بهترین فیلم های هالیوودی با موضوع انتخابات
 انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در روز ۳ نوامبر (۱۳ آبان) برگزار می‌شود به همین مناسبت قصد داریم ۲۰ فیلم برتر هالیوودی با مضامین انتخابات را به شما معرفی کنیم

معرفی ۲۰ فیلم برتر با مضمون انتخابات

انتخابات ایالات متحده آمریکا از جهات مختلفی برای مردم دنیا مهم است و هرچقدر هم با این کشور در تنش و مجادله باشیم، باز هم نمی‌توانیم به نتیجه انتخابات آن توجه نکنیم. انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در روز ۳ نوامبر (۱۳ آبان) برگزار می‌شود و از مدت‌ها پیش تب رای‌گیری و انتخاب مردم بالا گرفته است. در همین راستا قصد داریم ۲۰ فیلم برتر هالیوودی با مضامین انتخابات را به شما معرفی کنیم.

بیشتر بدانید : فیلم رسوایی اخلاقی ترامپ با بازدید میلیونی! + عکس

۱. کاندیدای منچوری (The Manchurian Candidate)

محصول ۱۹۶۲

این تریلر روان‌شاختی با محوریت جنگ سرد شامل برخی از ستارگان بزرگ هالیوود در دوران خود است؛ فرانک سیناترا، آنجلا لنسبوری، لارنس هاروی، جنت لی، جیمز گرگوری، هنری سیلوا و لزلی پریش از جمله هنرپیشگان فیلم سینمایی «کاندیدای منچوری» هستند. فیلم مذکور به کارگردانی جان فرانکن هایمر در سال ۱۹۶۲ اکران گردید و نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن، جایزه اسکار بهترین تدوین فیلم، جایزه بفتای بهترین فیلم، جایزه گلدن گلوب بهترین کارگردان فیلم سینمایی و بسیار جوایز دیگر شده است. فیلم The Manchurian Candidate بر اساس کتابی از ریچارد کاندون ساخته شده و شامل مفاهیم سیاسی فوق‌العاده‌ای است. جالب است بدانید در سال ۲۰۰۴ یک فیلم دیگر با همین نام ساخته شد که دنزل واشنگتن در آن حضور داشت.

۲. بهترین مرد (The Best Man)

محصول ۱۹۶۴

The Best Man داستان ویلیام راسل (منشی سابق کاخ سفید) و جو کانتول (سناتور آمریکایی) را روایت می‌کند که برای برنده شدن کمپین انتخاباتی خود تلاش‌های بسیاری دارند.

فیلم بهترین مرد
فیلم بهترین مرد

گرچه این تلاش‌ها آنقدر شدید و جنون‌آمیز می‌شود که هر دو به کارهای باورنکردنی و سوال‌ برانگیزی دست می‌زنند. هنری فوندا، گور ویدال، کلیف رابرتسون، لی تریسی، ادی آدامز، مارگارت لیتون، شلی برمن، جین ریموند، و آن سوترن از جمله ستارگان فیلم «بهترین مرد» هستند. فرانکلین جی. شافنر کارگردان این اثر بود؛ اثری که مثل The Manchurian Candidate در مراسم‌های مختلفی مثل اسکار نامزد دریافت جایزه شد.

۳. رسانه‌ ها احساس ندارند (Medium Cool)

محصول ۱۹۶۹

جان کیسیلیس یک خبرنگار و تصویر‌بردار تلویزیون است که می‌خواهد رویداد دموکراتیک و ملی شیکاگو در سال ۱۹۶۸ را پوشش دهد. وی در این میان با زنی به نام آیلین ملاقات می‌کند و پس از نزدیک شدن به او رازهای ترسناک سیاست در کشورش را برملا می‌نماید. در واقع جان چنان غرق عشق آیلین شده که فراموش می‌کند نباید برخی مسائل و رازها را به کسی گفت. این فیلم-مستند درام به کارگردانی هسکل وکسلر در سال ۱۹۶۹ اکران گردید و شامل بازیگران بااستعدادی چون رابرت فورستر، ورنا بلوم، پیتر بنرز،‌ ماریانا هیل، کریستین برگستروم، چارلز گیری، پیتر بویل و سید مکوی است.

