بی فروغ ترین درخشش ستاره های ایران/ از شهاب حسینی تا رضا عطاران
 این مقاله فهرستی از بدترین فیلم های کارنامه بازیگری تعدادی از شاخص ترین بازیگران سینمای ایران را ارائه می دهد.

گشتی در دنیای بی فروغ ستاره ها!

حمید فرخ نژاد

بدترین بازی: تگزاس

حمید فرخ نژاد در فیلم تگزاس

حمید فرخ نژاد در فیلم تگزاس

چرا بدترین است؟
شخصیت فرخ نژاد برای خنداندن مخاطب زیاد از حد کاریکاتوری است؛ چه در نوع حرف زدن و چه حرکاتی که انجام می دهد. به اسم فیلم کمدی نمی توان هر کاری کرد؛ مخاطب خیلی زود متوجه ضعف و ایراد بازیگر می شود.

چه موقعیتی داشت؟
حمید فرخ نژاد در سال های اخیر بالا و پایین زیاد داشته و از روزهای اوج دور بوده است. گیشه موفق «گشت 2» (به رغم بازی نه چندان خوب) و «خوب، بد، جلف» بار دیگر نام او را سر زبان ها انداخت. «تگزاس» می توانست در کنار گیشه، یک بازی خوب از فرخ نژاد را به همراه داشته باشد که تبدیل به نقطه منفی کارنامه او شده.

تاثیر روی کارنامه:فرخ نژاد می تواند با یک نقش خوب خاطره بازی بدش را به فراموشی بسپارد. او پیش تر چنین کرده است.
 
دیگر بازی های بد:غالب نقش های بد فرخ نژاد متعلق به دهه نود است؛ از جمله «گشت 2»، «مشکل گیتی»، «یاسین» و «مردن به وقت شهریور».

شهاب حسینی

بدترین بازی: طعم شیرین خیال

شهاب حسینی در طعم شیرین خیال

شهاب حسینی در طعم شیرین خیال

 چرا بدترین است؟
یک بازی اغراق شده در نقش استاد دانشگاه؛ کسی که عاشق طبیعت است و شاگردانش را برای تدریس به جای کلاس، به دل کویر می برد. ابایی ندارد به شاگردش در میان جمع ابراز علاقه کند و ... شهاب حسینی که متخصص بازی های درونگرا است، جلوی دوربین کمال تبریزی فقط راه می رود و بلند بلند حرف می زند.

چه موقعیتی داشت؟
سال 93 که شهاب حسینی «طعم شیرین خیال» را بازی کرد، تبدیل به چهره ای محبوب شده بود و ردای سوپراستاری به تن داشت.

تاثیر روی کارنامه:
شهاب حسینی باهوش تر از آن است که وقتی یک بازی بد در فیلمی بد رقم زده، آن را تکرار کند. حسینی خیلی زود پا به مسیر درست گذاشت که انتخاب «فروشنده» و «شهرزاد» اوج آن است.

دیگر بازی های بد:
«من و زیبا» و «حوض نقاشی» از جمله بازی های بد شهاب حسینی در روزگاری است که او به بازیگری چهره بدل شده است. در دورانی که هنوز استار نشده بود، نقش بد کم ندارد از جمله «زهر عسل»، «قتل آنلاین»، «الهه زیگورات» و ...

بهرام رادان

بدترین بازی: یکی از ما دو نفر

بهرام رادان در یکی از ما دو نفر

بهرام رادان در یکی از ما دو نفر

 چرا بدترین است؟
دلیل اصلی به کیفیت بد «یکی از ما دو نفر» بر می گردد که می خواهد نمایش توانمندی اراده دختر قهرمان فیلم باشد اما در این مسیر بقیه را فدا می کند! کاراکتر رادان هم برای این که به خدمت هدف اصلی فیلم دربیاید، مردی است هوس باز و خودکامه که البته در مسیر عشق، اصلاح می شود! این شخصیت همه ابزار لازم برای بدن شدن یک بازیگر را داراست؛ از رفتار تا دیالوگ های اغراق شده.

چه موقعیتی داشت؟
بهرام رادان خیلی زود ستاره شد.

تاثیر روی کارنامه:
در سالی که «یکی از ما دو نفر» را بازی کرد (1389) به نقش خوب نیاز داشت که این نقش ضربه ای به کارنامه اش زد. فیلم های قبلی رادان «زادبوم»، «تردید» و «راه آبی ابریشم» به رغم بازی خوب او فرجام خوبی نداشتند.

دیگر بازی های بد:
رادان در «آبی» و «نقش نگار» هم که یکی متعلق به دوران ابتدایی شروع فعالیتش است و دیگری را در سال های اخیر بازی کرده، حضوری ناموفق دارد.

