بهاره رهنما, آتیلا پسیانی و دیگر هنرمندان معروف از یلدا گفتند!
شب یلدا تنها شبی است که هر قشر از مردم ایران از آن خاطره دارند و در این میان هنرمندان هم گاهی با جشن‌های مختلفی با این آیین همراه می‌شوند.

صحبت های آتیلا پسیانی، علیرضا خمسه و بهاره رهنما درباره یلدا

باز هم یلدایی دیگر از راه رسید؛ همان شب زایش خورشید که با آئین و سنت‌های قدیمی همراه است.

شب یلدا در آیین باستانی با رسومی خاص مورد توجه بوده و در طول این سال‌ها این آیین‌ها کمی تغییر یافته است اما سه اصل جشن گرفتن، گردهم آمدند خانواده‌ها و شکر نعمت پروردگار همچنان باقی است و در این شب که آخرین روز از فصل پاییز و طولانی‌ترین شب سال است.

ایرانیان و وابستگان فرهنگی ایرانی گردهم می آیند و این شب را جشن می گیرند.

شب یلدا تنها شبی است که هر قشر از مردم ایران از آن خاطره دارند و در این میان هنرمندان هم گاهی با جشن‌های مختلفی با این آیین همراه می‌شوند.

شب یلدا از آیین‌های باستانی ایرانیان است که تاکید خاصی بر گردهم آمدن، جشن گرفتن و شکر نعمت ایزد کردن، دارد. سنتی که در عصر حاضر نیزهمچنان ادامه دارد.

شب یلدا برای ایرانیان بسیار با ارزش است

میلاد کیایی معتقد است، شب یلدا برای ایرانیان بسیار مهم است زیرا اهمیت آن به اندازه نوروز باستانی است و باید این سنت‌های باارزش باستانی را پاس بداریم.


میلاد کیاییمیلاد کیایی

 

میلاد کیایی، نوازنده پیشکسوت سنتور در گفت‌وگویی درباره شب یلدا گفت: به طورکلی شب یلدا برای ایرانیان بسیار مهم است زیرا اهمیت آن به اندازه نوروز باستانی است و بسیار زیبا است که این شب را در کنار هم جشن می گیریم.

این نوازنده سنتور در ادامه بیان کرد: به نظر من سنت‌های ایران و ایرانیان بسیار با ارزش است و باید این سنت‌های با ارزش باستانی را پاس بداریم.

کیایی خاطرنشان کرد: به طور کلی در شب یلدا از موسیقی خاصی استفاده می‌کنند که هر قوم و طایفه‌ای یک نوع موسیقی درباره شب یلدا دارد که بسیار زیبا و شنیدنی است، همچنین آثار زیادی توسط بزرگان موسیقی برای شب یلدا اجرا شده است که بیانگر ارزش و اعتبار این شب است.

شب یلدا از آیین‌های باستانی ایرانیان است که تاکید خاصی بر گردهم آمدن، جشن گرفتن و شکر نعمت ایزد کردن، دارد. سنتی که در عصر حاضر نیزهمچنان ادامه دارد.

این نوازنده پیشکسوت سنتور در ادامه تاکید کرد: به نظر من زیباترین و تاثیرگذارترین نغمه و موسیقی برای شب یلدا قطعه "دل شیدا" علی اکبر شیدا است که من به همه پیشنهاد می کنم به نوای این قطعه در این شب زیبا گوش بسپارند.

میلاد کیایی افزود: این اثر موسیقایی در مایه مخالف سه‌گاه است و علی اکبر شیدا توانسته به زیبایی شب یلدا را به تصویر کشد.

این نوازنده در پایان به شعر این ترانه اشاره کرد و گفت: از غم زلفت دل شیدا شکست/ شیشه می در شب یلدا شکست/ خال لبت مرده کند زنده را/ رونق بازار مسیحا شکست/ پیرهن عصمت یوسف درید/ از غم آن پشت زلیخا شکست/ کشتی ما بر لب دریا رسید/ خیر نبیند که دل ما شکست/ قیس به صحرای جنون جان بداد/ وحش بیابان خم دلها شکست/ بس که زدیم ریگ بیابان به پای/ خار مغیلان به کف پا شکست/ بس که جفا دید ز اغیار تو/ عهد ترا جامی شیدا شکست.


شب یلدا را نباید فراموش کنیم

علیرضا خمسه از جمله بازیگرانی است که همیشه لبخند برلبان مردم می‌نشاند. این بازیگر مجموعه‌های طنز، از شب یلدا به عنوان یک سنت و رسم قدیمی یاد کرد و گفت: اگر مراسم و آداب ما مورد فراموشی قرار گیرد، این اتفاقات سبب می‌شود تا رفتارهای نامتعادل در جامعه فراگیر شود. تصور می‌کنم در جامعه سالم و متعادل همه چیز در جای خود قرار دارد.


