برترین فیلم های سفر به زمان + عکس
 اگر به دنبال تماشای یک فیلم جدید در مورد سفر در زمان هستید، در ادامه این مطلب شما را با برخی از بهترین فیلم های این ژانر آشنا خواهیم کرد

فیلم های جذاب درباره سفر در زمان که شما را عمیقاً به فکر فرو می برند

مفهوم سفر در زمان ذاتاً مفهومی انسانی و به شدت سینمایی است. از این رو منطقی است که این تم را بارها و بارها به اشکال مختلف در دنیای سینما به تصویر بکشیم. با این وجود، در حالی که سفر در زمان در فضایی علمی تخیلی ریشه دارد، فیلم های سفر در زمان در قالب ژانرهای مختلفی به تصویر کشیده شده اند. بدین ترتیب تنها به ماجراجویی ها یا اکشن های علمی تخیلی محدود نبوده و برخی فیلمسازان داستان هایی عاشقانه، درام هایی خانوادگی، کمدیی های خنده دار و حتی تریلرهایی مربوط به قاتل سریالی را در این فضا ترسیم کرده اند. با استفاده از مفهوم سفر در زمان، می توانیم به تفکر در مورد گرفتار شدنمان در گذشته و نگرانی مداوممان در مورد آینده بپردازیم. علاوه بر این، سفر در زمان بسیار خوشایند و لذت بخش است. اگر به دنبال تماشای یک فیلم جدید در مورد سفر در زمان هستید، در ادامه این مطلب شما را با برخی از بهترین فیلم های این ژانر آشنا خواهیم کرد.

بیشتر بدانید : برترین فیلم های علمی تخیلی سفر به زمان + عکس

انیمیشن Your Name

در انیمه Your Name ساخته ماکوتو شینکای، میتسوها و تاکی دو دانش آموز دبیرستانی معمولی هستند که در بخش هایی متفاوت از ژاپن زندگی جداگانه خود را دارند. امایک روز، این دو غریبه جسم شان را با هم تعویض می کنند. Your Name به عنوان یک کمدی کلاسیک تغییر دهنده مفهوم جنسیت شروع می شود، جایی که میتسوها و تاکی مجبور می شوند زندگی روزمره یکدیگر را تجربه کنند، در کلاس رفتارهای عجیب داشته باشند، روابط بین شخصیتی شان دگرگون شود و انتظارات غیرمعمولی از جنسیت را تجربه کنند.

انیمه Your Name
انیمه Your Name

این تغییر جسم به صورت متناوبی و بدون هشدار رخ داده و با گذشت زمان، این دو یاد می گیرند که از طریق پیام های روی کاغذ، در تلفن همراه یا حتی روی پوستشان با هم ارتباط برقرار کنند. سپس Your Name با افشای اینکه این دو نه تنها از شهرهایی متفاوت بلکه از دو دوره زمانی متفاوت هستند، شرایط را پیچیده تر می کند. فیلم Your Name یک انیمه عاشقانه سفر در زمان بسیار باشکوه است که رابطه ای واقعی و هوشمندانه بین دو شخصیت اصلی خود ایجاد می کند.

Palm Springs

Palm Springs مسیری مشابه فیلم Groundhog Day را در پیش می گیرد، در حالی که اندی سمبرگ نقش وارث طبیعی بیل ماری را دارد. در حالی که در یک لوپ زمانی بی پایان گرفتار شده و مجبور شده مراسم عروسی دوستش را بارها و بارها زندگی کند، نایلز مدت هاست امید فرار از زندان شخصی اش را از دست داده است. اما برخلاف فیل در Groundhog Day که از انزوا رنج می برد، نایلز با شخصیت سارا آشنا می شود که وارد لوپ زمانی شده و خود را مانند نایلز در یک زندان زمانی گرفتار می کند.