هدیه تهرانی

بدترین بازی: آبی 

هدیه تهرانی در فیلم آبی

هدیه تهرانی در فیلم آبی


چرا بدترین است؟
هدیه تهرانی که با وسواس به پیشنهادها جواب می داد، با «آبی» اولین انتخاب بدش را رقم زد. فیلم حمید لبخنده نمایشی ضعیف از مسئله تلکه کردن پسرها با ابزاری به نام مهریه بود و تهرانی در نقش دختر دغل داستان، فرصت عرض اندام در این نقش نداشت. او با بهره گیری از کلیشه های این جور کاراکترها، نمایشی ضعیف از خود به نمایش گذاشت.

چه موقعیتی داشت؟
از معدود بازیگرانی است که به رغم وجود پیشنهادهای وسوسه برانگیز صبر کرد تا با آن نقش که همه جوره به دلش می نشیند وارد سینما شود. هدیه تهرانی با «سلطان» پا به سینما گذاشت و با بازی در «قرمز»، «سیاوش» و «شوکران» تبدیل به سوپراستار شد. «آبی» هیچ نسبتی با نقش های قبلی اش نداشت.

تاثیر روی کارنامه:تهرانی بعد از این فیلم در دو فیلم گیشه ای دیگر هم بازی کرد اما خیلی زود به مسیر اصلی بازگشت و سال ها در اوج بود.

دیگر بازی های بد:در میان نقش های متاخر، «پل چوبی» بدترین بازیه هدیه تهرانی است؛ فیلمی که می توانست خاطرات خوش روزهای اوج را تکرار کند.

رضا عطاران

بدترین بازی: آب نبات چوبی

رضا عطاران در آبنبات چوبی

رضا عطاران در آبنبات چوبی


 چرا بدترین است؟
رضا عطاران پیش عامه مخاطبان به عنوان یک بازیگر کمدی شناخته می شود. او برای برداشتن این برچسب گاهی سراغ نقش های جدی نیز می رود. «آب نبات چوبی» یکی از همین دورخیرها است که به دلایل مختلف جواب نداد. نقش یک آدم کاملا سیاه که دست به قتل هم می زند، اجرایی بد داشت و عطاران نتوانست از پس آن بربیاید.

چه موقعیتی داشت؟
رضا عطاران سال 94 این فیلم را بازی کرد و در اوج محبوبیت قرار داشت. با این حال «آب نبات چوبی» در گیشه شکست خورد و نام عطاران که معمولا فیلم هایش پرفروش می شوند، به آن کمک نکرد.

تاثیر روی کارنامه:
رضا عطاران بازیگر محبوبی است؛ بازی بد او در «آب نبات چوبی» تاثیری منفی بر این محبوبیت نگذاشت. فقط نقشی بد به کارنامه اش اضافه شد. از آن سو باعث شد در انتخاب های بعدی طوری عمل کندکه بین او و هوادارانش فاصله نیفتد.

دیگر بازی های بد:
رضا عطاران در سال های ابتدایی ورود به سینما نقش بد کم ندارد. بعد از ستاره شدن هم نتوانست از چند نقش بد فرار کند؛ از جمله «هر چی خدا بخواد»، «اخلاقتو خوب کن» و «گینس».

حامد بهداد

بدترین بازی: چه خوبه که برگشتی

حامد بهداد در چه خوبه که برگشتی

حامد بهداد در چه خوبه که برگشتی


 چرا بدترین است؟
شخصیت حامد بهداد در فیلم داریوش مهرجویی، کاریکاتورگونه است و مثلا قرار است به بخشی از مردمان جامعه کنایه بزند. آنها که اهل تجدد هستند ولی در خلوت دست به کارهای دیگر می زنند. حامد بهداد برای شکل دادن به شخصیت دکتر، از ملاحت ذاتی و شمایل محبوب پیشین استفاده کرده بود اما گریم و بازی اغراق شده، پاشنه آشیل نقش بودند.

چه موقعیتی داشت؟
حامد بهداد خیلی زود به شهرت رسید و توانست نام خود را سر زبان ها بیندازند. او در زمان بازی در «چه خوبه که برگشتی» بازیگری محبوب بود.

تاثیر روی کارنامه:
عدم پذیرش این نقش از سوی قاطبه مخاطبان، باعث شد بهداد به نقش های جدی فکر کند. بهترین نقش آفرینی او در «آرایش غلیظ» و «سد معبر» اتفاق افتاده است. او در کمدی «مارموز» هم بازی کرده که در لحظاتی خوب ظاهر شده.

دیگر بازی های بد:
حامد بهداد چند نقش بد در کارنامه اش حک شده از جمله «کیمیا و خاک»، «بیداری»، «پرتقال خونی»، «بی تابی بیتا» و «هیهات».

نویسنده: احمد رنجبر


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: روزنامه هفت صبح