12 فیلم از جشنواره کن 2018 که نباید از دست داد
در این مقاله 12فیلم منتخب و تحسین شده جشنواره کن معرفی می شود.

فیلم های تحسین شده جشنواره کن

بعد از چندین روز پرتنش بالاخره جشنواره  کن 2018 به پایان رسید و فیلم های زیادی به نمایش درآمد که در ژانرهای مختلف بوده و هر کدام با واکنش های متفاوتی روبرو شدند. فیلم های با کیفیت بسیاری به نمایش درآمدند اگر چه برخی از این فیلم ها در بخش خارج از مسابقه قرار داشتند و هیچ شانسی برای بدست آوردن نخل طلایی جشنواره نداشتند.

بیشتر بدانید : بهترین فیلم های هالیوود در سال 2018/ از شب بازی تا رشته خیال + تصاویر

این جشنواره به طور ویژه برای ایرانی ها بسیار مهم بود زیرا دستکم سه فیلم مربوط به کارگردانان و بازیگران ایرانی در آن حضور داشتند. در حالی که امید زیادی می رفت فیلم «همه می دانند» ساخته جدید اصغر فرهادی یکی از برندگان این جشنواره باشد اما این فیلم «سه رخ» ساخته جعفر پناهی بود که به طور مشترک برنده جایزه بهترین فیلم نامه شد و به افتخاری دیگر برای این کارگردان نامی و البته جنجالی تبدیل شد. به هر ترتیب در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با 12 مورد از فیلم های به نمایش درآمده در جشنواره کن 2018 که باید حتماً ببینید آشنا کنیم.


12- زیر دریاچه نقره ای

در فیلم «زیر دریاچه نقره ای» (Under The Silver Lake) ساخته دیوید رابرت میچل که یک نوآر لس انجلسی مبهم و لابیرنتی و ترکیبی از فیلم های هیچکاک و لینچ است، اندرو گارفیلد مسحور شده در جستجوی همسایه (زن) مرموز خود است که به یکباره غیب می شود. نقدها و واکنش های نسبت به این فیلم متفاوت بوده اما از دوست داشتنی ترین فیلم های جشنواره بوده است. اگر چه فیلم نقص هایی نیز دارد اما بدون شک در مقایسه با نقاط قوت آن قابل چشم پوشی خواهند بود.

اندرو گارفیلد در فیلم زیر دریاچه نقره ای

اندرو گارفیلد در فیلم زیر دریاچه نقره ای


11- لازاروی خوشحال

اولین فیلم ساخته آلیس رورواچر از سال 2014 تاکنون با نام «لازاروی خوشحال» (Lazzaro Felice) که با استقبال بسیار گرم تماشاگران و منتقدان روبرو شده داستان گروهی کشاورز در مناطق روستایی ایتالیا را روایت می کند که در میان آن ها یک کارگر مزرعه تازه کار با یک نجیب زاده دوست می شود و سپس شاهد تغییراتی سوررئال در داستان هستیم.

شاید بتوان این فیلم را به خاطر بن مایه های رئالیستی اش انسانی ترین فیلم فستیوال کن 2018 دانست. نیمه اول فیلم بسیار گیج کننده بوده و با دوربین 16 میلیمتری فیلم برداری شده است و نیمه دوم فیلم است که شما را محسور خود می سازد.

فیلم لازاروی خوشحال

فیلم لازاروی خوشحال


10- حیات وحش

جیک جیلنهال و گری مولیگان در اولین تجربه کارگردانی پل دانو با نام «حیات وحش» (Wildlife) ایفای نقش کرده اند، فیلمی که بر اساس رمانی از ریچارد فورد ساخته شده و داستان یک ازدواج شکست خورده و در حال فروپاشی در دهه 60 مونتانا را از دید یک پسربچه 14 ساله روایت می کند. پل دانو در تجربه های بازیگری خود در ایفای نقش های مکمل با احساسات زیرپوستی و کنترل کامل و دقیق احساسات خبره بود و اکنون این قابلیت ها را در اولین تجربه کارگردانی اش به کار گرفته است.

جک جیلنهال و گری مولیگان در فیلم حیات وحش

جک جیلنهال و گری مولیگان در فیلم حیات وحش


9- جنگ سرد


پاول پاولیکوفسکی که یک نویسنده و کارگردان لهستانی الاصل بریتانیایی است اولین فیلم خود پس از فیلم برنده اسکار «ایدا» (Ida) را با عنوان «Cold War» ساخته که یک داستان عاشفانه بی فرجام در سراسر اروپا و به درازای دهه 1950 را روایت می کند. این فیلم نیز کاملاً از ویژگی های خالص انسانی برای داستان خود استفاده کرده و به شدت تاثیرگذار است.

فیلم جنگ سرد

فیلم جنگ سرد


8- درخت گلابی وحشی

نوری بیلگ جیلان که قبلا برای فیلم «خواب زمستانی» (Winter Sleep) برنده نخل طلای کن شده بود با یک داستان 188 دقیقه ای به نام «درخت گلابی وحشی» (The Wild Pear Tree) بازگشته است، فیلمی در مورد یک نویسنده پرتلاش که به تازگی فارغ التحصیل شده و به شهر کوچک زادگاهش بازگشته است. این فیلم در مورد چیزهای زیادی از قرآن گرفته تا تکنولوژی و عشق و ازدواج صحبت می شود و البته داستانی در مورد پدران و پسران.

