بی فروغ ترین درخشش ستاره های ایران/ از مهناز افشار تا ترانه علیدوستی
 این مقاله فهرستی از بدترین فیلم های کارنامه بازیگری تعدادی از شاخص ترین بازیگران سینمای ایران را ارائه می دهد.

گشتی در دنیای بی فروغ ستاره ها!

محمدرضا فروتن

بدترین بازی: دعوت

محمدرضا فروتن در دعوت

محمدرضا فروتن در دعوت

چرا بدترین است؟
محمدرضا فروتن سال 87 در حالی پیشنهاد ابراهیم حاتمی کیا را پذیرفت که پیش از آن با انتخاب های بد، به کارنامه اش خدشه انداخته بود. «دعوت» با حضور حاتمی کیا می توانست فروتن را به مسیر درست بازگرداند اما نتیجه ای عکس رقم خورد. او در نقش جوان شهرستانی عقب مانده، با گریم و لهجه بازی کرد و نتوانست شمایلی باورپذیر از شخصیت ارائه کند.

چه موقعیتی داشت؟
با فیلم «مرسدس» در سال 76 ردای جوان اولی بر تن کرد و تا سال ها محبوب گیشه بود اما سال 87 موقعیت پیشین را نداشت.

تاثیر روی کارنامه:
نشانه افت کارنامه فروتن در نیمه اول دهه هشتاد دیده شده بود، جایی که «خاک سرد» را بازی کرد اما از آن به سلامت عبور کرد. کمی که گذشت انتخاب های بد او بیشتر شد و حالا این بازیگر از روزهای اوج فاصله گرفته.

دیگر بازی های بد:
«پیمان»، «تجریش ناتمام»، «چارسو»، «فصل انار» و «نقطه کور» بدترین بازی های او هستند. نه کارگردان های شان پیشینه موفقی دارند و نه داستان ها جذاب است. انگار کارگردان ها جز تکرار شمایل این بازیگر کار دیگری بلد نیستند.

مهناز افشار

بدترین بازی: امشب شب مهتابه

مهناز افشار در امشب شب مهتابه

مهناز افشار در امشب شب مهتابه

 چرا بدترین است؟
نقشی سفید که قرار است امید را به زندگی همسرش برگرداند. مهناز افشار در فیلم «امشب شب مهتابه» محمد هادی کریمی برای خوب جلوه دادن شخصیت همه کار می کند؛ از آرام حرف زدن تا محبت های بی پایان. برای انتقال این مهر و محبت نیز به کلیشه ها دست می زند.

چه موقعیتی داشت؟
در سال 87، مهناز افشار فراز و فرود بسیاری را در سینما پشت سر گذاشته بود. به عنوان ستاره شناخته می شد اما هنوز سخت پسندها به بخش زیادی از کارنامه اش ایراد وارد می کردند.

تاثیر روی کارنامه:
افشار سالی «امشب شب مهتابه» را بازی کرد که پیش و پس از آن در «پوپک و مش ماشاءالله» و «خاطره» حضور داشت. بعد از آن افشار در انتخاب نقش ها دقت بیشتری کرد و نقش بدی در کارنامه اش رقم نزد.

دیگر بازی های بد:
در سال های اول، غالب نقش هایی که مهناز افشار بازی می کرد جایی برای دفاع نداشت و ما هم آنها را مبنا قرار نمی دهیم. از میان نقش های متاخر او یعنی دوران یکه با وسواس سراغ انتخاب می رود، «یک عاشقانه ساده» سامان مقدم جزو بهترین بازی های مهناز افشار است.

فریبرز عرب نیا

بدترین بازی: شکلات داغ

فریبرز عرب نیا در شکلات داغ

فریبرز عرب نیا در شکلات داغ

چرا بدترین است؟
سال ها به خاطر بازی در سریال «مختارنامه» از فضای سینما دور بود. فریبرز عرب نیا بعد از این سریال در چند فیلم بازی کرد که همگی جزو آثار بد کارنامه اش هستند. در این میان «شکلات داغ» بدترین است. او زیر یک گریم اغراق شده در نقش پیرمرد ارمنی همه کلیشه هایی را که چنین آدم هایی دارند، تکرار کرد.

چه موقعیتی داشت؟
او بعد از «سلطان» و «شوکران» برای سینماروها ستاره ای محبوب بود که البته این موقعیت را در آستانه بازی در «مختارنامه» از دست داده بود. تاثیر روی کارنامه: فریبرز عرب نیا با «شکلات داغ» و چند فیلم دیگر که پیش و پس از آن بازی کرد، نشانی از بازیگر موفق سال های دور سینما نداشت و باید محبوبیت خود را بر مختار استوار می کرد.