۴. نامزد (The Candidate)

محصول ۱۹۷۲

بیل مک‌کی زمانی که هیچ سررشته‌ای از کشورداری و سیاست‌های کلان ندارد، توسط یک مامور دموکرات وارد کمپین ریاست جمهوری می‌شود. بیل در ابتدای مسیر خیلی خوش‌طینت و عادی به نظر می‌رسد و کسی فکرش را نمی‌کند او بتواند در دنیای پیچیده و بعضا فاسد سیاست دوام بیاورد. فیلم The Candidate مورد استقبال مخاطبان و منتقدان قرار گرفت و در مراسم اسکار نیز جایزه بهترین فیلم‌نامه اقتباسی را از آن خود کرد. رابرت ردفورد، پیتر بویل، دان پورتر، ملوین داگلاس، مایکل لانر، آلن گارفیلد، کوئین کی ردکر، موگین آپتن و کارن کارلوس از جمله بازیگران این فیلم هستند که در سال ۱۹۷۲ راهی سینماها شد.

۵. شامپو (Shampoo)

محصول ۱۹۷۵

فیلم سینمایی شامپو رابطه آنچنان مستقیمی با انتخابات و حتی سیاست ندارد اما دلیل حضور آن در این لیست، وقوع اتفاقات آن در روز انتخابات ۱۹۶۸ است؛ روزی که ریچارد نیکسون برنده شد. در این فیلم کری فیشر (بازیگران عناوین جنگ ستارگان) نخستین باری بود که جلوی دوربین ظاهر می‌شد. Shampoo در سال ۱۹۷۵ به کارگردانی هال اشبی اکران گردید و موفق شد جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن، جایزه انجمن ملی منتقدان آمریکا و جایزه اتحادیه نویسندگان آمریکا را از آن خود کند. وران بیتی، جولی کریستی، لی گرانت، گلدی هان، جک واردن، کری فیشر، تونی بیل، جی رابینسون، و جرج فرث از جمله هنرپیشگانی بودند که در «شامپو» حضور یافتند.

۶. همه مردان رئیس ‌جمهور (All the President’s Men)

محصول ۱۹۷۶

فیلم All the President’s Men یکی از بهترین آثار سیاسی تمام دوران است که در آن رابرت ردفورد و داستین هافمن عملکرد فوق‌العاده درخشانی در نقش دو گزارشگر واشنگتن پست (باب و کارل) دارند. بیشتر وقایع فیلم درباره رسوایی ریچارد نیکسون است؛ تقلب انتخاباتی در زمان ریچارد نیکسون که به رسوایی واترگیت مشهور شد و استعفای نیکسون از ریاست جمهوری آمریکا را در پی داشت. در این میان باب و کارل تلاش دارند از تمام این اتفاقات پرده بردارند. هیجان و عناصر درام این اثر واقعا متوقف‌نشدنی و شگفت‌انگیز است و هرگاه درباره فیلم‌های سیاسی حرف می‌زنیم، نمی‌توانیم «همه مردان رئیس ‌جمهور» را فراموش کنیم.

همه ی مردان رئیس جمهور
همه ی مردان رئیس جمهور

این فیلم به کارگردانی آلن جی پاکولا در سال ۱۹۷۶ اکران گردید و در هشت بخش مراسم اسکار نامزد شد و نهایتا چهار تای آن‌ها را برد: جایزه اسکار بهترین طراحی لباس، بهترین فیلم‌نامه اقتباسی، بهترین بازیگر مکمل مرد و بهترین میکس صدا. رابرت ردفورد، داستین هافمن، جیسون روباردز، هال هالبروک،‌جین الکساندر، جک واردن، مارتین بالسام، مریدیت بکستر، و فرانک ویلس از جمله ستارگانی بودند که در فیلم All the President’s Men ایفای نقش کردند.