فیلم درخت گلابی وحشی

فیلم درخت گلابی وحشی


7-مرد سگی

متئو گارونه که ساخت فیلم «گومورا» (Gomorrah) را در کارنامه دارد با فیلم «مرد سگی» (Dogman) بازگشته است، فیلمی در مورد یک مرد علاقمند به سگ که در دنیای تبهکاری غرق شده و این موضوع سرانجام ناخوشایندی برای او دارد. این فیلم در مورد کثیفی، بیهودگی و نامردی در دنیای جرم و جنایت است اما همزمان می گوید که چنین شرایطی خود نتیجه اتفاقاتی دیگر است. شخصیت اصلی فیلم خود را در یک مسیر پرشیب به سمت نابودی می بیند که هم واقعی است و هم بیرحمانه.

فیلم مرد سگی

فیلم مرد سگی


6- سولو: داستانی از جنگ ستارگان

فیلم «سولو: داستانی از جنگ ستارگان» (Solo: A Star Wars Story) که دنباله ای بر قسمت پیشین مجموعه «جنگ ستارگان» است داستان یک خلبان از خود راضی به نام هان را روایت می کند که با یک موجود پشمالو به نام چوباکا آشنا شده و ماجراجویی بسیار خطرناکی را آغاز می کند. اگر چه این فیلم بار عاطفی فیلم های قبلی این فرانچایز را ندارد اما یکی از جذاب ترین شروع های این فرانچایز را دارد. بدون شک از دیدن داستانی تازه در فرانچایز «جنگ ستارگان» لذت خواهید برد.

فیلم سولو: داستانی از جنگ ستارگان

فیلم سولو: داستانی از جنگ ستارگان


5-سوختن

فیلم «سوختن» (Burning) که بر اساس یک داستان کوتاه نوشته هاروکی موراکامی و به کارگردانی لی چانگ دونگ ساخته شده داستانی بسیار درگیر کننده و تریلری رازآلود در مورد دو پسر و یک دختر است. بازی خارق العاده سه بازیگر اصلی داستان در این فیلم معمایی و ویرانگر خودنمایی می کند تا به تبعیض ها و تفاوت های اجتماعی و اقتصادی موجود در جامعه کره به شیوه ای عمیق و متفکرانه پرداخته شود.

فیلم سوختن

فیلم سوختن


4- خاکستر خالص ترین سفید است

فیلم «خاکستر خالص ترین سفید است» (Ash Is The Purest White) داستان یک زن جوان درمانده را روایت می کند که به دلیل قتلی که در دفاع از خود انجام داده 5 ساله به زندان می افتد و بعد از آزاد شدن سفری سخت و ترسناک را برای پیدا کردن مردی که این همه به خاطر او سختی کشیده آغاز می کند. اگر چه بخش پایانی فیلم زیبایی های دو سوم اول داستان را ندارد اما شاهکار جیا ژانک که با بازی خارق العاده ژائو تائو فیلمی است که ارزش دیدن را دارد.

فیلم خاکستر خالص ترین سفید است

فیلم خاکستر خالص ترین سفید است


3- کفرناحوم

در فیلم «کفرناحوم» (Capernaum) یک پسربچه 12 ساله به دادگاه رفته تا از پدر و مادرش به خاطر این که او را به دنیا آورده اند شکایت کند و از طریق فلش بک هایی که در داستان می بینیم با دلیل این عمل آشنا می شویم. اگر چه داستان های جانبی فیلم باعث آشفتگی نسبی داستان شده اما این داستان اجتماعی رئال شاهکاری دیدنی از یک کارگردان لبنانی به نام نادین لبکی است که در آن پسری 12 ساله و برادر یک ساله اش در خیابان های سرزمینی خشن برای زنده ماندن تلاش می کنند. فیلم از زیبایی خیره کننده ای ساخته شده و بازی های فیلم نیز بسیار بی نقص است.

فیلم کفرناحوم

فیلم کفرناحوم


2- بلککلنزمن

جدیدترین کار اسپایک لی با بازی دیوید جان واشنگتن و آدام درایور و با عنوان «BlacKkKlansman » یک داستان واقعی دیوانه وار در مورد یک پلیس سیاهپوست را روایت می کند که در دهه 1970 کلرادو به یک گروه نژاد پرست کو کلاکس کلن نفود می کند. علاوه بر شوخ طبعی های متوالی یک تریلر دوست داشتنی است. بدون شک این فیلم یکی از فیلم های سیاسی خشمگین و عمیق اسپایک لی است که می تواند باعث آشوب در آمریکای ترامپ شود.

فیلم بلککلنزمن

فیلم بلککلنزمن


1- مندی


در فیلم «مندی» (Mandy) نیکلاس کیج همسرش را به یک گروه مذهبی شیطانی و هیولایی که احضار کرده اند می بازد و هیچ راهی جز انتقام برای او باقی نمی ماند. وی با برداشتن یک کمان، اره برقی و تبری بزرگ به جنگ گروهی می رود که همسر او را کشته اند.

نیکلاس کیج در فیلم مندی

نیکلاس کیج در فیلم مندی

مترجم: حسین علی پناهی


گردآوری: روه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: bartarinha.ir