فیلم های ترسناک و استرس زایی که نفس ها را در سینه حبس می کند + تصاویر
هدف بسیاری از تماشای یک فیلم این است که برای ساعاتی محدود از دغدغه زندگی روزمره فارغ باشند. در ابن میان فیلم های ترسناک نقش مهمی را ایفا می کنند. در این مطلب به بررسی فیلم های ترسناک و استرس زا می پردازیم.

 فیلم های استرس زا و جذاب

آیا تابحال شده که یک فیلم استرس زا تماشا کرده و همزمان از آن لذت برده باشید؟! برای بسیاری از افراد رفتن به سینما راهی سریع برای کاهش استرس است زیرا هدف بسیاری از تماشای یک فیلم این است که برای ساعاتی محدود هم که شده از دغدغه زندگی روزمره و مشکلاتی که با آن دست و پنجه نرم می کنند فارغ باشند. اما گاهی با تماشای یک فیلم عکس این موضوع اتفاق می افتد زیرا داستان فیلم به شما اجازه نمی دهد مغز خود را در حالت خاموش و استراحت قرار دهید و هر دقیقه از آن بر استرس و اضطراب شما خواهد افزود و هیچ راه حلی برای فرار از این استرس جز تماشای ادامه فیلم و رسیدن به نتیجه گیری پایانی ندارید.

این موضوع همیشه نیز بد و آزار دهنده نیست زیرا برخی از بهترین فیلم های تاریخ سینما برای به چالش کشیدن قلب، ذهن و البته ثبات عاطفی ما ساخته شده اند. در برخی از فیلم ها از شخصیت های شرور برای ناآرام کردن ما در روی صندلی سینماها استفاده می کنند و گاهی اوقات سناریویی آزار دهنده ما را در نهایت استرس و اضطراب فرو می برد. به هر ترتیب برخی از فیلم ها دقیقاً می دانند که چطور باید دکمه های استرس تماشاگران را در بدترین و شدیدترین شکل ممکن فشار دهند و ما نیز به همین دلیل عاشق این فیلم ها هستیم. در ادامه می خواهیمبرخی از بهترین فیلم‌های استرس زا و دردناکی که از تماشای آن‌ ها لذت خواهید برد را به شما معرفی نماییم:

زیر پوست (۲۰۱۳)

گاهی اوقات صحبت کردن در مورد چیزی که در یک فیلم استرس زا شما را دچار استرس می کند کار بسیار سختی است زیرا خود بیننده نیز نمی داند که چه چیز در فیلم باعث استرس او می شود. در مورد فیلم «زیر پوست» (Under the Skin) ساخته جاناتان گلیزر فهمیدن این موضوع بسیار ساده تر است زیرا جواب شما به چنین سوالی در مورد این فیلم دو کلمه خواهد بود: همه چیز! فیلم برداری فیلم، موسیقی، بازی بازیگران، صداگذاری و تدوین همه به طور خاص طوری شکل گرفته اند که تنها یک هدف را دنبال می کنند و آن ها هم نیم خیز نگه داشتن بیننده در تمام طول فیلم است. نتیجه این مشارکت خیره کننده ساخت فیلمی چالش برانگیز و بسیار آزار دهنده است که بیشتر آن را حس می کنید. بدون شک تماشای این فیلم استرس زا بسیار سخت است و اگر قبول ندارید صحنه ی مربوط به ساحل را به یاد بیاورید که در عین دردناک بودن فیزیکی، برای تماشاگر نیز از لحاظ روانی و عاطفی دردناک است.

صحنه ی مربوط به ساحل فیلم زیر پوست

صحنه ی مربوط به ساحل فیلم زیر پوست

اما با تمام این شرایط «زیر پوست» همزمان شما را درگیر خود خواهد کرد. این فیلم چنان در جزییات دقیق و موشکافانه عمل کرده و چنان داستان سرایی جاه طلبانه و تغییر لحن خیره کننده ای دارد که بیننده را به نوعی هیپنوتیزم کرده و به درون دنیای تاریک خود فرو می برد تا موضوعات پیچیده هویت، اخلاق و معنای واقعی انسان بودن را مورد بررسی قرار دهد.

