نقد فیلم اکشن "فورد در برابر فراری" Ford v Ferrari + عکس
فورد در برابر فراری Ford v Ferrari، یک فیلم آمریکایی در ژانر زندگینامه‌ای درام به کارگردانی جیمز منگولد است که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد

تماشای چالش های حرفه‌ای و شخصیتی در فورد در برابر فراری Ford v Ferrari

به ندرت پیش می‌آید در فیلم‌هایی که دربارهٔ ماشین‌های مسابقه‌ای ساخته می‌شود، رقابتی میان شخصیت‌ها و ماشین‌ها شکل بگیرد. اما فورد در برابر فراری Ford v Ferrari چنین نیست. در اینجا با یک فیلم غنی و داستان واقعی هیجان‌انگیزی روبرو هستیم که افراد پشت ماشین به اندازهٔ ماشینی که می‌رانند پویا هستند. بازی‌های عالی از کریستین بیل و مت دیمون را به ترتیب در نقش‌های اصلی کن مایلز و کرول شلبی اسطوره می‌بینیم. فورد در برابر فراری از هر نظر یک فیلم قابل‌قبول و خوب است که احتمالا با استقبال خوب مخاطبان در سینما و نمایش خانگی روبرو می‌شود.

Ford v Ferrari,فیلم فورد در برابر فراری,مت دیمون و کریستین بیل
مت دیمون در "فورد در برابر فراری"

فیلم دربارهٔ داستان یک مسابقه حماسی با زیربنای تاریخی و دراماتیک قوی است. در دنیای بین‌المللی مسابقات ماشین در دهه ۱۹۶۰ میلادی، هیچکس نمی‌توانست حتی به فراری که یکی از سریع‌ترین ماشین‌های بازار است نزدیک شود. زمانی که شرکت رو به افول بود، هنری فورد دوم (تریسی لتس)‌ و وکیلش لی ایاکوکا (جان برنثال) که نقش بزرگی در معرفی موستانگ و فورد پینتو داشت، ایده‌ای به سرشان افتاد که یک ماشین مسابقه‌ای تولید کنند که بتواند جایگزین ماشین‌های ایتالیایی شود. این فکر در آن زمان شبیه یک جوک بود. اما آنها موفق شدند به هدف‌شان برسند.

Ford v Ferrari,فیلم فورد در برابر فراری,مت دیمون و کریستین بیل
کریستین بیل و مت دیمون در فورد در برابر فراری

جز باتروث، جان هنری باترورث و جیسون کلر نویسندگی فیلم را برعهده داشتند. آنها یک ساختار قوی دربارهٔ شخصیت‌های سرسخت اما دوست‌داشتنی را ایجاد کردند و رقابتی پویا میان راننده‌ها و مدیرها شکل دادند. به مایلز، شخصیت اصلی هم از بُعد زندگی خانوادگی، جاه‌طلبی و مسابقه‌های هوشمندانه‌اش حسابی پرداخته شده است.

Ford v Ferrari,فیلم فورد در برابر فراری,مت دیمون و کریستین بیل
"فورد در برابر فراری" Ford v Ferrari

جیمز منگولد کارگردان که کاملا مهارت و زبردستی‌اش را در طول فیلم نشان می‌دهد، در برخی صحنه‌های اولیه، به تضاد جالب فرهنگ سازمانی میان فراری و فورد پرداخته است. انزو فراری که به کیفیت، کلاس و اعتبار متعهد است و مثل ترکیبی از یک رئیس مافیا و یک فرد قرون‌وسطایی قلمرواش را اداره می‌کند و به فورد به چشم شاهزاده‌ای که به یک کشاورز روستایی برخورد می‌کند، می‌نگرد. با این وجود، فورد هم شخصیت ترسناکی دارد. او کسی است که با حضورش افراد زیردستش را به لرزه می‌اندازد.

