مورد انتظارترین فیلم های جشنواره کن 2019
در این مطلب قصد داریم شما را با مورد انتظارترین فیلم‌های جشنواره کن ۲۰۱۹ آشنا کنیم

۱۰ فیلمی که مورد انتظارترین فیلم‌های جشنواره کن ۲۰۱۹ لقب گرفته اند

وقتی پای فستیوال‌های بزرگ سینمایی به میان می‌آید باید بدانید که اولین فستیوال سینمایی جهان فسیتوال سینمایی ونیز بود که در سال ۱۹۳۲ توسط یک تاجر ثروتمند ایتالیایی به نام جوزپه وولپی و در پاسخ به افزایش محبوبیت فیلم‌های آمریکایی در کشور خود تاسیس شد. رفته رفته فستیوال‌های دیگری در سراسر جهان شکل گرفته که هدف آن‌ها شناساندن و ارج نهادن به فیلم‌هایی بود که در خارج از هالیوود دیده نمی‌شدند، همان هدفی که وولپی در ابتدای تاسیس فستیوال ونیز داشت.

بیشتر بدانید : بازیگران در افتتاحیه کن 2019/ از مریم اوزرلی تا گلشیفته

با این وجود فستیوال یا جشنواره فیلم کن یک سر و گردن از دیگر جشنواره‌های سینمایی بالاتر است و ماه می‌ماهی است که بسیاری از فیلم سازان قدیمی و تازه کار و البته علاقمندان سینما به طور کلی هر ساله انتظار آن را می‌کشند تا شاهد عرضه فیلم‌هایی متفاوت باشند.

مبهم، متعادل، عمیق و چشم نواز، این‌ها برچسب‌هایی است که اغلب به فیلم‌هایی که اولین بار در فستیوال‌های سینمایی به نمایش در می‌آیند داده می‌شود. فیلم‌ها از چنین فستیوال‌هایی برای بالا بردن هیجان و جذابیت اطراف خود استفاده می‌کنند. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با مورد انتظارترین فیلم‌های جشنواره کن ۲۰۱۹ آشنا کنیم.

بیشتر بدانید : فیلم های جشنواره کن 2019 اعلام شد

عشق خانوادگی (ورنر هرتسوگ)

ورنر هرتسوگ به عنوان یکی از شجاع‌ترین فیلمسازان تاریخ سینما، با سبک روایی و داستانی متفاوتش برای خود نامی دست و پا کرده و الهام بخش فیلم سازان جوان زیادی شده است. او در طول فعالیت دراز خود در سینما همواره روابطه انسانی را به عمیق‌ترین شکل ممکن مانند یک مستند به تصویر کشیده است. همه ما از سختی‌ها و فداکار‌های او برای ساخت فیلم‌هایی شبه مستند مانند «مرد گریزلی»، «فیتز کارالدو» و «آگیره، خشم خداوند» آگاهیم. حتی او توانست برای فیلم «فیتز کارالدو» جایزه بهترین کارگردانی جشنواره کن را نیز بدست آورد.

هرتسوگ در جدیدترین اثر خود که در این فستیوال به نمایش در خواهد آمد نیز کار‌های غیرقابل باوری انجام داده است. جالب است بدانید که بازیگران فیلم جدید او با عنوان «شرکت مسئولیت محدود، عشق خانوادگی» (Family Romance, LLC) بازیگرانی هستند که تنها ژاپنی بلدند و هرتسوگ نیز خود آشنایی خاصی با این زبان ندارد. با وجود این تفاوت زبانی که مانع تعامل می‌شود (ظاهراً) او فیلمش را در این شرایط ساخته و بسیاری انتظار اکران فیلم او در کن ۲۰۱۹ را می‌کشند.

 ببخشید دلمان برایت تنگ شده بود (کن لوچ)

کن لوچ که یکی از بهترین فیلم سازان بریتانیایی تاریخ سینماست، امسال در جشنواره فیلم کن و بعد از بردن جایزه نخل طلایی بهترین فیلم برای «من دانیل بلیک هستم» در سال‌ها گذشته، نیز حضور خواهد داشت. فیلم جدید او با عنوان «ببخشید دلمان برایت تنگ شده بود» (Sorry We Missed You) به ماجرای بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ و تاثیری که روی شهروندان آمریکایی داشت می‌پردازد.

