بهترین انیمیشن های روانشناختی + تصاویر
انیمه روانشناختی یکی از محبوب‌ترین ژانرها در میان علاقمندان به انیمه و اوتاکوها و حتی در میان علاقمندان به سینما و تلویزیون و انیمیشن در سراسر دنیا است. در این مطلب از معرفی انیمه،به سراغ معرفی بهترین انیمه های روانشناختی رفته ‌ایم که باید ببینید

معرفی انیمه های محبوب روانشناختی

انیمه به سبکی از انیمیشن گفته می‌شود که در ژاپن تولید می‌شود و همه انیمه‌ها (چه سریالی و چه سینمایی) همگی از روی یک مانگا (Manga) ساخته می‌شوند. انیمه‌سازهای زیادی در دنیا وجود دارند اما بهترین انیمه سازهای تاریخ همگی ژاپنی هستند. پیش از این بهترین انیمه های کارآگاهی و همچنین بهترین انیمه های عاشقانه را به شما معرفی کرده بودیم، در این مطلب نیز به سراغ معرفی یکی دیگر از ژانرهای پرطرفدار انیمه، یعنی انیمه روانشناختی رفته‌ایم. در این فهرست هم انیمه سریالی و هم سینمایی قرار دارد.

انیمیشن روان گذر (PSYCHO-PASS)

سازنده: نائویوشی شیوتانی
ژانر: اکشن، جنایی، روانشناختی، علمی تخیلی
سال پخش: ۲۰۱۲ تا کنون
IMDb: ۸/۴
امتیاز مای انیمه لیست : ۸/۳۹

انیمه روان گذر 
انیمه روان گذر

انیمه روان گذر (Psycho-Pass) بهترین انیمه جنایی است که بسیاری آن را شبیه به فیلم Minority Report استیون اسپیلبرگ می‌دانند. داستان این انیمه در آینده اتفاق می‌افتد؛ زمانی که وضعیت روانی و شخصیت انسان‌ها قابل اندازه‌گیری است. با قرار دادن دستگاهی به نام روان گذر (Psycho-Pass) در بدن تمام شهروندان احتمال اشتیاق برای ارتکاب جرم آن‌ها مشخص می‌شود. حال دختری جوان به نام آکانه سونموری اخیرا به عنوان کارآگاه عضو نیروی امنیت عمومی برای اندازی‌گیری و پیگیری مجرمان شده است.

انیمه پاک شده (ERASED)

سازنده: توموهیکو ایتو
ژانر: معمایی، روانشناختی، ماورایی، سینن
سال پخش: ۲۰۱۶
IMDb: ۸/۵
امتیاز مای انیمه لیست : ۸/۳۹

 انیمیشن روانشناختی پاک شده
انیمیشن روانشناختی پاک شده

انیمه پاک شده که نام اصلی آن شهری که تنها من در آن گمشده‌ام (Boku dake ga Inai Machi) است، یکی از بهترین انیمه های روانشناختی است که بر اساس مانگایی به همین نام نوشته کی سانبه ساخته شده است. این انیمه درباره پسری ۲۹ ساله به نام ساتورو است که مانگاکا (نویسنده یا تصویرگر داستان‌های مصور ژاپنی) است که توانایی بازگشت در زمان و پیشگیری از مرگ و میرها را دارد. زمانی که مادرش به قتل می‌رسد، او برای حل معمای مرگ او ۱۸ سال در زمان به عقب بر می‌گردد، اما به طور اتفاقی به مدرسه ابتدایی خود و درست قبل از ناپدید شدن یکی از همکلاسیش به نام کایو هینازوکی باز می‌گردد.

انیمه انگل: قاعده کلی (PARASYTE: THE MAXIM)

ژانر: اکشن، علمی تخیلی، ترسناک، روانشناختی، درام، سینن
سال پخش: ۲۰۱۴-۲۰۱۵
IMDb: ۸/۳
امتیاز مای انیمه لیست: ۸/۴۱

کارتون انگل
کارتون انگل

انیمه Parasyte: The Maxim (انگل: قاعده کلی) یکی از بهترین انیمه های روانشناختی است که از چنان عمق فلسفی برخوردار است که در تمام طول انیمه و حتی پس از آن ذهن مخاطب را درگیر می‌کند. انیمه Parasyte داستان موجوداتی به نام انگل (Parasyte) است که به زمین می‌آیند و می‌توانند انسان‌ها را میزبان خود قرار دهند. قصه‌ی اصلی از اتاق پسری دبیرستانی به نام شینیچی ایزومی شروع می‌شود که انگلی قصد دارد تا وارد بدن او بشود، ولی با هوشمندی به موقع شینیچی، انگل فقط دست راستش را تصاحب می‌کند.

