بهترین فیلم ها درباره هنرمندان و نقاشان مشهور + عکس
در این مقاله قصد داریم ده فیلم سینمایی برتر درباره زندگی هنرمندان مشهور (بر اساس نمرات سایت IMDb) را به شما معرفی کنیم

ده فیلم سینمایی برتر درباره زندگی هنرمندان مشهور  

زندگی هنرمندان و انسان‌های مشهور و بزرگ همیشه مورد توجه عام و خاص بوده است. کتاب‌های بیوگرافی قدمتی ابدی دارند و کمتر کسی پیدا می‌شود که نخواهد سرگذشت هنرمندان محبوب خود را بداند. از این جهت سینما هم از قافله عقب نمانده و کمابیش – نه به اندازه دیگر رسانه‌ها – به زندگی هنرمندان مشهور و آرتیست‌های تاریخ‌ساز پرداخته است.

باسکیت (Basquiat‎)

IMDb: 6.9

زمانی که جولیان اشنابل تصمیم گرفت فیلم Basquiat‎ را بر اساس زندگی‌نامه دوست قدیمی‌اش جین میشل باسکیت بسازد، خودش در هیبت یک هنرمند شناخته می‌شد. این فیلم پیچیدگی خاصی ندارد اما به بهترین شکل ممکن به یکی از برترین استعدادهای نقاشی در ایالات متحده ادای احترام می‌کند.

فیلم باسکیت 
فیلم باسکیت هنرمند

جفری رایت، ستاره مطرح سریال وست‌ورلد، در این فیلم نقش باسکیت جوان را ایفا می‌کند که داستان تراژیک و منحصر به ‌فرد زندگی‌اش به اندازه کارهای هنری خارق‌العاده‌اش تاثیرگذار است. این هنرمند بااستعداد در کمال ناباوری در سن ۲۷ سالگی جان خود را از دست داد تا قسمت اعظمی از نبوغ و استعداد او برای همیشه دفن شود. فیلم باسکیت در سال ۱۹۹۶ اکران گردید و نامزد دریافت جوایز متعددی نظیر شیر طلایی و جام ولپی شد. از دیگر بازیگران با عنوان می‌توان به گری اولدمن، دیوید بویی، بنیسیو دل تورو و دنیس هارپر اشاره نمود.

بر دروازه ابدیت (At Eternity’s Gate)

IMDb: 6.9

جدیدتری اثر جولیان اشنابل یک بار دیگر با محوریت هنرمندی رنج‌کشیده و تاریخ‌ساز ساخته شد: ونسان ون گوگ، نقاش مشهور هلندی که هنر قرن بیستم را تحت تاثیر خودش قرار داد. «بر دروازه ابدیت» که در سال ۲۰۱۸ به اکران درآمد، یک بازیگر فوق‌العاده به نام ویلم دفو را در نقش اصلی خود دید. این بازیگر حتی به خاطر ایفای نقش ون گوگ و عملکرد خیره‌کننده‌اش نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد اسکار نیز شد.

بیشتر بدانید : ونسان ون گوگ: نبوغی که به جنون کشیده شد! + عکس آثار

 زندگی ونگوگ در فیلم بر دروازه ابدیت
زندگی ونگوگ در فیلم بر دروازه ابدیت

کارگردان در این فیلم – برخلاف آثار قبلی‌اش – صرفا روی بخش خاصی از زندگی هنرمند مورد نظر تمرکز کرده. اسکار آیزاک، روپرت فرند، مدس میکلسن و امانوئل سنیه مهم‌ترین بازیگران At Eternity’s Gate هستند.

پولاک (Pollock)

IMDb: 7.0

پولاک پروژه‌ای بود که ساخت و اتمام آن یک دهه به طول انجامید. اد هریس، بازیگر و کارگردان مشهور هالیوودی، علاقه بسیاری به این پروژه داشت و به همین جهت هم در هیبت کارگردان و هم بازیگر نقش اصلی عملکرد شگفت‌انگیزی از خود نشان داد. هریس در نقش جکسون پولاک، نقاش آمریکایی و از پیش‌گامان جنبش هیجان‌نمایی انتزاعی، ظاهر شد. اینطور که در زندگی‌نامه او ثبت شده، پولاک انسان سرسختی بود و باتوجه به تکیه همیشگی‌اش بر الکل، کار کردن و بودن کنار او واقعا دشوار بود.