این سبک داستانی برای لوچ آشناست، زیرا او کارگردانی است که همواره فیلم هایش را در مورد زندگی روزمره و دغذغه‌های آن ساخته است. او پیشینه خوبی در جشنواره کن داشته و دو بار برنده جایزه نخل طلایی برای بهترین فیلم شده است که کمتر تاکنون سابقه داشته است. فیلم جدید او در کن ۲۰۱۹ را نیز نمی‌توان از دست داد.

درد و افتخار (پدرو آلمودوار)

پدرو آلمودوار کارگردانی است که در دنیای سینما با افتخار پیر شده و اکنون تصمیم گرفته یک فیلم زندگینامه‌ای غیر رسمی با بازیگران و کادر فیلم سازی همیشگی خود بسازد. فیلم «درد و افتخار» (Pain and Glory) قبلاً در اسپانیا اکران شده و نقد‌های خوبی دریافت کرده است، اما برای سینمارو‌های خارجی که هنوز فیلم جدید آلمودوار را در کشورشان اکران شده ندیده اند، جشنواره کن ۲۰۱۹ بهترین فرصت برای دیدن فیلم در سریع‌ترین زمان ممکن است.

آلمودوار در طول دوران فعالیت خود ۵ بار نامزد دریافت جایزه نخل طلایی فستیوال کن شده، اما هیچگاه موفق به کسب جایزه نشده است. آیا این بار او موفق می‌شود بالاخره این جایزه را با خود به خانه ببرد؟ پاسخی برای این سوال هنوز وجود ندارد، اما می‌توان آن را دارای شانس دانست.

مکتوب، عشق من: میان آهنگ (عبداللطیف کشیش)

در سال ۲۰۱۳ در جشنواره فیلم کن اتفاقی بی سابقه رخ داد و برای اولین بار جایزه نخ طلایی به بازیگر زن نقش اول و کارگردان آن فیلم تعلق گرفت. هیئت داوران به این نتیجه رسید که بدون بازی متعهدانه و پرتلاش بازیگران اصلی، ایده بصری عبداللطیف کشیش نمی‌توانست به این خوبی در قالب پرده سینما ترجمه شود. فیلم او اگر چه زیبا و متفاوت بود، اما به خاطر صحنه‌های جنسی اش و همچنین فشار‌هایی که کشیش به بازیگران وارد کرده بود با نقد‌هایی اخلاقی مواجه شد.

وقتی که کشیش تصمیم گرفت فیلم دیگر خود با عنوان «مکتوب، عشق من» (Mektoub, My Love) را در دو بخش ساخته و منتشر کند، تهیه کنندگان فیلم از حمایت مالی او دست برداشته و در پاسخ، کشیش برای تامین هزینه‌های ساخت فیلمش جایزه نخ طلایی که گرفته بود را به حراج گذاشت. قسمت اول این فیلم با عنوان «مکتوب، عشق من: آواز خواندن» (Mektoub, My Love: Canto Uno) منتشر شده و نقد‌های نسبتاً مثبتی دریافت کرد.

اکنون قرار است دومین قسمت از این فیلم با عنوان «مکتوب، عشق من: میان آهنگ» (Mektoub, My Love: Intermezzo) در جشنواره کن ۲۰۱۹ منتشر شود و بسیاری انتظار نتیجه کار را می‌کشند.

لوکس اترنا (گاسپار نوئه)

گاسپار نوئه کارگردانی است که به خوبی مخاطبانش را می‌شناسد و از همین دانش برای بدحال کردن آن‌ها با خشونت و البته واقعیت عملی زندگی استفاده می‌کند. همزمان او کارگردان بزرگی است و از دیرباز با جشنواره کن ارتباط داشته و غیر از فیلم اولش، تمامی فیلم‌های خود را برای اولین بار در این جشنواره اکران کرده است. اولین حضور او در جشنواره کن با فیلم «برگشت ناپذیر» بود که واکنش‌های متفاوتی را در پی داشت، برخی آن را ستودند و برخی دیگر به خاطر خشونت مفرط داستان سالن را ترک کردند.