فیلم پالم اسپرینگز
فیلم پالم اسپرینگز

Palm Springs دو دیدگاه را به نمایش می گذارد: یکی از دیدگاه یک کهنه کار در عرصه لوپ زمان که برای صداها سال زندگی در یک روز خاص را تجربه کرده است و دیدگاه دیگر که مربوط به یک تازه کار این عرصه است که برای اولین بار آن را تجربه می کند. نکته جذاب در مورد Palm Springs این است که به طور کامل به موضوع ویرانگر خستگی و ملالت که نتیجه طبیعی چنین شرایطی است می پردازد. در اینجا لوپ زمانی تنها یک فضا برای یک مشت جوک نیست بلکه یک واقعیت است که در آن استیصال تنها به مدت کوتاهی با یک سری اتفاقات خنده دار فراموش می شود.

فیلم ۱۲ Monkeys

فیلم ۱۲ Monkeys بخشی یک داستان سنتی سفر در زمان است و بخشی دیگر یک تریلر اکشن پساآخرالزمانی. داستان فیلم در دهه ۲۰۳۰ آغاز می شود، بعد از اینکه یک بیماری مرگبار بخش قابل توجهی از بشریت را از بین برده و اکنون جیمز کول با بازی بروس ویلیس در زمان به عقب و به دهه ۹۰ فرستاده می شود تا پیش از شروع این پاندمی ویرانگر، از آغاز شدن آن جلوگیری کند.

فیلم 12 میمون
فیلم 12 میمون

این فیلم که به شکلی هنرمندانه و خلاقانه توسط تری گیلیام به عنوان استاد داستان های علمی تخیلی غیرمتداول ساخته شده، یک برتری دیگر نیز دارد و آن این که یکی از اولین فیلم هایی بود که بازیگر جوان آن زمان، برد پیت، را جدی گرفته و یک نقش فراموش نشدنی به او داد. بازی او در نقش یک شخصیت دیوانه به نام جفری گوینز و رهبر بی ثبات گروه تروریست زیست محیطی موسوم به ارتش ۱۲ میمون یکی از به یادماندنی ترین عناصر کلیت فیلم است.

فیلم کوتاه La Jetée

La Jetée یک فیلم کوتاه فرانسوی به کارگردانی کریس مارکر است که طول آن حدود ۲۸ دقیقه بوده و اکثراً از عکس های ثابت همراه با روایت راوی تشکیل شده است که بسیار تماشایی است. La Jetée داستان مردی را روایت می کند که در یک دنیای آینده پساآخرالزمانی زندانی شده است، جایی که دانشمندان روی خلق روش هایی برای سفر در زمان به منظور ممانعت از فاجعه ای که بشریت را گرفتار کرده کار می کنند. این مرد یک خاطره قوی از دوران کودکی خود در حالی که در یک لنگرگاه ایستاده دارد که در آن شاهد کشته شدن مردی است.

فیلم کوتاه اسکله
فیلم کوتاه اسکله

پنجره رو به گذشته به او امکان می دهد تا شوک روانی و ذهنی سفر در زمان را تاب بیاورد. وقتی با سلامت به گذشته می رود، این مرد با زنی روبرو می شود و در ادامه شیفته او می گردد. با به کار گرفتن سبک عکس ثابت، مارکر اهمیت قابل توجهی به قدرت عکس ها می دهد و در این فیلم عکس ها چنان قوی هستند که بیننده با آن ها یک سفر در زمان را تجربه می کند. مارکر با فیلم خود یک پیام واضح نیز می فرستد: نمی توانید از سرنوشت خود فرار کنید و علیرغم تصحیح هایی که در مورد گذشته و آینده انجام می دهیم نمی توانیم تنها در زمان حال زندگی کنیم.

 Groundhog Day

روز Groundhog Day مصادف با روز دوم فوریه بوده و به باور عموم اگر آفتابى باشد نشانه آن است که از زمستان شش هفته مانده است و اگر ابرى باشد نشانه اوایل بهار است. اما در این فیلم چنین روزی در واقع پس زمینه یک کمدی کلاسیک با موضوع سفر در زمان است. یک هواشناس بداخلاق به نام فیل با بازی بیل ماری، با بی میلی به شهری در پنسیلوانیا سفر می کند تا یک مراسم محلی را پوشش دهد که در آن یک موش خرمای آمریکایی (groundhog) تصمیم گیری می کند که آیا زمستانی طولانی تر خواهیم داشت یا خیر.

