیه و ظاهری بتوان چنین حدسی زد که از آن جایی که هنرمندان غربی برای خلق اثار موسیقایی متنوع دست باز تری دارند, همین مساله موجب جذب مخاطبان بیشتر شده است, اما با بررسی بیشتر می توان به دلایل بیشتری برای این موضوع دست یافت. به عنوان مثال در ایران اغلب چهره های مشهور حاشیه ساز, که تعداد زیادی از پست های شان به عکس های آتلیه ای و یا شیک از خودشان باشد, فالوورهای زیادی دارند. حتی اگر مدتی طولانی از فضای بازیگری و خلق اثر هنری به دور بوده باشند, و یا آنکه از همان اول اساسا شاید چهره مطرحی در بازیگری نبوده اند.

ملکه های اینستاگرام

ملکه های اینستاگرام

نقطه مقابل این قضیه چهره های سرشناس و موفق و پرکار بازیگری هستند که تعداد فالوورهای شان نسبت سابقه کار هنری و یا حتی جایگاه شان در این عرصه عدد درخور و شایسته ای را نشان نمی دهد. به عنوان مثال می توان از هدیه تهرانی نام برد. بازیگری که علاوه بر کارنامه درخشان هنری همچنان در عرصه بازیگری حضور درخشانی دارد. و از طرفی فعالیتش محدود به بازیگری نمی باشد و برای محیط زیست نیز گام های بلندی برداشته است. اما با توجه به سابقه هنری وی تعداد فالوورهایش عددی که درخور محبوبیت این هنرمند باشد را نشان نمی دهد.

اینستاگرام هدیه تهرانی

اینستاگرام هدیه تهرانی

بر کسی پوشیده نیست که در حال حاضر افرادی در فضای مجازی مشهور شده اند که, اساسا هنر خاصی از خود تا کنون نشان نداده اند و تنها با جریان سازی در این فضا توانسته اند, به تعداد زیادی طرفدار دست یابند.

شاید از مجموع این مباحث مطرح شده بتوان چنین نتیجه گرفت که, در واقع پرچمدار شدن در فضای مجازی ایران به صرف شهرت و سابقه کار هنری به دست نمی آید, البته این به آن معنی نیست که این عوامل بی تاثیرند و یا اینکه هر چهره ی مشهوری که در فضای مجازی پر طرفدار است به صرف حاشیه سازی و یا جذابیت های بصری که در صفحه اش ایجاد می کند این محبوبیت را توانسته به دست بیاورد. مقصود اصلی این است که علاوه بر این مسائل, جریانات دیگری هم در جذب طرفدار در فضای مجازی دخیل هستند, که شاید نشات گرفته از تاثیرات فرهنگی و یا خلاقی مطلوبی نباشند. شاید اگر برخی از ستارگان می توانستند به صرف صحبت درباره مسائل اجتماعی و یا آثاری که در آن ها بازی کرده اند, به تعداد مطلوب دنبال کننده دست یابند, پست هایی با ارزش محتوایی بیشتر به اشتراک می گذاشتند. این نکته بارها از سوی برخی از بازیگران مطرح شده است که بسیاری از کارگردان ها به تعداد فالوورهای بازیگران برای انتخاب آن ها توجه می کنند. از سویی دیگر این خود ما, مردم هستیم که انتخاب میکنیم چه کسانی در فضای مجازی قدرت یابند. به هر حال اگر برای فرهنگ و هنر و جامعه کشورمان ارزش قائلیم و خواستار تعالی آن هستیم بهتر است در رفتارمان در فضای مجازی و ارزش بخشی به افراد دقت نظر بیشتری به عمل آوریم.


تهیه و تدوین: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