بهترین فیلم ها درباره آزادی که باید ببینید
اگر به دنبال تماشای فیلم هایی درباره آزادی هستید، دیگر نگران نباشید. ما فهرستی از بهترین فیلم‌ ها در مورد آزادی را گردآوری کرده‌ایم. شما می‌توانید این فیلم‌ها را ببینید و از آنها الهام بگیرید

فیلم های برتر تاریخ در مورد آزادی

آزادی نعمتی است که بسیاری از ما آن را بدیهی می‌دانیم. با این حال، فیلم‌های مربوط به آزادی و رهایی همیشه وجود دارند تا به ما یادآوری کنند که آزادی چقدر حیاتی است. ما می‌توانیم درس‌های زیادی از زندگی پیرامون فیلم‌های مربوط به آزادی بیاموزیم. بنابراین امروز قصد داریم در مورد چنین فیلم‌هایی صحبت کنیم. فیلم‌های مربوط به آزادی می‌توانند الهام‌ بخش یا کاملاً وحشتناک باشند. این فیلم‌ها اغلب صفحه‌ای از کتاب‌های تاریخ را برمی‌دارند یا بر احساس آزادی فردی یک شخص تمرکز می‌کنند. گاهی اوقات فیلمسازان سعی می‌کنند این موضوع را در فضایی استعاری بررسی کنند.

دکتر ژیواگو Dr. Zhivago | 1965

شاهکار دیوید لین و یکی از بزرگترین داستان‌های عاشقانه‌ای که در تاریخ سینما به تصویر کشیده شده است، «دکتر ژیواگو» یک فیلم جنگی عاشقانه و حماسی است. داستان عشق دکتر یوری ژیواگو با بازی عمر شریف و لارا آنتی‌پووا با بازی جولی کریستی بین سال‌های آشفتگی سیاسی در روسیه اتفاق می‌افتد و در سراسر انقلاب فوریه، جنگ داخلی روسیه و جنگ جهانی اول را در بر می‌گیرد. در حالی که این دو عاشق دلباخته در این هیاهو یکدیگر را ملاقات می‌کنند، اما دست روزگار این دو از هم جدا می‌کند و پس از سال‌ها دوباره همدیگر را ملاقات می‌کنند. فیلمساز با پویایی‌های سیاسی همیشه در حال تغییر جنگ که روسیه را آزار می‌دهد، بازی غم انگیزی با ایده آزادی و جدایی انجام می‌دهد که در اوج سیاهی، همچنان جذاب است.

شهر گمشده The Lost City | 2005

شهر گمشده یک فیلم درام عاشقانه است. در این فیلم، زندگی یک مالک ثروتمند و و خانواده‌اش در هاوانا به خاطر آشفتگی‌های اجتماعی-سیاسی خشونت‌آمیز ناشی از گذار از دیکتاتوری باتیستا به قیام مارکسیستی فیدل کاسترو در کوبا در دهه 1950 متلاشی می‌شود. فیلم شهر گمشده به کارگردانی اندی گارسیا ساخته شده است؛ و نکته جالب پیرامون فیلم آن است که تولید این اثر 16 سال تمام طول کشیده است. این فیلم به فرهنگ کوبا و تلاش مردم آن در طول یگ قیام برای آزادی ادای احترام می‌کند. اگرچه ممکن است فیلم کامل نباشد، اما روی موضوع جالبی تمرکز دارد. علاوه بر این، فیلم از نظر بصری دلپذیر به نظر می‌رسد و بازی‌های تیم بازیگری نیز بسیار خوب هستند. موضوع آزادی در خط داستانی فیلم کاملاً آشکار است و پایان بسیار امیدوارکننده‌ای دارد.

قانون شکنان Outlaws | 2012

قانون شکنان یا یاغی‌ها یک فیلم تاریخی وسترن است. این فیلم روایت واقعی جنگ کریستروس در دهه 1920 کشور مکزیک را روایت می‌کند. این شورش در پاسخ به فرمان اجرایی رئیس جمهور مکزیک پلوتارکو الیاس کالس برای اجرای دقیق ماده 130 قانون اساسی آن کشور که به قانون کالس معروف است، انجام شد. کالس به دنبال حذف قدرت کلیسای کاتولیک در مکزیک، سازمان‌های وابسته به آن و سرکوب دینداری مردم بود. این فیلم نیز حول محور گروهی پرشور از مردان و زنان می‌چرخد که تصمیم می‌گیرند همه چیز را برای خانواده، ایمان و وطن خود فدا کنند.