بعد از چند فیلم بحث برانگیز دیگر، نوئه سال گذشته با فیلم «کلایمکس» بار دیگر خبرساز شد، فیلمی که جایزه هنر سینما را از جشنواره کن دریافت کرد. اکنون قرار است فیلمی دیگر از او با عنوان «لوکس اترنا» (Lux AEterna) در جشنواره کن ۲۰۱۹ منتشر شود و همه می‌دانند که باید از او چه انتظاری داشته باشند. آن‌ها انتظار تجربه‌ای عاطفی با طراحی صدای فوق العاده و کار با دوربین متفاوتی را می‌کشند.

 مردگان نمی‌میرند (جیم جارموش)

جیم جارموش اولین بار شانس خود در ژانر وحشت-زامبی را در سال ۲۰۱۳ و با فیلم «تن‌ها عاشقان زنده می‌مانند» امتحان کرد. این فیلم برداشتی هوشمندانه، اما عجیب و غریب از زندگی خون آشام‌ها بود و منتقدان نیز از آن استقبال کردند. اکنون او قصد دارد دومین فیلم زامبی محور خود را با عنوان «مردگان نمی‌میرند» (The Dead Don’t Die) در جشنواره کن به نامیش درآورد که البته تفاوت‌هایی با فیلم قبلی او در این ژانر دارد.

او مانند همیشه از بازیگران مورد علاقه خودش استفاده کرده است: بیل موری، آدام درایور و تیلدا سوینتون. جارموش نیز یکی از کارگردانانی است که همواره مشتری جشنواره کن بوده و چندین بار نامزد دریافت جایزه نخ طلایی این جشنواره نیز شده است. این بار نیز فیلم او برای کسب جایزه بهترین فیلم جشنواره تلاش می‌کند و البته بسیاری انتظار روایت جیم جارموش متفاوت از دنیای زامبی‌ها را می‌کشند.

 انگل (بونگ جوون هو)

بونگ جوون هو خاطرات خوبی از جشنواره کن دارد و تنها فیلم او که تاکنون در این جشنواره به نمایش درآمده، «اوکجا»، با کف زدن‌های ایستاده حاضران سالن به مدت ۴ دقیقه مداوم همراه بود. او فیلم سازی تنوع گراست و در چندین ژانر فیلم ساخته است. علاوه بر فیلم سازی به زبان مادری اش، کره ای، او فیلم‌هایی تماماً انگلیسی نیز ساخته است. اکنون او با فیلمی کره‌ای زبان به نام «انگل» (Parasite) بازگشته است که در جشنواره کن ۲۰۱۹ به نمایش درخواهد آمد.

فانوس دریایی (رابرت اگرز)

ما در عصر طلایی ژانر وحشت هستیم و اولین فیلم رابرت اگرز با عنوان «جادوگر» با فاصله‌ای بسیار زیاد بهترین فیلم ترسناک یک دهه اخیر است. اگرز از تمامی جامپ اسکر‌های کلیشه‌ای و معمول اجتناب کرده و اولین فیلم خود را تنها با استفاده از فضای وحشت انگیز و بن مایه دینی ساخته است که نتیجه‌ای فوق العاده در پی داشت.

اکنون، اما در انتظار فیلم جدید او با بن مایه‌ای مشابه به نام «فانوس دریایی» (The Lighthouse) هستیم که قرار است دنباله‌ای بر «جادوگر» بوده و رابرت پتینسون و ویلم دفو نقش‌های اصلی آن را بر عهده دارند. اخیراً پروژه‌های کاری پتینسون با موفقیت همراه بوده اند و خود را به عنوان یک بازیگر قوی و با استعداد به اثبات رسانده است. دفو نیز نیازی به معرفی ندارد و بازی اخیر او در فیلم «در دروازه ابدیت» با ستایش منتقدان همراه شده است.

بدین ترتیب با داشتن دو بازیگر روی فرم، ژارین بلاشک پشت دوربین، و تولیدی سیاه و سفید به کارگردانی اگرز، فیلمی که برای جشنواره کن ۲۰۱۹ انتخاب شده نمی‌تواند فیلمی قوی و مورد انتظار نباشد.

