اكنون بخشی از یك امپراتوری رسانه‌ای چند وجهی هستند كه مالكانشان نمی‌توانند هزینه چندانی صرف سینما كنند و حتی زمانی كه استثنایی چون آواتار پیش می‌آید و هزینه آن به 300‌میلیون دلار می‌رسد، باز هم...
 
آیا ستاره‌های سینما را هم باید همچون برخی از گونه‌های جانوری جزو نسل منقرض شده دانست؟
اگر این موضوع تا پیش از این در حد یك نظریه دور از ذهن بود، باید در آینده‌ای نه چندان دور آن را كاملا جدی گرفت. نگاهی به برنامه فیلم‌های در نوبت اكران در ماه‌های آینده می‌تواند این موضوع را تأیید كند.
در بین فیلم‌های بزرگ تابستان، فیلم‌های اندكی برای موفقیت در گیشه به ستاره‌ها وابسته هستند؛ برخی از آنها بازسازی یك اثر موفق در رسانه‌ای دیگر هستند (همچون شاهزاده پرشیا‌) یا اینكه قسمت دیگری از یك سری فیلم پرفروش (مثل آیرون من 2، شرك 3 یا قسمت سوم فیلم Twilight).
البته این به معنای عدم‌وابستگی این فیلم‌ها به هنرپیشه‌ها نیست ولی این فیلم‌ها از هم‌اكنون جایشان را در برنامه سینماروهای حرفه‌ای پیدا كرده‌اند و این موضوع تنها به لطف برند یا موضوع فیلم بوده و اگر در این بین ستاره‌هایی هم باشند كه این اواخر ستاره اقبال‌شان درخشیده باشد، در فیلم‌های پرفروش فاكتور اصلی به حساب نمی‌آیند.
استودیوها بیش از یك قرن از ستاره‌ها استفاده می‌كردند و به ستاره‌سازی‌ مشغول بودند اما این اواخر قاعده بازی تغییر كرده است.
 
سریال‌های تلویزیونی نسل جدیدی از ستارگان را به مخاطب معرفی كرده و از سوی دیگر مخاطبان سینمارو جوان‌تر و جوان‌تر می‌شوند و برخی از ستاره‌ها همچون تام كروز (47سال) یا جولیا رابرتز (42‌سال‌) می‌توانند جای پدر و مادرشان باشند!
ولی گذشته از مسئله سن فاكتور اقتصاد و بیلان‌های مالی تعیین كننده‌ترین دلیل بروز چنین شرایطی هستند.
ستاره‌های سینما، گرانقیمت هستند و این با شرایط جدید استودیوها همخوانی ندارد. استودیوها اكنون بخشی از یك امپراتوری رسانه‌ای چند وجهی هستند كه مالكانشان نمی‌توانند هزینه چندانی صرف سینما كنند و حتی زمانی كه استثنایی چون آواتار پیش می‌آید و هزینه آن به 300‌میلیون دلار می‌رسد، باز هم 2 چهره ناشناخته و البته ارزانقیمت هنرپیشه‌های اصلی‌اش می‌شوند و سیگورنی ویور تنها چهره شناخته‌شده فیلم در نقش فرعی است.
 
دستمزدهای كلان هنرپیشه‌ها این روزها امری لوكس و غیرممكن به‌نظر می‌رسد و هنرپیشه‌هایی كه یك دهه قبل می‌توانستند برای بازی در فیلمی، 15 تا 20‌میلیون دلار بگیرند در ماه‌های اخیر تنها توانسته‌اند دلشان را به درصد‌های معقول از فروش نهایی فیلم خوش كنند. 7-6 سال قبل در فهرست هنرپیشه‌های درجه اول، نام‌هایی چون نیكول‌كیدمن، دنزل واشنگتن، جولیا رابرتز و تام كروز بود و هیچ‌كس نمی‌تواند ادعا كند كه شهرت آنها در این روزها بیش از آن زمان است ولی باید پرسید برسرستاره‌هایی كه قرار بود جای آنها را بگیرند چه آمد؟ نا‌م‌هایی چون ادوارد نورتون، كرستن دانست یا  اورلاندو بلوم؟
با تشدید بحران اقتصادی در سال گذشته آخرین میخ‌ها هم بر تابوت ستارگان سینما كوبیده شد و فیلم‌هایی كه ظاهرا ستاره‌های قابل اعتنایی داشتند و می‌توانستند فروش چند‌صد‌‌میلیونی داشته باشند خیلی زود از برنامه اكران كنار رفتند و ضرر فراوانی به استودیوهای سازنده وارد كردند.
 