اندی گارسیا، اسکار آیزاک و کاتالینا مورنو در نقش‌های اصلی این فیلم بازی می‌کنند. این فیلم اتفاقات زیادی درون خود دارد. اکشن خوب، شخصیت‌های جالب و روایتی قوی از لحاظ احساسی. این فیلم به صورت کلی مبارزات مربوط به این دوره تارخی در مکزیک را به تصویر می‌کشد. یاغی‌ها یکی از مهم ترین و قابل تامل ترین فیلم‌ها پیرامون ایده آزادی است که همه باید آن را ببینند و درباره آن بحث کنند.

اتاق Room | 2015

اتاق یک فیلم هیجان انگیز به کارگردانی لنی آبراهامسون است. این فیلم حول محور جوی و پسر کوچکش جک می‌چرخد که موفق می‌شوند از اسارت فرار کنند. آنها پس از سالها گروگانگیری در یک آلونک ایزوله، آزادی خود را پس می‌گیرند. با این حال، اکنون آنها باید با چالش‌های بزرگتری روبرو شوند. نیمه اول این فیلم واقعاً غم انگیز و غیر قابل بخشش به نظر می‌رسد. علاوه بر آن، این واقعیت که این فیلم از رویدادهای واقعی الهام گرفته شده است، آن را سخت‌تر می‌کند. داستان سرایی روی موضوع آزادی و رهایی است و کارگردان رویکرد حساسی نسبت به موضوع در پیش گرفته است.

فضای این فیلم در نیمه اول کاملاً با داستان مطابقت دارد. شما در واقع در آن اتاق کوچک محدود احساس کلاستروفوبیک یا تنگنا هراسی می‌کنید. اتاق درباره آزادی یک فرد است. این یک داستان الهام بخش و در عین حال ویرانگر از عشق و فداکاری مادرانه است. این فیلم نشان می‌دهد که وقتی انسان‌ها توسط قدرت و شهوت فاسد شده‌اند، تا کجا می‌توانند پیش بروند. در کل این فیلم، اثر بسیار تاثیرگذار و قدرتمندی است.

تقاطع بووانی Bhowani Junction | 1956

فیلم Bhowani Junction یا تقاطع بووانی یک اثر عاشقانه تاریخی است. داستان این فیلم در بحبوحه خروج بریتانیا از هند تنظیم شده است. قصه فیلم حول محور یک دختر انگلیسی-هندی می‌گذرد که شاهد تغییر چهره سیاسی هند است و او در این بین با ترس از دست دادن هویت خود دست و پنجه نرم می‌کند. فیلم‌های متعددی در پس زمینه استقلال و تقسیم هند ساخته شده است. با این حال، Bhowani Junction یک نمای کلی منحصر به فرد از کل موضوع را از نگاه انگلیسی-هندی‌ها ارائه می‌دهد. آنها توسط هر دو طرف جامعه طرد شده و با بحران هویت مواجه بودند. این فیلم به عنوان داستان عاشقانه شعله‌ور در پس زمینه آشوب و شورش! تعریف شده است. و به طور کلی، این یک اثر درخشان از سینما و یک درام هوشمندانه و روشنگر است.

نقطه فروپاشی Point Break | 1991

فیلم Point Break یک اثر اکشن هیجان انگیز است. در این فیلم، جانی یوتا، مامور اف بی آی، به گروهی از موج سواران که درگیر یک سری سرقت از بانک هستند، نفوذ می‌کند. وقتی او با رهبر گروه، بودی، دوست می‌شود، اوضاع پیچیده‌تر از یک ماجرای عادی به جلو پیش می‌رود. روی کاغذ، از یک فیلم اکشن مانند Point Break انتظار لحظات قدرتمند احساسی ندارید. با این حال، این فیلم به زیبایی توانسته است پیام آزادی را منتقل کند. این اثر نشان می‌دهد که چگونه آزادی با بهایی همراه است که ارزش پرداخت را دارد. جدا از این، فیلم بسیار خوش ساختی است. بازی‌ها بسیار خوب است و سکانس‌های اکشن شگفت‌انگیز هستند. تماشای آن بسیار سرگرم‌کننده است و شاید در مورد بازسازی این فیلم نیز شنیده باشید اما بازسازی به هیچ وجه به نسخه اصلی نزدیک هم نیست.