فیلم زیر پوست

فیلم زیر پوست

در مرکز این سفر ماجراجویانه و شناختی، شخصیت اسکارلت جوهانسون قرار دارد که شاید عجیب ترین و قوی ترین نقش آفرینی خود را انجام داده است. هر چه در مورد نقش آفرینی های فیلم سخن بگوییم بهتر خواهد بود. هر گاه هنگام تماشای این فیلم استرس زا دچار اضطراب و ناآرامی شدید بدانید که زیبایی و مفهوم فیلم را دریافت کرده اید.

دشمن (۲۰۱۳)

فیلم «زیر پوست» تنها فیلم ساخته شده در سال ۲۰۱۳ در به چالش کشیدن هویت و شرایط انسانی نبود. تریلر روانشناسانه دنیس ویلنوو با نام «دشمن» (Enemy) نیز در عمق همین پرسش های اگزیستانسیالیستی فرو رفته بود. تنها تفاوت در این بود که ویلنوو دیدگاهی کاملاً شخصی را در مورد این داستان درام در پیش گرفت. این فیلم بر اساس رمانی از یک نویسنده پرتغالی به نام خوزه ساراماگو ساخته شده و مشقت های یک مرد معمولی را روایت می کند که زندگی دوران میانسالی او پس از دیدن مردی دقیقاً شبیه خود در یک فیلم دچار آشوب می شود.

فیلم دشمن

فیلم دشمن

اگر همین داستان نیز به اندازه کافی برای شما ترسناک و عجیب و غریب است باید بدانید که این تنها گرم شدن ساراماگو برای رساندن استرس شما به منتهی الیه آن است. چیزی که بعد از این ماجرا می بینید مطالعه دقیق، خشن و استرس زای هویت و انزوای مدرن است. جیک جیلنهال که در این فیلم نقش دو شخصیت را با هنرمندی تمام بازی کرده و ویلنوو نیز چنان داستان پردازی خیره کننده و جاه طلبانه ای در این فیلم داشته است که فیلم «دشمن» را به نقطه عطف دوران حرفه ای او تبدیل می کند. تماشای این فیلم استرس و ترسی شدیدی را به بیننده وارد می کند و فیلم پر از تارهای پیچیده استعاره ای است که ویلنوو به جای تلاش برای باز کردن آن ها، تمام تلاش خود را برای تقویت استحکام این تارها انجام می دهد.

جک جیلنهال در فیلم دشمن

جک جیلنهال در فیلم دشمن

تماشای این فیلم مانند این است که مانند یک حشره در داخل تارهای قدرتمند و پیچیده عنکبوت گیر افتاده باشید و هر لحظه به سمت مرکز مرگبار آن کشیده شوید. از این رو فیلم «دشمن» یکی از آن فیلم هایی است که نه تنها تماشای آن شما را دچار استرس می کند بلکه حتی پس از اتمام فیلم نیز هنوز با خود کلنجار می روید که از اتفاقاتی که در فیلم افتاده سر دربیاورید.

نزول (۲۰۰۵)

این روزها ساختن فیلم ترسناکی که به معنای واقعی کلمه بینندگان را بترساند سخت شده است. چیزی که فیلم «نزول» (The Descent) ساخته نیل مارشال را به یک فیلم خاص تبدیل کرده تنها بی نقص بودن آن در ژانر وحشت نیست بلکه این فیلم که در واقع سه قسمت است تا سرحد جنون شما را می ترساند؛ کاری که بسیاری از فیلم های امروزی دارای برچسب «ترسناک» از انجام آن عاجزند. فیلم در ابتدا یک درام روانشناسانه است که شما را از خواب بیدار می کند و در ادامه به یک کابوس ترس از مکان های تنگ و تاریک که داستان آن در یک غار زیرزمینی می گذرد تبدیل شده و در نهایت به خونریزی و کشتار توسط موجوداتی عجیب و غریب منتهی می شود.

فیلم نزول

فیلم نزول

داستان فیلم نیل مارشال در مورد شش زن است که دوستان قدیمی بوده و تصمیم می گیرند برای هیجان و ماجراجویی به درون یک غار زیرزمینی شگفت انگیز بروند. مارشال هیچ فرصتی را در این فیلم برای افزایش هیجان و استرس فیلم و تغییر مسیر داستان از دست نمی دهد. وی این کار را با چنان مهارتی انجام می دهد باعث می شود ضربان قلب شما همزمان از ترس و استرس به شدت بالا برود.