فیلم روز گراندهاگ
فیلم روز گراندهاگ

همانند چیزهای دیگر، فیل نسبت به این ماموریت نیز روی خوش نشان نمی دهد و از بابت آن خوشحال نیست. اما وقتی که او مجبور می شود یک روز را بارها و بارها زندگی کند شرایط برایش دشوارتر نیز می شود. Groundhog Day در نشان دادن تغییر احساسات فیل در حالی که با این شرایط جدید کنار می آید فوق العاده عمل می کند: در ابتدا دچار حیرت شده، سپس عصبانی می شود، در ادامه افسرده شده و در نهایت آن را می پذیرد.

The Terminator

وقتی در مورد نیاز خود به سفر در زمان با دوستانتان حرف می زنید شاید سفر به گذشته برای اینکه مادرتان را وسوسه کنید تا باردار شده و شما را به دنیا بیاورد، باعث خنده دوستانتان خواهد شد. اما به مقدار زیادی این همان اتفاقی است که در فیلم The Terminator رخ می دهد. دنیای آینده یک جهنم  آخرالزمانی است که توسط ماشین های شبه انسان مدیریت شده و ترمیناتور به گذشته فرستاده می شود تا سارا اوکانر را بکشد پیش از اینکه پسرش جان را به دنیا بیاورد، کسی که در نهایت به رهبر مبارزه با ماشین ها تبدیل می شود.

ترمیناتور
ترمیناتور

این فیلم یک اثر سینمایی علمی تخیلی و اکشن بسیار هوشمندانه است که با دیگر فیلم های این ژانر تفاوت هایی دارد. فیلم پر از خشونت، سکانس های مبارزه و تنش فراوان برای تزریق آدرنالین به مخاطبان خود است.

The Time Machine

از رمان کلاسیک علمی تخیلی The Time Machine نوشته اچ جی ولز اقتباس های لایو اکشن متعددی صورت گرفته اما بهترین آن ها اثری به کارگردانی جرج پال و بازی راد تیلور است. جرج یک مخترع در آستانه شروع قرن جدید است که سخت برای تکمیل ماشین زمان خود تلاش می کند، اختراع شبیه ماشین بخاری که به او امکان می دهد آینده را ببیند.

فیلم ماشین زمان
فیلم ماشین زمان 

او در جریان سفر خود به زمان های خاصی از قرن بیستم می آید و ویرانی های جنگ اول و دوم جهانی و همچنین ترس همیشه حاضر از حملات هسته ای که در نهایت بشریت را از بین می برد را به چشم می بیند. اما در ادامه او بیهوش شده و هزاران سال به آینده سفر می کند. در این دنیاست که انسان توانسته انفجارهای هسته ای را پشت سر گذاشته و عواقب آن را از بین ببرد در حالی که به دو گونه زیستی تقسیم شده است: انسان های لطیف و گروهی شکارچی. فیلم The Time Machine یک ماجراجویی تعمق برانگیز است که بسیاری از اضطراب های سال ۱۹۶۰، سال ساخت فیلم، و دهه ۱۸۹۰ زمانی که ولز رمان خود را نوشت را به تصویر می کشد.

انیمیشن Mirai

وقتی کان، یک پسربچه لوس که همیشه در کانون توجه قرار داشته، ناگهان با تولد خواهر کوچولویش میرای روبرو می شود، دیگر مانند قبل خوشحال نیست. اما یک روز کان به باغچه خانوادگی می رود و این فرصت را می یابد که با نسخه مسن تر خواهرش روبرو شود و همچنین نسخه کودکی مادرش و جوانی پدر پدربزرگش. این جادوی فیلم Mirai است که یک فضای متافیزیکی جداگانه ایجاد می کند که در آن کان به عنوان کودکی که جهان بینی اش تماماً حول محور خودش می گردد، به تمامی شاخه های متفاوت شجره نامه خانوادگی اش دسترسی پیدا می کند، موضوعی که با نشان دادن نقاط متفاوت زندگی اشخاصی که عزیزانش هستند درکی بهتر از این افراد به او می دهد.