 میهن پرست The Patriot | 2000

میهن پرست یک فیلم اکشن تاریخی است. داستان فیلم حول محور یک کشاورز به نام بنجامین مارتین می‌چرخد. هنگامی که یک افسر ظالم بریتانیایی پسرش را می‌کشد، مارتین مجبور می‌شود در جریان انقلاب آمریکا، شبه نظامیان استعماری را سازماندهی کند. این دقیق ترین فیلم تاریخی نیست. اما از نظر فیلمسازی هم اثر ناتوانی نیست. بدر نتیجه این فیلم یکی از بهترین فیلم‌ها با مضمون آزادی است. این اثر یک پیام مرکزی قوی دارد و کل فیلم به زیبایی حول آن می‌چرخد. فراموش نکنید شما هرگز نباید به خاطر دقت تاریخی یا دیالوگ‌های تامل برانگیز The Patriot را تماشا کنید. این فیلم را با توجه به حس وطن پرستی موجود در یک شخص است که باید تماشا کنید. علاوه بر این، فیلم میهن پرست فیلمبرداری عالی و سکانس‌های اکشن درخشانی دارد.

 اسپارتاکوس Spartacus | 1960

اسپارتاکوس، به عنوان یک برده، از آموزش شدید گلادیاتورها جان سالم به در می‌برد و شورش خشونت آمیزی را علیه پادشاهی فاسد روم ترتیب می‌دهد. با این حال، کراسوس جاه طلب با از بین بردن این شورش به دنبال قدرت طلبی بیشتر است. افسانه اسپارتاکوس یکی از اولین داستان‌ها در مورد شورش علیه نیروهای شیطانی است. این صرفاً داستان وفاداری به مردم و وفاداری به هدف است. این داستان به ما نشان می‌دهد که میل انسان برای آزادی و کنترل بر سرنوشت خود بی زمان و مرتبط به هر مکانی است.

شاید به گفته خیلی از کارشناسان سینمایی، اسپارتاکوس بیشتر یک فیلم جریان اصلی به کارگردانی استنلی کوبریک است. اما این فیلم بسیار زیبا تولید و روایت شده است و یک حماسه جذاب در دل خود دارد. این فیلم نماهای ماندگار زیادی دارد و بخش مهمی از تاریخ سینمای هالیوود است. حتی پس از گذشت چندین سال، اسپارتاکوس کماکان به عنوان معیاری برای حماسه‌های تاریخی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 رقصنده با گرگ ها Dances With Wolves | 1991

رقصنده با گرگ‌ها یک فیلم درام وسترن است که حول محور ستوان جان دانبار می‌چرخد که به یک ایستگاه دوردست در جنگ داخلی آمریکا اعزام می‌شود. او در طول این داستان با گرگ‌ها و بومیان آمریکا دوست می‌شود و خود را به یک طرد شده نظامی غیرقابل تحمل تبدیل می‌کند. کوین کاستنر شایسته همه ستایش‌هایی است که در طول این سال‌ها برای این فیلم دریافت می‌کند. بدون شک Dance With Wolves یکی از مهم ترین فیلم‌های تاریخ هالیوود است. چرا که موضوع بومیان آمریکا همیشه مدفون است و هرگز به آن توجه کافی نشده است. این فیلم دقیقا همین کار را می‌کند.

این فیلم یک جنبه نادیده گرفته شده از تاریخ را نشان می‌دهد و به وضوح یک پروژه پرشور برای کاستنر است که ریسک‌های زیادی را با آن انجام داد. فیلم Dance With Wolves نه تنها یکی از بهترین فیلم‌ها با موضوع آزادی است، بلکه یکی از تاثیرگذارترین فیلم‌های این لیست نیز هست. من به شدت تماشای این اثر را توصیه می‌کنم.