۷. باب رابرتس (Bob Roberts)

محصول ۱۹۹۲

تیم رابینز که در بهترین فیلم سینمایی تمام دوران (بر اساس لیست ۲۵۰ فیلم برتر IMDb) یعنی «رستگاری در شاوشنگ» ایفای نقش کرده، ستون اصلی فیلم Bob Roberts محسوب می‌شود. البته باب رابرتس در سال ۱۹۹۲ اکران گردید و این یعنی دو سال پیش از معجزه «رستگاری در شاوشنگ». تیم رابینز همزمان بازیگر اصلی، تهیه کننده، کارگردان و نویسنده «Bob Roberts» بود. داستان این فیلم درباره یک کاندیدای سناتوری در ایالات متحده است که ثروت بسیاری دارد. Bob Roberts به طور کلی جنبه طنز و طعنه‌زنی داشته و حرف‌های عمیق زیادی می‌زند. منتقدان راتن تومیتوز به این فیلمِ رابینز نمره فوق‌العاده ۹۵ از ۱۰۰ را داده‌اند. علاوه بر رابینز، بازیگران دیگری چون جانکارلو اسپوزیتو، آلن ریکمن، گور ویدال، ری وایز، سوزان ساراندون، ربکا جنکینز، جک بلک، هری لنیکس، هلن هانت، برایان موری، و جان کیوسک در «باب رابرتس» ایفای نقش کرده‌اند.

۸. در خط آتش (In the Line of Fire)

محصول ۱۹۹۳

فرانک هوریگن یک مامور اطلاعاتی در ایالات متحده است که هنوز نتوانسته ترور جان اف. کندی را هضم کند. گرچه او حالا یک ماموریت جدید دارد: محافظت از رییس جمهور فعلی کشور. در این میان یک مامور سابق CIA هم در تلاش است تا رییس جمهور فعلی را مثل جان اف. کندی از سر راه بردارد. این تریلر و اکشن سیاسی به کارگردانی ولفگانگ پترسن مورد تحسین بسیاری از منتقدان بوده و نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی، بهترین تدوین فیلم و بسیاری جوایز دیگر شده است. کلینت ایستوود، جان مالکوویچ، رنه روسو،‌ دیلان مک‌درموت، گری کول، فرد تامپسون، جانی ماهونی، توبین بل، و کلاید کوساتسو در فیلم سینمایی «در خط آتش» به ایفای نقش پرداخته‌اند.

۹. اتاق جنگ (The War Room)

محصول ۱۹۹۳

«اتاق جنگ» یک فیلم مستند به کارگردانی کریس هیجدس و دی.ای. پنی‌بیکر است که وقایع کمپین انتخاباتی بیل کلینتون در سال ۱۹۹۲ را روایت می‌کند.

فیلم اتاق جنگ
فیلم اتاق جنگ

جالب است بدانید این مستند هم توانسته نمره فوق‌العاده ۹۶ از ۱۰۰ را از منتقدان سایت راتن تومیتوز دریافت کند. جیمز کارویل، جرج استفاناپولوس، ماری ماتالین، پل بگالا، میکی کانتر، مندی گرانوالد، استن گرینبرگ و باب بورستین از جمله چهره‌هایی هستند که در این مستند ۱ ساعت و ۳۶ دقیقه‌ای حضور یافته‌اند.

