بهترین فیلم های وسترن تاریخ سینما + عکس
در این مقاله قصد داریم نگاهی به ۱۰ فیلم برتر ژانر وسترن اسپاگتی (ایتالیایی) براساس نمرات سایت IMDb داشته باشیم

از "خوب بد زشت" تا "به خاطر یک مشت دلار" بهترین های ژانر وسترن

ژانر وسترن یکی از آن ژانرهای جذاب دنیای سینما است که در هر دوره‌ای طرفداران خاص خود را داشته. فیلم هایی در مورد یک هفت تیر کش تنها، یاغی های بیرحم و آدمکش و مفاهیمی چون بیابان، کلاه، کابوی، اسب و تفنگ از مؤلفه‌های اصلی فیلم‌های وسترن هستند که بزرگانی مانند کلینت ایستوود و جان وین را می‌توان تنها در قالب چنین فیلم هایی تصور کرد.

اگرچه مدتی است که کمتر شاهد آثار این سبکی هستیم، اما این بدان معنا نیست که این ژانر جذابیت و کشش خود را از دست داده است. در ادامه مقاله قصد داریم نگاهی به ۱۰ فیلم برتر ژانر وسترن اسپاگتی (ایتالیایی) براساس نمرات سایت IMDb داشته باشیم.

وسترن اسپاگتی یا همان ایتالیایی به نوعی زیرشاخه ژانر فیلم‌های وسترن است. فیلم‌های وسترن اسپاگتی معمولاً در ایتالیا ساخته و گاهی در اسپانیا فیلمبرداری می‌شدند. وسترن اسپاگتی نام خود را از کارگردانان ایتالیایی گرفته‌است که در دهه ۱۹۶۰ بسیاری از این فیلم‌ها را کارگردانی کردند. مهم‌ترین کارگردانان این فیلمها عبارتند از سرجو لئونه، سرجو کوربوچی، سرجو سولیما، انزو جی کاسته لاری، لوئیجی کوئستی و تونیو والری. سرجو لئونه موفق‌ترین کارگردان در این زمینه بوده‌است.

فیلم جانگو (1966) Django

7.2 :Imdb

جوان‌ترها و افرادی که تجربه تماشای آثار وسترن قدیمی را نداشته‌اند، احتمالا با دیدن این اسم یاد فیلم Django Unchained (جانگو آزاد شده) ساخته کوئنتین تارانتینو می‌افتند. اما باید گفت که عنوان Django فیلمی در ژانر وسترن اسپاگتی به کارگردانی سرجو کوربوچی است که در سال ۱۹۶۶ منتشر شد.

اگرچه که این فیلم تنها یک دنباله رسمی داشت، چندین و چند عنوان دیگر نیز با محوریت همین سبک و سیاق توسط کارگردانان مختلف خلق شد که همان ایده‌ها و تم فیلم اصلی را به تصویر می‌کشید. فرانک نرو، لوردانا نوسیاک، جینو پیرینس، لوچانو روسی و خوزه بودالو از جمله بازیگران جانگو هستند.

Django
Django

البته از میان بازیگران مذکور فرانک نرو در فیلم Django Unchained حضوری افتخاری داشت و به این ترتیب یادآور نقش خود در فیلم اولش یعنی جانگو بود. اگرچه این فیلم نسبت به عناوین دیگر شهرت کمتری دارد، اما جالب است بدانید که منبع الهام بسیاری از فیلم‌های وسترن و بوده و از همین طریق سبک آن همیشه حفظ شده است.

فیلم کمدی وسترن سه حرفه ای (1970) Companeros

7.4 :IMDb

بعد از جانگو نوبت به فیلم دیگری به کارگردانی سرجو کوربوچی می‌رسد. Companeros عنوان فیلمی است که در سال ۱۹۷۰ منتشر شد و حضور دوباره فرانک نرو در فیلمی به کارگردانی کوربوچی از نکات جالب توجه آن است. این فیلم در سبک وسترن کمدی ساخته شده و موسیقی متن آن اثر انیو موریکونه فقید است که جزو آثار معروف وی به شمار می‌رود.

Companeros
Companeros

فیلم داستان یک فروشنده اسلحه و مردی مکزیکی را دنبال می‌کند که برخلاف انتظار برای نجات دادن یک پروفسور انقلابی باهم متحد می‌شوند. Companeros با ته مایه سیاسی و اکشن خشنی که دارد وسترن اسپاگتی را به زیبایی هرچه تمام به تصویر می‌کشد. توماس میلیان، جک پالانس، فرناندو ری و ایریس بربن از دیگران بازیگران این فیلم هستند.

فیلم وسترن به من می‌گویند هیچ‌کس (1973) My Name Is Nobody

7.5 :IMDb

به من می‌گویند هیچ‌کس (My Name Is Nobody) فیلمی وسترن به کارگردانی تونینو والری است که به برافتادن غارتگران غرب وحشی اشاره دارد. موضوع فیلم همدستی دو نفر برای نابودی یک گروه ۱۵۰ نفری دزد و چپاول‌گر است. ترنس هیل به عنوان یکی از بازیگران این فیلم نقش شخصیتی به نام «هیچ‌کس» را ایفا می‌کند. جیک بیرگارد (هنری فوندا) مردی میانسال است که زمانی معروف‌ترین هفت‌تیرکش غرب بوده است. حالا تصمیم دارد برای استراحت به اروپا برود اما یک هفت‌تیرکش جوان و بی‌کله، معروف به «هیچ‌کس»، به دنبال جیک است تا قبل از بازنشسته شدن، او را در رویارویی با یک گروه خلافکار او را یاری کند.

