شبنم قلی خانی: بخاطر کار همسرم در استرالیا زندگی می کنم!
شبنم قلی‌خانی معتقد است جای مسایل و دغدغه‌های نوجوانان در سینمای ایران خالی است.

گفتگو با شبنم قلی خانی

شبنم قلی خانی بازیگر سینما و تلویزیون که در بسیاری از ادوار برگزاری جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان حضور داشته است درباره تفاوت فیلم های کودک با نوجوان گفت: مسلم است که فیلم‌های کودک با فیلم های نوجوان تفاوت عمده دارد، نوجوانی تقریباً از سن ١٢-١٣ سالگی آغاز و تا ١٨ سالگی ادامه دارد و شخص وارد مرحله خاصی از زندگی می شود تغییراتی که به علت بلوغ بوجود می آید ممکن است به طور کلی شرایط زندگی شخص را تغییر دهد.

وی ادامه داد: نوجوان از لحاظ اجتماعی، روحی و روانی و جنسی دچار تغییراتی می‌شود که این امر می تواند موضوع بسیاری از فیلم ها و راهگشای این دوران نوجوانان باشد. گرچه دوران کودکی و نوجوانی فصل مشترک هایی هم دارد اما دوران کودکی دوران سرخوشی و بازی و وابستگی است و مسلماً فیلم‌های کودک بر اساس نیازهای کودک و متفاوت از فیلم های نوجوان است.

این بازیگر با مقایسه دو بخش کودک و نوجوان گفت: هر دو گروه سنی کودک و نوجوان بسیار مهم و تاثیرگذار است اما به نظر می رسد سنین نوجوانی به دلایلی که اشاره کردم چون شروع یک تغییر بزرگ در زندگی هر شخص است و فرد نوجوان به راحتی می تواند با یک اشتباه کوچک یا احساسات لحظه ای آینده اش را عوض کند، نیاز به برنامه‌ریزی بیشتری دارد.



شبنم قلی خانی و مادرش

شبنم قلی خانی و مادرش

قلی خانی که سال ها است در استرالیا زندگی می کند درباره اکران فیلم های کودک و نوجوان بیان کرد: در این چند سال اخیر که من به دلیل کار همسرم در خارج از ایران زندگی کردم بارها و بارها در سینما به تماشای فیلم های انیمیشنی رفتم که صد در صد مخاطب آن کودک بوده ولی در سالن سینما از کودک ٥-٦ ساله تا مادربزرگ و پدربزرگ ٦٠-٧٠ ساله به تماشای آن نشسته بودند، منظورم این است که انیمیشن های جدید انقدر با تکنیک و نوآوری ساخته می شوند که هر سنی با اشتیاق به دیدن آنها می نشیند. در مورد فیلم‌های نوجوانان هم موضوعات متنوعی ساخته می شود که معضلات و مشکلات نوجوانان با اجتماع یا خانواده یا محل تحصیل و دوستانشان را به تصویر می کشد؛ آنچه در سینمای ایران جای خالی است.

بازیگر فیلم «بزرگمرد کوچک» در پایان گفت: اگر تغییر شهر جشنواره باعث استقبال بیشتر از جشنواره بشود خوب است ولی آنچه در دنیا و جشنواره های جهانی دیده می شود این است که اگر یک جشنواره در یک شهر حتی کوچک و دور افتاده شکل می گیرد و ادامه می‌یابد و با همان شهر در ذهن مردم جا می افتد و شناخته می‌شود دیگر تغییری نمی‌کند و همیشه مخاطب، آن جشنواره را با همان شهر به یاد می‌آورد. آنچه مهم است کیفیت فیلم‌ها و برگزاری جشنواره است که امیدوارم امسال بهتر از سال های گذشته باشد.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : mehrnews.com