Ford v Ferrari,فیلم فورد در برابر فراری,مت دیمون و کریستین بیل
فیلم اکشن "فورد در برابر فراری" Ford v Ferrari

تریسی لتس در این نقش شگفت‌انگیز است؛ در صحنه‌هایی که او حضور دارد، تنها قادر به تماشای او هستید.

اما فورد با قانون‌هایش گاهی بقیه را متعجب می‌کند و زیردستش لی ایاکوکا را به هر کاری وادار می‌کند تا کمپانی‌اش برنده شود. نمایش تعامل مشترک این دو شرکت‌ با وجود این فرضیه که این دو فرهنگ هرگز نمی‌توانند زیر یک سقف همزیستی داشته باشند، مثل همان چیزی که هست نشان داده می‌شود. تیم فورد به ایتالیا سفر می‌کند تا با نامعقولی خنده‌داری، ایدهٔ ادغام یک حرکت ناگهانی را ارائه دهد.

کسانی که احتمالا قادر به محقق کردن رویای فورد هستند، به زیبایی و به سرعت به شکل افرادی خاص و در عین حال ناکارآمد نشان داده می‌شوند. شلبی، پس از موفقیت‌هایی که در مسابقه‌های ماشین کسب کرده، در پروژه‌های مربوط به خودروهای متنوعی کار می‌کند و حالا با فورد برای ساخت ماشین سریعی که بتواند مسابقات ۲۴ ساعته لمانز را ببرد، قرارداد بسته است. شلبی در سال ۱۹۵۹ برندهٔ جایزهٔ این مسابقه شده بود.

Ford v Ferrari,فیلم فورد در برابر فراری,مت دیمون و کریستین بیل
فیلم سینمایی فورد در برابر فراری Ford v Ferrari

حالا شلبی باید مایلز را متقاعد کند تا در این پروژه به تیم آنها بپیوندد. کن مایلز مهاجر بریتانیایی، به عنوان مکانیک با همسرش مالی ( کترینا بلف) و پسرش پیتر (نوآ جوپ) در لس‌آنجلس کار و زندگی می‌کند. فهمیدن این موضوع که مایلز به دلیل سرسختی و دمدمی‌مزاج بودن در زندگی پیشرفت زیادی نکرده است کار سختی نیست. او سریع عصبانی می‌شود و در جایی از داستان با شلبی وارد دعوای حسابی می‌شود.

اما مایلز یک فرد بااستعداد نیز هست و ماشین‌هایش را می‌شناسد. بنابراین او و شلبی به بلیط‌های شانس فورد برای بردن این رقابت تبدیل می‌شوند. در میانهٔ داستان، حین ساخت ماشین مورد نظر برای شکست دادن ایتالیایی‌ها، بالا و پایین‌های زیادی را در بُعد مکانیکی و انسانی شاهد هستیم.

پویایی جالب‌توجه این فیلم مدیون طبیعت خشن اکثر روابط و تعاملاتی است که در فیلم وجود دارد. مایلز یک شخصیت پرانرژی غیرقابل پیش‌بینی است.

Ford v Ferrari,فیلم فورد در برابر فراری,مت دیمون و کریستین بیل
فیلم فورد در برابر فراری Ford v Ferrari

شلبی همیشه بیش از آنچه که باید خود را مشغول کارهای مختلف می‌کند. فورد و ایاکوکا نگاه از بالا به پایینی نسبت به همه دارند. و ضرب‌العجل‌های قریب‌الوقوع و خطرناکی که در این حرفه وجود دارد، مدام حسی از ناراحتی را ایجاد می‌کند. 


بیشتر بدانید : تام هنکس و نیکول کیدمن به سینماها می آیند + عکس

بیشتر بدانید : نامزدهای اسکار 2020 معرفی شدند + عکس

بیشتر بدانید : اسکار شگفتی ساز 2020: انگل جوایز را درو کرد/ ناکامی اسکورسیزی + عکس

بیشتر بدانید : شوک آورترین و هیجان انگیزترین فیلم های علمی تخیلی قرن 21 + تصاویر

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: namava.ir