مهران غفوریان از دلیل همکاری با مهران مدیری گفت!
مهران غفوریان بازیگری را با مجموعه طنز "جنگ ۳۹" به کارگردانی داریوش کاردان آغاز کرد و خیلی زود به جرگه کارگردانان تلویزیونی پیوست.

گفتگو با مهران غفوریان

مهران غفوریان بازیگر تلویزیون و سینما که این روزها مشغول بازی در مجموعه طنز ˝در حاشیه 2˝ به کارگردانی مهران مدیری است، می‌گوید نباید برای خنداندن مردم طنز را با بی‌ادبی و بی‌احترامی به هجو نزدیک کرد.

مهران غفوریان بازیگری را با مجموعه طنز "جنگ ۳۹" به کارگردانی داریوش کاردان آغاز کرد و خیلی زود به جرگه کارگردانان تلویزیونی پیوست.

او در ۱۳۷۶ برنامه "گل‌ها" را ساخت و پس از آن مجموعه "حرف تو حرف" را و سپس در برنامه "جنگ ۷۷" با مهران مدیری همبازی شد. او سپس مجموعه "این چند نفر" را کارگردانی کرد که بین مردم به نام هژیرها معروف شد. بعد از آن هم، "زیر آسمان شهر" را ساخت که آغازی شد برای پخش سریال‌های شبانه در تلویزیون.

غفوریان در طول این سال‌ها در فیلم‌های سینمایی بسیاری از جمله "شارلاتان"، "شیر و عسل"، "مجرد 40 ساله"، "حلقه‌های ازدواج" و "زن بدلی" بازی کرد که باوجود فروش بالا، اما باعث محبوبیت او نشد. "مجید دلبندم" و "زیر آسمان شهر" از آثار قدیمی اوست که هنوز بعد از سال‌ها در ذهن مخاطب باقی مانده است.

فکر می‌کنید چرا بعضی از مجموعه‌های طنز در تلویزیون با مخالفت عده‌ای روبرو می‌شوند؟

من تاکنون مخالفتی با پخش مجموعه‌های طنز از سوی مدیران تلویزیون ندیده‌ام. در طول یک سال اخیر مجموعه‌های طنز شبانه زیادی از تلویزیون پخش شده که اتفاقاً مجموعه‌های خوبی هم بوده‌اند که مردم از آن استقبال کرده‌اند، اما ایرادی وجود دارد. فکر می‌کنم بعضی از این مجموعه‌های شبانه به کسانی سپرده می‌شود که تجربه کمتری در کار تولید دارند. به نوعی کار را مدیران به آدم‌های نابلد می‌سپارند. به همین دلیل، کیفیت بعضی از مجموعه‌های طنز به لحاظ ساختار و مضمون پائین است.

اینکه عده‌ای باتجربه کم در تلویزیون فعالیت می‌کنند، شامل بازیگران این رسانه ملی هم می‌شود؟

بله، کلاً یک سری از آدم‌ها واقعاً برای عرصه تلویزیون و بازیگری نیستند، اما در این عرصه فعالیت می‌کنند.

تاکنون شده در مجموعه‌ای بازی کنید که آن را دوست نداشته باشید؟

در مجموعه‌ای به ایفای نقش پرداختم که از بازی‌ام در آن مجموعه راضی نبودم. در واقع آن کار برای تلویزیون ساخته شده بود، در حالی که تلویزیون آن مجموعه را به دلیل کیفیت پائین پخش نکرد و این مجموعه به شبکه نمایش خانگی رفت که در این شبکه هم تنها چهار قسمت آن به بازار آمد و دیگر اثری از آن نیست. به نظر من برای بازی در هر مجموعه‌ای باید گروه را شناخت. بعضی وقت‌ها روی حساب دوستان یک کاری را می‌پذیریم که در آن به ایفای نقش بپردازیم، اما بعداً می‌بینیم کار خوبی نبوده است.

بر چه اساس بازی در یک مجموعه را می‌پذیرید؟

اصولاً با کسانی قرارداد کاری می‌بندم که از قبل آشنایی با آن‌ها داشته باشم. همیشه از حضور در مجموعه‌های طنز مهران مدیری رضایت داشته‌ام. بر اساس شناختم یک کاری را قبول می‌کنم تا در آن پروژه به ایفای نقش بپردازم، اما کارهایی که اصلاً خوب نیستند، حتی اگر بیشترین دستمزد را هم بدهند باز هم در آن بازی نخواهم کرد. بعضی کارها یک دفع پیش می‌آید و در شرایطی قرار می‌گیریم که نمی‌توانیم کاری کنیم.

