زادروز "طناز طباطبایی" یک فرشته اردیبهشتی!
طناز طباطبایی متولد 20 اردیبهشت ۱۳۶۲ در تهران است . او بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر ایران است. وی فارغ‌التحصیل کارشناسی کارگردانی تئاتر است.

طناز طباطبایی متولد ۲۰ اردیبهشت ۱۳۶۲ در محله نیاوران تهران است .او یک خواهر بزرگ تر از خودش دارد که به خواهرش خیلی علاقه مند هست . مجرد است و کارگردانی تئاتر خوانده . با موسیقی آشناست و گیتار میزند همچنین پدرش نیز در زمینه موسیقی فعالیت دارد . مدتی نقاشی هم میکرد .

علاوه بر بازیگری پیش پدر خود کار بازرگانی را دنبال میکند.

طناز طباطبایی در "یک فیلم یک سلام"

طناز طباطبایی در "یک فیلم یک سلام"



بر خلاف تشابه چهره اش با بهنوش طباطبایی نه تنها هیچ نسبتی با او بلکه با هیچکدام از طباطبایی های سینمای ایران نسبتی ندارد .
تنها خواهر او لیلا نام دارد كه در سینما هیچ فعالیتی ندارد بلكه شغل اصلی او مترجمی زبان است .

طناز طباطبایی بسیار اهل خانه و خانواده است ، مادرش را بسیار دوست داشته و شدیدا به او وابسته است ، پدرش در عرصه تجارت آدم بسیار موفقی است. خانواده اش برای ورود او به عرصه بازیگری مخالفتی نکردند و بیشتر همراهش بودند.

طناز طباطبایی در جشنواره

طناز طباطبایی در جشنواره


طناز طباطبایی از سال ۱۳۸۰ وارد عرصه بازیگری شد و در کلاس‌های آزاد بازیگری هیوا فیلم توانست دوره بازیگری را بگذراند. که هنوز یک ماه نگذشته بود برای بازی در مجموعه جوانی به کارگردانی سعید سهیلی انتخاب شد . بعد از ان به بازیگری بسیار علاقه مند شد و در رشته تئاتر تحصیل کرد .اما اولین فیلم سینمایی او دیشب باباتو دیدم آیدا به کارگردانی رسول صدر عاملی بود که در فیلم به اسم خودش اولین حضورش را در فیلم‌های سینمایی رقم زد. با مجموعه تلویزیونی میوه ممنوعه که جز نقش‌های اصلی فیلم بود مطرح شد و توانایی‌هایش را به چالش کشید.

او  به شهرت علاقه ای ندارد .تا به حال جایزه بهترین بازیگر مکمل زن جشنواره را از منتقدین دریافت کرد . او برای دو مجموعه ترانه مادری و دلنوازان انتخاب شد که قبول نکرد .

پدرش به او گفته بود : من دوست ندارم تو از کوچه و بازار بازیگر شوی. دوست دارم تحصیلات آکادمیک داشته باشی و طناز طباطبایی تصمیم گرفت در دانشگاه کارگردانی نمایش و تئاتر بخواند .



بیوگرافی طناز طباطبایی

بیوگرافی طناز طباطبایی


خانواده ای دارد که همیشه به او چند گزینه می دهند و می گویند انتخاب کن و هیچ گاه دست و پای او را برای انجام کاری نمی بندند.

او در 18 سالگی گواهینامه گرفت .

طناز طباطبایی از تکرار و سکوت و پیری میترسد . دوست دارد جوان بماند و حرفی از پیری نمی زند . از خداوند میخواهد تازگی را از او نگیرد. مجرد است و فعلا به ازدواج فکر نمی کند .

اهل غرور و کلاس گذاشتن نیست ، دوستان اندک و گزیده ای دارد. به روانشناسی عشق می ورزد. انسان جسور و آینده نگریست و از زندگی عادی تنفر دارد .

در اوقات فراغت خود به گالری های عکس و نقاشی می رود همینطور فیلم تماشا میکند و کتاب میخواند .


تصویر طناز طباطبایی

تصویر طناز طباطبایی


او به رمان هایی با شکل مدرن و نگاه فلسفی علاقه دارد ، نویسنده مورد علاقه او پل استر آمریکایی است . سه رمان از وی که به سه گانه نیویورک مشهور است راخوانده «شهر شیشه ای» ، «ارواح» و «اتاق دربسته». این سه رمان هر کدام داستان جنایی و شخصیت های مجزایی دارند . طناز طباطبایی به طرفدارانش کتاب «اختراع انزوا» را پیشنهاد میدهد . فیلمهای مورد علاقه وی «خاطرات یک گیشا» و «بادبادک باز» است. سبک های مختلف موسیقی را گوش می دهد اما به سبک جاز و بلوز علاقه بیشتری دارد .همینطور آلبوم های رضا یزدانی را نیز می پسندد .

