در پشت پرده عشق نیوشا ضیغمی و همسرش چه می گذرد؟
نیوشا ضیغمی: آبان امسال، پنجمین سالگرد شروع زندگی مشترك‌مان است؛ تجربه‌ای كه برای من بسیار لذت‌بخش بوده است و خوشحالم كه این مسیر را انتخاب كرده‌ام.

گفتگویی صادقانه با نیوشا ضیغمی و شوهرش آرش پولادخان

میان چهره‌های جوانی كه پله‌های شهرت را به سرعت طی كردند، نیوشا ضیغمی یكی از بهترین‌هاست. او به رغم سن كم و حضور حرفه‌ای نه‌چندان طولانی به یكی از خوب‌های سینما بدل شد كه عمده كارهایش مورد استقبال واقع شده‌ است. ضیغمی از جمله خانم‌های هنرمندی است كه زندگی متاهلی را انتخاب كرده و همسرش، آرش پولادخان هم برای خودش نام قابل اعتنایی در زمینه فعالیت‌های تجاری و از كارآفرینان موفق ایران است.

با این حال آنها به نوعی با هنر یكدیگر نیز عجین شده‌اند و در حال‌حاضر یك دفتر تهیه فیلم دارند كه در آن فعالیت‌های مشتركی كه باب دل‌شان باشد را سروسامان می‌دهند. آنها همچنین در این مدت یكی از زوج‌های موفق بوده‌اند كه در كنار هم گام‌های خوبی را برای بهتر شدن برداشته‌اند و قصه زندگی عاشقانه‌شان همچنان شادی‌ها و پیروزی‌های بیشتری را انتظار می‌كشد. این زوج چندی پیش به صورت مشترك در فستیوال فیلم مسكو برای فیلم «دریا و ماهی‌پرنده» نیز حضور پیدا كرده بودند.

در مسیر تجربه و شناخت

نیوشا ضیغمی: مدت‌هاست كه دیگر در انتخاب‌هایم به مسائل جدی‌تری نگاه می‌كنم. گذشته از سلیقه خودم كه نقش‌های متفاوت در سینمای خاص و به اصطلاح هنری را دوست دارم، دلم می‌خواهد سینمای بدنه خوب را دنبال كنم. به هر حال سینمای بدنه نیاز سینمای ماست و اصلا بد نیست كه به آن شكل سینما هم پرداخته شود اما سینمای بدنه‌ای را دوست دارم كه به قولی آبرومند بوده و سر و شكل محكم و ساختاری مناسب داشته باشد.

آرش پولادخان: در مقطعی نیوشا از بازیگری فاصله گرفت و به رغم آنكه پیشنهادهای بسیاری داشت، ترجیح داد بیشتر مطالعه كند و به خودش فرصت بدهد تا تصمیم‌های تازه‌ای بگیرد.


نیوشا ضیغمی و پسرشنیوشا ضیغمی و همسرش

 

نیوشا ضیغمی: خیلی‌ها پرسیدند

چرا كمتر بازی می‌كنی و كم‌كار شده‌ای؟ در حالی كه به نظرم كار یك بازیگر فقط این نیست كه تعداد فیلم‌های بیشتری بازی كند. نیاز داشتم فكر كنم، در عین حال با مطالعه و فیلم دیدن به دانش خودم اضافه كنم. بازیگری فقط جلوی دوربین رفتن نیست شما باید بدانید چگونه جلوی دوربین بروید. بیشتر از یك دهه است كه در سینما هستم حالا اگر قرار است دهه تازه‌ای را شروع كنم با یك دید تازه و به كمك اندوخته‌ام از تجربه‌های گذشته اقدام می‌كنم.

