واکنش تند امین تارخ به انتخاب بازیگر از تلگرام و اینستاگرام!
در هفته‌های اخیر تعدادی از کارگردان‌های فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی برای انتخاب بازیگر به سراغ استفاده از تلگرام و اینستاگرام رفته‌اند. امین تارخ می‌گوید این روش برای انتخاب بازیگر اصلا مناسب نیست و به ضرر سینما تمام می‌شود.

نظر امین تارخ درباره نحوه جدید انتخاب بازیگر

امین تارخ در گفتگویی درباره انتخاب بازیگر از طریق تلگرام و یا اینستاگرام و دیگر اپلیکیشن‌ها می‌گوید: این مسئله  از دو جهت قابل بررسی است: اول استفاده درست از تلگرام یا سایر اپلیکیشن‌هاست که متاسفانه در کشور ما هنوز فرهنگ استفاده ا ز این مسئله جا نیفتاده است و بیشتر به‌جای آنکه از آنها خوب استفاده کنیم به نوعی سوءاستفاده می‌کنیم.

وی ادامه داد: مسئله دیگر شکل انتخاب بازیگر از طریق تلگرام است. این روش اصلا روش مناسبی برای انتخاب بازیگر نیست و به نوعی توهین به بازیگران و صنف بازیگری و کسانی‌ست که برای این کار زحمت کشیده‌اند.

تارخ با اشاره به اینکه بازیگری مقوله‌ای کاملا پیچیده و آموختنی است؛ افزود: باید زمانی که ما از طریق تلگرام دنبال بازیگر می‌گردیم این سوال را مطرح کنیم که آیا دنبال یک صورت و چهره می‌گردیم یا دنبال کسی که تربیت حس، بیان و زبان بدن و دیگر دانش‌های بازیگری را بلد باشد.

این مدرس بازیگری ادامه داد: افراد زیادی در کشور علاقمند به بازیگری هستند و حتی تصور می‌کنند استعدادی نیز دارند پس به‌صورت طبیعی وقتی ما اعلام می‌کنیم برای یک فیلم؛ سریال یا اثر نمایشی دنبال بازیگر می‌گردیم  و از آنها می‌خواهیم یک فیلم از خودشان بفرستند و شماره تلفنشان را هم بگذارند، افراد زیادی این کار را می‌کنند اما آیا همه این افراد قابلیت‌های بازیگر شدن را دارند؟

 

وی ادامه داد: این مسائلی که درباره استفاده از تلگرام و بازیگری مطرح شده بیشتر از آنکه برای انتخاب بازیگر باشد برای تبلیغات گسترده و رایگان فیلم و نوعی جوسازی است زیرا ما شاهد هستیم بعد از ارسال همه این فیلم‌ها بازهم‌‌ همان فردی که از ابتدا قرار بوده انتخاب شود، انتخاب می‌شود.

 

تارخ افزود: ادامه این روند نه تنها شان بازیگر را پایین می‌آورد بلکه خطرناک است زیرا شاید در این بین افرادی پیدا شوند که با استفاده از عکس‌ها و فیلم‌های رد و بدل شده؛ بدنبال تلکه کردن یا سوءاستفاده از اطلاعات بربیایند.

تارخ در پاسخ به این سوال که گسترش استفاده از چنین روش‌هایی برای انتخاب بازیگر آیا برای آینده سینمای ایران خطرناک است یا خیر؟ گفت: این کار اصالت بازیگری و زحمات افراد و به‌خصوص جوان‌هایی که با صبر و حوصله به آکادمی‌های بازیگری رفتند و آموزش دیدند را زیر سوال می‌برد و به نوعی یک کج‌فهمی در استفاده از تلگرام است.

تارخ افزود: تا امروز در بیشتر رسانه‌ها اعم از رادیو و تلویزیون و رسانه‌های مکتوب به جوان‌ها و علاقمندان بازیگری توصیه می‌شد برای فراگرفتن بازیگری به دانشگاه و مدارس بازیگری بروند، حال این روش جدید خلاف مباحث تئوریک، دانشگاهی و آموزشی عمل می‌کند.

تارخ افزود: در همه جای دنیا حتی بازیگری از حیطه تئوری و فراگیری در دانشگاه‌ها خارج شده و به کارگاه‌های بازیگری رسیده. یعنی کسی که می‌خواهد بازیگر شود باید بعد از فراگیری مباحث تئوریک به یک کالج یا آکتورز استودیو برود و به‌صورت عملی بازیگری را یاد بگیرد.

وی ادامه داد: بازیگری یعنی فراگیری علم بازیگری و سپس انجام عمل بازیگری به‌صورت همیشگی و مدوام و لاغیر. یک بازیگر باید همیشه روی دانش و بدن خود به‌صورت علمی و عملی کار کند.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : ilna.ir