فیلم انیمیشن میرای
فیلم انیمیشن میرای

این تجربه همچنین به کان یادآور می شود که او تنها بخش کوچکی از یک کلیت بزرگ تر است، میراثی که به شکلی بی پایان تا ابد ادامه دارد. اما فیلم Mirai به سراغ تم های فلسفی نیز می رود و با حسی عالی از خوشگذرانی و جذابیت روایت می شود که در آن سفرهای کان ماجراجویی هسند و نه درس هایی خشک و کسل کننده در مورد تاریخچه خانوادگی.

Bill and Ted’s Excellent Adventure

سخت است که به زوجی بامزه تر و مسخره تر از بیل اس پرستون و تد لوگان در فیلم Bill and Ted’s Excellent Adventure اشاره کرد که نقش این دو را به ترتیب الکس وینتر و کیانو ریوز بازی می کنند. آن ها در آستانه مردود شدن در امتحان در تاریخ دبیرستان خود قرار دارند که خبر بسیاری بدی برای آینده است زیرا بیل و تد در نهایت باید با همراهی هم ترانه ای بنویسند که در نهایت به ایجاد یک جامعه آرمانشهری آرام برای بشریت منتهی می شود.

Bill-and-Teds-Excellent-Adventure.jpg
فیلم ماجراجویی بسیار عالی بیل و تد

از این رو شخصیت روفوس دست به کار شده و یک ماشین زمان در قالب یک باجه تلفن همگانی در اختیرا آن ها قرار می دهد تا این دو بتوانند به گذشته سفر کرده و ارائه درس تاریخ خود را تکمیل کنند. اتفاقاتی که در ادامه رخ می دهد یک سری ماجراجویی های خنده دار و دیوانه کننده در زمان است.

Back to the Future

فیلم Back to the Future استاندارد طلایی فیلم های سفر در زمان است. وقتی مارتی با کمک ماشین زمان دوستش دکتر براون به سال ۱۹۵۵ باز می گردد، او باید تلاش کند بدون کمترین میزان خرابکاری و دستکاری در اتفاقات، به زمان حاضر بازگردد، تلاشی که با رویارویی مارتی با مادرش بسیار دشوارتر از قبل می شود، موضوعی که کلیت وجود او را تهدید می کند.

فیلم بازگشت به آینده
فیلم بازگشت به آینده

دینامیک بین مارتی و دکتر براون شاید جذاب ترین جنبه این فیلم چه در زمان حاضر و چه گذشته است. کلیت فیلم نیز بسیار جمع و جور و دقیق نوشته شده و به شکلی استادانه به تصویر کشیده شده است و به همین دلیل سخت بتوان سخنی در مخالفت با فیلم گفت و از آن نقطه ضعفی بزرگ پیدا کرد. بدین ترتیب می توان گفت که Back to the Future و دنباله آن از بهترین و استانداردترین فیلم های تاریخ سینما با موضوع سفر در زمان هستند.

از دیگر فیلم هایی با موضوع سفر در زمان که می توانستند در این فهرست جای بگیرند می توان به فیلم های زیر اشاره کرد:

  • About Time

  • Back to the Future Part II

  • Time After Time

  • Somewhere in Time

  • Peggy Sue Got Married

  • Meet the Robinsons

  • The Map of Tiny Perfect Things

  • Back to the Future Part III

  • Kate & Leopold

  • Edge of Tomorrow

  • When We First Met 

 

بیشتر بدانید : معرفی 10 فیلم با بیشترین حد رویاپردازی + عکس

بیشتر بدانید : برترین فیلم های ترسناک فضایی برای تجربه سفر مهیج به فضا + عکس

بیشتر بدانید : فیلم های گیج کننده ای که دیدن آن ها باعث می شود به سلامت عقلی و روانی خود شک کنید + تصاویر

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: rooziato.com