۱۰. رئیس‌ جمهور آمریکا (The American President)

محصول ۱۹۹۵

برخلاف بسیاری از آثار سیاسی، فیلم The American President آمده و یک رویکرد رمانتیک و کمدی را در پیش گرفته و الحق به خوبی از پس آن برآمده است. این فیلم به کارگردانی راب راینر در سال ۱۹۹۵ اکران گردید و موفق شد در بخش بهترین بازیگر مرد در فیلم کمدی یا درام مراسم گلدن گلوب نامزد دریافت جایزه شود. فیلم‌نامه این اثر آرون سورکین نوشته است. آنت بنینگ، مایکل داگلاس، مارتین شین، مایکل جی. فاکس، انا دیویر اسمیت، شاونا والدرون، دیوید پیمر، سامانتا ماتیس، ریچارد درایفس، وندی مالیک، نینا شیماشکو و جانی ماهونی از جمله ستارگان فیلم سینمایی «رئیس‌ جمهور آمریکا» هستند.

۱۱. مایه ننگ (Black Sheep)

محصول ۱۹۹۶

پس از موفقیت چشم‌گیر «تامی کوچولو» در سال ۱۹۹۵، کریس فارلی و دیوید اسپید یک بار دیگر در کنار هم قرار گرفتند تا فیلم Black Sheep را بسازند. این دو بازیگر به همراه تیم ماتسون، گری بیوسی، و کریستین ابرسوال تحت کارگردانی پنلوپه اسفیریس عملکرد فوق‌العاده‌ای داشتند. کریس فارلی نقش مایک دانلی را در این فیلم ایفا می‌کند؛ یک مرد عجیب و بامزه که می‌خواد به کمپین انتخاباتی برادرش کمک کند.

فیلم مایه ننگ
فیلم مایه ننگ

برادر او در واقع می‌خواهد فرماندار واشنگتن شود. طنز «Black Sheep» بدون شک نتوانسته در حد و اندازه‌های «تامی کوچولو» ظاهر شود اما همچنان نمی‌توان لحظات شگفت‌انگیز و فراموش نشدنی آن را نادیده گرفت. کریس فارلی متاسفانه یک سال پس اکران «مایه ننگ» در سن ۳۳ سالگی از دنیا رفت تا بخش عظیمی از نبوغ و طنازی او هیچ‌گاه توسط مخاطبان و اهالی سینما دیده نشود.

۱۲. سگ را بجنبان (Wag the Dog)

محصول ۱۹۹۷

فیلم Wag the Dog ستارگان درجه یک هالیوودی بسیاری را دور هم جمع کرده بود؛ رابرت دنیرو، داستین هافمن، آن هیش، ویلی نلسون، وودی هرلسون، دنیس لری، کریستین دانست، آندره‌آ مارتین و جان مایکل هیگینز از جمله بازیگرانی هستند که در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند. سگ را بجنبان به کارگردانی بری لوینسون در سال ۱۹۹۷ اکران گردید و نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد، جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامه اقتباسی، جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر مرد فیلم کمدی یا درام، جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم سینمایی کمدی یا درام، جایزه بفتای بهترین فیلم‌نامه اقتباسی و بسیاری جوایز دیگر شده است. این فیلم حول محور یک انتخاب حساس است که در بدترین زمان ممکن یک سری رسوایی و فساد آن را به نابودی می‌کشاند. جالب است که مدتی پس از اکران فیلم، ماجرای رسوایی بیل کلینتون و مونیکا لوینسکی هم اتفاق افتاد.

۱۳. رنگ‌های بنیادین (Primary Colors)

محصول ۱۹۹۸

این فیلم که بر اساس رمان Primary Colors: A Novel of Politics ساخته شده، داستان انتخابات ریاست جهموری ایالات متحده در سال ۱۹۹۲ را روایت می‌کند. جان تراولتا در این اثر نقش جک استانتون (فرماندار آرکانزاس) را بازی کرده که در آن سال نامزد ریاست جمهوری شده بود. «رنگ‌های بنیادین» به کارگردانی مایک نیکولز موفق شد در نامزد جوایز بسیار در اسکار شود و در کنار آن جایزه انجمن بازیگران فیلم برای بهترین بازیگر زن مکمل، جایزه سینمایی انتخاب منتقدان برای بهترین بازیگر مرد مکمل، جایزه بفتای بهترین فیلم‌نامه اقتباسی و چندین جایزه دیگر را به دست آورد. جان تراولتا، ادرین لستر، اما تامپسون، کتی بیتس، بیلی باب تورنتون، لری همگن، مورا تیرنی، داین لد و پل گویلفویل از جلمه بازیگران فیلم سینمایی Primary Colors هستند.

