فیلم جنجالی لیلا حاتمی فقط برای بانوان اکران می شود؟
 دبیر جشنواره درباره "قاتل و وحشی" گفت: اگر اداره نظارت و ارزشیابی مجوز نمایش فیلم را صادر کند ما در یک سانس هم که شده فیلم را برای اهالی رسانه نمایش خواهیم داد

در حاشیه جشنواره فیلم فجر

سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد و مسعود نجفی در نشست رسانه‌ای مجازی جشنواره فیلم فجر به پرسش‌ها پاسخ می‌دهند. 

طباطبایی‌نژاد دبیر جشنواره در ابتدای این نشست به طراحی اولیه جشنواره سی و نهم اشاره کرد و گفت: «خوشبختانه با حرکت کاهشی ابتلا به کرونا در کشور، به گزینه نمایش مردمی جشنواره رسیدیم و جشنواره در هفتاد سالن سینمای تهران و شهرستان‌ها برای مردم اکران خواهد شد ضمن آن که امسال همه علاقه‌مندان به سینما در تمام استان‌ها می‌توانند همه آثار جشنواره را ببینند و در آرای مردمی شرکت کنند. ما همه تلاش را به خرج دادیم که جشنواره‌ای ایمن و با نشاط را پیش رو داشته باشیم.»

پرسش و پاسخ رسانه ‌ها

 علی نعیمی درباره علت فرصت ندادن به فیلم‌های خارج از جشنواره در سینمای رسانه پرسید که دبیر جشنواره پاسخ داد:
«پیشنهادات مختلفی در این زمینه وجود داشت. ما قرار گذاشتیم اکران از بعد از ظهر شروع شود و سانس صبح‌ گرفتاری خودش را داشت و از نظر پروتکلی این امکان وجود نداشت ضمن این که انتخاب آثار جامانده از بخش مسابقه دشوار بود و اگر هر تعداد انتخاب می‌کردیم، دوستان دیگری هم این مطالبه را داشتند. جمع‌بندی ما این بود که از این کار صرف نظر کنیم.»

امیر فرض‌الهی درباره داوران بخش مستند و داستانی پرسید که دبیر جشنواره اظهار داشت:
«در بخش فیلم مستند و کوتاه، سابقه محمدعلی فارسی نیاز به توضیح من ندارد. سام کلانتری و محمد کارت هم جزو برگزیدگان این بخش بوده‌اند. سعید پوراسماعیلی از پیشکسوتان و مدرسان قدیمی هستند و امیر توده‌روستا از موفق ‌ترین چهره‌ ها هستند. این یک ترکیب کامل و بسیار موفق بود. در هیأت داوران فیلم‌های داستانی یک ترکیب جوان، قبراق و همدل و کوشا کنار جشنواره قرار گرفتند و شاید اگر این ترکیب جز این بود پنجاه و هفت فیلم امکان داوری پیدا نمی‌کردند.»

«قاتل و وحشی» و نمایش برای بانوان

در بخشی از این نشست صحبت از فیلم «قاتل و وحشی» به میان آمد. بابک جوادی درباره امکان نمایش فیلم «قاتل و وحشی» برای بانوان پرسید و پاسخ دبیر جشنواره این بود:

«این در حوزه تصمیم جشنواره فیلم فجر نیست. اگر اداره نظارت و ارزشیابی مجوز نمایش فیلم را صادر کند ما در یک سانس هم که شده فیلم را برای اهالی رسانه نمایش خواهیم داد اما تصمیم‌گیری در این زمینه در صلاحیت من نیست.»