 وی مثل وندتا V for Vendetta | 2005

فیلم V for Vendetta یک اثر اکشن علمی تخیلی و درام است. داستان در بریتانیای دیکتاتوری و در زمان آینده رخ می‌دهد، مبارز آزادی که فقط با نام v شناخته می‌شود از ابزارهای شِبه تروریستی برای مبارزه با جامعه سرکوبگر استفاده می‌کند. و در این بین شخصیت ایوی نیز در تلاش برای بی ثبات کردن رژیم به او کمک می‌کند. این فیلم از رمان گرافیکی آلن مور اقتباس شده است. به طور کلی هم فیلم و هم رمان گرافیکی آن به ما نگاهی به دنیای زشت دیستوپیایی در آینده می‌دهند.

با این حال، این جهان به زودی توسط یک قهرمان مخفی که مردم را برای مبارزه برای آزادی خود تحریک می‌کند، دچار یک دگرگونی بزرگ می‌شود. اجراها، فیلمبرداری، کیفیت بصری و داستان کلی این فیلم همگی عالی هستند. علاوه بر آن، این فیلم نه تنها یکی از بهترین آثار درباره آزادی است، بلکه یکی از بهترین فیلم‌های کمیک‌بوکی تاریخ است.

تلما و لوئیز Thelma and Louise | 1991

تلما و لوئیز یک فیلم درام جنایی و ماجرایی است. در این فیلم، دو دوست وارد یک ماجراجویی می‌شوند، اما به سرعت این ماجراجویی به فراری ترسناک از تعقیب پلیس تبدیل می‌شود، زیرا این دو زن به خاطر جنایاتی که مرتکب شده‌اند فرار می‌کنند. این فیلم به موضوع آزادی از نگاه زنان می‌پردازد. و کارگردان ریدلی اسکات با دقت به این موضوع حساس رسیدگی می‌کند. حتی این فیلم هنگام اکران با سر و صدای زیادی روبرو شد اما در طول سال‌ها به یک فیلم کلاسیک کالت تبدیل شد. در کل این فیلم بسیار قدرتمند و در عین حال سرگرم‌کننده است. تلما و لوئیز دارای بازی‌های درخشان توسط همه گروه بازیگران است. در این میان جینا دیویس و سوزان ساراندون در نقش‌های خود فوق العاده هستند. بنابراین، به این فیلم نگاه ویژه کنید.

 آمیستاد Amistad | 1997

آمیستاد یک فیلم زندگینامه‌ ای درام است. این فیلم داستان واقعی جوزف سینکو را روایت می‌کند که شورشی را در کشتی برده‌ای که از کوبا به ایالات متحده سفر می‌کرد رهبری کرده و تلاش می‌کند همراهانش را به خانه بازگرداند. با این حال، همه چیز به طرز غم انگیزی اشتباه پیش می‌رود. این فیلم به بسیاری از سوالات در مورد آزادی پاسخ می‌دهد. آزادی چیست؟ چگونه می‌توان تشخیص داد که چه کسی آزاد است؟ تلاش جمعی بسیاری از مردان به رهبری سینکو برای دستیابی به آزادی اما با هزینه سنگین انجام شد. این فیلم واقعا قدرتمند است و شما را به شدت شوکه خواهد کرد. بدون تردید این اثر نیز یکی از بهترین فیلم‌های استیون اسپیلبرگ است. علاوه بر این، کل سکانس دادگاه در آنبسیار قدرتمند و درخشان است. اگر به دنبال تماشای فیلم‌هایی در مورد آزادی هستید، آمیستاد باید یکی از انتخاب‌های شما باشد.