زندگی پنهان (ترنس مالیک)

اگر قرار باشد به فیلم‌های یکی از کارگردانان این متن عنوان «عمیق» را بدهیم بدون شک آن فیلم متعلق به ترنس مالیک خواهد بود. او کارگردانی است که فیلمی در مورد جنگ جهانی اول ساخته که هیچ شباهتی با هیچ فیلم دیگری ندارد و بخش زیادی از داستان را به مقایسه زیبایی‌های مسحور کننده طبیعت و عداوت و خشونت در میدان نبرد اختصاص داده است.

او یک فیلم ساز فیلسوف است و در آکسفورد به مطالعه عمیق آثار هایدگر و کیرکگارد پرداخته است. فیلم‌های او باعث ایجاد واکنش‌های متفاوتی در میان مخاطبان شده است، برخی سبک فیلم سازی او را پوچ و خام و برخی دیگر او را بهترین فیلمساز نسل کنونی می‌نامند، افسانه‌ای زنده.

مالیک با جشنواره سینمایی کن رابطه خوبی داشته و در سال ۲۰۱۱ برای فیلم «درخت زندگی» برنده جایزه نخل طلایی این جشنواره نیز شد. فیلم جدید او با عنوان «زندگی پنهان» (A Hidden Life) زندگی مردی را روایت می‌کند که قصد داشت در جنگ جهانی دوم برای رایش سوم بجنگد. این فیلم حاوی آخرین هنرنمایی‌های مایکل نیکویست و برونو گانز است که احتمالاً با فیلم دیگر او در این ژانر به نام «خط سرخ باریک» شباهت‌هایی خواهد داشت.

 روزی روزگاری در هالیوود (کوئنتین تارانتینو)

بدون شک مورد انتظارترین و هیجان انگیزترین فیلم این لیست، فیلم «روزی روزگاری در هالیوود» (Once Upon a Time In Hollywood) جدیدترین اثر کوئنتین تارانتینو است که همه مشتاق تماشای آن هستند. او به خوبی توانسته اشخاص حرفه‌ای صنعت سینما و سینمارو‌های معمولی را جذب فیلم خود کند. در مورد فیلم جدیدش، این جذابیت را نمی‌توان تنها به یک فاکتور منتسب دانست، زیرا فاکتور‌های جذاب زیادی در این فیلم وجود دارد که مهم‌ترین آن بازگشت لئوناردو دی کاپریو به فیلم‌های تارانتینو بعد از موفقیت «جانگوی آزاد شده» است.

برد پیت در کنار مارگو رابی زیبا و با استعداد نیز در فیلم حضور خواهند داشت، اما گل سر سبد بازیگران فیلم آل پاچینو است که ما را از کیفیت فیلم مطمئن می‌سازد. تارانتینو در یک سال گذشته موفق شده که جزییات مهم بسیاری از داستان فیلم جدیدش را مخفی نگه دارد، اما همه می‌دانیم که داستان فیلم جدید او در مورد یک بازیگر سریال‌های تلویزیونی و بدلکار او در عصر طلایی هالیوود خواهد بود.

فهرست شخصیت‌های ترسیم شده در فیلم نیز بر هیجان ما برای تماشای این فیلم می‌افزاید: شارون تیت همسر سابق رومن پولانسکی، لینت فروم عضو سابق خانواده مانسون، خود چارلز مانسون، چارلز واتسون، بروس لی و غیره. تارانتینو گفته است که تنها ۱۰ فیلم خواهد ساخت و این فیلم نهمین فیلم تارانتینو و به طور غیررسمی آخرین مورد از سه گانه سینمایی متفاوت اوست. این فیلم ابتدا در جشنواره فیلم کن و پس از آن در سراسر جهان منتشر خواهد شد.

 

بیشتر بدانید : تصویر جالب از ستاره درگذشته بر روی پوستر جشنواره کن 2019 + عکس

بیشتر بدانید : اخبار و جزئیات جشنواره فیلم کن 2019 + عکس

بیشتر بدانید : جشنواره کن ۲۰۱۹ با رژه زامبی‌ ها کلید خورد!

بیشتر بدانید : افتتاحیه جشنواره فیلم کن 2019 با فیلم ترسناک جیم جارموش + عکس



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: زندگی ایده آل