آرش پولادخان: این فرصت‌ها لازم است تا شما در مسیر رشد قرار بگیرید. به هر حال هر كاری خودش تجربه است و مجموعه این تجارب به شما كمك می‌كند بهتر و بهتر شوید. این رمز و راز پخته‌تر شدن است. برای خود من هم تجربه‌هایی كه با همسرم داشتم باعث شده تا دانش و اندوخته بیشتری داشته باشم و بخواهم قدم‌های بعدی را آگاهانه‌تر و درست‌تر بردارم. بدون این تجربه‌ها نمی‌شود كار بهتری خلق كرد. البته به شرطی كه از تجربه‌های قبلی بیاموزیم.

سرك به فعالیت‌های یكدیگر

آرش پولادخان: علاقه جدی‌ام به سینما و نگاه جدی‌تر به این مقوله بعد از ازدواج با نیوشا در من ایجاد شد. پیش از آن یك بیننده و علاقه‌مند عادی آثار سینمایی بودم. وقتی دیدم همسرم چه میزان شور و علاقه به این هنر دارد، برای من هم بسیار جذاب شد و علاقه من به ایشان سبب شد تا من هم وارد گود شوم و بخواهم در كنارش فعالیت كنم.

نیوشا ضیغمی: راستش از زمانی كه زندگی مشترك‌مان را شروع كردیم، نه تنها بیشتر با شكل كار هم آشنا شدیم بلكه به نوعی وارد كار هم شدیم و از تلاش یكدیگر حمایت كردیم. كار آرش خودش یك شكل قابل توجه از هنر آن هم نوعی از هنر بومی و ملی است كه ارزش بسیاری دارد و من بارها از اینكه نگاه حمایتی به كار و امثال او وجود ندارد، گله كرده‌ام.

آرش پولاد خان: كار من كه در واقع تجارت من است، آمیخته با هنر است. شما نگاه كنید خلق این نقش‌های زیبا و ظریف نیازمند وجود یك روح هنرمندانه در آن فرد است تا چنین آثاری را بسازد. هنر مقوله گسترده‌ای است و من هم در این سال‌ها دور از فضای هنر نبودم. سینما را خاصه با همسرم به شكل جدی دنبال كرده‌ام.

نیوشا ضیغمی: این علاقه به كار یكدیگر كاملا دو طرفه است. خب به هر حال آرش در اصفهان متولد شده و این شهر با آن پیشینه تاریخی و هنری‌اش مهد بسیاری از چهره‌های هنری بوده است. من هم متعاقبا از كاری كه آرش در آن فعالیت می‌كند، لذت می‌برم. با این حال فعالیت او به گونه‌ای نیست كه من به شكل جدی واردش شوم و مثلا قلمزنی روی نقره انجام بدهم. تنها به عنوان یك بازیگر كه مخاطبانی دارم، می‌توانم نگاه‌ها را به سمت كار او معطوف كنم. در كنارش اما یك مخاطب جدی كارهای او هستم كه از تماشای آنها لذت می‌برم و تشویقش می‌كنم.

فوتبال، نقطه اشتراك ورزشی ما

نیوشا ضیغمی: درباره آن سفر هنرمندان به برزیل با تمام حواشی به نظرم مهم این بود كه یك قشر كاری خاص از یك قشر كاری دیگر حمایت كردند؛ یعنی فارغ از تمام مسائل، مهم این بود كه در یك افتخار ملی شریك باشیم و از یك اقدام كه می‌توانست باعث سربلندی نام كشورمان شود، حمایت كنیم.

آرش پولادخان: نقطه اشتراك ما در تماشای برنامه‌های ورزشی تلویزیون برنامه «نود» است! در واقع من همیشه با علاقه این برنامه را به خاطر اخبار فوتبال و دنبال‌كردن وضعیت تیم‌ها و بازی‌ها می‌بینم و نیوشا از نوع اجرای خاص و هیجان‌آور عادل فردوسی‌پور خوشش می‌آید و حاشیه‌های فوتبال را دنبال می‌كند. هنگام دیدن نود با هم اتفاق نظر داریم و این هم به خاطر كاراكتر ویژه و منحصر به فرد عادل فردوسی‌پور است.