  My Name Is Nobody
My Name Is Nobody


عنوان (My Name Is Nobody) یکی از بهترین نمونه‌های وسترن ایتالیایی است که بخش عظیمی از آن در ایالات متحده فیلمبرداری شده، درصورتی که بسیاری از فیلم‌های وسترن اسپاگتی در ایتالیای جنوبی ساخته شده بودند. درنتیجه این فیلم از این حیث بیشتر به فیلم‌های وسترن سنتی آمریکایی شباهت دارد.

فیلم به من میگن ترینیتی (1970) They Call Me Trinity

7.5 :IMDb

ترنس هیل در فیلم دیگری با عنوان They Call Me Trinity (به من میگن ترینیتی) به همراه باد اسپنسر فقید (ملقب به پاگنده) به نقش‌آفرینی پرداخته است. این زوج افسانه‌ای پیش از این هم در فیلم !God Forgives… I Don’t (خدا می‌بخشد… من نه!) باهم همبازی بوده‌اند. این فیلم نیز در رده کمدی و وسترن اسپاگتی قرار می‌گیرد که انزو باربونی وظیفه کارگردانی و نویسندگی آن را برعهده داشته. داستان فیلم درمورد دو گاوچران است که قصد دارند از گروهی در مقابل راهزنان‌ها محافظت کنند. گفته می‌شود ترنس هیل در این فیلم یکی‌از بهترین بازی‌هایش را به نمایش گذاشته و با ترکیب شوخ‌طبعی و اکشن هماهنگی فوق‌العاده‌ای را به وجود آورده است.

 They Call Me Trinity
They Call Me Trinity


موفقیت این فیلم تاحدی بود که تا مدت‌ها بعد، مجموعه‌ای از آثار این چنینی با عنوان مشترک …”The Call Me” ساخته شد و دنباله اصلی آن با نام Trinity Is Still My Name یک‌سال پس از فیلم اول منتشر شد.

سرت را بدزد، احمق (1971) !Duck You Sucker

7.6 :IMDb

عنوان !Duck You Sucker (سرت را بدزد احمق!) که با نام A Fistful of Dynamite (یک مشت دینامیت) نیز شناخته می‌شود، فیلمی وسترن محصول سال ۱۹۷۱ (ایتالیا) است که سرجو لئونه، فیلمساز افسانه‌ای، هدایت آن را برعهده داشته. «سرت را بدزد احمق» دومین فیلم از سه‌گانه فیلم‌های حماسی سرجو لئونه به‌شمار می‌رود. فیلم اول این سه‌گانه روزی روزگاری در غرب و فیلم آخر روزی روزگاری در آمریکا بود که ۱۳ سال بعد منتشر شد.

Duck You Sucker
Duck You Sucker

این فیلم، که آخرین فیلم وسترن لئونه به‌حساب می‌آید، از دید برخی به‌عنوان یکی از نادیده‌انگاشته‌شده‌ترین فیلم‌های لئونه لقب گرفته‌است. داستان فیلم در زمان جنگ انقلاب مکزیک جریان دارد و داستان یک یاغی مکزیکی همراه با کهنه‌سربازی از انقلاب آمریکا را روایت می‌کند.

سکوت بزرگ (1968) The Great Silence

7.7 :IMDb

بسیاری از اهالی سینما عنوان The Great Silence (سکوت بزرگ) را یکی از شاهکارهای سرجو کوربوچی و و از مهم‌ترین فیلم‌های وسترن اسپاگتی می‌دانند. این فیلم که تا سال ۲۰۰۱ در آمریکا اکران نشده بود فضایی سرد، تاریک و به شدت سیاسی دارد.

 The GreaSilence
The GreaSilence


سکوت بزرگ که بخاطر ماهیت تمثیلی‌اش اکران بحث‌برانگیزی داشت، طی سال‌ها همچنان محبوبیت خود را حفظ کرده و طرفداران خاص خود را دارد. داستان هم حول تفنگداری (که گلویش را بریده‌اند و توانایی صحبت کردن ندارد) جریان دارد که از یک بیوه و گروهی از یاغی‌ها در برابر جایزه‌بگیرها و بانکداری فاسد دفاع می‌کند. این فیلم با تم خرابکارانه خود توانست از لحاظ سبک و مفهوم روی بسیاری از فیلم‌های وسترن آینده تأثیرات عمیقی بگذارد.