از میان بازیگران زن ایرانی ، بازی فاطمه معتمد آریا و هدیه تهرانی را دوست دارد .همینطور از میان هالیوودی ها به بازی مریل استریپ علاقه دارد.

به گفته خودش بدترین خاطره اش کیف قاپی از او در خیابان ولی عصر بوده است ، به همین دلیل کمی از پیاده روی در خیابان های تهران در شب می ترسد .


بیوگرافی طناز طباطبایی

بیوگرافی طناز طباطبایی


طناز طباطبایی در دانشگاه كارگردانی تئاتر خوانده .بی واسطه و بدون پارتی وارد سینما شد .  او در همان سن كم نقش آمنه مادر حضرت محمد (ص) را در سریال "ذبیح" بازی كرد . اما اولین بار در سال 83 برای رسول صدرعاملی در فیلم "دیشب باباتو دیدم آیدا" در سینما بازی كرد .

با مجموعه تلویزیونی «میوه ممنوعه» مطرح شد و توانایی های بالقوه خود را به رخ کشید. خودش می گوید یک سکانس در میوه ممنوعه بود که حتی در تمرینها ناخوداگاه اشکم را در اورد و ان زمانی بود که من بعد از ازدواج در خانه شوهرم بودم و پدرم امد که مرا به خانه برگرداند، اما من نرفتم و ایشان مرا نفرین کرد و گفت: بدون دعای شب برای تو روزم روز نمی شد ... تو خیر نمی بینی بابا ... .

استقبال از این مجموعه در آن زمان باعث شد که او هم با بازی چشمگیرش در نقش غزاله فتوحی خودش را پیش مردم محبوب کند .

او در سینما نقش های کوتاهی را در فیلم های مختلف بازی کرد اما هیچ کدام کمکی به مطرح شدن نام او نکرد تا این که با انتخاب هوشمندانه ی فیلم «پسر تهرونی» سکوی پرتاب او در سینما مهیا شد . این فیلم با استقبال عمومی و فروش خوب در گیشه روبرو شد . پس از آن طناز طباطبایی در انتخاب فیلم هایش حساسیت بیشتری به خرج داد .

برایش بازیگری زندگی است . بازیگری برایش بهانه ای است برای جذاب تر زندگی کردن . هدفش در سینما رسیدن به اصالت بازیگری است .
هر وقت فیلمنامه ای را می خواند در همان بار نخست درمی یابد به درد ان نقش می خورد یا نه.



طناز طباطبایی در جشنواره فیلم فجر

طناز طباطبایی در جشنواره فیلم فجر


او به کمتر دیده شدن اعتقاد دارد و فکر می کند اگر سالی یک یا دو فیلم بازی کند در کنارش به تئاتر نیز بپردازد بهتر از بازی کردن در چند فیلم است که هیچکدام فرقی با یکدیگر ندارند . ترجیح می دهد در سینما سالی یک فیلم کار کند اما آن یک فیلم کار متفاوتی باشد و همینطور در تئاتر هم در کاری حاضر شود که تئاتر متفاوتی باشد

قرار بود همراه با حامد بهداد اولین فیلم سه بعدی ایران را به کارگردانی داریوش مهرجویی بازی کند که به خاطر هزینه های سنگین ، ساخت این فیلم منتفی شد .
و سر تئاتر مهرجویی رفت ، چند ماهی زیر نظر استاد بیشتر آموخت -با اینکه دانش اموخته کارگردانی تئاتر است - اما تا حضور در نمایش "درس" به کارگردانی داریوش مهرجویی هیچ تجربه تئاتری نداشت.
او در بیست هفتمین جشنواره فجر به عنوان پدیده آن سال سینما انتخاب و برای فیلم صداها کاندید سیمرغ شد ، و سال بعد منتقدان به او جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل سینمای ایران را دادند و او این جایزه را به مادرش تقدیم کرد .
او در مرهم داوودنژاد یکی دیگر از بهترین بازی هایش را انجام داد ، بازی بی نظیر و جذاب او تحسین بسیاری از منتقدان را برانگیخت . او قبل از جشنواره بیست و نهم یکی از شانس های اصلی سیمرغ بود اما با بد سلیقگی داوران ، مرهم در بخش مسابقه قرار نگرفت تا او از رقابت با بقیه بازیگران در آن جشنواره محروم شود ، البته باز هم سال بعد منتقدان از او به خاطر بازی فوق العاده اش در این فیلم تقدیر کردند و دیپلم افتخار به او دادند.
او برای بازی در این فیلم پول زیادی نگرفت. حتی خودش را با لوازم آرایش شخصی خود گریم می کرد . شرایط کار در این فیلم طوری بود که بعد از فیلمبرداری سه ماهی استراحت کرد و تا افسردگی به خاطر فشار زیاد در این کار پیش رفت . داوودنژاد در دبی به خبرنگاران خارجی گفت که سخت ترین کار را طناز طباطبایی انجام داده است. او در مدت فیلمبرداری با عزیز مرهم ارتباط عاطفی زیادی برقرار کرده بود .
طناز طباطبایی در سال 89 همزمان بر سر دوفیلم گزارش یک جشن ساخته ابراهیم حاتمی کیا و پری ناز ساخته بهرام بهرامیان حاضر شد و فشار زیادی در آن برهه به او وارد شد، به طوری که بعضی از روز ها 24 ساعته کار میکرد . اما هر دو فیلم توقیف شد .