انیمیشن آبی تمام عیار (PERFECT BLUE)

سازنده: ساتوشی کن
ژانر: درام، ترسناک، روانشناختی، جنون
محصول: ۱۹۹۷
IMDb: ۸
امتیاز مای انیمه لیست : ۸/۴۶

انیمیشن ترسناک آبی تمام عیار 
انیمیشن ترسناک آبی تمام عیار

یکی از بهترین انیمه های سینمایی تمام دوران‌ها و همچنین یکی از بهترین انیمه های روانشناختی انیمه آبی تمام عیار است که بر اساس رمانی به همین نام نوشته یوشیکازو تاکوچی ساخته شده است. کارگردان آن نامی مورد احترام در صنعت انیمه سازی است که بر فیلمسازان زیادی تاثیر گذاشته است؛ آرنوفسکی فیلم قوی سیاه (Black Swan) را از این انیمه الهام گرفته است. ساتوشی کن در سال ۲۰۱۰ در سن ۴۶ سالگی درگذشت. داستان این انیمه درباره یک خواننده پاپ سابق است که خوانندگی را به خاطر بازیگری کنار می‌گذارد. طرفدارانش از این کار او راضی نیستند؛ روزی توسط یکی از طرفدارانش به مرگ تهدید می‌شود.

انیمیشن نئون جنسیس اوانگلیون (NEON GENESIS EVANGELION)

سازنده: هیدئاکی آنو
ژانر: اکشن، علمی تخیلی، جنون، روانشناختی، درام، مکا
سال پخش: ۱۹۹۵ -۱۹۹۶
IMDb: ۸/۵
امتیاز مای انیمه لیست: ۸/۳۱

کارتون علمی تخیلی نئون جنسیس اوانگلیون 
کارتون علمی تخیلی نئون جنسیس اوانگلیون

انیمه سریالی Neon Genesis Evangelion (نئون جنسیس اوانگلیون) یکی از بهترین انیمه های روانشناختی به کارگردانی هیدئاکی آنو است که در سال ۱۹۹۵ پخش شد و توانست موفقیت‌های تجاری و هنری متعددی در کنار جوایز بسیار زیاد به ‌دست آورد. داستان انیمه نئون جنسیس اونگلیون، ۱۵ سال پس از یک یک فاجعه جهانی و نابودی زمین، پسری چهارده ساله به نام شینجی ایکاری که در گذشته مادرش را از دست داده و پدرش نیز در کودکی او را رها کرده است، اکنون پس از چندین سال پیامی از سوی پدرش دریافت می‌کند. پدر شینجی، یک آژانس سری نظامی به نام نِرو (Nerv) را اداره می‌کند و خالق نابغه‌ ربات‌هایی غول‌پیکر به نام اونگلیون (بشارت) است. پدر شینجی به او دستور می‌دهد تا سوار یکی از اونگلیون‌ها شود و همان‌ شب به جنگ موجودات بیگانه‌ای به نام «فرشتگان» برود. فرشتگان در واقع موجودات بلند قامت و خمیده شکلی هستند که برای نابودی بشریت به زمین می‌آیند و ربات‌های اونگلیون آخرین سلاح بشر و آخرین امید آن‌ها برای نابودی فرشتگان است.