۱۴. انتخابات (Election)

محصول ۱۹۹۹

مخاطبان با شاهکار الکساندر پین متوجه می‌شوند که حتی انتخابات دانش‌آموزی هم می‌تواند به فساد و خشونت و انواع و اقسام مسیر‌های اشتباه کشیده شود. ریس ویترسپون،‌ کریس کلاین، متیو برودریک، جیسکا کمبل، دلینی دریسکال، مارک هارلیک، مالی هاگن، کالین کمپ، فیل ریوز، فرانکی اینگراسیا، مت مالوی و جنین جکسون در فیلم Election ایفای نقش کرده‌اند. فیلم سینمایی «انتخابات» که در سال ۱۹۹۹ اکران گردید موفق شد در ۵ مراسم مختلف جوایزی کسب کند.

۱۵. رئیس دولت (Head of State)

محصول ۲۰۰۳

کریس راک بدون شک یکی از برترین چهره‌های طنز امروز است. وی نه تنها در فیلم Head of State بازی می‌کرد، بلکه نخستین تجربه کارگردانی‌اش نیز بود. مِیز گیلیام یک عضو انجمن قانون‌گذاری در واشنگتن است که فاصله زیادی با از دست دادن کار و زندگی‌اش ندارد. اما ناگهان اعلام می‌شود او به عنوان کاندیدای حزب دموکرات باید نامزد ریاست جمهوری شود. 

فیلم رئیس دولت
فیلم رئیس دولت

علاوه بر کریس راک، بازیگرانی چون برنی مک، تالاما جونز، لین ویتفلید، رابین گیونز، نیک سیرسی، دیلن بیکر، الی لروی و استفانی مارچ در فیلم سینمایی «رئیس دولت» ایفای نقش کرده‌اند.

۱۶. ناپلئون دینامیت (Napoleon Dynamite)

محصول ۲۰۰۴

شما هم تی‌شرت «به پدرو رای دهید» را به تن دارید؟ ناپلئون دینامیت (با بازی جان هدر) احتمالا موثرترین مدیر کمپین انتخاباتی در تمام فیلم‌های طنز است. این مدیر کمپین تمام دبیرستان را از تبلیغات پر می‌کند تا موجب برنده شدن پدرو در انتخابات شود. این فیلم کمدی توسط جرید هس کارگردانی شده و شامل بازیگرانی چون افرن رامیرز، تینا میجرینو، جون گریس، ارن رول، دایدریچ بیدر، هایلی داف، سندی مارتین و شاندرلا آوری است. فیلم Napoleon Dynamite با یک بودجه ناچیز و عجیب (تنها ۴۰۰ هزار دلار) وارد سینماها شد و نهایتا بیش از ۴۶ میلیون دلار از گیشه به دست آورد.

۱۷. ایدیوکراسی (Idiocracy)

محصول ۲۰۰۶

ایدیوکراسی یکی از تندروترین طنزهایی است که در زمینه انتخابات و سیاست ساخته شده؛ این فیلم عملا هرچه جلوی دستش باشد را به تمسخر می‌گیرد و واقعا این کار را با هنر هرچه تمام‌تر انجام می‌دهد. به قول نویسنده YardBarker، شرایط کنون ایالات متحده با مدیریت دونالد ترامپ آنقدرها هم از جنون و فضاحت Idiocracy دور نیست. این فیلم به کارگردانی و نویسندگی مایک جاج در سال ۲۰۰۷ اکران شد و نمرات خوبی از منتقدان دریافت نمود.