نیوشا ضیغمی: بخشی از زندگی همه ما باید ورزش و توجه به سلامتی باشد. شاید هر یك از ما به بهانه‌های مختلفی از جمله نداشتن وقت، امكان رفتن به باشگاه، طولانی بودن ساعات كاری و. . . از آن فرار كنیم اما اگر با این دید كه سلامتی نعمتی است كه اگر از دست برود جبران شدنی نیست، به آن نگاه كنیم حتما روزانه دقایقی را به هر شكلی در هر جایی می‌توانیم به آن اختصاص دهیم.

آرش پولادخان: شخصا علاقه بسیاری به ورزش دارم. البته فوتبال به نوعی ورزشی است كه همه ما به اندازه‌ای آن را دوست داریم و بیشتر از هر رشته دیگری اخبارش را پیگیری می‌كنیم. فوتبال ملی هم كه جای خودش را دارد. هر رشته ورزشی وقتی در قالب مسابقات ملی باشد باید از آن حمایت كرد حالا می‌خواهد كشتی باشد یا والیبال یا فوتبال و... . مهم افراشته شدن پرچم ایران بر سكوهای جهانی است. اگر انگشتان دستانم نمی‌شكست همین حالا هم بسكتبال را دنبال می‌كردم.

پوست یعنی زیبایی، زیبایی یعنی سلامت

نیوشا ضیغمی: فعالیت من در كلینیك زیبایی‌ام كاملا جدید و بخشی مهم از زندگی حرفه‌ای من است. یعنی آن را به شكل تفننی دنبال نمی‌كنم. چند سال پیش به پیشنهاد خانم دكتری این كار را شروع كردم كه به عللی این همكاری قطع شد و پس از مدتی خودم شخصا كلینیك شخصی خودم را راه‌اندازی كردم. در این مركز خدمات و مشاوره‌های زیبایی برای سلامت پوست از سوی متخصصان ارائه می‌شود و من خودم از مراجعان آن هستم.

آرش پولادخان: قبل از ازدواج چنین مسائلی برای من اهمیت نداشت اما ازدواجم با نیوشا منجر شد برایم مهم شود. در حال‌حاضر فكر می‌كنم شما باید در هر كاری و جایگاهی كه هستید رسیدگی به سلامت خودتان را مهم بدانید. من یكی از مخالفان غذاهای دریایی بودم اما نیوشا به من گوشزد كرد كه نوع تغذیه سلامت چقدر می‌تواند در بهبود وضعیت پوست اثرگذار باشد و حالا من هم بیشتر به زیبایی و تناسب اندام و رسیدگی به ظاهر توجه می‌كنم.

نیوشا ضیغمی: درست است كه بازیگرها به خاطر شرایط كاری و گریم‌های سنگین باید بیشتر مراقب ظاهر و سلامت پوست و موی خود باشند اما این مساله فقط مختص بازیگرها نیست و خوب است كه همه نشاط، سلامت و زیبایی را تجربه كنند. برای من مهم است در كلینیك چه خدماتی ارائه می‌شود چون به هر حال بخش عمده‌ای از مراجعان آنجا به خاطر لطفی كه به اسم من دارند، به آنجا می‌آیند و من خواسته‌ام تا هرآنچه برای من انجام می‌شود برای مراجعان نیز انجام شود.

آرش پولادخان: به نظرم سلامت و ظاهر مناسب چیزی است كه همیشه با شما هست و این بسیار مهم است كه روحیه خودمان را خوب حفظ كنیم. وقتی روحیه خوبی داشته باشید قطعا برای اطرافیان شما نیز خوب خواهد بود. الزاما ربطی به این ندارد كه شما چهره خاصی داشته باشید، مهم این است كه شما به خودتان اهمیت بدهید و آراسته باشید.