انیمه کاگویا ساما: عشق جنگ است (KAGUYA-SAMA: LOVE IS WAR)

سازنده: شینچی اوماتو
ژانر:  کمدی، روان‌شناختی، عاشقانه، مدرسه‌ای، سینن
سال پخش: ۲۰۱۹ تا کنون
IMDb: ۸/۳
امتیاز مای انیمه لیست: ۸/۴۴

انیمیشن عشق جنگ است
انیمیشن عشق جنگ است

انیمه Kaguya-sama: Love is War (کاگویا ساما: عشق جنگ است) که براساس مانگایی از آکا آکاساکا ساخته شده یکی از بهترین انیمه های روانشناختی عاشقانه است که با استقبال گسترده‌ای در دنیا مواجه شد. داستان این انیمه درباره میوکی شیروگانه و کاگویا شینومیا،  رییس و معاون رییس شورای دانش‌آموزی  دبیرستان نخبگان شوچیین است که هر دو آن‌ها به عنوان دانش‌آموزان برتر شناخته می‌شوند. میوکی برای هوش فوق‌العاده‌اش مورد احترام است و کاگویا کوچک‌ترین دختر خانواده ثروت‌مند شینومیا است. با این وجود همه فکر می‌کنند که این‌دو، زوج فوق‌العاده‌ای با یک‌دیگر خواهند بود و حتی هردو آن‌ها نسبت به یک‌دیگر احساساتی دارند ولی غروری که آن دو شخصیت‌شان را با آن شکل دادند، مانع از این می‌شود که هیچ‌کدام‌شان قبول کند نخستین کسی باشد که این عشق را اعتراف کند و این سرآغاز جنگی میان دانش‌آموزان دلباخته برتر دبیرستان شوچین است.

انیمه کهکشان تاتامی (THE TATAMI GALAXY)

سازنده: ماساکی یواسا
ژانر: معمایی، کمدی، روانشناختی، عاشقانه
سال پخش: ۲۰۱۰
IMDb: ۸/۵
امتیاز مای انیمه لیست: ۸/۶۱

انیمیشن کمدی عاشقانه کهکشان تاتامی 
انیمیشن کمدی عاشقانه کهکشان تاتامی

انیمه The Tatami Galaxy (کهکشان تاتامی) یکی از بهترین انیمه های روانشناختی است که داستانی سورئال، عجیب وهنری دارد. این انیمه بر اساس رمانی از تومیهیکو موریمی توسط ماساکی یواسا ساخته شده است که عمده شهرتش به خاطر ساخت برای انیمه‌های خاص، تجربی و نامتعارف است. داستان این انیمه درباره پسر جوانی است که شبی برای خوردن غذا بیرون می‌رود و با موجودی مرموز آشنا می‌شود که خود راخدای ازدواج می‌نامد. این دیدار پسر جوان را یاد روزهای دانشگاه می‌افتد که تحت تاثیر دوست جدیدش، اوزو از یک پسر عاشق‌پیشه به کسی تبدیل شده بود که میان زوج‌های اطرافش را به هم می‌زد.

انیمیشن پلیسی دفترچه مرگ (DEATH NOTE)

سازنده: تتسورو آراکی
ژانر: جنایی، پلیسی، روانشناختی،ماورالطبیعه، مهیج، شونن
سال پخش: ۲۰۰۶-۲۰۰۷
IMDb: ۹
امتیاز مای انیمه لیست : ۸/۶۳

کارتون مهیج دفترچه مرگ 
کارتون مهیج دفترچه مرگ

دفترچه مرگ (Death Note) یکی مشهورترین و بهترین انیمه سریالی دنیا و همچنین یکی از بهترین انیمه های روانشناختی است که منتقدانی نیز دارد. داستان این انیمه درباره یاگامی لایت، پسر ۱۷ ساله دبیرستانی و بسیار باهوشی است که یک روز یک دفترچه مرگ پیدا می‌کند. این دفترچه مرگ متعلق به یک شینیگامی (خدای مرگ) است که از دنیایش خسته شده و آن را به زمین پرتاب می‌کند. نام هرکسی که در این دفترچه نوشته شود خواهد مرد. لایت تصمیم می‌گیرد از آن برای کشتن خلافکاران و جنایتکاران تمام دنیا استفاده کند.