وی وقتی فهمید پریناز توقیف شده و در جشنواره حضور ندارد خیلی غصه خورد . او در آن فیلم باز هم نقشی متفاوت را ایفا کرده است که شاید هیچوقت امکان پذیر نباشد که این نقش متفاوت او را دید .
اوج کار هنری او با بازی در فیلم «هیس دختر ها فریاد نمی زنند» رقم خورد . پوران درخشنده برای نقش او ابتدا از 800 دختر تست گرفته بود اما سرانجام طناز طباطبایی را برای ایفای این نقش انتخاب کرد . او نقش سخت و متفاوتی را بر عهده گرفت ، طناز طباطبایی در نقش دختری که در کودکی مورد تجاوز و آزار و اذیت جنس ی قرار گرفته حاضر شد.
طناز طباطبایی برای بازی در این نقش سختی بسیار زیادی کشید ، او قبل از فیلمبرداری فکر می کرد از پس این نقش بر نمی آید اما کمک های پوران درخشنده و شهاب حسینی در طول تمرین های قبل از شروع فیلمبرداری او را به این نقش نزدیک کرد به طوری که او یکی از بهترین و ماندگار ترین بازی های چند سال اخیر سینما ایران را انجام داد .

همه او را شانس اول سیمرغ سی و یکمین جشنواره فیلم فجر میدانستند ، اما داوران با بد سلیقگی طناز طباطبایی را به حقش نرساندند ودر کمال ناباوری و ناداوری حتی او را در بین کاندید ها هم قرار نداند تا همه را شگفت زده کند .

طناز طباطبایی بعد از جشنواره فجر بر روی صحنه تئاتر رفت و با اجرای یک نقش غیر متعارف برروی صحنه تئاتر ظاهر شد تا بعد از ایفای نقشش در فیلم «هیس دختر ها فریاد نمی زنند» ، با برعهده گرفتن نقش میلو،سگ دوست داشتنی تن تن و اجرایی بی نظیر و غیرقابل تکرار همگان را به تحسین وا داشت . وهمینطور به همه ثابت کرد که از پس هر نقشی بر می آید .

در نوروز 92 مهمان خانه کلاه قرمزی شد تا از ببعی زبان یاد بگیرد ، بحث ها و لحظات ناب بامزه ی بین او و ببعی و فامیل دور آن برنامه را به دیدنی ترین قسمت های کلاه قرمزی تبدیل کرد .
کار کردن طناز طباطبایی با بهترین کارگردانان تاریخ سینمای ایران از کارنامه درخشان بازیگری او خبر می دهد .

کیومرث پوراحمد، علیرضا داوودنژاد ، داریوش مهرجویی ، رسول صدرعاملی ، داود میرباقری ، ابراهیم حاتمی کیا ، بهرام بهرامیان ،فرزاد موتمن، حسن فتحی ، سامان مقدم و پوران درخشنده از کارگردانانی هستند که طناز طباطبایی افتخار همکاری با آنان را داشته است ..


