داستان اسباب بازی ها 3
من هیچ پیشینه انیمیشن نداشتم و می‌دانستم كه احتمالا وقتی وارد این استودیو شوم، دیگران خیلی از كار كردن با من خوششان نیاید. اما من 15 سال...

این تجربه فردی نیست
«قصه اسباب‌بازی» اولین انیمیشن رایانه‌ای تاریخ سینما بود كه كمپانی والت‌دیزنی آن را با همكاری شركت پیكسار تهیه كرد. منتقدان سینمایی از این فیلم به عنوان انقلابی در تاریخ انیمیشن نام برده‌اند.
دو قسمت اول این انیمیشن توسط جان لستر كارگردانی شد. اما كارگردانی قسمت سوم را لی آنكریچ انجام داده است. آنكریچ كه كار با پیكسار را سال‌ها پیش شروع كرده در قسمت اول داستان اسباب‌بازی‌ها كار تدوین فیلم را به عهده داشت و بعد به‌عنوان دستیار كارگردان در چند اثر دیگر پیكسار حضور یافت. سرانجام او نخستین كار شخصی‌اش را با كارگردانی قسمت سوم این مجموعه انجام داد.

اول از همه این موفقیت را به شما تبریك می‌گویم، بویژه این فعال بودنتان را در گفتگو با طرفدارانتان در توییتركه خیلی جالب است.

بله، گفتگو با طرفداران خیلی جالب است، اما راستش نمی‌دانم تا كی می‌توانم در توییتر به این گفتگوها ادامه بدهم.

شما به عنوان تدوینگر پیكسار كارتان را در دهه 90 شروع كردید و برای من جالب است اگر بدانم در این مدت چه مسیری را طی كردید تا به كارگردانی داستان اسباب‌بازی‌ها 3 رسیدید و این سفر با پیكسار را به چه تشبیه می‌كنید؟

من كارم را به عنوان تدوینگر قسمت اول داستان اسباب‌بازی‌ها شروع كردم. قبل از آن به مدرسه فیلم رفته بودم و همیشه فكر می‌كردم دلم می‌خواهد به عنوان یك فیلمساز شناخته شوم. اما بعد فهمیدم از تدوینگری هم بسیار خوشم می‌آید و به این كار ادامه خواهم داد.

وقتی در مدرسه فیلمسازی بودم، چند فیلم را كارگردانی كردم و وقتی تدوین داستان اسباب‌بازی‌ها را برای جان لاستر شروع كردم، فكر می‌كنم كارم طوری بود كه آنها از این همكاری راضی بودند.
همه ما تلاش می‌كردیم تا آنچه را كه باید گفته شود، درست بگوییم. تا آن وقت هیچ‌كس در زمینه انیمیشن رایانه‌ای كار نكرده بود و جان اولین كسی بود كه با كارهای قبلی‌اش تجربیات خوبی در این زمینه داشت. با این حال آن فیلم‌ها را همه ما با هم ساختیم. اما این خوبی را داشت كه همه مسوولیت روی شانه یك نفر نبود.
من چنین تجربه‌ای را تا زمان ساخت آن فیلم نداشتم و وقتی جان از من خواست تا قسمت سوم را خودم كارگردانی كنم، احساس من این بود كه این تجربه فردی نیست.

از این كار انفرادی چه چیزهایی به دست آوردید؟

من هیچ پیشینه انیمیشن نداشتم و می‌دانستم كه احتمالا وقتی وارد این استودیو شوم، دیگران خیلی از كار كردن با من خوششان نیاید. اما من 15 سال كارهای جان را نگاه و با او كار كردم. همین‌طور با برد بیرد و اندرو و پیت. با این حال آخرین تجربه كاری من در انیمیشن «نیمو» بود و برای همین من خیلی مطمئن نبودم كه این كار با موفقیت پیش برود.
اما در جریان این كار فهمیدم كه برای كارگردانی یك كار انیمیشن لازم نیست خیلی با خود انیمیشن آشنا باشی.
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: jamejamonline.ir
 
مطالب پیشنهادی:
چهره تازه تام هنكس!
درباره فیلمی كه به سرعت گیشه را فتح كرد!
همراهی با ماجرا‌های شرك
بازگشت غول دوست‌داشتنی!
 چرا انیمیشن؟!