ازدواج یعنی مسوولیت

نیوشا ضیغمی: آبان امسال، پنجمین سالگرد شروع زندگی مشترك‌مان است؛ تجربه‌ای كه برای من بسیار لذت‌بخش بوده است و خوشحالم كه این مسیر را انتخاب كرده‌ام. اوایل بعضی‌ها می‌خواستند مرا منصرف كنند و با این نگاه كه چون بازیگرم و ازدواج و مسوولیت‌های جدیدش ممكن است در كارم خلل ایجاد كند، مرا می‌ترساندند. حتی حالا هم گاهی بعضی‌ها از من می‌پرسند می‌خواهی از سینما بروی؟

آرش پولادخان: زندگی مشترك چه برای مرد چه برای زن مسوولیت بسیار سنگینی است اما مهم این است كه بتوانیم تعادل داشته باشیم. اگر هر دو نفر به یك مسیر و هدف فكر كنند، نه تنها زندگی بهتری خواهند داشت بلكه كمك حال هم نیز خواهند بود.

نیوشا ضیغمی: بازیگری شرایط خاص خودش را دارد و من حتی آن اوایل دلهره داشتم كه نشود یا نتوانم از عمده مسوولیت‌های ازدواج بربیایم اما به كمك هم اجازه ندادیم مشكلی ایجاد شود. گاهی می‌شود كه به خاطر مشغله‌های كاری حتی فرصت صحبت كردن با یكدیگر را هم نداریم اما پذیرفته‌ایم و سعی كرده‌ایم با این شرایط كنار بیاییم و در عوض قدر فرصت‌های با هم بودن‌مان را بیشتر بدانیم.

 

تكیه‌گاهی از جنس عاطفه

آرش پولادخان: یكی از ویژگی‌های قابل توجه نیوشا توانایی خوبش در مشاوره دادن است و هر زمان كه با او صحبت می‌كنم، دلگرم می‌شوم. اینكه می‌گویند پشت سر هر مرد موفق یك زن خوب و همراه است، واقعیتی است كه من كاملا درك كرده‌ام.

نیوشا ضیغمی: به نظر من زن و مرد باید تنها حامیان واقعی همدیگر باشند. زن اگر به بالاترین مدارج پله‌های ترقی هم برسد باید تكیه‌گاهی به نام مرد داشته باشد. من در این سال‌هایی كه ازدواج كرده‌ایم، هرجا به كمك احتیاج داشتم و عرصه را تنگ دیدم، با آرش در میان گذاشتم. آرش حتی به خاطر آنكه هوای مرا داشته باشد و به خاطر علاقه‌ای كه به سینما دارم، وارد كار سینما و این حیطه شد و حتی ضرر هم كرد و حاشیه‌هایی نیز برایش درست شد.

ستاره‌های خانه‌دار

نیوشا ضیغمی: روحیه بلندپروازی دارم كه باعث شده بخواهم تجربه‌های مختلفی را از سر بگذرانم. به خاطر همین است كه در كنار سینما و بازیگری، دفتر تولید فیلم و كلینیك زیبایی‌ام را نیز اداره می‌كنم اما این مشغله‌های وقت‌گیر باعث نشده از كارهای خانه‌ام غافل شوم. نمی‌خواهم سال‌ها بعد حسرت اینكه می‌توانستم كاری كه دوست دارم را انجام بدهم اما انجام ندادم، به دلم بماند.

آرش پولادخان: شاید نگاه بیرونی و عادی مردم این باشد كه بازیگرها به شكلی زندگی مرفهی دارند و اصلا خیلی كارهای روتین را انجام نمی‌دهند اما نیوشا یك خانم خانه‌دار واقعی است. او كارهای حرفه‌ای خودش را دنبال می‌كند و در عین حال به تمام كارهای خانه می‌رسد و هنگامی كه آشپزی نمی‌كند هم به من و كارهایم كمك می‌كند. گاهی او بسیار بیشتر از من كار می‌كند و اینطور نیست كه به خاطر مشغله‌های بیرونی، مسوولیت‌های خانگی‌اش را فراموش كند.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : مجله زندگی ایده آل