هنگامه قاضیانی: در دهه 60 فیلمها کمتر سانسور می شدند
قاضیانی عنوان کرد: دهه 60 با اینکه انقلاب شده بود و جنگ، تحریم و هزاران مسائل و مشکلات وجود داشت اما سینما هنوز سینما بود که یکی از علت‌های عمده آن کمتر بودن سانسور در فیلم‌ها بود

گفتگو با هنگامه قاضیانی

هنگامه قاضیانی بازیگر سینما در گفتگویی؛ در خصوص حال و هوای سینمای ایران و کمبود‌هایی که در آن وجود دارد و پایین آمدن سطحش نسبت به دهه 60 و 70، گفت: سینمای امروز ما خیلی چیز‌ها را کم دارد و از گفتن این حرف هم هیچ نگرانی ندارم و با قاطعیت می‌گویم، چون هیچ وقت دنبال کار نگشتم و معروفم به اینکه حاشیه ندارم و طی 18 سال فعالیت در سینما، کار‌ها به سمت من می‌آیند و از این بابت خدا را شاکرم.

وی افزود: سینمای ما با کمبود‌های زیادی از جمله قصه و فیلمنامه،‌ شخصیت‌پردازی و ... روبروست و در این زمینه باید با خودمان روراست باشیم و تا زمانیکه به عنوان نمونه با فلان عوامل قرارداد بسته می‌شود و او قراردادش را بنابه دلایلی زیر پا گذاشته و سر پروژه دیگری حاضر می‌شود، این یعنی فاجعه برای صنعت سینمای ایران ما، با این تفاسیر در اصل می‌توان گفت چیزی به عنوان صنعت سینما در کشور ما وجود ندارد.

قاضیانی عنوان کرد: دهه 60 با اینکه انقلاب شده بود و جنگ، تحریم و هزاران مسائل و مشکلات وجود داشت اما سینما هنوز سینما بود که یکی از علت‌های عمده آن کمتر بودن سانسور در فیلم‌ها بود اما متأسفانه در حال حاضر سر و ته قصه‌ها زده شده و چیزی برای فیلمنامه باقی نمی‌ماند.

این بازیگر افزود: یکی دیگر از علت‌های پایین آمدن سطح کیفی فیلم‌های امروز نسبت به دهه 60 و 70، شوخی گرفته شدن بحث بازیگری است و ورود آن طیف وسیعی که بدون هیچ تجربه و تحصیل و پیش‌درآمدی، وارد سینما می‌شوند که باید توجه داشت چون بازیگر فرهنگ‌ساز است پس باید فرهنگ و آگاهی لازم را برای ورود به سینما داشته باشد.

قاضیانی در پایان خاطرنشان کرد: غیر از بحث فیلمنامه‌ و بازیگری، مشکلات دیگری در سینما وجود دارد که در حقیقت پرداختن به آنها بیهوده است چون یک ساده‌انگاری و ساده نگریستن در سینما به وجود آمده به طوری که از حقیقت دور و ما به مرزی رفتیم که باید رویاپردازی کنیم.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : yjc.ir