بهترین فیلم های اکشن خارج از دنیای هالیوود در دهه اخیر + عکس
 در ادامه این مقاله به ده فیلم اکشن برتر «غیرانگلیسی زبان» می‌پردازیم که طی یک دهه اخیر به اکران درآمده‌اند؛ با ما همراه باشید

فیلم های اکشن بین المللی 

فیلم‌ها باید به طور کلی به المان‌های مختلفی نیاز دارند تا محصول نهایی به اثری شایسته و قابل اعتنا تبدیل شود. با این حال هر سبک می‌تواند نیازهای خاص و منحصر به فرد خود را داشته باشد؛ فیلم طنز باید مخاطب را بخنداند و فیلم ترسناک هم بایستی شما را تا جایی ممکن بترساند. اما بهترین فیلم های اکشن در تاریخ کدام موارد هستند؟ بخصوص مواردی که کمتر دیده شده باشند و غیرهالیوودی باشند؟ در این مطلب با آنها آشنا خواهیم شد. با ویجیاتو همراه باشید.

مشخصا، فیلم‌های اکشن هم باید با تلفیق المان‌های متعدد هیجان و تنش را به مخاطب منتقل نمایند. شما احتمالا همه – یا شاید اکثر – فیلم‌های اکشن را از سینمای هالیوود تماشا کرده‌اید که بدون شک بالاترین کیفیت را دارد. اما در این میان کشورهای دیگر هم آنچنان دست و پا بسته نیستند و طی ۱۰-۱۱ سال اخیر شاهد آثار اکشن و سینمایی باکیفیتی در چین، روسیه، کره جنوبی، اندونزی و… بوده‌ایم. در ادامه این مقاله به ده فیلم اکشن برتر «غیرانگلیسی زبان» می‌پردازیم که طی یک دهه اخیر به اکران درآمده‌اند؛ با ما همراه باشید.

!Why Don’t You Just Die

محصول: روسیه، ۲۰۱۸

فیلم سینمایی !Why Don’t You Just Die در سال ۲۰۱۸ در سینماهای روسیه اکران شد اما خب تا پیش از ۲۰۲۰ راهی سینماهای غربی نشد. این فیلم به کارگردانی و نویسندگی کیریل سوکولوف توانسته المان‌های شگفت‌انگیز اکشن و کمدی را با هم تلفیق کند.

فیلم روسی چرا فقط نمی میری
فیلم روسی چرا فقط نمی میری
 

در این فیلم داستان یک پسر جوان روایت می‌شود که می‌خواهد انتقام نامزدش را از پدر دختر بگیرد. در واقع دختر اینگونه به پسر می‌گوید که پدرش در کودکی او را مورد ضرب و شتم قرار می‌داده و حالا او آرزوی مرگش را دارد. پسر جوان با خشم و عصبانیت به سراغ پدر نامزدش می‌رود اما در آپارتمان آن‌ها اتفاقاتی می‌افتد که ورای تصور است. اَلکساندِر کوزنتسوف، ویتالی خایف، اوژنیا کرگژده، میخائیل گورووی و یلنا شوچنکو از جمله بازیگران فیلم بوده‌اند که از وب‌سایت راتن تومیتوز نمره فوق‌العاده ۹۷ از ۱۰۰ را گرفته.

The Man from Nowhere

محصول: کره جنوبی، ۲۰۱۰

اگر The Man from Nowhere را تماشا کنید احتمالا خیلی زود ذهنتان به سراغ Léon: The Professional برود. مردی تنها رابطه صمیمی و خوبی با یک دختر کوچک برقرار می‌کند اما در ادامه داستان مجبور می‌شود برای نجات او ده‌ها نفر را از دم تیغ بگذارند.

گرچه چیزی که این فیلم را بسیار متمایز می‌کند، جنبه‌های عاطفی داستان است که در کمتر فیلم اکشنی به این شکل مشاهده می‌شود. صحنه‌های شگفت‌انگیز و اکشن فیلم گرچه از اواسط فیلم شروع می‌شود و لی جانگ-بام کارگردان کره‌ای The Man from Nowhere خیلی خوب از پس آن‌ها برآمده است.

فیلم اکشن کره ای مردی از هیچ کجا
فیلم اکشن کره ای مردی از هیچ کجا

این فیلم علاوه بر اینکه پرفروش‌ترین اثر سینمایی کره جنوبی در سال ۲۰۱۰ بود، جایزه هنری پاک‌سانگ برای بهترین فیلم سال را از آن خود کرد. وون بین، کیم سه‑رون، کیم سانگ‑او، تانایونگ وانگ‌تراکول و کیم هی وان از جمله بازیگران The Man from Nowhere بوده‌اند.

Ip Man 2

محصول: هنگ کنگ، ۲۰۱۰

خارج از هالیوود فرانچایزهای اکشن کم نیست اما خب Ip Man آنقدر که شایسته است مورد استقبال قرار نگرفته. نخستین فیلم از این سری در سال ۲۰۰۸ اکران شد و نسخه پایانی آن (Ip Man 4: Finale) اواخر ۲۰۱۹ به اکران درآمد.

