جنجالی ترین فیلم های مذهبی تاریخ سینما + عکس
 در این گزارش نگاهی به جنجالی‌ ترین فیلم‌ هایی که درباره مذاهب مختلف ساخته‌ شده است خواهیم داشت. با ما همراه باشید

فیلم های جنجال آفرین با موضوع مذهب  

ساخت فیلم‌های مذهبی در همه جای دنیا سخت و پر از چالش است چرا که اندکی لغزش می‌تواند آن را از دایره انصاف خارج کند. در این سال‌ها آثار زیادی با محوریت ادیان مختلف ساخته‌شده که مخالفان و موافقان خاص خود را دارد اما بسیاری از آن‌ها تا حدی جنجالی شد که با گذشت سالیان طولانی میان پیروان مذاهب گوناگون منفور گشت و دامنه جنجال‌ هایش به مشکلات میان تفکرات مختلف دامن زد. در ادامه نگاهی داشته به جنجالی‌ترین فیلم‌هایی که درباره مذاهب مختلف ساخته‌شده است.

توجه: با احترام قلبی به تمام ادیان الهی؛ ارائه این فهرست به معنی تصدیق و تائید محتوای فیلم‌ها نیست بلکه صرفا اشاره‌ای به آثاری است که جنجال آفرین شدند.

مصائب مسیح (The Passion of the Christ 2004)

مصائب مسیح یکی از پرفروش‌ ترین و درعین‌حال جنجالی‌ ترین فیلم‌های مذهبی تمام دوران است. «مل گیبسون» در این فیلم آخرین روز زندگی مسیح را روایت می‌کند اما چرا تا این حد جنجالی است؟

فیلم مصائب مسیح
فیلم مصائب مسیح

ماجرا ازاین‌قرار است که رهبران یهودی در مصلوب شدن مسیح مقصر نشان داده می‌شوند و به همین دلیل محتوای آن ضد یهودی تلقی می‌شود. این جنجال نظر کلیساها را به خود جلب کرد و فیلم را برای نمایش در محله‌ها خریداری شد. مصائب مسیح در مجموع بیش از 612 میلیون دلار فروش داشت و از آنسو یهودیان را بسیار ناراحت و خشمگین کرد.

آب (Water 2005)

«دیپا مهتا» فیلم‌ساز هندی- کانادایی پیش‌تر با ساخت فیلم جنجالی آتش (Fire) مورد هجمه هندوهای افراطی قرار گرفته بود اما فیلم بعدی‌اش آب (Water)، نه‌تنها آب روی آتش نبود بلکه خشم افراطی‌ ها را شعله‌ ورتر کرد. ماجرا در اواخر دهه 30 میلادی می‌گذرد و سرنوشت زنان بیوه هندی و مصائبی است که تحت عنوان بنیادگرایی هندوها متحمل شدند.

در سال 2000 و یک روز پیش از آغاز فیلم‌برداری آب به‌عنوان یکی از جنجالی‌ترین فیلم‌های مذهبی، هزاران نفر در محل فیلم‌برداری تجمع اعتراضی شکل دادند و بخشی از لوکیشن را به آتش کشیدند. ماجرا تا جایی بالا گرفت که یک فعال مذهبی برای توقف تولید این فیلم خودکشی کرد!

«دیپا مهتا» پس از این جنجال‌ها هند را ترک و سه سال بعد در سریلانکا فیلم‌برداری را با اسم جعلی و عوامل جدید آغاز کرد. آب نامزد دریافت اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی‌زبان در سال 2007 شد.

بی‌گناهی مسلمانان (Innocence of Muslims 2012)

بی‌گناهی مسلمانان در سال 2012 ساخته شد و هیچ‌گاه نسخه کاملی از آن به نمایش درنیامد اما نمایش نسخه 14 دقیقه‌ای آن در یوتیوب کافی بود تا خشم مسلمانان در سراسر دنیا برانگیخته شود. در بخش ابتدایی این فیلم موهن به رفتارهای خشونت‌ بار و غیرانسانی دسته‌ای از مسلمانان اشاره می‌شود اما آنچه فیلم را تا این حد نزد مسلمانان منفور کرده، نمایش توهین‌آمیز، مضحک و غیرواقعی بخش‌هایی از زندگی پیامبر است. فارغ از موضوع فیلم کیفیت ساخت بی‌گناهی مسلمانان به‌ اندازه‌ای بد است که از آماتور ترین فیلم‌ ها چندین پله پایین‌ تر قرار می‌گیرد.

اما بشنوید از واکنش‌ها و جنجال‌های این فیلم که در همان زمان توسط خبرگزاری‌های داخلی نظیر خبرآنلاین نیز پوشش خبری داده شد. اعتراضات تجمعی در بنغازی منجر به کشته شدن 4 آمریکایی شد و نهایتاً این اعتراضات در سراسر دنیا بیش از 50 کشته و صدها زخمی بر جای گذاشت، وزیرمختار پاکستان برای قتل نویسنده و کارگردان فیلم جایزه تعیین کرد، گوگل فیلم را موقتاً از یوتیوب حذف کرد و بازیگران به تغییر دیالوگ‌ها اعتراض کردند. همچنین باراک اوباما رئیس‌جمهور وقت آمریکا نسبت به این فیلم واکنش نشان داد و هرگونه ارتباط میان آمریکا و فیلم را رد و بی‌گناهی مسلمانان را علاوه بر توهین به اسلام توهین به آمریکا نیز دانست.