به خاطر یک مشت دلار (A Fistful Of Dollars (1964

8.0 :IMDb

به خاطر یک مشت دلار (A Fistful Of Dollars) عنوان اولین قسمت از سه‌گانه دلار به کارگردانی سرجو لئونه است که در سال ۱۹۶۴ اکران شد. لئونه این فیلم را بر اساس فیلم یوجیمبو اثر آکیرا کوروساوا ساخت. این فیلم توانست زمینه‌ای برای نسل فیلمسازی‌های ایتالیایی فراهم کند که بتوانند به راحتی آثار خود را حتی در کشورهای خارجی موفق جلوه دهند.

 A Fistful Of Dollars
A Fistful Of Dollars 


کلینت ایستوود که نقش اول فیلم را بازی کرده، توانست با بازی بی‌نقص خود به یک ستاره تبدیل شود. در یک دهکده، بویی جز بوی مرگ به مشام نمی‌رسد. قانون وجود ندارد و اسلحه حرف اول و آخر را می‌زند. یک غریبه (با بازی کلینت ایستوود) وارد این دهکده شده و این آغازگر ماجرایی تازه است.

فیلم وسترن به خاطر چند دلار بیشتر (For A Few Dollars More (1965

8.3 :IMDb

این فیلم با عنوان به خاطر چند دلار بیشتر (For A Few Dollars More) دومین قسمت از سه‌گانه دلار است که در سال ۱۹۶۵ ساخته شد و در سال ۱۹۶۷ در آمریکا اکران عمومی گردید و از آن به عنوان یکی از بهترین آثار سینما یاد می‌شود. علاوه بر کلینت ایستوود، لی وان کلیف و جان ماریا ولونته در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند.

 For A Few Dollars More
For A Few Dollars More


یک‌سال بعد از موفقیت چشم‌گیر فیلم اول، سرجو لئونه این دنباله جاه‌طلبانه را با بودجه بیشتر، ریسک بالاتر و ویلن‌های خشن‌تر به سینما آورد. سبک این فیلم شناخته شده‌تر است و نسبت به عنوان The Good, the Bad and the Ugly (خوب، بد و زشت) داستان قوی‌تری دارد.

فیلم وسترن روزی روزگاری در غرب (Once Upon A Time In The West (1968

8.5 :IMDb

عنوان Once Upon A Time In The West (روزی روزگاری در غرب) را می‌توان به جرئت جزو شاهکارهای تکرار نشدنی و یکی از بزرگ‌ترین فیلم‌های تاریخی سینما دانست که با کارگردانی بی‌نقص سرجو لئونه زنجیره موفقیت آن کامل‌تر هم می‌شود. این فیلم نیز با بودجه‌ای هنگفت توسط کمپانی پارامونت ساخته شد که جزئیات فوق‌العاده و ابعاد حماسی آن این روزها در کمتر فیلمی یافت می‌شود.

 Once Upon A Time In The West
Once Upon A Time In The West


این فیلم یک داستان افسانه ای انتقام جویانه را به تصویر می کشد که بیش از هر فیلم وسترن دیگری از زیبایی های بصری و محیطی استفاده کرده. هنری فوندا به عنوان بازیگر نقش منفی این فیلم، نقش یک شخصیت رذل را ایفا می‌کند، و چارلز برانسون در نقش مردی که به انتقام و کین خواهی از او برمی‌خیزد، ظاهر شده‌است. روزی روزگاری در غرب در زمان اکران نقد‌های متوسطی دریافت کرد اما از آن موقع تاکنون الهام‌بخش بسیاری از فیلمسازان مدرن بوده.

خوب، بد، زشت (The Good, The Bad, And The Ugly (1966

8.8 :IMDb

The Good, The Bad, And The Ugly (خوب،بد، زشت) را بدون هیچ اغراقی می‌توان بهترین وسترن اسپاگتی و همچنین جزو بزرگترین آثار وسترن تاریخ سینما دانست. تصویرپردازی، صدا و عملکرد آن در تمامی موارد، آیینه تمام‌نمای فرهنگ عامه به شمار می‌آید.

 The Good, The Bad, And The Ugly
The Good, The Bad, And The Ugly 


این فیلم سومین (و آخرین) فیلم از سه‌گانه دلار (Dollars Trilogy) سرجو لئونه است که در سال ۱۹۶۶ در ایتالیا ساخته شد. زبانی که بازیگران این فیلم به آن تکلم می‌کنند مخلوطی از ایتالیایی و انگلیسی است. کلینت ایستوود، لی وان کلیف، ایلای والاک، فرانک برانیا و آلدو سامبرل از جمله بازیگران این اثر ماندگار هستند. تماشای این فیلم نه‌تنها به عاشقان سبک وسترن بلکه به تمامی دوستداران فیلم و سینما و فیلمسازان نیز اکیدا توصیه می‌شود.

آثار دیگری نیز هستند که می‌توانستند در این لیست قرار بگیرند، فیلم‌هایی نظیر جویندگان، نابخشوده، کلمنتاین عزیزم، رود سرخ، این گروه خشن، جانگوی آزاد شده و بسیاری دیگر. 

 

بیشتر بدانید : معرفی برترین فیلم‌های وسترن تاریخ سینما

بیشتر بدانید : بهترین بازیگران فیلم‌های وسترن!

بیشتر بدانید : چرا ما این قدر وسترن را دوست داریم؟!!

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: vigiato.net