 فیلم مردی به نام ایپ 2
فیلم مردی به نام ایپ 2


هرچهار فیلم این فرانچایز لایق احترام مخاطبان سبک اکشن است و همکاری دانی ین دوست‌داشتنی با ویلسون ییپ عالی‌تر از آنچه هرکس انتظار داشته از آب درآمده است. حال اگر بخواهیم یک رده‌بندی میان ۴ فیلم این سری داشته باشیم، قطعا قسمت دوم در جایگاه نخست قرار می‌گیرد. در این فیلم دانی ین (ایپ من)، لین هونگ (چیون وینگ شینگ)، درن شهلوی (آقای میلر)، لوئیس فان (کم شن شو) و سیمون یام (چاو چین چون) حضور یافته‌اند.

SPL II: A Time for Consequences

محصول: هنگ کنگ، ۲۰۱۵

در حالی که فیلم‌های فرانچایز Ip Man یک داستان منظم و شخصیتی واحد را دنبال می‌کنند، فیلم‌های SPL بیشتر روی تم و پیام‌های داستانی تمرکز دارد و هر قسمت شامل شخصیت‌ها و داستان متفاوتی می‌شود.

 اکشن زمانی برای پیامدها
اکشن زمانی برای پیامدها


فیلم دوم (SPL II: A Time for Consequences) درباره یک مامور مخفی پلیس است که با یک مامور زندان همراه می‌شود تا رییس باند خلافکاری مخوفی را نابود کند. این فیلم صحنه‌های اکشن نفس‌گیری دارد و نکته مثبت آن، دادن فضای تنفسی به مخاطب میان این صحنه‌ها است. تونی جا، وو جینگ، جین ژانگ، سیمون یام و لوئیس کو از جمله هنرپیشگانی هستند که در قسمت دوم SPL حضور داشتند و چینگ پو سوی کارگردان آن بوده.

Blade of the Immortal

محصول: ژاپن، ۲۰۱۷

فیلم «تیغه جاودانه» در حقیقت محصول مشترک ژاپن، بریتانیا و کره جنوبی است که بر اساس یک مجموعه مانگا به همین نام ساخته شده. اگر به دنبال یک اکشن سامورایی ناب و جدید می‌گردید، Blade of the Immortal بدون شک انتخاب مناسبی برای شما است.

فیلم اکشن تیغه جاودانه
فیلم اکشن تیغه جاودانه

Blade of the Immortal داستان یک سامورایی را روایت می‌کند که محکوم به گشتن تمام زمین و دفاع از افراد بی‌گناه است. شخصیت اصلی داستان که به خاطر یک نفرین این کار را انجام می‌دهد در هر فرصت از سرنوشت شوم اما معنادار خود گله می‌کند اما هیچ‌گاه دست از ایستادن در مقابل ظالمان برنمی‌دارد. این فیلم به کارگردانی تاکاشی میکه در سال ۲۰۱۷ به اکران در آمده و شامل بازیگرانی چون هیرواکی سامورا، تاکویا کیمورا، هانا سوگیساکی، سوتا فوکوشی و هایاتو ایچیهارا می‌شود.

 Plan B

محصول: آلمان، ۲۰۱۶

شاید برای هرکسی جالب باشد اما یکی از بهترین فیلم‌های اکشن بین‌المللی متعلق به کشور آلمان است که علی رغم عدم اکران در ایالات متحده، محبوبیت بسیاری دارد. ستارگان اصلی این فیلم قطعا برای شما آشنا نیستند (کمیل کن آیدین، چا لی یون، فانگ جیانگ) اما این سه نفر در بلاک باسترهایی چون جان ویک، اسکای‌فال و هابر و شاو به عنوان بدلکار حضور یافته‌اند.

فیلم اکشن کمدی Plan B 
فیلم اکشن کمدی Plan B

داستان درباره سه دوست جاه‌طلب است که می‌خواهند به دنیای بدلکاران راه یابند. در این میان یک بار شرایط واقعی یک گروگان‌گیری را با تست بدلکاری اشتباه می‌گیرند و ناگهان وارد دنیای مخوف خلافکاران برلین می‌شوند. علاوه بر کمیل کن آیدین، چا لی یون و فانگ جیانگ بازیگرانی چون هایدی مونیماکر، یوجین بواتنگ، جنیفر بیشاف، گادیون بورکهارد و یولیا دیتسه در فیلم سینمایی Plan B حضور داشته‌اند.

 The Raid: Redemption

محصول: اندونزی، ۲۰۱۱

اکثر فیلم‌های اکشن داستان پیچیده و خاصی ندارند و خب شاید همیشه هم نیاز به داستان قدرتمند نباشد – به قول برخی از مخاطبان، بزن جلو جاهای اکشنش! – و فیلم The Raid: Redemption در اوج سادگی، واقعا جذاب است.