 دیوانه از قفس پرید One Flew Over The Cuckoo’s Nest | 1975

دیوانه از قفس پرید یک فیلم درام است. این فیلم درباره جنایتکاری است که ادعای جنون می‌کند و به یک مرکز روانی فرستاده می‌شود. با این حال، در اینجا او علیه پرستار سخت‌گیر آن مکان شورش می‌کند و زندانیان وحشت زده را پیرامون یک هدف جمع می‌کند. این فیلم در به تصویر کشیدن اهمیت آزادی در برابر ظلم کاملاً استعاری است. در واقع فیلم نشان می‌دهد که چگونه یک فرد می‌تواند آتش طغیان علیه ظلم را برافروزد. این اثر نشان می‌دهد که ممکن است نتوانید از درختی که کاشته‌اید لذت ببرید، اما می‌توانید انتظار داشته باشید که آن درخت برای نسل‌های آینده مفید باشد. دیوانه از قفس پرید فیلمی درخشان است. این اثر دارای برخی از نمادین ترین شخصیت‌ها در تاریخ سینما است. علاوه بر این، این همان فیلمی است که جک نیکلسون را به شخصیت امروزی‌اش تبدیل کرد.

 انقلاب فرانسه The French Revolution | 1989

یکی از مهمترین رویدادهای تاریخ تمدن بشری، انقلاب کبیر فرانسه است. این فیلم تصویری زیبا از وقایع این انقلاب است. علاوه بر این، فیلم نسخه‌ای خنثی از طرف‌های درگیر در انقلاب را به تصویر می‌کشد و در نتیجه به آن رنگی واقع‌بینانه می‌بخشد، بدون اینکه بیش از حد دراماتیک باشد. بنابراین، این اثر قطعا یکی از دقیق ترین فیلم‌های مربوط به آزادی است.

 به سوی طبیعت وحشی Into The Wild | 2007

فیلم Into The Wild اثری بیوگرافیک است. داستان حول محور کریستوفر مک کندلس می‌چرخد که تصمیم می‌گیرد همه چیز را رها کند و در سراسر آمریکا سفر کند. او در طول ماجراجویی خود، برخوردهای متعددی را تجربه می‌کند که او را به عنوان یک شخص آزاد و رها شکل می‌دهد. بنابراین، این نه تنها یک فیلم در مورد آزادی است، بلکه یک فیلم در مورد خودشناسی و ارتباط مجدد شخصی است. این آسان نیست که زندگی کاملاً مستقر خود را برای سفری برای کشف خود رها کنید. اما کریستوفر این کار را انجام می‌دهد. در مجموع Into The Wild فیلمی باشکوه است. چندین سکانس در این فیلم وجود دارد که هرگز فراموش نخواهید کرد، مخصوصا سکانس پایانی. این فیلم شما را به سفری برای کشف خود می‌برد. همچنین می‌تواند به بحث‌های مختلف فلسفی منجر شود.

 گلادیاتور Gladiator | 2000

یکی از بهترین و پر نقل قول‌‌ ترین فیلم‌‌ها درباره آزادی، بدون تردید گلادیاتور است که داستان یک ژنرال سابق رومی را روایت می‌کند که تصمیم می‌گیرد از امپراتور فاسدی که خانواده‌اش را کشته و او را به بردگی فرستاده، انتقام بگیرد. این درام تاریخی عالی به کارگردانی ریدلی اسکات دوست داشتنی، با راسل کرو و واکین فینیکس در نقش‌های اصلی، تمام جزئیات مبارزات در صحنه یک نبرد برای آزادی را به ما می‌دهد. و در این میان تفاوت‌های بین برده‌ها و صاحبان آنها و تمام ظلم و ستم این مردان را به طرز درخشانی به تصویر می‌کشد. بنابراین، اگر می‌خواهید اثری پیرامون آزادی و افتخار را مثال بزنید، هیچگاه گلادیاتور را فراموش نکنید.

 دست نیافتنی ها The Intouchables | 2012

مدخل بعدی در فهرست فیلم‌های ما درباره آزادی، یک فیلم فرانسوی با عنوان The Intouchables است. داستان درباره نجیب زاده‌ای می‌گذرد که پس از اینکه به دلیل تصادف با پاراگلایدر دچار فلج شدن می‌شود، پسر جوانی را به خدمت می‌گیرد تا مراقب او باشد. این فیلم بر این نکته تمرکز دارد که چگونه محدودیت‌های شما فقط توسط خودتان تعریف می‌شود. در حقیقت، به جز بی انگیزگی، هیچ چیز نمی‌تواند شما را از رسیدن به هدفتان باز دارد. آزادی یک حالت ذهنی است و هنگامی که به آن دست یابید به ارتفاعات جدیدی خواهید رسید. این اثر سینمایی فیلمی قابل تامل است. دیالوگ‌های بسیار زیبایی دارد، و طنز و درام کاملاً متعادل را به نمایش می‌گذارد. در ضمن بازیگری هم خیلی خوبه و این فیلم رو به شدت توصیه می‌کنم.