فیلم زندگی غم انگیز جکسون پولاک  
فیلم زندگی غم انگیز جکسون پولاک نقاش

در نهایت باید فیلم سینمایی Pollock را یک تلاش قابل‌تحسین برای به تصویر کشیدن زندگی غم‌انگیز پولاک دانست. این اثر در سال ۲۰۰۰ اکران شد و اد هریس نیز به خاطر ایفای نقش در آن نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد اسکار شد. از جمله ستارگان مطرح این فیلم می‌توان به مارسیا گی هاردن، جنیفر کانلی، ایمی مدیگان و باد کرت اشاره نمود.

چشمان بزرگ (Big Eyes)

IMDb: 7.1

وقتی به فیلم‌های تیم برتون در دو دهه اخیر نگاهی می‌اندازیم، Big Eyes عنوان عجیب و متفاوتی است. او در این فیلم مرگریت کین و تلاش‌هایش در زمینه هنر و همچنین مشکلاتی که با همسر حریص و طمع‌ورز خود داشت را به نمایش می‌گذارد.

زندگی مرگریت کین فیلم چشمان بزرگ 
زندگی مرگریت کین فیلم چشمان بزرگ

عملکرد عالی زوج اصلی یعنی ایمی آدامز (مرگریت کین) و کریستوف والتس (والتر کین) موجب شده Big Eyes داستان تلاش‌های یک هنرمند و روابط زناشویی و خیانت را به زیبایی روایت می‌کند. «چشمان بزرگ» در سال ۲۰۱۴ به اکران درآمد و دنی هوستون، کریستن ریتر و ترنس استامپ از جمله دیگر بازیگران آن هستند.

رامبرانت (Rembrandt)

IMDb: 7.1

چارلز لاتون، یکی از برترین بازیگران تاریخ هالیوود با فیلم رامبرانت سبک ویژه و منحصر به فرد خود را وارد داستان زندگی رامبرانت هارمنزون فان راین، هنرمند و نقاش هلندی دوره رنسانس، کرد تا یک اثر متفاوت و ارزشمند شکل بگیرد. Rembrandt امروزه دیگر به دست فراموشی سپرده شده چراکه چیزی نزدیک به یک قرن از اکران آن در سال ۱۹۳۶ می‌گذرد. اما این فیلم موفق شده به شکلی هنرمندانه و شگفت‌انگیز دوران تاریک زندگی یک هنرمند و خالق را به تصویر بکشد.

داستان زندگی رامبرانت هنرمند نقاش 
داستان زندگی رامبرانت هنرمند نقاش

الکساندر کوردا کارگردان این عنوان را بر عهده داشته و چارلز لاتون نیز با عملکرد فراموش‌نشدنی خود آن را به یک فیلم قابل احترام و ویژه تبدیل کرده است. از جمله بازیگران این فیلم می‌توان به السا لنچستر، گرترود لارنس، راجر لیویسی و ادوارد چاپمن اشاره نمود.

مودیلیانی (Modigliani)

IMDb: 7.4

مودیلیانی به کارگردانی میک دیویس فیلم نسبتا ناشناخته‌ای محسوب می‌شود که منتقدان استقبال چندانی از آن نکردند. اندی گارسیا در این فیلم نقش نقاش مشهور ایتالیایی یعنی آمادئو مودیلیانی را ایفا کرده است. در این اثر میک دیویس روی بخش پایانی زندگی مودیلیانی تمرکز کرده، جایی که او وارد یک رابطه خطرناک با زنی جوان می‌شود و از سوی دیگر رقابتش با پابلو پیکاسو به اوج خود رسیده است.

فیلم زندگی مودیلیانی نقاش ایتالیایی 
فیلم زندگی مودیلیانی نقاش ایتالیایی

Modigliani از سوی کاربران نمرات خوبی دریافت کرد اما منتقدان نظرات به‌شدت منفی و عجیبی نسبت به آن داشتند (نمره ۴ از ۱۰۰ در سایت راتن تومیتوز). السا زیلبرشتاین، امید جلیلی، ایپولیت ژیراردو، اودو کر و اوا هرزیگووا در این فیلم که در سال ۲۰۰۴ اکران گردید به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فریدا (Frida)

IMDb: 7.4

اگر روزی سلما هایک از دنیا برود، بدون اکثر مردم او را به خاطر نقش فریدا کالو به یاد خواهند آورد. جولی تایمور با تبحر فوق‌العاده‌ای توانسته زندگی‌نامه این نقاش مکزیکی سورئالیست را به تصویر کشد.