در سال‌های اخیر کمبود بودجه تلویزیون یکی از مواردی است که بازیگران از آن گله‌مند هستند . در شرایط فعلی اتفاقی افتاده که بازیگران با خیال آسوده به فعالیت در رسانه ملی بپردازند؟

متأسفانه هنوز هم بحث کمبود بودجه مالی در تلویزیون از جمله مواردی است که بازیگر را راضی نمی‌کند. هنوز مشکلات مالی در رسانه ملی وجود داد. بعضی وقت‌ها در بعضی مجموعه‌ها، پرداخت‌ها به سه ماه هم می‌کشد که تسویه نمی‌شود، اما این تغییر مدیریت در تلویزیون، ربطی به بودجه ندارد. شاید یکی از دلایلی که کارگردان‌های کار بلد و خوب به تلویزیون نمی‌آیند، بحث کمبود بودجه بوده است. یک عده این ریسک را نمی‌کنند که کاری را با بودجه پائین آغاز کنند، چرا که در ادامه کار عواملشان بی‌پول می‌مانند. بدون پول هم که نمی‌توان کاری انجام داد.

جدا از بحث کمبود بودجه، گاهی محدودیت‌هایی در کار طنز به وجود می‌آید که باعث توقف یک مجموعه می‌شود. چه کسی پاسخگوی این مسئله است؟

ما سال‌هاست که با همین محدودیت‌ها کار می‌کنیم. یک سری کارها هم پیش آمده که کارهای خوبی هم شده، به هر حال یک سری چیزها همیشه بوده است. به نظرم محدودیت‌ها، نوعی بهانه است. اگر قرار باشد کار کنیم با شرایط موجود هم با توجه به مسائل اخلاقی جامعه کار را می‌سازیم. در بعضی از کارهای کمدی که دیده‌ام، یک مقدار هم که دست را باز گذاشته‌اند، اتفاقات خوبی نیفتاده است. اخیراً مجموعه‌ای از تلویزیون پخش می‌شد که اتفاقاً کار کمدی هم بود. به پدر در آن مجموعه بی‌احترامی می‌شد و شخصیت پدر زیر سؤال می‌رفت تنها برای اینکه مردم بخندند. این واقعاً برای فرهنگ کشور ما خوب نیست. همه حسن ما به فرهنگ و مدل زندگی‌مان است. به همین دلیل با همه جوامع متفاوت بوده‌ایم. به خاطر این حریم‌ها و شأن و شئون است. به خاطر رعایت کردن این مسائل است که ما با بقیه فرهنگ‌ها فرق می‌کنیم. اگر این چیزها رعایت نشود آن وقت چه فرقی با دیگر کشورها داریم. طنز را نباید با بی‌ادبی و بی‌احترامی به هجو نزدیک کنیم تا مردم بخندند. مردم راضی نیستند که با بی‌احترامی شدن به پدر و مادرها بخندند.

این مسائلی که می‌گوید در عرصه سینما هم وجود دارد؟ با آثار طنز سخیف در سینما روبرو شده‌اید؟

در سینما کمتر فیلم کمدی ساخته می‌شود. واقعاً سال‌های سال است که فیلم کمدی خوب در سینما نداشته‌ایم. من اگر در فیلم کمدی خوب دعوت شوم، قطعاً کار می‌کنم. یک سری فیلم رد کردم که اصلاً فیلم‌های خوبی نبودند. به هر حال سینما و تلویزیون فرقی نمی‌کند. باید یک مجموعه و یا فیلم گروه قوی در پشت صحنه و مضمون داشته باشد.

شما در "جنگ 77" با مدیری همبازی بودید و بعد از گذشت سال‌ها در سریال‌های "شوخی کردم" و در حاشیه با وی همکاری کردید. چه چیز باعث طولانی شدن همکاری شما شد؟

نمی‌دانم. این سؤال را باید از آقای مدیری بپرسید، اما دوست داشتم با او کار کنم. به نظرم مدیری کارگردان حرفه‌ای در ساخت آثار طنز است و همیشه کارهایش در میان مردم سروصدا کرده و با استقبال روبه‌رو می‌شود.

چرا همیشه در نقش‌های کمیک بازی می‌کنید؟

من طنز را دوست دارم و از بازی کردن در آثار کمدی لذت می‌برم.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : honaronline.ir