فیلم ایدیوکراسی
فیلم ایدیوکراسی

 مایا رودولف، لوک ویلسون، تری کروس، دکس شپارد، دیوید هرمان، اندرو ویلسون، انثنی کامپوس، سانی کاستیلو و رابرت ماسگریو از جمله هنرپیشگانی هستند که در فیلم سینمایی Idiocracy به ایفای نقش پرداخته‌اند.

۱۸. رای‌دهندگان مردد (Swing Vote)

محصول ۲۰۰۸

اگر تمام بار انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده روی دوش یک شهروند عادی باشد، چه اتفاقی می‌افتد؟ این همان شرایطی است که باد جانسون (با بازی کوین کانستر) به خاطر دختر کوچکش دارد. Swing Vote هم مثل خیلی از آثار سیاسی دیگر جنبه طنز را در اولویت قرار داده و خب واقعا هم تعجب ندارد. به قول معروف، برای بیان مسائل بیش از حد جدی و مهم، هیچ زبانی جز زبان طنز نمی‌تواند حق مطلب را ادا کند. فیلم رای‌دهندگان مردد به کارگردانی جاشوآ مایکل استرن در سال ۲۰۰۸ اکران گردید و شامل بازیگرانی چون مادلین کارول، کوین کاستنر، کلسی گرمر، دنیس هاپر، استنلی توچی، ناتان لین، پائولا پاتون، جرج لوپز، جان رینهولد، ویلی نلسون و ریچارد پتی است.

۱۹. کمپین (The Campaign)

محصول ۲۰۱۲

شاید The Campaign لزوما بهترین فیلم ویل فرل نباشد اما این اثر به اندازه‌ای خوب عمل کرده که ارزش وقت شما را داشته باشد. داستان درباره یکی از اعضای کنگره است که می‌خواهد یک بار دیگر در انتخابات جدید جایگاهش را حفظ کند اما در این میان یک رقیب سرسخت و خطرناک جلویش سبز می‌شود. 

فیلم کمپین
فیلم کمپین

فیلم «کمپین» به کارگردانی جی روچ در سال ۲۰۰۸ به اکران درآمد و با فروش ۱۰۴ میلیونی در گیشه، فرای انتظارات همه ظاهر شد. زک گالیفیناکیس، ویل فرل، کاترین لاناسا، دیلان مک‌درموت، جیسون سودیکیس، سارا بیکر، جان لیسگو، برایان کاکس، و دن اکروید از جمله بازیگرانی هستند که در این فیلم حضور یافته‌اند.

۲۰. تغییر بازی (Game Change)

محصول ۲۰۱۲

فیلم «تغییر بازی» بر اساس کتابی به همین نام اثر جان هیلمن ساخته شده و وقایع آن حول محور انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۰۸ می‌چرخد. این فیلم جوایز بی‌شماری در گلدن گلوب، امی و… به دست آورد. جی روچ کارگردان فیلم‌های «بامب‌شل» و «کمپین»، یک بار دیگر اثری سیاسی و فوق‌العاده به نام «تغییر بازی» را راهی سینماها کرد. جولیان مور، اد هریس، وودی هرلسون، سارا پلسون، جیمی شریدن، پیتر مک‌نیکول، مارک هلپرین، جان هایلیمن، ملیسا فارمن، جان راتمن، و کوین بیگلی از جمله بازیگران فیلم پرستاره Game Change هستند. 

 

بیشتر بدانید : این فیلم‌ها درباره جناب «رئیس‌جمهور» هستند

بیشتر بدانید : جنجال برانگیزترین فیلم‌های تاریخ سینما!! (+عکس)

بیشتر بدانید : یک سریال سیاسی جوایز اسکار تلویزیونی را درو کرد

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: vigiato.net