بودجه و حامیان جشنواره موضوع پرسش میثم غلامی از دبیر جشنواره بود. طباطبایی‌نژاد در این باره گفت:
«حامی امسال جشنواره شهرداری تهران است و بودجه جشنواره با وجود این که با افزایش قیمت روبه‌رو بوده‌ایم، تلاش کرده‌ایم جشنواره را با بودجه مناسب اجرا کنیم. هزینه‌هایی مربوط به جوایز و نمایش فیلم‌ها وجود دارد و تلاش می‌کنیم جشنواره این دوره را که در سه سطح برگزار می‌شود، در شرایط مطلوبی اجرا کنیم و ریزهزینه‌ها را بعد از پایان جشنواره منتشر خواهیم کرد.»

منوچهر دین‌پرست از روزنامه اطلاعات درباره امکان اکران مجازی فیلم‌های جشنواره پرسید و پاسخ شنید:
«با تهیه‌ کنندگان سینما صبحت شد اما آنها اکران مجازی آثار را نپذیرفتند و این انتظار را نمی‌شد داشت که صاحبان آثار سرمایه خود را در معرض سرقت قرار دهند چرا که در کشور ما بستر لازم برای اکران آنلاین آن طور که باید فراهم نیست و نه ما و نه هیچ تهیه‌کننده‌ای حاضر به پذیرفتن این ریسک نبود. شاید در حوزه مستند و کوتاه امکان اجرای جشنواره آنلاین فراهم باشد اما در فضای جشنواره فیلم فجر، این یک کار پرخطر بود.»

طباطبایی‌نژاد در پاسخ به پرسش پرستو فرهادی از ایسنا درباره نقش خانه سینما داوری بخش آرای مردمی گفت:
«خانه سینما در داوری بخش آرای مردمی مشارکت خواهد داشت اما این کار توسط خانه سینما به سیاق سابق صورت نمی‌گیرد و سامانه سمفا به صورت الکترونیکی این کار را انجام خواهد داد و آرای مردمی قابل ردیابی است و نیازی به مدل سال‌های قبل نداریم ضمن آن که راستی‌آزمایی در این زمینه کار ساده‌ای است. اما خانه سینما می‌تواند بر این روند نظارت کند.»

بیشتر بدانید : مشکل از گوش لیلا حاتمی است یا چشم، زبان و مغز دیگران؟ + عکس

فروش شش هزار قطعه بلیت

در بخشی از این نشست مسعود نجفی با اشاره به آغاز بلیت‌فروشی از ساعت ۱۴ امروز اعلام کرد که شش هزار قطعه بلیت فروش رفته است. 

دبیر جشنواره نیز در پاسخ به علی ترابی از آنا گفت: «زمان بندی با توجه به شرایط کرونا به گونه‌ای نیست که فیلمی به جدول نمایش جشنواره اضافه شود و این موضوع منتفی است.»

او درباره حذف هیأت انتخاب در این دوره از جشنواره هم گفت:
«ابتدا تخمین زده می‌شد تعداد آثار متقاضی جشنواره پایین باشد و استثنائا قرار شد امسال هیأت انتخاب نداشته‌ باشیم. در ادامه این روند تعداد آثار متقاضی بالا رفت و شرایط نمایش فراهم شد. به همین جهت از داوران خواهش کردیم فیلم‌هایی که انتخاب می‌کنند با نگاه دریافت سیمرغ باشد که کار دشواری بود اما من خودم به عنوان یک همراه از نتیجه کار داوران راضی هستم اگر چه همواره اظهار تأسف کردم برای فیلم‌ها خوبی که از این مجموعه جامانده‌اند.»
 

 

بیشتر بدانید : گوش لیلا حاتمی برای قاتل و وحشی دردسرساز شد! + عکس

بیشتر بدانید : نخستین عکس از "قاتل وحشی" امین حیایی و لیلا حاتمی

بیشتر بدانید : عکس جنجالی لیلا حاتمی با موی تراشیده + عکس

بیشتر بدانید : فیلم جنجالی لیلا حاتمی و امین حیایی راهی فجر شد + عکس

بیشتر بدانید : پانته آ بهرام: بحث گوش است و سانسور و سینما و زن!



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: khabaronline.ir