فیلم پیچیده و اکشن یورش: رستگاری
فیلم پیچیده و اکشن یورش: رستگاری


داستان فیلم درباره یک گروه پلیس است که باید خود را به بالاترین طبقه یک ساختمان بلند برساند، جایی که رییس و سرکرده خلافکاران حضور دارد. به همین سادگی! این فیلم اکشن با حضور ستارگان سینمای اندونزی مثل ایکو اویس، یایان روهیان، جو تسلیم، دونی آلامشیاه و ری ساهتاپی دارای صحنه‌های مبارزه‌ای و اکشن جانانه‌ای است که واقعا نباید از دست بدهید.

The Villainess

محصول: کره جنوبی، ۲۰۱۷

شاید در مورد قبلی اشاره شد که اکثر فیلم‌های اکشن داستان پیچیده و آنچنانی ندارد اما خب همان‌طور که می‌دانید سینمای کره جنوبی طی چند دهه اخیر پیشرفت شگفت‌آور و فوق العاده‌ای داشته است. فیلم سینمایی The Villainess در این میان توانسته با تلفیق یک فیلم‌نامه باکیفیت و صحنه‌های اکشن کم‌نظیر، اثری منحصر به فرد را خلق کند.

 اکشن رزمی افراد شرور
اکشن رزمی افراد شرور


برخی از منتقدان «جان ویک: چپتر ۳» را با The Villainess که از بسیاری از جهات بی‌راه نیست. کیم اوک‑بین، سونگ جون، شین ها کیون، کیم سئو هیونگ و جو یون‑جی از جمله بازیگران فیلم هستند که توسط جونگ بیونگ-گیل کارگردانی شده است.

 The Night Comes for Us

محصول: اندونزی، ۲۰۱۸

تیمو تیاهانتو از جمله کارگردانان باسابقه و تحسین شده در سینمای بین‌المللی است که چندین سال همگام با کیمو استمبول کار می‌کرد. او با ساخت فیلم‌هایی چون May the Devil Take You، گلوله به سر، Macabre و May the Devil Take You Too توانسته به شهرت زیادی برسد.

فیلم رزمی شب به سراغ ما خواهد آمد
فیلم رزمی شب به سراغ ما خواهد آمد

او طی چند سال مشغول ساخت فیلم‌های ترسناک بود اما پس از جدایی از استمبول وارد ژانر اکشن شد و یک شاهکار به نام The Night Comes for Us را خلق نمود. از نظر داستانی این فیلم اصلا حرف تازه‌ای ندارد و همان ماجرای «محافظت از دختری معصوم!» را روایت می‌کند. با این حال شما چنین روایتی را هیچ‌گاه با رویکرد خشن، پر خون و منحصر به فرد تیمو تیاهانتو تماشا نکرده‌اید. ایکو اویس، جو تسلیم، جولی استل، سانی پانگ و دیان ساستروواردوی از جمله ستارگانی هستند که در فیلم The Night Comes for Us حضور یافته‌اند.

The Raid 2: Berandal

محصول: اندونزی، ۲۰۱۴

گارث اونس با موفقیت فیلم The Raid: Redemption تصمیم گرفت سراغ قسمت دوم هم برود و خب بر خلاف خیلی از دنباله‌ها که توانایی خلق شگفتیِ نسخه اول را ندارند، The Raid 2: Berandal به ما یاد می‌دهد دنباله ساختن واقعا چگونه است.

فیلم رزمی اکشن یورش 2
فیلم رزمی اکشن یورش 2

در قسمت دوم ایکو اویس در نقش همان پلیس The Raid بازمیگردد اما این بار به جای یک ساختمان واحد، او باید برای اهداف ملی و بزرگی بجنگد. در همین راستا او به زندان، مترو، جنگل، کلاب‌های شبانه و کلی لوکیشن هیجان‌انگیز دیگر قدم می‌گذارد. ایکو اویس، جولی استل، یایان روهیان، سسپ عارف رحمان و آریفین پوترا در فیلم The Raid 2: Berandal حضور داشته‌اند که توانسته چندین و چند جایزه معتبر در کشور اندونزی به دست آورد.

فیلم‌هایی که احتمالا لیاقت حضور در لیست را داشتند: 

The Yellow Sea (2010)
Why Don’t You Play in Hell? (2013)
Tokyo Tribe (2014)
No Tears for the Dead (2014)
Ip Man 3 (2015)
Re:Born (2016)
The Brink (2017)
Confidential Assignment (2017)
Jailbreak (2017)
Wolf Warrior 2 (2017)
Master Z: Ip Man Legacy (2018)
Revenger (2018)
The Witch – Part 1: The Subversion (2018)
Furie (2019) 

 

بیشتر بدانید : بهترین فیلم های اکشن و جذاب: از ماتریکس تا جاده خشم

بیشتر بدانید : فیلم های اکشن و هیجان انگیزی که نباید از دست بدهید

بیشتر بدانید : بهترین فیلم های اکشن 2019 + عکس

بیشتر بدانید : فیلم اکشن و کمدی اعجوبه های کونگ فو + عکس

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: vigiato.net