غار زیرزمینی در فیلم نزول

غار زیرزمینی در فیلم نزول

بعد از تماشای این فیلم استرس زا، از تاریکی، فضای های تنگ و محصور و پیچیدگی های عاطفی خطرناک و البته وارد شدن در هر غاری خواهید ترسید و اگر هم به فیلم های ترسناک علاقه دارید همزمان هم از اتفاقات درون فیلم دچار استرس شده و هم از تماشای یک فیلم بی نقص ترسناک لذت خواهید برد.

 کریشا (۲۰۱۶)

اگر فیلم «نزول» یک سه گانه مقدس در دنیای فیلم های ترسناک است، سه گانه فیلم «کریشا» (Krisha) تریلری روانشناسانه، تلخ و تاریک با همان میزان استرس زایی و تاثیرگذاری است. در این فیلم استرس زا و بسیار آزار دهنده که داستان آن در یک منطقه ساکت حاشیه شهر و در خانواده ای از هم پاشیده رخ می دهد، تری ادوارد شولتز نهایت آشوب و تنش در یک خانواده را با نزاع در دوران تعطیلات و از همه مهم تر نهایت اعتیاد در یک درام دلهره آور ترکیب کرده است. چنین ترکیبی ترسناک باعث شده فیلمی بسیار استرس آور بوجود بیاید که به محض اکران بسیاری از منتقدان آن را یک «حمله عصبی سینمایی» نامیدند. در مرکز ذوب شده این سوفله استرس زا شخصیت کریشا قرار دارد که در نهایت شکنندگی قرار دارد.

شخصیت اصلی در فیلم کریشا

شخصیت اصلی در فیلم کریشا

از همان آغاز داستان با داستان رستگاری و بخشش مواجه می شویم اما با ادامه اتفاقات روز شکرگزاری در این خانواده خیلی زود مشخص می شود که برخی از زخم ها به کندی التیام می یابند. به سرعت یک روز برای در کنار هم بودن و خوشگذرانی به سمت نگاه های خصمانه و حرف های نیشدار سوق پیدا می کند و بدین ترتیب تنش و استرس برای بیننده به نهایت حد ممکن خود می رسد؛ درست مانند کتری آبی که رفته رفته می جوشد و سر می رود و وقتی این اتفاق می افتد دیگر کاملاً مشخص است که زندگی شخصیت های داستان به روال قبل باز نخواهد گشت و حال شما به عنوان تماشاگر نیز به همین ترتیب.

فیلم کریشا

فیلم کریشا

فیلم استرس زا و بی نقص «کریشا» شایستگی عنوان «حمله عصبی سینمایی» به معنای واقعی کلمه دارد زیرا هنگام به نمایش درآمدن تیتراژ پایانی برای استنشاق مقداری هوای آزاد درمانده شده اید. با این وجود تماشای کریشا برای شما خوشایند خواهد بود.

کشتار با اره برقی در تگزاس (۱۹۷۴)

گاهی یک فیلم نه به دلیل محتوایش بلکه به دلیل روشی که برای ارایه این محتوا انتخاب شده بیننده را دچار استرس فزاینده می کند. فیلم استرس زا و ترسناک «کشتار با اره برقی در تگزاس» (The Texas Chainsaw Massacre) به مقدار زیادی به دلیل محتوای ترسناکی که دارد آزار دهنده است. این فیلم در مورد خانواده ای آدمخوار در یک منطقه جنگلی است که چهره قربانیان خود را مانند ماسک به صورت می زنند. آن ها برای طعمه های خود که گروهی نوجوان از همه جا بی خبر هستند دام گذاشته، آن ها را شکنجه داده و سعی در کشتن و خوردن آن ها دارند. چنین داستان و محتوای خوفناکی حتی شجاع ترین و قصی القلب ترین طرفداران این ژانر را روی صندلی خود نیم خیز خواهد کرد. بدتر از همه این که این داستان تا حدودی بر اساس یک ماجرای واقعی ساخته شده است و این موضوع بیش از پیش تماشاگر را در بهت و استرس فرو می برد.