بیشتر بدانید : زندگی تلخ نامی ترین زن تاریخ هنر، فریدا کارلو Frida Kahlo + عکس

فیلم زندگی فریدا نقاش زن سورئالیست 
فیلم زندگی فریدا نقاش زن سورئالیست

فریدا کالو از جمله مهم‌ترین هنرمندان زن در سده‌ها اخیر است که تابوهای بسیاری را نسبت به زنان و مخصوصا هنرمندان زن شکست. آلفرد مولینا، اشلی جاد، دیه‌گو لونا و آنتونیو باندراس از جمله هنرپیشگان فیلم سینمایی Frida هستند.

بیشتر بدانید : فریدا کارلو؛راز آمیز،برای تمام فصول+تصاویر

پای چپ من (My Left Foot)

IMDb: 7.9

My Left Foot نخستین نمایش خارق‌العاده دانیل دی‑لوئیس در سینما بود که موفق به دریافت جایزه اسکار نیز شد. این فیلم یک روایت الهام‌بخش و غم‌انگیز از زندگی هنرمند و نویسنده ایرلندی، کریستی براون، است. براون از بدو تولد مشکلات مغزی بسیاری داشت و در نتیجه تنها می‌توانست پای چپ خود را تکان دهد. با این حال همان پای چپ کافی بود تا این هنرمند شگفت‌انگیزترین آثار ممکن را به وجود آورد.

فیلم پای چپ من
فیلم پای چپ من

دی-لوئیس مثل همیشه چنان در نقش خود فرو می‌رود که چه مخاطب و چه سخت‌گیرترین منتقد شگفت‌زده می‌شوند. او به بهترین شکل ممکن در نقش هنرمندی فرو رفته که ذهن فوق‌العاده و بدنی ناتوان دارد. فیلم «پای چپ من» در سال ۱۹۸۹ به اکران درآمد و در کنار دی-لوئیس، بازیگرانی چون برندا فریکر، فیونا شو، ری مک‌آنالی و هیو اوکنور در آن به ایفای نقش پرداختند.

Exit Through the Gift Shop

IMDb: 8.0

Exit Through the Gift Shop توسط یک هنرمند دیوارنگارِ مرموز و افسانه‌ای به نام بنکسی کارگردانی شده است. این فیلم نیز به خودی خود یک راز عجیب محسوب می‌شود چراکه حتی پس از یک دهه، هنوز مخاطبان نمی‌دانند چه میزان از داستان آن واقعیت و چه بخشی از آن خیالی است. حال ورای این بحث، باید گفت که Exit Through the Gift Shop یک تجربه تکان‌دهنده و دیوانه‌وار است که مجال آنچنانی به کلمات برای توصیف نمی‌دهد.

فیلم مستند خروج از مغازه کادوفروشی اثر بنکسی
فیلم مستند خروج از مغازه کادوفروشی اثر بنکسی

شاید به جرات بتوان گفت که این فیلم منحصر به فردترین فیلم لیست ما است. عجیب، بامزه، یکتا، مرموز و حیرت‌انگیز… این فیلم که در سال ۲۰۱۰ اکران شد، توانست جایزه اسکار بهترین فیلم مستند بلند را از آن خواهد نماید.

بیشتر بدانید : زمانی که بنکسی در کسوت یک نقاش بی چهره روانه زندان شد + تصاویر آثار

آندری روبلف (Andrei Rublev)

IMDb: 8.1

فیلم‌های آندری تارکوفسکی معمولا شباهت‌های بسیاری به رمان‌های دیوید فاستر والاس دارد؛ چه از نظر نبوغ و چه از نظر ذات بحث‌انگیز و جالب‌توجهشان. در Andrei Rublev تارکوفسکی نه تنها زندگی یکی از هنرمندان مشهور روسی را روایت می‌کند، بلکه سعی دارد شوروی دوران قرون وسطا را هم به تصویر کشد. و باید اعتراف کرد که او در این امر به موفقیت عظیمی دست یافته.

فیلم آندری روبلف 
فیلم آندری روبلف

با این حال Andrei Rublev به مذاق هرکسی خوش نیامد چراکه واقعا اثر بحث‌برانگیز و جنجالی بود. اما به عقیده اکثر منتقدان این فیلم می‌تواند به راحتی در لیست ۱۰ فیلم برتر تمام تاریخ هم جای بگیرد. نیکولای گرینکو، ایوان لاپیکوف، نیکولای بورلیایف، ایرما راش و نیکولای سرگیف از جمله بازیگران فیلم Andrei Reblev هستند. این اثر در سال ۱۹۶۶ اکران شد. 

 

بیشتر بدانید : 10 فیلم پرطرفدار و مطرح درباره زندگی خواننده های معروف

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: vigiato.net