انیمه پینگ بونگ (PING PONG THE ANIMATION)

سازنده: ماساکی یواسا
ژانر: درام، روانشناختی، سینن، ورزشی
سال پخش: ۲۰۱۴
IMDb: ۸/۶
امتیاز مای انیمه لیست : ۸/۶۳

کارتون پینگ پونگ 
کارتون پینگ پونگ

یکی از بهترین انیمه های روانشناختی که به خاطر سبک هنری خاص خود و کارگردانی قوی آن شهرت زیادی دارد، انیمه Ping Pong the Animation است. این انیمه گرچه انیمه‌ای ورزشی است، اما با آثار دیگر این ژانر تفاوت‌های بسیاری دارد و با وجود این‌که تنها ۱۱ قسمت دارد، چیزی از نظر داستانی و پرداخت شخصیت‌ها کم ندارد. داستان انیمه درباره دو پسر با نام‌های پکو و اسمایل است که از کودکی با یکدیگر دوست هستند و هر دو نیز استعداد زیادی در بازی پینگ پونگ دارند. روزی پکو در مقابل یک بازیکن پینگ پونگ شکست سختی می‌خورد و همین موضوع باعث می‌شود که تمرین را کنار بگذارد. از طرف دیگر اسمایل به خاطر شخصیت ساکت و آرامش، از قصد به پکو می‌باخته است. حال مربی به کمک آن‌ها برای حل مشکلات روحی آن‌ها می‌آید.

انیمیشن هیولا (MONSTER)

سازنده: ماسایوکی کوجیما
ژانر: درام، ترسناک، معمایی، پلیسی، روانشناختی، سینن، مهیج
سال پخش: ۲۰۰۴-۲۰۱۰
IMDb: ۸/۶
امتیاز مای انیمه لیست : ۸/۷۴

انیمیشن ترسناک هیولا 
انیمیشن ترسناک هیولا

انیمه هیولا (Monster) را بهترین انیمه سریالی روانشناختی می‌دانند که به نیمه تاریک انسان‌ها می‌پردازد و درباره این‌که همه انسان‌ها می‌توانند هیولا شوند و فقط به یک محرک کوچک نیاز دارند. داستان این انیمه درباره پزشکی ژاپنی مقیم آلمان به‌نام کنزو تنما  است که با تصمیمی که خلاف مقررات بیمارستان بوده، کار خود را از دست می‌دهد. پس از برکناری تنما، پزکان بیمارستان به طرز مرموزی به قتل می‌رسند و همه به تنما مشکوک هستند؛ اکنون او باید بی‌گناهی خود را اثبات کند.

انیمیشن نا کجاآباد موعود (THE PROMISED NEVERLAND)

سازنده: مامورو کانبه
ژانر: علمی تخیلی، رازآلود، ترسناک، روانشناختی، دلهره آور، شونن
سال پخش: ۲۰۱۹
IMDb: ۸/۷
امتیاز مای انیمه لیست : ۸/۶۵

کارتون ناکجاآباد موعود
کارتون ناکجاآباد موعود

انیمه The Promised Neverland (نا کجاآباد موعود) یکی از بهترین انیمه های روانشناختی و ترسناک است که بر اساس مانگایی به همین نام به نویسندگی کایو شیرایی و تصویرپردازی پوسوکا دمیزو ساخته شده است. داستان این انیمه درباره اما، نورمن و ری، باهوش‌ترین بچه‌های یتیم خانه‌ای به نام خانه‌ گریس فیلد هستند.  آن‌ها به همراه بچه‌های دیگر آن‌جا، تحت مراقبت‌ زنی‌ زنی به نام ایزابلا هستند که نقش مادر این خانواده‌ بزرگ یتیم را بر عهده دارد و به نیازهای کودکان یتیم‌خانه رسیدگی می‌کند.تمام بچه‌ها از زندگی تقریبا راحتی برخوردار هستند تا این‌که یک روز اما و نورمن حقیقت تاریک دنیای بیرون را کشف می‌کنند، دنیایی که از دیدن آن منع شده‌اند … . 

 

بیشتر بدانید : انیمیشن های جذاب و مهیج سال 2020 + عکس

بیشتر بدانید : 5 انیمیشن ارزشمند و آموزنده برای کودکان شما + عکس

بیشتر بدانید : بهترین انیمیشن ‌های قرن 21 +عکس

بیشتر بدانید : انیمیشن های رمانتیک و عاشقانه + عکس

بیشتر بدانید : بهترین کمپانی های انیمیشن سازی دنیا + عکس



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: vitalmagz.com