روش عجیب لیلا اوتادی برای ماهیگیری از آب گل آلود نایک !
در این یادداشت ضرورت راه اندازی کمپین های متعدد از سوی سلبریتی ها در فضای مجازی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.

با شعور باشیم و نایک را تحریم کنیم!

به بهانه پست اینستاگرامی تامل برانگیز لیلا اوتادی:
هفته گذشته و پس از برد تاریخی ایران مقابل مراکش در آوردگاه جهانی 2018 روسیه، جمعی از هنرمندان و سلبریتی ها ملتهب از فضای احساسی غالب بر جامعه، اقدام غیر انسانی شرکت نایک در قبال ملی پوشان کشورمان را دست مایه راه اندازی کمپینی با عنوان "نه به نایک" کردند و از مردم خواستند تا با ایشان همراه شوند.

هفته هنوز به انتها نرسیده بود که موج تحریم دیگری در فضای مجازی راه افتاد با عنوان"خرید نمیکنم". هنوز کاملا مشخص نیست که سرنوشت کمپین هایی که به طرفه العینی مانند قارچ سر از صفحه سلبریتی ها در می آورند به کجا ختم می شود؟ با راه اندازی هر تحریم موجی از احساسات در فضای مجازی راه می افتد و عده ای را با خود همراه می کند و عده ای دیگر را در سنگر مقابل قرار می دهد. پیش از این درباره دو تحریم گذشته سخن گفته ایم و چند و چون آن را در حد بضاعت بررسی کرده ایم. 


حال، این پرسش مطرح می شود که آیا اساسا این حجم از کمپین نیازمند جامعه و راه گشای مشکلات آن است؟

کمپین هایی که هنوز یکی به آخر نرسیده و سرانجامش در هاله ای از ابهام قرار دارد و تضمینی برموفقیتش نیست، پوییش دیگری راه اندازی می شود و تسلسل باطلی در جریان می افتد.

شاید عقیده بسیاری این باشد که ضرری ندارد، هزینه ای ندارد، اگر شد که چه بهتر و اگر نشد چیزی را از دست نمی دهیم! مسئله اما این جا خودنمایی می کند که معیار برای سنجیدن ضرر و زیان چیست؟ و اصولا چه کسی تعین کننده خسارت وارد آمده است؟

با نگاهی به سیر کمپین ها و پست های منتشر شده از سوی سلبریتی ها متوجه این نکته می شویم که، کمپین برای سلبریتی،در واقع ابزاری است جهت رسیدن به اهداف شان، و در خصوص ماهیت اهدافشان نیز پیش تر قلم زده ایم و دیگران نیز. در این مجال تنها به ذکر همین نکته کوتاه بسنده می کنیم که، سلبریتی اساسا هستی و موجودیت سلبریتی گونه اش را از راه اندازی جنجال  به دست می آورد، چرا که او برای ادامه حیات نیاز به دیده شدن و در کانون توجه بون دارد.

البته بخشی از این توجهات از طریق فعالیت های هنری برایش حاصل می شود اما بسیاری از اوقات فعالیت های ایشان درصدی مخاطب خاص دارد و آن ها برای رسوخ در میان افکار و سلیقه های گوناگون ناگزیرند مسائل اجتماعی و جذاب از دید عموم را دست مایه حرکت ها و جنبش های خود کنند.

اما بازگردیم به سوی دیگر ماجرا یعنی مردم و مخاطبان. پس از راه افتادن هر کمپین و همراه شدن عده ای با آن، موجی از امید و  احساسات میان افراد همراه ایجاد می شود و زمانی که فرجامی ناخوشایند رخ می دهد، این امید تبدیل به یاس و حرمان می شود. یاس پیش آمده از ارتکاب فرایندی بی حاصل می تواند بسیار زیان بار باشد و البته زیانش بیشتر دامن گیر  افراد عادی می شود و سلبریتی ها مصون از زیان پیش آمده رهسپار برنامه ریزی  برای کمپین دیگری می شوند.

البته ذکر این نکته ضروری است که نمی شود همواره کل جامعه سلبریتی را با یک دید  مورد بررسی قرار داد و قطعا میان هنرمندان و سلبریتی ها افرادی آگاه و دلسوز جامعه نیز وجود دارند. اما گاهی تنها دلسوزی چاره ساز نیست و برای تحقق نتیجه درخور شاید به گام نهادن در راه دیگری نیاز باشد.

نکته قابل تامل در این میان، درخواست های عجیب و غریب و بعضا دور از منطق برخی از این چهره هاست که شاید به دلیل عدم توفیق در فعالیت حرفه ای شان، قصد دارند از راه دیگری در این عرصه ماندگار شوند و جایی برای خود باز کنند. خانم بازیگری که پس از گذشت یک هفته گویی تازه در جریان مسائل قرار گرفته، به تازگی با انتشار پستی از مردم خواسته با هرکسی که نایک می پوشد برخورد کنیم!

پرسش این است که شما با تمسک به کدامین وجهه اجتماعی چنین درخواست نامعقولی ارائه می دهید؟

و اینکه جنبشی راه به مقصد می برد که رها از جبر و خشونت، تنها به اشتیاق  و آزادی در پذیرفتن آن تکیه کند، اگر نه پیش از این شاهد اعمال جبر و فرهنگ سازی هایی از این دست بسیار بوده ایم و البته قطعا در جریان نتایج حاصل شده نیز هستید.

هنرمندانی که در تلاشند باتمسک به باد موافقی که گاهی ورزیدن می گیرد، برای خود کیسه ای بدوزند و اندک  اعتباری فراهم کنند، بهتر است ابتدا اصول اخلاقی هنر را بیاموزند و سپس در صدد موج سواری برآیند! 

در ادامه پست اینستاگرام لیلا اوتادی را مشاهده می نمایید:
بیاین یه بار مثل یه ایرانی باغیرت و باشعور نایک رو ما تحریم کنیم،وقتی به تیم ملی ما نایک تعلق نمیگیره ما با نخریدن ونپوشیدن محصولات نایک این بی احترامی رو جواب خواهیم داد تا هرکی هرکاری خواست نتونه باایران و ایرانی انجام بده.بیاین هرکی توی خیابون و باشگاهها نایک استفاده کرد باهاش برخورد کنیم.

لیلا اوتادی تحریم نایک, پست اینستاگرام لیلا اوتادی

پست اینستاگرام لیلا اوتادی


نویسنده: فاطمه بوربور


تهیه و تدوین: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