علیرضا خمسهعلیرضا خمسه

 

شادی‌ها، مراسم، مناسک و آئین‌ها در فرهنگ ما باید تعریف شده باشند.

او در ادامه بیان کرد: اما اگر مراسم و آداب ما مورد فراموشی قرار گیرد، این اتفاقات سبب می‌شود تا رفتارهای نامتعادل در جامعه فراگیر شود. اما پیگری، پژوهش و تحقیق بر ارزش‌های فرهنگی و اسلامی سبب می‌شود تا جامعه‌ای متعادل شکل گیرد و همه در مسیر واقعی حرکت کنند. سلامت جامعه در گرو آئین‌ها و مناسک ملی و فرهنگی است.

شب یلدا از آیین‌های باستانی ایرانیان است که تاکید خاصی بر گردهم آمدن، جشن گرفتم و شکر نعمت ایزد کردن، دارد. سنتی که در عصر حاضر نیزهمچنان ادامه دارد.

با این همه متاسفانه در سال‌های اخیر حتی مراسم نوروزی هم در جامعه ما کمرنگ شده است. نباید بگذاریم مراسم و آیین‌هایی همچون شب یلدا فراموش شود.

 

این بازیگر کمدی تئاتر و تلویزیون در ادامه عنوان کرد: باید تحقیقاتی در این مورد انجام شود که چرا آیین‌هایی همچون شب یلدا در حال فراموشی‌ست.

 انگار مردم ما از شادی‌ها فاصله گرفته‌اند. اگر روحیه مناسب در میان جامعه برقرار نباشد سنت‌ها و مناسک از بین خواهند رفت و این موضوع از جامعه به هنر هم تزریق می‌شود.

وی در ادامه گفت: تحرک نداشتن در جامعه، آثار هنری را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد.

خمسه درباره نقش شب یلدا در سینما و تلویزیون عنوان کرد: ملت ما هویتی درخشان دارند، اما متاسفانه گاه بیشتر از شادی ستایشگر سوگواری هستیم. باید سطح باورهایمان را بالا ببریم. تلویزیون به عنوان رسانه ملی نقش مهمی در یادآوری این مراسم دارد.


شب یلدا یعنی تولد یک شب به یاد ماندنی

آتیلا پسیانی بازیگر . کارگردان باسابقه تئاتر معتقد است که شب یلدا فقط سنت نیست، ایده و طرز تفکر و یک حرکت به سمت نو شدن در زندگی است و می‌تواند این تازگی و نویی شامل هنر هم باشد.


آتیلا پسیانیآتیلا پسیانی

 

پسیانی گفت: شب یلدا برای من یعنی جمع بودن، یعنی نزدیک بودن دل انسان‌ها، شب یلدا یعنی تولد یک شب به یاد ماندنی.

شب یلدا از آیین‌های باستانی ایرانیان است که تاکید خاصی بر گردهم آمدن، جشن گرفتم و شکر نعمت ایزد کردن، دارد. سنتی که در عصر حاضر نیزهمچنان ادامه دارد.

وی در ادامه گفت: شب یلدا می‌تواند شبی نو باشد، و این شب تنها فقط یک سنت نیست، ایده و طرز تفکر یک حرکت به سمت نو شدن زندگی است که می‌تواند موضوعی جذاب در هنر و فرهنگ ما باشد.


شب یلدا یادآور قصه‌های مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها

بهاره رهنما بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر معتقد است شب یلدا و مراسم مرتبط آن فراموش شده و جامعه از سنت‌های دیرینه آن فاصله گرفته‌. این بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر گفت: شب یلدا برای من مثل اکثر ایرانیان شب یادآور قصه‌ها و خاطرات مادربزرگان و پدربزرگ‌هایمان است. حضور یک بزرگ‌تر در خانه همانند نگین گردنبدی می‌ماند که همه اعضا خانواده را دور هم جمع می‌کند.


بهاره رهنمابهاره رهنما

 

شب یلدا از آیین‌های باستانی ایرانیان است که تاکید خاصی بر گردهم آمدن، جشن گرفتم و شکر نعمت ایزد کردن، دارد. سنتی که در عصر حاضر نیزهمچنان ادامه دارد.

وی در ادامه عنوان کرد: تصویر شب یلدا، شکل گرفته از فال حافظ و دور هم بودن‌هایی است که هر کدام از ما از آن خاطرات فراوانی داریم؛ "شب یلدای" به یادماندنی در ذهن من به مراسم شب چله مجله چلچراغ بر می‌گردد که تقریباً همه دوستان سینمایی و هنرمندان در آن حضور داشتند.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : honaronline.ir