فیلم Duplicity با بازی جولیا‌رابرتز به‌رغم تمام تبلیغاتش نتوانست مخاطبی بیابد و چند هفته پس از آن ویل فرل و جك بلك كه بازیگران كمدی و مورد علاقه خانواده‌ها بودند این بار كسی را به سینماها نكشاندند و فیلم‌های پرخرجشان «سرزمین گمشده» و «سال اول» فاجعه گیشه بودند. اما رابرت داونی جونیور از جمله هنرپیشه‌های با استعداد دنیای سینماست كه با درك خوب از شرایط ایجاد شده، برای مدتی گرایش‌های هنری‌اش را كنار گذاشته و در فیلم اكشن آیرون‌من2 شركت كرده است و البته در فیلم شرلوك هولمز در كریسمس هم علاقه زیادی به حركات اكشن از خود نشان داد.
در كنار داونی جونیور، لیام نیسن و رالف فاینس هم دیگر بازیگرانی بودند كه از این مرام پیروی كردند. نیسن كه زمانی برای فهرست شیندلر نامزد دریافت اسكار بود حالا در فیلم برخورد غول‌ها بازی كرده و در ادامه برنامه اكران امسال او را در نقش هانیبال اسمیت در فیلم اكشن A-Team خواهیم دید.
 
البته نمی‌توان نیسن را برای این انتخاب شماتت كرد چون استودیوها دیگر علاقه‌ای به ساخت فیلم‌هایی چون فهرست شیندلر از خود نشان نمی‌دهند و جیك جیلن هال هم از دیگر هنرپیشه‌های مستعدی است كه در ماه آینده باید شاهد بازی‌اش در فیلم شاهزاده پرشیا باشیم كه براساس یك بازی رایانه‌ای مشهور ساخته شده است.
در تابستان امسال شهرت و كاركرد 2هنرپیشه نام آشنا در گیشه، بار دیگر به بوته آزمایش گذاشته می‌شود. تام‌كروز در فیلم «شوالیه و روز» در كنار كامرون دیاز بازی می‌كند كه مملو از صحنه‌های تعقیب و گریز و انفجار است. این فیلم می‌تواند از این نظر برای كروز مهم باشد كه پس از چند شكست تجاری بازگشت او به گیشه را موفق نشان می‌دهد. 2فیلم والكری و Lions for Lambs او هر دو در گیشه شكست سختی خوردند و كروز امیدوار است شوالیه و روز بتواند جایگاه او به‌عنوان ستاره را احیا كند.

راسل كرو
هم با فیلم دیگری از ریدلی اسكات كه در جشنواره بین‌المللی فیلم كن اكران شد به سینماها بازمی‌گردد. اما مشكل این ستاره‌های پابه‌سن گذاشته دستمزد بالای آنهاست. راسل كرو 45‌ساله سال قبل در تریلر State of Play نقش روزنامه نگاری با سابقه را ایفا كرد و گرچه در آخرین لحظات جایگزین براد ‌پیت شد اما دستمزدش به قدری بالا بود كه فیلم با وجود نظر مثبت منتقدان تنها توانست هزینه‌هایش را جبران كند.
اما برای ستاره‌های خیلی مسن، شرایط دیگر مهیا نیست و فیلم جدید مایكل داگلاس 65ساله به نام «پول هرگز نمی‌آرامد» كه دنباله‌ای بر فیلم مشهور وال استریت است،  به‌دلیل هراس استودیو از عدم‌استقبال سینما‌روها از برنامه اكران تابستانی حذف و به سپتامبر منتقل شد.
پیش از این باور عمومی بر این بود كه اگر ستاره‌ای دائما فیلم داشته باشد از ارزش‌های او در گیشه كم نخواهد شد اما آنجلینا‌جولی هر چند با سری فیلم‌های لارا كرافت موفق بود ولی با بازی در چند نقش دراماتیك خوب اما بی‌طرفدار در فیلم‌های قلب قدرتمند و Changeling نتوانست انتظارات را برآورده كند.
برخی از هنرپیشه‌ها هم با آگاهی از افولشان دست به حركاتی هوشمندانه می‌زنند. جورج‌كلونی و مت دیمون كه شاهد چنین روندی هستند با حضوردر سری فیلم‌‌های پر تماشاگر یاران اوشن و بورن توانستند شانس بازی در فیلم‌های مستقل مورد علاقه‌شان را ایجاد كنند.
 
با تمام اینها واقعیت سینمای امروز برای هنرپیشه‌ها تلخ است و چه بخواهیم چه نخواهیم سینما واقعا به ستاره نیازی ندارد. اوج این موضوع در زمان اكران فیلم آواتار اثبات شد؛ زمانی كه سم‌ورتینگتنون و زو‌سالاندا بازیگران اصلی فیلم یك روز پس از اكران افتتاحیه فیلم در خیابان آكسفورد لندن قدم زدند و در تمام طول خیابان حتی یك نفر هم آنها را نشناخت و تلاش نكرد امضایی از آنها بگیرد.
 
 گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: hamshahrionline.ir
 
مطالب پیشنهادی:
گفتگو با رابرت داونی جونیور، بازیگر فیلم تازه گای ریچی
نگاهی به برترین فیلم‌های برادران كوئن
گفت و گو با مارتین اسكورسیزی به بهانه جزیره شاتر
رازهای نامكشوف معمایی 25ساله
 عکس‌های دیدنی از فیلم «آلیس در سرزمین عجایب»