 دوازده سال بردگی 12Years A Slave | 2012

دوازده سال بردگی یک فیلم درام بیوگرافیک است. این داستان واقعی سولومون نورثاپ، یک مرد سیاه پوست آزاد از شمال نیویورک است که ربوده شده و به عنوان برده به حراج گذاشته می‌شود. این اثر یکی از غم انگیزترین فیلم‌ها پیرامون آزادی است. این فیلم همچنین مبارزه آمریکایی‌های آفریقایی تبار و چگونگی له شدن آنها در زیر ظلم را به تصویر می‌کشد. در نتیجه این اثر یک ادای احترام به مبارزه سولومون نورثاپ برای آزادی است. فیلمی پر از بازی شگفت انگیز، فیلمبرداری زیبا و داستانی دلخراش. اگر از طرفداران تاریخ هستید، تماشای این فیلم را به شدت توصیه می‌کنم. با این حال، تماشای این فیلم ممکن است کمی سخت باشد.

شجاع دل Braveheart | 1995

شجاع‌ دل ورودی بعدی فهرست فیلم‌های ما درباره آزادی است. این فیلم زندگی قهرمان اسکاتلندی ویلیام والاس را به تصویر می‌کشد که او هموطنان خود را در شورش علیه پادشاه ادوارد اول برای پایان دادن به ظلم رهبری می‌کند. این فیلم بر روی یک قهرمان واقعی اسکاتلندی به نام ویلیام والاس تمرکز دارد. این نشان دهنده مبارزه مردم اسکاتلند برای آزادی خود است. اما به خاطر دقت تاریخی این فیلم را تماشا نکنید وگرنه ناامید خواهید شد. شجاع‌دل یک فیلم کاملاً معروف است. مل گیبسون در نقش اصلی آن بازی می‌کند و این یکی از ارزشمندترین بازی‌های اوست. این فیلم همچنین دارای یکی از بهترین سکانس‌های جنگی در قالب نبرد استرلینگ است.

رستگاری در شاوشنگ The Shawshank Redemption | 1994

رستگاری در شاوشنک یک فیلم درام هیجان انگیز است. در طی چندین سال، دو مرد زندانی با هم دوستی می‌کنند. آنها آرامش و در نهایت رستگاری را با اعمال نجابت می‌یابند. رستگاری در شاوشنک یکی از قدرتمندترین و از نظر احساسی یکی از جذاب‌ترین فیلم هاست. این اثر نه تنها در مورد آزادی بلکه در مورد امید نیز هست. به نوعی، این شبیه به فیلم دیوانه از قفس پرید است، اما این فیلم هدف متفاوتی دارد. پایان این فیلم به شما الهام می‌بخشد و درس‌های زندگی زیادی به شما می‌آموزد. این قطعا یکی از بهترین فیلم‌های با مضمون آزادی است و هر طرفدار دوست‌دار سینما باید این فیلم را یک بار تماشا کند.

کلام پایانی:
آزادی و همه راه‌های رسیدن به آن همیشه یکی از جذاب ترین موضوعاتی بوده که در فیلم‌های مختلف و در ژانرهای گوناگون به آن پرداخته شده است. چه داستان‌های فرار از زندان، برده داری یا سرنوشت‌های فردی، این فیلم‌ها همیشه پیام مهمی را ارسال می‌کنند و به ما شجاعت می‌دهند تا با برخی از مشکلاتی که ممکن است در زندگی روزمره با آن مواجه شویم، مقابله کنیم. در پایان، همه این فیلم‌ها به ما درس‌های مختلفی می‌دهند و به ما در مورد اهمیت نه تنها آزادی واقعی بلکه آزادی به عنوان یک ذهنیت نیز می‌آموزند. بنابراین امیدواریم از لیست فیلم های ما در مورد آزادی خوشتان آمده باشد.

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: vigiato.net