فیلم کشتار با اره برقی در تگزاس

فیلم کشتار با اره برقی در تگزاس

این نکته آخر همان چیزی است که باعث شد بسیاری از تماشاگران هنگام تماشای شاهکار خوفناک توب هوپر طاقت خود را از دست بدهند. اما بدتر از همه سبک ارایه این کشتار بود که باعث شد تماشاگران به نهایت استرس دچار شوند. فیلم استرس زا و بسیار آزار دهنده «کشتار با اره برقی در تگزاس» که با دوربین قدیمی ۱۶ میلیمتری فیلم برداری شده و از بازیگرانی غیرحرفه ای استفاده می کند به همین دلیل تماشاگر حس می کند در حال تماشای یک فیلم مستند است و نه یک فیلم ترسناک مضحک. این همان چیزی است که باعث ماندگاری و خوفناکی «کشتار با اره برقی در تگزاس» در طول این همه سال شده است.

سکانسی از فیلم کشتار با اره برقی در تگزاس

سکانسی از فیلم کشتار با اره برقی در تگزاس

حس بسیار واقعی شخصیت های فیلم تاثیر بسیار بدی بر روی تماشاگران دارد و حتی بعد از گذشت دهه ها نیز با تماشای این فیلم حسی مشابه به تماشاگر دست خواهد داد. با وجود این که بسیاری این فیلم را بهترین و ترسناک ترین فیلم ژانر وحشت تاریخ می دانند اما هنوز هم از تماشای آن لذت خواهید برد.

جاذبه (۲۰۱۳)

چه چیزی در مورد فیلم بی نقص برنده جایزه اسکار آلفونسو کوارون وجود دارد که تاکنون گفته نشده است؟ تریلر فضایی شدیداً استرس آور کوارون در پنج دقیقه ابتدایی خود جهنم را برای تماشاگر معنا خواهد کرد و در طول ۸۵ دقیقه بعدی نیز به خوبی توانسته وحشت و ترس بی انتهای شخصیت ها را حفظ کند، حسی که به خوبی و به تمامی به تماشاگر منتقل می شود. درست مانند فضانوردی که در داستان فیلم دچار سردرگمی و آشوب شده، انرژی پیشران و فراوانی که از تماشای «جاذبه» (Gravity) به وجود می آید فرصت لحظه ای تفکر یا یک نفس کشیدن راحت را به تماشاگر نخواهد داد. فیلم «جاذبه» یک فیلم استرس زا اما جذاب است که با تمام وجود خود به آن واکنش نشان خواهید داد.

ساندرا بولاک در فیلم جاذبه

ساندرا بولاک در فیلم جاذبه

کوارون از هر چه که در دنیای سینما وجود دارد (صدا، فضا، موسیقی، جلوه های ویژه، تدوین و غیره) برای کشیدن شما به درون ماجرای داستان و گیر انداختن شما در فضایی مشابه شخصیت اصلی داستان استفاده می کند و این همان چیزی است که عمق وجود شما را وادار به واکنش می کند. نکته مهم دیگر داستان این است که علاوه بر تمامی تاثیراتی که گفته شد، از لحاظ عاطفی نیز به این فیلم واکنش نشان خواهید داد. سناریو تیز و فرساینده کوارون و برادرش، جوناس، در تمام طول فیلم ما را روی صندلی هایمان نیم خیز خواهد کرد و تنها دغدغه ما این خواهد بود که ایا شخصیت ساندرا بولاک می تواند خود را به خانه برساند یا خیر.

  فیلم جاذبه

  فیلم جاذبه

بازی خیره کننده بولاک نیز نقش مهمی در واقعی جلوه کردن تمامی صحنه های داستان دارد. بدین ترتیب، با چنین ترکیب هایی بی نقص، فیلم استرس زا و آزار دهنده «جاذبه» یکی از فرساینده ترین فیلم های تاریخ از لحاظ عاطفی خواهد بود اما با تمام این شرایط بارها و بارها از تماشای آن لذت خواهید برد.


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: bartarinha.ir