دیگر بازی های بد:
فارغ از سال های ابتدایی که هنوز عرب نیا به شهرت نرسیده بود، در سال های اخیر هم نقش بد کم نداشته: «آخرین بار کی سحر را دیدی؟»، «پرتقال خونی»، «پنهان»، «خاک و آتش» و ...

نیکی کریمی

بدترین بازی: نوک برج

نیکی کریمی در نوک برج

نیکی کریمی در نوک برج

 چرا بدترین است؟
فیلم کیومرث پور احمد یک قصه تکراری (از لحاظ مضمونی) است. تم عاشقانه آن هم چیز فراتر از رومنس های ایرانی ندارد! در این میان تنها خواسته کارگردان از نیکی کریمی عشوه گری و مهیا کردن مسیر برای عشق مرد است! برای یک بازیگر چه کاری آسان تر از این؟ نیکی کریمی که پیش از این با شخصیت های چند لایه خود را اثبات کرده بود، در «نوک برج» بلاتکلیف بود و بازی اش سهل انگارانه.

چه موقعیتی داشت؟
نیکی کریمی از بدو ورود به سینما لقب استار گرفت. او با بازی در فیلم «عروس» محبوب شد و بعد از آن مورد توجه کارگردان های شاخص قرار گرفت. تاثیر روی کارنامه: نیکی کریم یبعد از این فیلم به سمت آثار گیشه پسند رفت و سختگیری های قبل را وانهاد.

دیگر بازی های بد: پیش از بازی در «نتوک برج» در فیلم «سیب سرخ حوا» یک بازی بد ارائه کرده بود که خب چندان به چشم نیامد.

فاطمه معتمد آریا

بدترین بازی: عشق + 2

فاطمه معتمدآریا در عشق +2

فاطمه معتمدآریا در عشق +2

چرا بدترین است؟
فیلم در ادامه تب آثار اجتماعی عاشقانه ساخته شد اما نتیجه چیزی نبودکه انتظار می رفت. یک داستان آبکی درباره عشق یک مرد و زن که نه داستانش گیرا بود و نه بازی هایش مخاطب را ترغایب می کرد. بعدها بازیگر مقابل معتمد آریا یعنی امین تاریخ اعتراف کرد، نباید در این فیلم بازی می کرد. بازی خانم معتمد آریا نیز نشانی از ظرافت های پیشین نداشت. او این فیلم را بعد از کمدی «مرد عوضی» بازی کرده بود.

چه موقعیتی داشت؟
فاطمه معتمد آریا سال 77 که عشق + 2 را بازی کرد با فیلم های «ریحانه»، «مسافران»، «هنرپیشه»، «یک بار برای همیشه»، روسری آبی» و ... نام خود را به عنوان بازیگری توانمند اثبات کرده بود.

تاثیر روی کارنامه:
فاطمه معتمد آریا باهوش تر از آن بود که در ناکامی «عشق + 2» بماند. خیلی زود با «عینک دودی» و «دختر شیرینی فروش» اعاده حیثیت کرد. مهم ترین نقش او هم در «گیلانه» رقم خورد.

دیگر بازی های بد:
«میزاک» حسینعلی لیالستانی و «بهمن» مرتضی فرشباف، بدترین بازی های معتمد آریا در سال های اخیر محسوب می شوند.

ترانه علیدوستی

بدترین بازی: هر چی خدا بخواد

ترانه علیدوستی در هرچی خدا بخواد

ترانه علیدوستی در هرچی خدا بخواد

چرا بدترین است؟
«هر چی خدا بخواد» یک کمدی ضعیف از نوید میهن دوست است که کلی بازیگر داشت اما نه شوخی هایش می خنداند و نه قصه اش قدرت همراهی کردن مخاطب را داشت. شخصیت پارمیدا با بازی ترانه علیدوستی بدون هیچ زیر و بمی طراحی شده بود و بازیگر کاری نداشت جز گفتن چند دیالوگ ساده. مبنای علیدوستی برای پذیرش این نقش چه بود؟

چه موقعیتی داشت؟
ترانه علیدوستی بعد از اولین حضور سینمایی اش «من ترانه 15 سال دارم» به شهرت رسید و به خوبی از این موقعیت دفاع کرد. سال 89 بازیگری محبوب بود که در «هر چی خدا بخواد» حضور یافت.

تاثیر روی کارنامه:
بعد از این فیلم، علیدوستی با دقت بیشتر به نقش ها جواب مثبت داد و حالا خاطره بازی بدش را به فراموشی سپرده است.

دیگر بازی های بد:
علیدوستی قبل از «هر چی خدا بخواد» دو نقش بد بازی کرده بود. ابتدا در «زندگی با چشمان بسته» و پس از آن «راز دشت تاران». در اولی نقش دختری را داشت که به جای یک پاسخ داده و خاتمه دادن به شایعات پیرامونی اش، فقط نگاه می کرد!

نویسنده: احمد رنجبر


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: روزنامه هفت صبح