لازم به ذکر است که رهبری کشورمان نیز در زمان انتشار فیلم در بیانیه‌ای نسبت به آن به شدت واکنش نشان دادند.

آخرین وسوسه مسیح (The Last Temptation of Christ 1988)

آخرین وسوسه مسیح بی‌شک یکی از جنجالی‌ترین فیلم‌های «مارتین اسکورسیزی» است که با اقتباس از رمانی به همین نام اثر «نیکوس کازانتزاکیس» ساخته‌شده است. این فیلم به علت نمایش عیسی مسیح به‌عنوان انسانی عادی و فانی مورد انتقادات بسیاری قرار گرفت. یکی از سکانس‌ های فیلم با بازی «ویلم دفو» و «باربارا هرشی» به‌ شدت جنجال به پا کرد.

آخرین وسوسه مسیح
آخرین وسوسه مسیح

نمایش آخرین وسوسه مسیح با گذشت سال‌ها هنوز هم در کشورهایی مثل سنگاپور، آفریقای جنوبی و فیلیپین ممنوع است و کتاب این اثر نیز در بسیاری از کشورها ممنوع است.

جن‌ گیر (The Exorcist 1973)

جن‌گیر علاوه بر اینکه یکی از بهترین آثار ترسناک تمام دوران است از جمله جنجالی‌ترین فیلم‌های مذهبی نیز به‌حساب می‌آید. در سال 1973 و پس از ساخت فیلم، جنجال‌ها از جانب گروهی از مسیحیان بالا گرفت. «بیلی گراهام» یکی از معروف‌ ترین کشیش‌ های آن دوران اعلام کرد شیطان در تک‌ تک لحظات این فیلم رسوخ کرده. بسیاری از عوامل جن‌ گیر معتقدند این فیلم نفرین‌ شده است. همچنین نمایش آشکار بعضی از صحنه‌ های جنسی بسیاری از گروه‌ های مذهبی را به‌شدت آزرده‌ خاطر کرد.

فیلم جن گیر
فیلم جن گیر

شایان ذکر است جن‌گیر بیش از 441 میلیون دلار در سراسر دنیا فروش داشت.

تسلیم (Submission 2004)

تسلیم فیلم کوتاه ده‌دقیقه‌ای است که توسط فیلم‌ساز هلندی «تئو ونگوگ» و به نویسندگی «ایان هیرسی علی» ساخته‌شده است. نمایش این فیلم اعتراضات مسلمانان بسیاری را در سراسر دنیا به همراه داشت که علت آن نگاه غیرمنصفانه و توهین‌آمیز به جایگاه زنان در اسلام است. ونگوگ بعدها ترور شد.

فیلم با بهره گیری از کلیشه های فرمی (تکنیک های نخ نما شده ویدئو کلیپی) و روایی (تکنیک فلاش بک) می خواهد واکنش دلخواه سازندگان را در بیننده ایجاد کرده و با پوشاندن ضعف های استدلالی فیلم، بیننده های احساساتی را به پذیرش نظرگاه فیلم متقاعد کند.

رمز داوینچی (The Da Vinci Code 2006)

رمز داوینچی به‌عنوان یکی از پرفروش‌ ترین فیلم‌های سال 2006 بیش از 787 میلیون دلار در سراسر دنیا فروش داشت و بر اساس رمان کارآگاهی «دن براون» ساخته‌ شده است.  جنجال‌ های این فیلم از جایی شروع شد که کلیسای کاتولیک آن را تحریم کرد و فیلم‌ برداری در بعضی از اماکن مقدس انجام نشد. داستان درباره جام مقدس، ماجرای ازدواج عیسی مسیح و مریم مجدلیه و فرزند پنهانی‌ شان است.

راز داوینچی
راز داوینچی

به باور بسیاری از مسیحیان رمز داوینچی تحریف واضح تاریخ و دین است؛ به همین دلیل نمایش یکی از جنجالی‌ترین فیلم‌های مذهبی در بعضی از کشورها از جمله آمریکا و یونان با اعتراض همراه بود و در هند و مانیل نیز ممنوع اعلام شد.

آوردگاه زمین (Battlefield Earth 2000)

فرقه ساینتولوژی بر پایه آموزه‌های «رون هابارد» بنا شده است و در سراسر دنیا مخالفین سرسختی دارد. پیش از اینکه «پل تامس اندرسون» فیلم استاد (The Master) را بر پایه اعتقادات این فرقه بسازد، آوردگاه زمین بر اساس یکی از کتاب‌های اصلی «رون هابارد» ساخته شد. ازآنجایی‌که استودیو حاضر به حمایت از این فیلم نبود، «جان تراولتا» بازیگر اصلی مقدار زیادی از سرمایه‌اش را صرف ساخت آن کرد.

آوردگاه زمین طبیعتاً پس از نمایش با واکنش شدید مسیحیان روبه‌رو شد اما از این‌ها گذشته کیفیت فیلم به حدی بد بود که کم‌تر از 30 میلیون دلار در سراسر دنیا فروش داشت و تمشک طلایی را برای تراولتا به ارمغان آورد.

 

بیشتر بدانید : فیلم های جنجال برانگیزی که سانسور و ممنوع شدند! + علت ممنوعیت

بیشتر بدانید : قبل از دیدن بسوزان: 10 فیلم ممنوع معروف تاریخ سینما!


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: vigiato.net