بیوگرافی طناز طباطبایی

بیوگرافی طناز طباطبایی


فیلم های طناز طباطبایی:

سینمایی

سال     نام فیلم     کارگردان     نقش
۱۳۸۳     دیشب باباتو دیدم آیدا     رسول صدرعاملی     طناز
۱۳۸۶     چهارانگشتی     سعید سهیلی     مرجان
۱۳۸۶     دماغ     فرزاد موتمن     پگاه
۱۳۸۶     جعبه موسیقی     فرزاد موتمن     خانم سعادتی
۱۳۸۶     شب زده     فرزاد موتمن     مریم
۱۳۸۷     میزاک     حسینعلی لیالستانی     ستاره
۱۳۸۷     پسر تهرانی     کاظم راست گفتار     لیلی بیدل
۱۳۸۷     صداها     فرزاد موتمن     نگار
۱۳۸۷     شیرین     عباس کیارستمی     طناز طباطبایی
۱۳۸۸     طهران تهران     مهدی کرم پور     نیلوفر
۱۳۸۹     مرهم     علیرضا داودنژاد     مریم
۱۳۸۹     سرسپرده     بهمن گودرزی     گندم
۱۳۸۹     پریناز     بهرام بهرامیان     
۱۳۸۹     گزارش یک جشن     ابراهیم حاتمی کیا     
۱۳۹۰     نارنجی پوش     داریوش مهرجویی     طناز طباطبایی
۱۳۹۰     هفتم     مسعود قراگزلو     نازنین
۱۳۹۱     هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند     پوران درخشنده     شیرین
۱۳۹۲     ساکن طبقه وسط     شهاب حسینی     ____
۱۳۹۲     پنجاه قدم آخر     کیومرث پور احمد     هاوژین
۱۳۹۲     آرایش غلیظ     حمید نعمت الله     لادن
۱۳۹۳     رخ دیوانه     ابوالحسن داوودی     ماندانا
۱۳۹۳     مرگ ماهی     روح‌الله حجازی     فریده
۱۳۹۴     بیست هفته     مسعود قراگزلو     


مجموعه تلویزیونی

سال     مجموعه     کارگردان     توضیحات     نقش
۱۳۸۰     جوانی     سعید سلطانی       
۱۳۸۵     در چشم باد     مسعود جعفری جوزانی         فرنگیس
۱۳۸۵     میوه ممنوعه     حسن فتحی         غزاله فتوحی
۱۳۸۸     پرانتز باز     کیومرث پوراحمد     کاندیدای بهترین بازیگر نقش کمدی     نیکی گلشهر
۱۳۹۲     کلاه قرمزی ۹۲     ایرج طهماسب     میهمان برنامه قسمت هفدهم     طناز طباطبایی


سریال(شبکه نمایش خانگی)

سال     سریال     شبکه     کارگردان     نقش
۱۳۹۱     قلب یخی     شبکه خانگی     سامان مقدم     شیوا قائم مقامی
۱۳۹۲     شاهگوش (بیست و هشت قسمت)     شبکه خانگی     داوود میرباقری     گندم شجاعت
تئاتر
سال     تئاتر     کارگردان     محل اجرا     جوایز و نامزدی
۱۳۹۰     درس     داریوش مهرجویی     اجرا در تماشاخانه ایرانشهر     
۱۳۹۰     کمی بالاتر     آروند دشت آرای     اجرا در تالار حافظ     
۱۳۹۱     تن تن و راز قصر مونداس     آروند دشت آرای     اجرا در تماشاخانه ایرانشهر     
۱۳۹۲     باغبان مرگ     آروند دشت آرای     اجرا در تالار شمس     کاندیدای دو نامزدی در سی و دومین جشنواره تئاتر فجر

جوایز و افتخارات

1     کاندیدا و برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مکمل زن از بیست و هفتمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم صداها     1387
2     برنده جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن در سومین جشن منتقدان برای فیلم صداها     1388
3     برنده دیپلوم افتخار از سوی پنجمین جشن منتقدان برای فیلم مرهم     1390
4     کاندیدای بهترین بازیگر زن کمدی برای سریال پرانتز باز     1390
5     برنده بهترین بازیگر نقش اول زن در سنندج برای فیلم هیس!دخترها فریاد نمی زنند     1391
6     کاندیدای بهترین بازیگر نقش اول زن در کرمانشاه برای فیلم هیس!دخترها فریاد نمی زنند     1391
7     برنده لوح تقدیر و جوایزی از سوی جشنواره زنان مستقل آمریکا به عنوان بهترین بازیگر نقش اول زن برای فیلم هیس!دخترها فریاد نمی زنند     1392
8     برنده لوح تقدیر و جوایزی از جانب جشنواره فیلم های ایرانی سانفرانسیسکو به عنوان بهترین بازیگر نقش اول زن برای فیلم هیس!دخترها فریاد نمی زنند     1393
9     کاندیدای بهترین بازیگر نقش اول زن برای بازی در فیلم رخ دیوانه در سی و سومین جشنواره فیلم فجر     1393


تهیه و تدوین : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